Browsing by Author "Akkaya, Recai"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Çift odaklı öğretim modelinin 5. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı becerilerine etkisinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-06-16) Karataş, Rabiye Eroğlu; Broutin, Menekşe Seden Tapan; Akkaya, Recai; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı/Matematik Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0001-9638-3197Bu çalışmanın amacı çift odaklı öğretim modelinin 5. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlığı üzerine etkisi ve çift odaklı öğretim modeline göre planlanan ders modülünün uygulama sürecinde öğrenci yaşantılarını incelemektir. Araştırma; nitel ve nicel yöntemin bir arada kullanıldığı karma araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu; 2020- 2021 eğitim öğretim döneminde öğrenim gören toplam 33 5. Sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada deney grubuna matematik dersi kapsamında her hafta 5 ders saati olmak üzere toplamda 16 hafta boyunca 80 ders saati çift odaklı öğretim modeliyle eğitim verilerek matematik okuryazarlık, matematiğe değer verme, matematiğe karşı motivasyonlarına ve verilen eğitim hakkındaki düşüncelerine yönelik ölçümler yapılmıştır. Araştırmada veriler “Matematik Okuryazarlığı Başarı Testi”, öğrenci günlükleri, matematiğe değer verme ve matematik motivasyon ölçekleri ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında, matematik okuryazarlık eğitimiyle öğrencilerin matematik okuryazarlık başarı düzeyi anlamlı derecede artış olmamasına rağmen öğrencilerin eğitime karşı düşünceleri olumlu yöndedir. Öğrencilerde verilen eğitimle birlikte matematikte tek bir doğrunun olmayabileceği, problemlerin çözümünde zamanla farklı varsayımlar oluşturarak çok yönlü düşünme yeteneklerinin geliştiği bunun yanında matematiğin daha zevkli ve yapılabilir bir ders olduğu gibi duyuşsal değişimler de gözlemlenmiştir.Item The effect of integrated maths lessons with children’s literature on problem solving attitudes and self-efficacy(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-09-13) Yalçın, Meltem; Akkaya, Recai; Durmaz, BurcuThe aim of this study is to examine the effect of mathematics courses integrated with children’s literature on the problem-solving skills and strategies, the attitudes towards mathematical problem solving, the mathematical connection self-efficacy and mathematical self-efficacy levels of 8th grade students. The quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used. The research was conducted with 30 students. The data were obtained by using the Attitude Scale towards Mathematical Problem-Solving, the Problem-Solving Skills and Strategies Questionnaire, the Mathematical Self-Efficacy Scale and the Mathematical Connection Self-Efficacy Scale. Data were analyzed using Kolmogorov Smirnov, Shapiro Wilk, related samples t-test, Wilcoxon Signed Ranks test, independent samples t-test and Mann Whitney U tests. No statistically significant difference was found between the pretest and posttest scores of the experiment and control groups. However, it was observed that there was a positive change in the scores of the experiment group in the "Assessment of the Problem Solving" sub-topic of the problem-solving skills and strategies questionnaire. This finding can contribute to the evaluation of the solution of the problem, which has an important role in the problem-solving stages. Finally, the current findings differ slightly from the literature that argues that children’s literature integration has many contributions. Some suggestions for further studies and implications have been made according to the results.Item The effect of the Van Hiele model based instruction on the creative thinking levels of 6th grade primary school students(Edam, 2009) Erdoğan, Tolga; Akkaya, Sibel Çelebi; Akkaya, Recai; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.; 0000-0001-5369-7612; 26657841000The aim of this study is to determine the effect of the Van Hiele model based instruction process on the creative thinking levels of 6th grade primary school students. Pre test-post test matching control group quasi-experimental design was used in the study. Fifty five students enrolled in sixth grades during the 2005-2006 educational year formed the sample. The study was carried out with two groups. One of these groups was determined as the experimental group and the other was as the control group. While a teaching based on the Van Hiele model was carried out in the experimental group, a teaching with the traditional method was carried out in the control group. The instruction was carried out by the researchers in both groups. In the study, the Shapes Section of the Torrance Creative Thinking Test was administered in order to determine the creative thinking levels of students before and after the teaching. In order to determine whether there is a significant difference between the creative thinking levels of the experimental and control groups before and after the instruction, t-test was used. At the end of the study, although there is a significant difference between the creative thinking test, fluency, originality, the titles' being abstract, creative forces lists, and creativity pre test and post test scores of the students in the experimental group, a significant difference between the pre test and post scores of students in the control group related to the sub-dimensions of creativity thinking and total scores was not observed. When the creative thinking levels of the students after the instruction was examined, a significant difference was found in total post test scores related to fluency, originality, the titles' being abstract, creative forces lists and creativity in advantage of the experimental group.Item The levels of metacognitive awareness of primary teacher trainees(Elsevier, 2009) Uzunboylu, H.; Çacuş, N.; Memnun, Dilek Sezgin; Akkaya, Recai; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Matematik Bölümü.; 0000-0003-3254-8858; 0000-0001-5369-7612; F-4256-2014; K-3286-2015; ABG-5519-2020; 26658572100; 26657841000The aim of this study is to determine the level of metacognitive awareness of primary teacher trainees and to examine whether there is a difference according to class levels and gender or not. In accordance with this purpose, the inventory of metacognitive awareness was applied to 263 candidate teachers (157 female, 106 male), studying at Uludag University. At the end of the study, it was understood that the majority of the primary teacher trainees had high level of metacognitive awareness. Furthermore, there appeared no significant difference among the scores of candidate teachers' metacognitive awareness according to gender, but there appeared significant difference among the scores of candidate teachers' metacognitive awareness according to class levels.Item Matematik okuryazarlığının okul matematiği ile entegrasyonu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-03-29) Bozkurt, Işıl; Akkaya, Recai; Demir, Furkan; Altun, Murat; Ülger, Tuğçe Kozaklı; Arslan, Çiğdem; Karaduman, Burcu; Özaydın, Zeynep; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; 0000-0001- 8853-8523; 0000-0001- 8413-8290; 0000-0001- 7354-8155; 0000-0001-9809-9077; 0000-0003-1768-3963Okulda öğrenilen matematiği gerçek yaşama aktarabilme, matematiksel bilgiyi yaşamda kullanabilme ihtiyacı, matematik okuryazarlığı deyimini ön plana çıkarmıştır. Bu ihtiyacın karşılanması okullarda matematik okuryazarı öğrenciler yetiştirmek ve öğretimi bu şekilde planlamakla mümkündür. Bu doğrultudan hareketle bu çalışmada, matematik öğretiminde matematik okuryazarlığını süreç içinde geliştirme amacıyla tasarlanan ve Çift Odaklı Öğretim adı verilen bir öğretim modelinin tanıtılması amaçlanmaktadır. Tasarım tabanlı bir araştırma projesinden elde edilen verilere dayanarak yapılandırılan bu modelde öğretim, matematiksel kavram ve genellemelere ulaşma ve bunları derinleştirme ve pekiştirme üzerine yoğunlaşmaktadır. Çalışmada, modelin içeriği, dayandığı öğrenme kuramları ve örnek bir ders planı üzerinde derse yansıması tüm yönleriyle açıklanmıştır. Modelin varlığına duyulan ihtiyaç, uygulanabilirliği ve başarı potansiyeli literatür ışığında tartışılmıştır.Item Mathematics teachers’ comments on PISA math questions and our country’s students’ low achievement levels(Hacettepe Üniversitesi, 2014) Akkaya, Recai; Altun, Murat H.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; 56011404800Our country's having underachieved repeatedly in the international examinations such as PISA, TIMSS etc., has made us consider that there are some problems related to our education system. The lowness of achievement levels might be affected by many factors such as the student, the program, and the teacher being in the first place. Of these factors, it is the teacher who is of great importance both because of being the person implementing this program and being the factor on the performance of whom measures can be taken easily. Starting from this point on, in the present study, the opinions of teachers about the lowness of students' achievement levels on these exams were examined. To achieve depth in the investigation, first the questions having addressed to students in PISA implementations were asked to the teachers in written form and answers were received and then they were asked for their opinions. The study revealed that the teachers regarded the insufficiency of the contents of the program and that of the teachers' accumulation of knowledge as the main reasons for students' low achievement levels. It has been concluded that working on these two factors and including such kinds of questions within the exams carried out nationally are necessary to increase students' achievement levels.Item Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramların gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma sürecinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2010-05-31) Akkaya, Recai; Altun, Murat; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı/Matematik Eğitimi Bilim Dalı.Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin anlamlı matematik bilgi oluşturabilmeleri için matematik eğitimini etkileyen Yapılandırmacılık ve Gerçekçi Matematik Eğitimi yaklaşımlarına uygun öğrenme ortamlarının tasarlanması ve tasarlanan öğretimin uygulanması, ardından öğretimi rapor edip bu süreçteki bilgi oluşumunun niteliğini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki konuların öğretimi gerçekleştirilmiştir.Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden, örnek olay çalışması kullanılmıştır. Görüşme tekniği araştırmanın temel veri kaynağı olup, araştırmada ayrıca gözlem ve doküman analizi yöntemleri de kullanılmıştır. Çalışmaya katılacak öğrencileri belirlemek için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya katılacak yedinci sınıf öğrencilerinin bilgi oluşturma sürecinde kullanılacak etkinlikleri yapmaları için gerekli ön bilgilere sahip olup olmadıklarını belirlemek için ?Olasılık Bilgi Testi I ve II? testleri kullanılmıştır. Çalışma, 118 yedinci sınıf öğrencisine uygulanan testlerin sonucu, matematik öğretmenlerinin görüşleri ve öğrencilerin araştırmaya katılma konusundaki istekliliği dikkate alınarak on öğrenci ile yürütülmüştür.Çalışmanın verilerine göre öğretimde öğrenci keşiflerinin temele alınmasının öğretimde niteliği artırabileceğini işaret etmiştir. Bu açıdan hazırlanan öğretimsel etkinliklerin öğrencilerin keşifleri üzerine odaklanması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Ayrıca gerçek problemlerin ya da oyun tarzındaki etkinliklerin öğretimde kullanılmasının, matematiksel bilginin daha nitelikli olarak oluşturulabildiğini ortaya koymuştur.