Browsing by Author "Bilgin, Arzu Kirman"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Examining the instructional decision making process of preservice science teachers(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-01-06) Bilgin, Arzu Kirman; Akbulut, Hava İpekThis study aimed to examine the instructional decision-making process of preservice science teachers. Within a case study research methodology, the study group consisted of 28 third-year preservice science teachers studying at a state university in Turkey. Instructional decision-making diaries kept by preservice science teachers containing information on their instructional decision-making processes were used to collect data. Preservice science teachers were asked to design worksheets and write down their design processes as tasks (Task I and Task II). They were asked to design worksheets individually under Task I, and as teamwork under Task II. Obtained data were analyzed by using content analysis. Findings show that some of the preservice teachers could not generate more than one solution although they could create a problem situation related to daily life; and they could not identify the positive and negative aspects of the solutions. In addition, it was determined that they could partially decide on the appropriate solution but could not follow the process of coming to the most appropriate solution.Item Öğretmen adaylarının “çözünürlük” konusuna yönelik alternatif kavramlarının belirlenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2014-12-02) Bilgin, Arzu Kirman; Nas, Sibel Er; Akbulut, Hava İpekBu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının çözünürlük konusundaki alternatif kavramlarını tespit etmektir. Bu çalışmada alan taraması (survey) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma KTÜ Fatih Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 134 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak bir açık uçlu sorudan yararlanılmıştır. Açık uçlu soruda öğretmen adaylarına “Farklı maddelerin farklı çözücülerdeki çözünürlüğü ile ilgili şiir, hikâye veya çizimlerin herhangi birinden yararlanarak konu hakkında bildiklerinizi bize nasıl yansıtırsınız?” sorusu yönetilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının 16’sı şiir, 28’i hikâye ve 90’ı ise çizimi tercih ederek bilgilerini yansıtmak istemiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının çözünme kavramı yerine erime - çözünüp bitme - yok olma – kaybolma – hapsolma - etkisiz hale getirme gibi alternatif kavramları kullandıkları tespit edilmiştir.