Browsing by Author "Bilal, Halil"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alternatif yakıt kullanımının supap tasarımı üzerindeki etkilerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2000-11-07) Bilal, Halil; Avcı, Atakan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Egzoz supapları içten yanmalı motorlarda en ağır şartlarda çalışan elemanlardan biridir. Bu çalışmada içten yanmalı motorlardaki egzoz supaplarının termal ve yapısal analizleri yapılarak alternatif yakıt kullanılması durumunda egzoz supaplarının davranışları incelenmiştir. Sıvı yakıtların kullanılması sırasında supap kafası yüzeyinde oluşan karbon tabakası kalınlıkların egzoz supabının sıcaklıklarını nasıl değiştirdiği de araştırılmıştır. Yapılan analizlerde alternatif yakıt kullanımının etkisinin yanı sıra bir çevrim süresi boyunca sürekli olarak değişen supap yüklerine karşı supapların ne şekilde davranış göstereceği de araştırılmıştır. Supabın kapalı olması sırasında üzerine gelen yanmış gaz basınçları ile supabın açılması sırasındaki yüksek ivmelenmenin meydana getireceği sonuçlar araştırılmıştır. Zaman bağlı dinamik analizlere geçmeden önce egzoz supabının doğal frekanslarının belirlenmesi için modal analiz yapılmıştır. Termal analizler sonucunda ; supaplarda alternatif yakıt olarak LPG nin kullanılması durumunda elde edilen sıcaklık değerlerinin benzin kullanılması durumundaki değerlerden daha düşük olduğu, sıvı yakıt kullanılması sırasında oluşan karbon tabakasının kalınlığının ise egzoz supaplarının sıcaklıklarını düşürdüğü görülmüştür. Zamana bağlı yapısal analizler sonucunda ise alternatif yakıt olarak LPG kullanılmasının yanma ve genişleme zamanındaki supap üzerine gelen yükleri azalttığı görülmüştür. Supabın açılması sırasında yaşanan dinamik olaylar incelenmiş ve bu sırada yaşanan rezonansın nedeni araştırılmıştır.Item Kaotik kril sürüsü optimizasyon yönteminin geliştirilmesi ve süspansiyon parçasının optimizasyonu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-12-03) Bilal, Halil; Öztürk, Ferruh; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Otomotiv Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-0281-9397Hayatın her alanında karşılaştığımız optimizasyon problemlerinin çözümü için geliştirilmiş çok çeşitli optimizasyon yöntemleri mevcuttur. Otomotiv sektöründe optimizasyon yöntemlerinin kullanılması ve yeni araç geliştirme süreçlerine dahil edilmesi, rekabetçi bir hal alan sektörde giderek daha da büyük bir önem kazanmaktadır. Bu nedenle mevcut optimizasyon yöntemlerinin performansını artırılması, daha kısa sürede ve daha az kaynak kullanarak global optimuma en yakın sonuca ulaşabilmeleri otomotiv ve diğer endüstriler için oldukça değerlidir. Bu çalışmada literatürde yer alan yarı sezgisel bir algoritma olan kaotik kril sürüsü optimizasyon yöntemi ele alınmıştır. Kaotik kril sürüsü yöntemi, mevcut kril sürüsü optimizasyon yönteminin kaos teorisi ile birleştirilmiş hibrit bir halidir. Bu sayede, yöntemin global optimumu daha kolay keşfetmesi ve lokal minimumlara sıkışıp kalmaması sağlanmıştır. Literatürdeki mevcut kril sürüsü yöntemine farklı kaotik davranışlar eklenerek güçlendirilen yeni algoritmanın performansı, kıyaslama fonksiyonları ile test edilmiştir. Oldukça fazla sayıda lokal optimumu bulunan bu zorlayıcı fonksiyonlarda bile, test edilen diğer algoritmaların önünde ve global optimuma en yakın sonuçların elde edilmesiyle geliştirilen algoritmanın performansı kanıtlanmıştır. Geliştirilen bu yöntem, araçlarda titreşim sönümleyici olarak kullanılan kauçuk burçların şekil optimizasyonunda kullanılmıştır. Otomotivde yaygın olarak kullanılan kauçuk burçların direngenlikleri kullanıldığı yere göre değişmektedir. Bu nedenle bir burç tasarımından beklenen, istenen boyutlarda kalarak istenen direngenlikleri sağlamasıdır. Parametrik olarak oluşturulan sonlu elemanlar modelinden elde edilen sonuçlara göre amaç fonksiyonuna en uygun tasarım değişkenleri elde edilmiştir. Geliştirilen yeni yöntem ile elde edilen tasarım, literatürde iyi bilinen diğer algoritmalar ile karşılaştırıldığında, istenen hedefler açısından daha başarılı olduğu görülmüştür.Publication Rubber bushing optimization by using a novel chaotic krill herd optimization algorithm(Springer, 2021-08-27) Bilal, Halil; Öztürk, Ferruh; ÖZTÜRK, FERRUH; Bursa Uludağ Üniversitesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü; JIW-7185-2023This study's primary purpose is to improve the original krill herd (KH) optimization algorithm by using chaos theory and propose a novel chaotic krill herd (CKH) optimization algorithm. Fourteen different chaotic map functions have been added to the several steps of the KH and CKH optimization algorithms already existing in the literature to improve their performances. Six different well-known benchmark functions have been used to test the performances of the developed algorithm. The proposed algorithm has better performance to reach the global optimum of the objective function which has many local minimums. The proposed algorithm improved the KH and CKH optimization algorithms' performances which already exist in the literature. Proposed novel CKH has been applied to rubber bushing stiffness optimization which is a real automotive industry problem. Obtained results have been compared with KH, CKH, genetic algorithm (GA), differential evaluation algorithm (DE) and particle swarm optimization (PSO). The proposed algorithm has better performance to reach the global optimum of the objective function. The performance and validity of the algorithm have been proved not only by using six different benchmark functions but also by using finite element analysis of rubber bushing. The study is also a unique optimization activity that uses the KH algorithm to optimize rubber bushing by using nonlinear finite element analysis.