2008 Cilt 27 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/17396
Browse
Browsing by Author "Uludağ Üniversitesi/İktisat İdare Bilimler Fakültesi/Kamu Yönetimi Bölümü."
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Batı Avrupa bilimine ontolojik temelleri ve Avrupa merkezci ideolojik içerimleri ekseninde heideggeryen bir yaklaşım(Uludağ Üniversitesi, 2008) Demirel, İdris; Uludağ Üniversitesi/İktisat İdare Bilimler Fakültesi/Kamu Yönetimi Bölümü.Bilim, insanî-toplumsal dünyada kültürel olarak inşa edilen bir bilme biçimidir. Bilim adıyla adlandırılan bilme biçimi, sanat, felsefe ve din gibi alternatiflerinden farklılaştırılır iken, ön plana genel olarak kesinlik, nesnellik ve evrensellik benzeri ayırt edici karakteristikler çıkarılır. Bu çalışma, kökleri itibarıyla on altıncı yüzyıldaki Modernlik şafağına, ‘işlenmesi’ yönüyle ise Aydınlanma felsefesi ile akabindeki on dokuzuncu yüzyıl entelektüel akımlarına kadar geriye götürülebilen “Batı Avrupa bilimi”nin; mevcut yapı ve işlerliğine yönelik bir eleştiridir. Eleştiri çerçevesinde Batı Avrupa bilimi kavramı kullanılmaktadır. Kavramlaştırma Heidegger’e aittir. İnsan ve toplum bilimleri aksları üzerinden de tezahür eden söz konusu bilim, Batı (kültürel bağlamda Avrupa) felsefesine yaslandığı gibi ayrıca Batının üstünlüğünü gözeten siyasal içerimleri de haizdir. Dolayısıyla onun ayırt edici karakteristikleri gerçekte doğa bilimlerinin imitasyonu yoluyla sahip olunmak istenen vasıflardan ziyade Avrupa merkezcilik ideolojisine aittir. Avrupa merkezci ideolojik artalan, Batı Avrupa biliminin eleştirisini zorunlu kılmaktadır. Nitekim bu makalenin amacı da söz konusu eleştirilere kendi ölçeğinde bir katkı sağlamaktır.Item Erdem etiği ve politika(Uludağ Üniversitesi, 2008) Küçükalp, Derda; Uludağ Üniversitesi/İktisat İdare Bilimler Fakültesi/Kamu Yönetimi Bölümü.Bu çalışmada erdem etiği ile politik düşünce arasındaki ilişkiyi ele almaya ve erdem etiği perspektifinden liberal politik düşüncenin bir eleştirisini sunmaya çalışacağız. Erdem etiğinin kökleri antik yunan felsefesine kadar geri götürülebilir. Aristoteles’in etiği, erdem etiğinin en sistematik örneğidir. Erdem etiğinin en temel özellikleri; ahlaklı olmayı insanın doğasını gerçekleştirmesinin bir koşulu olarak görmesi ve ahlakın da ancak bir topluluk yaşamı içerisinde mümkün olabileceğini kabul etmesidir. Erdem etiği temelinde düşünüldüğünde politikanın amacı da içerisinde iyi bireylerin yetişmesine imkân sağlayacak iyi bir politik topluluktur. Erdem etiğinin bu iki özelliği modern politik düşüncenin, özellikle de liberal politik düşüncenin, bireyci karakteri ile çelişir. Bu nedenle erdem etiğini benimseyen, MacIntyre gibi, çağdaş filozoflarda liberalizmin ciddi bir eleştirisini görmek mümkündür.Item Yoksulluğa bir yaklaşım biçimi: kapasite yaklaşımı(Uludağ Üniversitesi, 2008) Sam, Neslihan; Uludağ Üniversitesi/İktisat İdare Bilimler Fakültesi/Kamu Yönetimi Bölümü.Bu çalışmada insani gelişme ve insani yoksulluk kavramlarının temelini teşkil eden Amartya Sen’in geliştirmiş olduğu kapasite yaklaşımı ana hatları ile incelenerek, kalkınma ve yoksulluk konusunda ileri sürdüğü argümanlar kısaca açıklanmaya çalışılmıştır. Kapasite yaklaşımı, yoksulluğu önlemek ve azaltmak için politika seçenekleri oluşturulurken başvurulacak bir düşünce çerçevesi olarak ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda yaklaşım, kalkınma ve yoksulluk gibi konularda her probleme çözüm üreten bir teori olarak değil, çözüm tekniği üretme süreci içinde alternatif bir düşünsel çerçeve olarak değerlendirilebilir.