Browsing by Author "Şahin, Onur"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Different coordination modes of 5,5-diethylbarbiturate in the copper(II) complexes with some aliphatic amines: Synthesis, spectroscopic, thermal and structural studies(Elsevier Science, 2009-08-01) Şahin, Onur; Yılmaz, Veysel Turan; Aksoy, Mehmet Suat; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Kimya Anabilim Dalı.; 0000-0002-2849-3332; L-7238-2018; 7006269202; 8986297500Three new copper(II) complexes of 5,5-diethlybarbiturate (barb), [Cu(barb)(2)(dmen)] center dot 0.5H(2)O (dmen = N, N-dimethylethylenediamine) 1, [Cu(barb) 2(bapa)] (bapa = bis(3-aminopropyl) amine) 2, and [Cu(barb)(apen)](barb) center dot 2H(2)O (apen = N, N'-bis(3-aminopropyl) ethylenediamine) 3, have been synthesized and characterized by chemical, spectroscopic and thermal methods. Single crystal X-ray diffraction studies revealed that all complexes are mononuclear. The copper(II) ion exhibits a square-pyramidal coordination geometry in 1 and 3, but a trigonal-bipyramidal geometry in 2. The barb ligand shows different coordination modes. 1 presents the unequal coordination of the barb ligands: one is monodentate (N) and the other one is bidentate (N, O). In 2, both barb ligands are N-coordinated, whereas in 3, one barb ligand is N-coordinated, while the second barb ligand behaves as a counter-ion. The dmen, bapa and apen ligands act as bi-, tri- and tetradentate ligands, respectively. All complexes display a hydrogen-bonded network structure. The IR spectroscopic analysis shows that the nu(CO) stretching frequencies do not correlate predictably with the coordination mode of the barb ligand in 1. Thermal analysis data for 1-3 are in agreement with the crystal structures. (C) 2009 Elsevier B. V. All rights reserved.Item A new Keggin-type polyoxometalate catalyst for degradation of aqueous organic contaminants(Elsevier, 2016-12-22) Çolak, Alper Tolga; Gübbük, İ. Hilal; Şahin, Onur; Kanar, Ebru; Olgun, Asım; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Kimya Bölümü.; ABD-2316-2020; 6603877210In this study, a new polyoxometalate,K-16[Ni(H2O)(6)](2)[BW12O40]4(center dot)48H(2)O (1) was synthesized at room temperature and characterized by X-ray single crystal diffractions, elemental analyses, IR spectra, and thermo gravimetric analyses (TGA). Crystal structure analysis reveals that compound 1 exhibits a supramolecular structure containing one Keggin-type [BW12O40](4) heteropoly anion. The catalytic properties of this molecule for the degradation of Methyl red (MR), Rhodamine B (RhB), Methyl orange (MO) and Congo red (CR) were investigated. The results show that the compound 1 is a promising catalyst candidate for dye degradation.Item Regio- and diastereoselective synthesis of (E)-3-(2-aminochromen-4-yl)-6-aryl-substituted fulvenes(Walter de Gruyter Gmbh, 2016-05-03) Koz, Gamze; Şahin, Onur; Coşkun, Necdet; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Kimya Bölümü.; B-1200-2012; 7004177880A practical base-catalyzed route was developed for the regio- and diastereoselective synthesis of (E)-3-aminochromene-6-aryl-disubstituted fulvenes in high yields up to 94% starting with the Michael addition of cyclopentadiene to 2-iminochromenes in the key step.Item Using L1 as an instructional study with prep school students: A descriptive study(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-05-15) Şahin, Onur; Yeşilbursa, Ayşegül Amanda; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Eğitimi Bilim Dalı.Bu çalışma Türkiye'deki üniversitelerde hazırlık sınıflarında çalışan eğitmenlerin, Türkçe'yi dilbilgisi derslerinde kullanmalarıyla ilgili tutum ve yaklaşımlarını araştırmak ve bunun yanında anadili hangi amaçlarla, dersin hangi aşamalarında ve ne oranda kullandıklarını tespit etmektir. Çalışma aynı zamanda, üniversitelerin hazırlık sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin, eğitmenlerin Türkçe'yi kullanımlarına yönelik tavır ve yaklaşımlarını da içermektedir. Araştırma, 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı birinci döneminde Bursa'da bir devlet üniversitesinin hazırlık biriminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, toplam 40 hazırlık sınıfı eğitmeni ve bu sınıflarda temel düzeyde öğrenim gören 100 öğrenci nicel veri toplama ölçeklerine cevap vererek katkıda bulunmuştur. Ayrıca, 10 eğitmen nitel veri toplama sürecinde yer almıştır. Veriler 3 temel ölçek vasıtasıyla toplanmıştır: (1) Eğitmenler ve öğrenciler için ayrı ayrı tasarlanmış Beşli Likert ölçeği, (2) yarı yapılandırılmış mülakat ve (3) gözlem formu. Nicel veriler frekans, yüzdeler, ortalama değerler ve standart sapmaları içeren betimsel istastistik yoluyla analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Betimleyici istatistik analiz sonuçları, çalışmaya katılan İngilizce eğitmenlerinin öğrencilerin tepki ve ihtiyaçlarına bağlı olarak dilbilgisi derslerinde ana dil kullanımının şekli ve yoğunluğuyla ilgili çoğunlukla kişisel karar verdiklerini ve bu kararları verme sürecinde pedagojik eğitimlerinin ve çalıştıkları kurumun genel yaklaşımının etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Çalışmada ayrıca eğitmenlerin sadece gerekli durumlarda kullanıldığı sürece anadil kullanımına olumlu yaklaştıkları tespit edilmiştir. Özellikle üniversitelerin hazırlık sınıfında görev yapan eğitmenlerin ve öğrenim gören öğrencilerin dilbilgisi derslerinde anadilin kullanımına yönelik tutum ve düşüncelerini ve anadilin kullanıldığı aşamaları, altında yatan sebeplerle birlikte araştırmaya yönelik olduğu için, bu çalışma anadilin yabancı dil öğretimine sistematik bir şekilde dahil edilmesiyle ilgili eğiticilere, eğitim sürecindeki yetkililere ve eğitim araştırmacılarına bazı bulgular sağlamıştır.