2009 Cilt 35 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/18303
Browse
Browsing by Subject "Eğitim"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Krikoide basınç nasıl öğretilmeli?(Uludağ Üniversitesi, 2009-02-09) Bilgin, Hülya; Özyurt, Gürayten; Aksu, Hale; Kalyoncu, Ayhan; Ocakoğlu, Gökhan; Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı.; Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Biyoistatistik Anabilim Dalı.Sellick Manevrası olarak da adlandırılan krikoide basınç; özefagusun kapanmasını sağlayan ve entübasyon sırasında doğru uygulandığı zaman pulmoner aspirasyon riskini azaltan bir işlemdir. Biz anestezi teknikerliği öğrencilerinin krikoid basınç hakkındaki bilgi düzeylerini ölçmek ve bir model üzerinde eğitim vererek eğitim öncesi ve sonrası başarı sonuçlarını karşılaştırmayı amaçladık. Sağlık Meslek Yüksek Okulu (SMYO) anestezi teknikerliği 1. (n=21) ve 2. (n=21) sınıf öğrencilerinin teorik bilgileri anket ile sınandı ve doğru yanıtlar anlatıldı. Tasarladığımız model üzerinde pratik eğitim verildi ve eğitim öncesi ve sonrası başarıları karşılaştırıldı. Katılımcıların 15‘ine 1 yıl sonra çalışma tekrarlanarak, bir yıl önceki değerleri ile karşılaştırıldı. Uyanık hastada önerilen 20 N=49 mmHg±%30’una (34.3-63.7) ve anestezi altındaki hastada 40 N=91 mmHg±%20’sine (63.7-118.3) ulaşanlar başarılı olarak kabul edildi. İstatistiksel analizlerde Mc Nemar ve t-testi kullanıldı. Eğitim öncesinde uyanık hastada hedef basınca öğrencilerin %28.6’sı ulaşırken, eğitim sonrası bu oran %83.3’e çıktı (p<0.001). Eğitim öncesi öğrencilerin %26.2’si; anestezi altındaki hastada hedef basınca ulaşırken eğitim sonrası bu oran %78.6 oldu (p<0.001). Bir yıl sonraki 15 katılımcının pratik uygulamasında, anlamlı fark bulunmadı (p>0.05). Sonuçlarımıza göre; krikoide uygulanması gereken basınç miktarı teorik ve pratik eğitimler sonucunda öğretilebilir. Fakat bir yıldan kısa sürelerde tekrarlanması yararlıdır.