Browsing by Author "Atasoy, Emin"
Now showing 1 - 20 of 46
- Results Per Page
- Sort Options
Item 5. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının (2017) değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2018-10-03) Demir, Yılmaz; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Eğitim-öğretim sürecinin önemli materyallerinden biri olan ders kitaplarının, ideal ders kitaplarına dönüşmesi için yapılması gerekenler arasında ders kitaplarının bazı özellikler açısından incelenmesi de yer alır. Bu araştırmanın amacı, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygulanan yeni öğretim programı doğrultusunda hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının fiziksel, eğitsel, görsel tasarım, dil ve anlatım özellikleri açısından incelenmesidir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ve içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabının önceki ders kitaplarından fiziksel, görsel ve eğitsel açılardan belirgin şekilde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ünite sayısının düşürülmüş olması, öğrenci çalışma kitabının kaldırılmış olması, çalışma kitabında yer alan etkinliklerin ders kitabında bulunması eğitsel açıdan görülen önemli değişiklerdendir. Görsel tasarım açısından kitabın kâğıt kalitesinin çok iyi olması, kitapta kullanılan görsellerin canlı ve dikkat çekici olması yeni ders kitabını üstün kılan özelliklerdendir. Yapılan değişikliklerle yeni ders kitabının, eğitim-öğretim faaliyetlerini olumlu şekilde etkileyebilecek düzeyde hazırlandığını söylemek mümkündür.Item 9. sınıf öğrencilerine yönelik geliştirilen eğlenceli coğrafya materyaline ilişkin öğretmen görüşleri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-12-25) Kösle, Mustafa; Atasoy, Emin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı/Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı.Coğrafya öğretiminde birçok yöntem ve teknik kullanılabilir. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve tekniklerden biri de eğlenceli coğrafi bilgiler kullanarak öğretimdir. Eğlenceli coğrafya, anlatılan konuyla ilgili yerelde ya da uluslararası alanda ortaya çıkan ilginç ve ilgi çekici bilgilerin derslerde kullanılmasıdır denilebilir. Bu yöntem ya da teknik kullanıldığında öğrencilerin derse olan ilgisi daha yüksek olabileceğinden dolayı bu yöntem ya da teknik çalışmanın inceleme konusu olmuştur. Bu çalışmada, 9. sınıf ders kitabındaki doğal sistemler ünitesinin geleneksel yöntemle anlatılmasının yanı sıra ilginç, enteresan ve ilgi çekici coğrafi bilgilerle anlatılmasının ne derece katkı sağlayacağı incelenmiştir. Araştırmada, Bursa kent sınırları içerisinde görev yapan 50 coğrafya öğretmeniyle anket yapılmıştır ve yine aynı öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Bu görüşmeler sonrasında doğal sistemler ünitesine yönelik olarak ilginç coğrafi bilgilerle destekli ders materyali geliştirilmiş ve öğretmenlerden bu materyalin derse olan olası katkısını değerlendirmeleri istenmiştir. Yapılan görüşmeler sonrasında elde edilen bulgular öğretmenlerin çoğunluğun bu ders materyalinin derslerde kullanımını destekler nitelikte cevaplar verdiği görülmüştür. Elde edilen bulgular göstermektedir ki, öğrenciler eğlenceli coğrafi bilgi kullanılarak öğretim yapıldığında derse daha fazla ilgi göstermektedir. Bu da öğrenmeyi artırabilir. Yapılan çalışmanın sonunda, bu konuyla ilgili öneriler sunulmuştur.Publication Agrophysical and agrochemical scientific base for integrated management of agroecosystem water-nutrients statuses(Scibulcom, 2015-01-01) Gülüm, K.; Atasoy, Emin; Christov, I.; Galai, E.; ATASOY, EMİN; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü; 0000-0002-1473-7420; AAG-7268-2021The paper deals with complete scientific base to link the soil water status with the soil nutrient regime for plants. The base is developed and offered for simultaneous management of both complex environmental factors in agricultural practices.The innovative world attainments, concerning computerised monitoring, new quantitative estimate, and modem decision support system for managing the agro-ecosystem water-nutrients statuses, are applied. We formulate the main scientific and practical problems of the rural water-nutrient management, which are recently solved. We revealed the ecological and economical aspects of water-nutrient application in agriculture, and the cardinal steps in development of agriculture in Bulgaria, the states of the European Union, and all other countries in the world.New Bulgarian index of energy levels (L) of soil moisture and new method for agrophysical estimating the soil-crop water status as a whole for the growing season are used.The well-known equations to calculate the nitrogen (N), phosphorus (P), potassium (K) and micro-elements fertilising rates were improved, introducing the new index of energy levels (L) of soil moisture, to take into account the impact of specific soil-crop water status created by farmers in field on agrochemical nutrients in soil and on the amount and quality of crop yield.For saving energy, irrigation water, fertilisers, human labour and protecting the environment (soil, surface and underground water, and atmosphere), we offer the new ecotechnology.Item Assessment of hydrogeoecological features of the Yesil River Basin(Triveni Enterprises, 2017-06-27) Amirzhanovna, Z. A.; Zhanaleyeva, Kulchikhan Mukhitovna; Berdenov, Zharas Galimzhanovich; Saparov, Kuat T.; Mendibaev, Erbolat H.; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim ve Sosyal Bilimler Bölümü.; 0000-0002-1473-7420; AAG-7268-2021; 36478260200Aim: The aim of the present study was to examine the hydrochemical composition and geoecological features and to assess the level and nature of anthropogenic pollution in the Yesil river basin. Methodology : Field studies are an integral part of observation and analysis of landscape components. Sample analysis of chemical composition of the Yesil river basin water was conducted in July-August 2016 to ascertain the current state of geo-environmental pollution of the basin water. Results: Reduction of river water causes sharp deterioration in the sanitary condition of river. Great harm is caused by pollution by industrial, agricultural, municipal and domestic sewage. However, there is an increased content of SO4, NO, and NO2, Fe and total salinity of water. Interpretation: Systematic analysis of water quality in the Yesil indicates that the river copes with pollution mainly by the self-cleaning processes. Comparative analysis of qualitative and quantitative indicators of the Yesil river basin water surface indicates the presence of some of their relationship. The solution to the problem of stabilization and improvement of the ecological state of the Yesil river basin geosystems, under intensive anthropogenic impact, requires maximum consideration of the specific nature condition and the analysis of key factors and processes that affect its condition.Item Belarus’un coğrafi konumu ve fiziki coğrafya özellikler(Uludağ Üniversitesi, 2014-06-01) Çalışkan, Vedat; Galay, Elena; Arslan, Mehmet; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Avrupa Birliği’nin doğu sınırlarında bulunan Belarus, Türkiye’ye coğrafi mesafe bakımından uzak bir ülke değildir. Ancak ekonomik, ticari, kültürel karşılıklı ilişkilerin henüz belirli bir olgunluğa erişmemiş olması nedeniyle ülkemizde bilinirliği yüksek olmayan bir Slav ülkesidir. Türkiye’deki ulusal literatürde de Belarus ile ilgili araştırmalar yok denecek kadar azdır. Kuşkusuz bu değerlendirme eski Sovyet mekânından doğan birçok ülke ve çeşitli statülerdeki idari yönetimler için yapılabilir. Bu nedenle ülkemizde coğrafya biliminin yapacağı en önemli katkı alanlarından birisi de ülke tanıtımları oluşturmaktadır. Üstelik hızla değişen dünya koşullarına koşut olarak ülkelerin beşeri coğrafya özellikleri de oldukça dinamik ve değişkendir. Bu bakımdan Türkiye’de coğrafyacıların belirli aralıklarla yenileyecekleri ülke tanıtım çalışmalarına büyük ihtiyaç vardır. Küresel dünyanın sürekli değişen, fırsat ve olanaklarını izleyebilmek; uluslararası ekonomik, ticari, kültürel, politik ilişkilerde yeni beliren olanakları değerlendirebilmek için güncel veriler ve değerlendirmeler içeren ülke tanıtımları giderek önem kazanmaktadır. Çalışmanın başlıca amacı, Belarus’un coğrafi konum özelliklerini ve bunun jeopolitik-jeoekonomik yansımalarını irdeleyerek Belarus’un öne çıkan temel coğrafi özelliklerini tanıtmaktır. Çalışmada Belarus’un temel doğal ortam özelliklerinin yanı sıra, bu ülkeyi farklılaştıran karakteristik özellikler tartışılmıştır.Item Beşeri sorunlar açmazında Belarus Cumhuriyeti(Uludağ Üniversitesi, 2013-07-31) Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.SSCB’nin dağılması sonucunda 1991 yılında bağımsızlığını kazanan Belarus, Avrupa’nın genç cumhuriyetlerinden biridir. SSCB sonrası dönemde Belarus Cumhuriyeti, ciddi bir siyasal, toplumsal ve ekonomik bunalımla yüzleşmiştir. 21. Yüzyılın başında derinleşen bu bunalımın toplumun tüm kesimlerini etkilemesi sonucunda, ülkede bazı beşeri sorunlar yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada Belarus’ta görülen ve ülkeyi tehdit eden başlıca demografik, sağlık ve toplumsal sorunlar sekiz başlık altında irdelenmiş ve beşeri coğrafya penceresinden tartışmaya açılmıştır. Ülkemizde Belarus Cumhuriyeti ile ilgili yok denecek kadar az sayıda bilimsel çalışma vardır. Bu nedenle bu araştırmanın öncelikli amacı bu az bilinen ülkeyi Türk okuyuculara tanıtmaktır. Çalışmanın diğer bir amacı ise Belarus örneğinden yola çıkarak eski SSCB Cumhuriyetlerinin yaşadıkları toplumsal sorunlara dikkat çekmek ve bu ülkelerin geleceğini tehdit eden beşeri sorunlara ışık tutmaktır.Item Bulgaristan’ın coğrafi – jeopolitik konumu ve yansımaları(Uludağ Üniversitesi, 2010-01-06) Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Bulgaristan her şeyden önce kalabalık Türk ve Müslüman nüfus kitlelerine sahip olan bir Balkan ve Karadeniz ülkesi olarak Türkiye’nin asırlar boyu en eski komşularından biridir. Fakat ne yazık ki Türkiye jeopolitiği açısından önem taşıyan bu ülke ile ilgili coğrafi çalışmaların sayısı çok yetersizdir. Bu çalışmada bir yandan komşumuz Bulgaristan’ın sınır özellikleri ve kısa tarihsel gelişimi irdelenmiş, diğer yandan da bu Balkan ülkesinin coğrafi ve jeopolitik konumunun avantaj ve dezavantajları tartışılmıştır. Yapılan çalışmanın öncelikli amacı bir yandan tarihi ve kültürel bağlarımız olan bu komşu ülkenin iç sorunlarını irdelemek, diğer yandan da coğrafi ve jeopolitik konum özelliklerini tartışarak, gereken sonuçları elde etmektir.Item Çevre bilinci ve çevre için eğitim(Uludağ Üniversitesi, 2005) Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Sağlıklı insan-doğa ilişkileri açısından çevre eğitimi, çevre ahlakı, çevre duyarlılığı ve çevre bilincinin önemi tartışılmaz büyüklüktedir. Bu makalenin öncelikli amaçlarının başında çevre bilincinin kavramsal çerçevesini belirlemek, çevre için eğitim ile çevre bilinci arasındaki etkileşimi irdelemek ve çocukların çevre bilinci düzeylerinin yükseltilmesinin gerekçelerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda bilinç, çevre bilinci ve çevre için eğitim kavramları tanımlanmaya ve irdelenmeye çalışılmıştır. Ayrıca makalede aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: Niçin çevre bilinci ve çevre için eğitim bu denli büyük bir öneme sahiptirler? Neden çocukların çevre bilinci düzeyi yükseltilmelidir? Çevre bilinci düzeyleri hangi etkenler doğrul t usunda ve nasıl değişmektedir? Eko-bireylerin ve dünya yurttaşların şekillenmesinde çevre bilinci ve çevre için eğitimin işlev ve önemi nedir? Doğa ve insanlık bilinci ile dünya- vatan bilincinin kazandırılması neden çevre için eğitimin bir parçasıdır?Item Çevre içi eğitim: İlköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisi üzerine bir çalışma(Uludağ Üniversitesi, 2005) Atasoy, Emin; Ertürk, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Bu çalışmada, ilköğretimde verilen çevre için eğitimin etkililiğini saptamak üzere, 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin çevresel tutum ve bilgilerini ölçerek, çevre için eğitim açısından mevcut durumun belirlenmesi amaçlanmıştır. Çevre sorunları doğa ile ilgili insanların olumsuz tutum ve davranışlarından, inşa edilememiş değerler ve ahlâk sisteminden kaynaklandıklarından bu sorunlar kümesinin temelinde eğitim sorunu yatmaktadır. Araştırma grubunu, Bursa kent merkezindeki Nilüfer ve Görükle belediye sınırları içindeki, 2004-2005 eğitim - öğretim yılında, faaliyet gösteren altı farklı ilköğretim okulundan şans yoluyla seçilmiş 6. 7. ve 8. sınıflardaki 576’sı kız, 542’si erkek olmak üzere toplam 1118 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 524’ü Alt Sosyo – Ekonomik Düzeydeki ( Alt SED) okullarda ve 594’ü Üst Sosyo – Ekonomik Düzeydeki (Üst SED ) okullarda yer almaktadırlar. Çalışmada veri toplama araçları olarak Çevre Bilgi Testi ve Çevre Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, 2004 – 2005 öğretim yılı Bahar Döneminde gerçekleşmiştir. Yapılan araştırmanın başlıca sonuçları aşağıda verilmiştir: Çevresel tutum ve çevresel bilgi açısından, sınıflar bazında alınan sonuçlar şöyle özetlenebilir: bilgi testi değerlendirildiğinde 6. sınıflar ile 8. sınıflar ve 7. sınıflar ile 8. sınıflardaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiş, tutum ölçeği değerlendirildiğinde ise 6. sınıflar ile 8. sınıflar arasındaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca çevre bilgi testinde toplam 33 sorunun yer almasına rağmen, testi cevaplayan 1118 öğrencinin genel test puan ortalaması 18,95 olarak tespit edilmiştir. Bunun düşük bir puan ortalaması olduğu anlaşılmaktadır. Öğrencilerin bilgi ve tutum puanları irdelendiğinde, bulundukları SED’lere göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Yani alt SED ve üst SED öğrencileri arasında hem çevresel bilgi hem de çevresel tutum puan ortalamaları açısından önemli bir farklılaşma olmadığı tespit edilmiştir. Bilgi testi sonuçlarına göre alt SED’deki 6. sınıflar ile 7. sınıflar ve 6. sınıflar ile 8. sınıflardaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Tutum ölçeği sonuçlarına göre ise alt SED’deki 6. sınıflar ile 8. sınıflar ve 7. sınıflar ile 8. sınıflar arasındaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bilgi testi sonuçlarına göre üst SED’teki 6. sınıflar ile 8. sınıflar ve 7. sınıflar ile 8. sınıflardaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık vardır. Tutum ölçeği sonuçlarına göre ise 6. sınıflar ile 7. sınıflar arasındaki öğrencilerin puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Bilgi testi sonuçlarına göre kız öğrencilerinin bilgi testi puanlarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmektedir. Dolayısıyla, çevre bilgisi açısından kızların düzeyi erkeklerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Tutum ölçeği sonuçlarına göre yine kız öğrencilerinin tutum testi puanlarının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Alt SED öğrencilerinin hem bilgi hem de tutum puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gözlenirken, üst SED öğrencilerinin bilgi testi puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunamazken, tutum ölçeği puanlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. İlköğretim öğrencilerin çevresel bilgi ve çevresel tutum puanları arasında çok güçlü olmasa da bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bu sonuçların ışığında öneriler ileri sürülmüştür.Item Çokkültürlü eğitim: Bulgaristan örneği(Uludağ Üniversitesi, 2009) Kostova, Siyka Çavdarova; Atasoy, EminDünyamızda yaşayan ve farklı medeniyetlerin parçalarını oluşturan postmodern toplumlar giderek dil, etnos ve din bakımından çokkültürlü kimliklere bürünmekte ve bu farklılaşma birçok ülkede kültürel ve toplumsal çatışmaları tetiklemektedir. Toplumların ayrılmaz bir parçası olan çocuklar da bu kültürel çatışmalardan nasibini almakta ve böylece bu sosyal sorun bir eğitim sorununa dönüşmektedir. Günümüzdeki küreselleşme eğiliminin etkilerinden biri de sınıf ve okul ortamında çocukların arkadaşları tarafından etnik veya dinsel köken, hatta farklı görünümlerinden dolayı “farklı çocuklar” olarak algılamalarıdır. Bu “farklılık” sorununun üstesinden gelme uğraşında öğretmenlere ve eğitim sistemine büyük rol ve görevler düşmektedir. Bu çalışmada çokkültürlü eğitimin tanımı, önemi, kapsamı ve amaçları açıklandıktan sonra çokkültürlü eğitime komşumuz Bulgaristan penceresinden bakılmıştır. Ayrıca makalede bir yandan Bulgaristan’daki çokkültürlü eğitimin özellikleri ve uygulamaları, bir yandan da bu ülkenin çokkültürlü eğitime geçiş sürecinde yaşadığı engeller ve sorunlar tartışılmıştır. Çalışmanın sonunda çokkültürlü eğitimin sağladığı yararlar ve kazanımlar açıklanmıştır.Item A comparative analysis of the demographic and social characteristics of the European Union countries and Turkey(Uludağ Üniversitesi, 2006) Atasoy, Emin; Çüçen, A. Kadir; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Felsefe Bölümü.In this article, it was put forward that the EU, which seems to be unified and integrated in terms of geographical, cultural, economic and political aspects, is not homogenous at all regarding demographic characteristics, and also the fact that the Union is multidimensional, multicolored and there are differences between countries was put under discussion considering the social and demographic dimensions. In the article, the demographic potential of Turkey, the EU nominee, was examined in both qualitative and quantitative aspects, and also an effort was made to determine the similar and dissimilar social and demographic aspects the EU countries and Turkey have. To reach this aim, an effort was spent on the comparative analysis of Turkey and the EU countries in terms of various human characteristics such as population size. population growth, birthrates and death rates. average lifespan. literacy rate, median age average, human development index and urbanization.Item The condition of the cultural and historical resources of the Pavlodar region(Uludağ Üniversitesi, 2016-01-31) Zhakupov, Altynbek; Kızılçaoğlu, Alaattin; Wendt, Jan A.; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.The Pavlodar region is located in the northeast of Kazakhstan. The most part of the territory of the Pavlodar region is in limits of the South of the West Siberian Plain on average a watercourse of the river Irtysh, and occupies the space of 127,5 thousand km ². In the north the area borders with the Russian Federation (Omsk region), in the south - with the Karaganda region, in the east - with East Kazakhstan, in the West - with Akmolinskaya and North Kazakhstan regions. Total, there are about 1000 archaeological monuments in the area, most of which, 705 are included in "The arch of monuments of the Pavlodar region", but the potential of their further identification isn't exhausted yet. From 12 districts of the region, the greatest numbers of monuments of archeology are three largest districts, Bayanaul, Mayskiy and Ekibastuz have, and then follow Pavlodar, Lebyazhinskiy, Shcherbaktinskiy and other districts. The article discusses the situation in the region at the moment as the main tourist cluster componentItem Cumhuriyet Döneminde Türkiye nüfusunda meydana gelen değişimlerin okul öncesi eğitim sistemine yansıması(Uludağ Üniversitesi, 2015-04-01) Doğan, Seniye; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Bu çalışmanın amacı, Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar geçen zaman diliminde Türkiye nüfusunda meydana gelen nitel ve nicel değişimlerin okul öncesi eğitim sistemine yansımalarını ve sonuçlarını incelemektir. Bu çalışma, okul öncesi eğitim, nüfus ve nüfus değişimlerinin etkisi ve Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi nüfus yapısı ve okul öncesi eğitim başlıkları ile ele alınmıştır. Türkiye'de nüfus değişimleri konusunda başlıca istatistik kaynak ülkemizde yapılan resmi nüfus sayımlarıdır. 1927'de yapılan ilk nüfus sayımından günümüze kadar yapılan nüfus sayımlarında, doğurganlık hızında düşüş olsa bile çeşitli sağlık politikaları ve yaşam tarzının değişmesiyle ölüm sayılarının azalmasından dolayı ulusal nüfus azalan bir tempoyla da olsa artmaya devam etmiştir. Ülkemizde 1960'lı yıllardan itibaren okul öncesi eğitim ile ilgili hem devlet yatırımları hem de bilimsel çalışmalar artmıştır. Bu yatırımlar ve çalışmalar neticesinde okul öncesi eğitim kurumları, öğretmen ve öğrenci sayılarında artışlar görülmüştür. Bu artış 1980'li yıllarda belirginleşmeye başlamış, 2009-2010 eğitim öğretim yılında hem okul sayısı hem de okullaşma oranı bakımından en yüksek düzeye ulaşmıştır. Sonuç olarak, okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamında olmaması, tüm bölge ve illerimizde yeterince yaygınlaşmamış olması ve genelde ücretli olması sebebiyle ilköğretime nazaran istenen düzeye ulaşılamadığı görülmüştür.Item Determination of metals, carbon and nitrogen content in the sediments of the black sea(Scibulcom Ltd, 2014) Onay, Turgut T.; Arslan, Melikşah; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim ve Sosyal Bilimler Bölümü.Metals (Fe, Co, Cr, Cu, Hg, Mn, Ni, Pb, Zn and Al), total organic carbon (TOC), inorganic carbon (IC), total nitrogen (TN) and CaCO3 contents of sediments collected at various stations in the Black Sea were studied. TOC contents were particularly high in the fluff and the top layers of sediments collected from deep stations. For metals enrichment factors (EF) were calculated using aluminum data and average shale concentrations. At one particular station, located at the center of the eastern basin, high concentrations of Co, Cr, Cu, Ni, Pb and Zn were measured with EFs of 3.71, 13.88, 4.05, 6.29, 13.39 and 4.18, respectively. Lead and chromium were the most abundantly enriched metals in all sediment samples. Metal enrichment exhibited a clear positive association with the TOC content of sediment samples. C/N ratios calculated were in the range of 12-14.Item Developing environmental sensitivity for children scale: reliability and validity studies(Uludağ Üniversitesi, 2007) Başal, Handan Asude; Doğan, Yadigar; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.This study a This study aims to develop an Environmental Sensitivity Scale for pupils aged between 9-15 who attend primary School. In an attempt to develop questionnaire items, the relevant literature has been reviewed, and the studies of the researchers of Environmental Science and Education have been investigated. In order to ensure the reliability of 90-item-Likert scale which has been administered to an experimental group consisting of 4th and 5th grade students in primary school twice with one-week intervals through the method of Scale Test-Retest. Both subject scoresobtained from the two different administrations of environmental sensitivity scale were tested by means of Pearson-moment correlation technique and a correlation coefficient of .72 has been found. In addition, students’ enviromental sensitivity was measured by both Children’s Environmental Attitude and Knowledge Scale which was developed by Leeming and Dwyer (1995) and the Environmental Sensitivity Scale for Children. The data were analysed by Pearson-moment correlation technique with a correlation coefficient of .64. These two findings indicate that the reliability and validity coefficients of the scale developed by the researcher are quite high.Item Eco governance in viticulture in Bulgaria(Scibulcom Ltd, 2014) Toteva, D.; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.The aim of the study is to present the environmental attitude and policy for ecologically clean production in correspondence to the trend for sustainable rural areas development, intentions to apply ecological management and respect requirements for environment protection of 30 medium and small vineyard farm owners from South-East vinegrowing region in Bulgaria. The survey was carried out in 2013. The high ecological culture of the respondents and their attitude for future economic activity registered by the survey represent a potential possibility and competitive advantage for successful application of the new budget and reference frame of Common Agricultural Policy (CAP) 2014-2020. The results from the survey show that among the farm owners in South-East vinegrowing region exists sustainable connection between the natural resources and the agricultural activity. This is very important for preserving the ecological balance, which is the main requirement for the farm owners to produce healthy and qualified food.Item Eğitim göçü perspektifinde uluslararası öğrencilerin kültürel zekâ düzeyleri ile kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Bursa Uludağ Üniversitesi örneği)(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-01-27) Alkar, Elif; Atasoy, Emin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe veSosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı/Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı.Eğitim alanındaki küreselleşme hareketliliği ile uluslararası öğrenci göçü dünyada gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu göç hareketliliğinde öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık, kültürlenme ve uyum düzeyleri ev sahibi ülkeye adapte olmaları sürecinde etkili unsurlardır. Nitekim uluslararası öğrencilerin yerleştikleri ülke ile kurdukları kültürel etkileşimler ve bunların sonucunda ortaya çıkan uyum süreçleri, sahip oldukları yüksek kültürel zekâ seviyeleri ile daha kolay gerçekleşebilmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim gören uluslararası öğrencilerin kültürel zekâ, kültürlerarası vii duyarlılık ve kültürlenme düzeylerinin belirlenmesi ve kültürel zekâ düzeyleri ile kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Mevcut araştırma, farklı ülkelerden gelen ve farklı etnik kökenlerden oluşan 353 kadın, 282 erkek katılımcı ile nicel araştırma deseni içinde ilişkisel tarama modelinde oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak kültürel zekâ, kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme ölçekleri ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, uluslararası öğrencilerin kültürel zekâ, kültürlerarası duyarlılık ve kültürlenme düzeylerinin “orta” seviyede olduğu ve yaş, cinsiyet vb. değişkenlere göre anlamlı farklılıklar gösterebildiği tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin kültürel zekâ düzeyleri ile kültürlerarası duyarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde, kültürel zekâ düzeyleri ile kültürlenme düzeyleri arasında ise pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişkilerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Eighth grade students' associations of geographical and environmental concepts(Wydawnictwo Adam Marszalek, 2009) Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.; 36478260200The paper presents the construction and use of a free word association test for revealing the scientific conceptual structures of 8(th) grade students, concerning geographical and environmental stimulus words. The test contains eight stimulus words, which retrieve a cluster of associations most of which are based on geographical and environmental education and are studied as associated. Four groups of students from four schools - two in Turkey and two in Bulgaria are comparatively assessed and the results analyzed. Variables, concerning the social status of students and their interest in geography and environment are compared and differences between them are outlined.Item Eko-okulların pedagojik önemi açısından yönetici görüşleri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-05-10) Ay, Sedanur; Atasoy, Emin; Güleç, Selma; Bursa Uludağ Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı / Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı; 0009-0001-0051-8112Eğitim ve Sürdürülebilir Kalkınma (ESD) uygulaması, birçok ülkede eğitim politikası yapıcılarının odak noktası olmuş ve bunun sonucunda ESD okulları, sürdürülebilir okullar, doğa okulları, çevre okulları, orman okulları, Eko-Okullar ve yeşil okullar gibi çeşitli isimlerle okullar kurulmuştur. Bu araştırmada da sadece “Eko-Okul” teriminin kullanılması kavramsal tutarlılığı sağlamaktan ve Türkiye'de bu tür okullar için yaygın olarak “Eko-Okullar” terimi kullanılmasından kaynaklanmaktadır. Araştırmanın amacı, Eko-Okul yöneticilerinin bakış açılarına dayanarak, Eko-Okul programlarının etkinliğini ve pedagojik kazanımlarını değerlendirmek; aynı zamanda öğrencilerin çevresel bilgi ve tutumları üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde yer alan Nilüfer, Osmangazi ve Yıldırım İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Eko-Okul kapsamındaki özel ve devlet kurumlarında görevli tesadüfi yöntemle seçilmiş 21 yönetici oluşturmaktadır. Görüşme tekniğinden yararlanılan bu araştırmada, veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından özel olarak geliştirilen yönetici görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada yöneticilerden verilerin toplanması aşamasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış olup toplanan verilerin analizi için içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın kapsam geçerliğini sağlamak için ilgili literatür incelenip uzman görüşleri alınarak veriler değerlendirilmiştir. Araştırmanın çözümlenmesinde ise toplanan veriler dijital ortama (MS Word programı)aktarılması, aktarılan veriler kontrol edilerek uzmanlarla birlikte incelenmesi ve tespit edilen verilerden birbiriyle ilişkili olanlar gruplandırılarak tablolar hazırlanması aşamaları takip edilmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak, yöneticilerin bakış açılarına göre Eko-Okullar, çevre bilincini eğitime entegre ederek çevre bilincini yaygınlaştırmanın ve ekolojik bilgiyi artırmanın bir yolu olarak sürdürülebilirliği teşvik etmektedir. Bu bağlamda, Eko-Okul programına katılımın öğrencilerde ekolojik bilincin gelişmesine yol açtığı ve öğrencilerin çevreye karşı sorumlu davranışlarında önemli bir fark yarattığı gözlemlenmiştir. Yöneticiler, genel olarak, Eko-Okul programının uygulanmasından memnun olduklarını ifade etmektedirler. Ayrıca, çevre bilincinin gözlemlenen etkisi tek yönlü değildir. Nitekim yöneticiler, Eko-Okullardaki öğretmenlerin, ailelerin ve personelin de projelere dayalı etkinliklere tanıklık ettikçe ve katıldıkça kendi içlerinde ekolojik farkındalık geliştirdiklerini geri bildirim yoluyla ifade etmişlerdir. Ancak yöneticiler, programı daha etkili hale getirmek için zaman ve koordinasyon gibi bazı konuların ele alınması gerektiğinin de altını çizmektedir.Item An evaluation of recreational potential of bsnnp in order to increase the touristic image of the pavlodar region(Scibulcom Ltd, 2014) Zhakupov, A. A.; Galay, E. Ph.; Atasoy, Emin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim ve Sosyal Bilimler Bölümü.In modem Kazakhstan in the sphere of tourism industry there is a very deplorable situation. On the background of this major problem it has been taken for development more congenial and very beautiful Bayanaul State National Natural Park (referred to the abbreviated form BSNNP or Park in the rest of the study). Objectives of the research work are: (a) investigation of natural- recreational and tourist potential; (b) identification of innovative technologies which can be applied to create tourist cluster in the Park, and (c) on the background of all above-mentioned problems offering a project to create tourist cluster in the Park. This research work expresses a high degree of relevance of the work and its practical significance, since Bayanaul SNNP uses high demand in provision of tourism services. BSNNP is not only on the regional scale, but also it is partly country-wide as well. Travel services on its territory attract residents from Pavlodar, Almaty, Karaganda, Akmola and other regions of the country. In the research, the following methods are used: (a) theoretical methods: methods of analysis and synthesis, induction and deduction method, the method of generalisation, systematic procedure; (b) statistical; (c) simulation; (d) graphical, and (e) mapping.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »