Browsing by Author "Efe, Mehmet"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Item 14-16 yaş grubu bireylerde spor çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2007) Efe, Mehmet; Kuter, Füsun Öztürk; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.Bu çalışmada, 14-16 yaş grubu bireylerde spor çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmaya Bursa ve Sakarya İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı, araştırmaya destek vermeyi kabul eden okullardan seçilmiş ve daha önce hiçbir benzeri sosyal etkinliğe katılmamış olan 14-16 yaşları arasındaki gönüllü öğrenciler alınmıştır. Çalışmaya alınan spor branşlarının üçü badminton, judo ve atletizm olmak üzere bireysel; diğer üçü ise hentbol, voleybol ve futbol olmak üzere takım sporlarıdır. Tüm branşlardan deney ve kontrol grupları için 60 kız, 65 erkek toplam 125 kişi kontrol grubunu, 60 kız 65 erkek toplam 125 kişi de deney grubunu oluşturmuştur. Deney grupları haftada iki gün 36 hafta (9 ay) branşa özgü temel spor çalışmalarına alınmıştır. Kontrol grubundaki 125 öğrenci herhangi bir antrenman programına katılmamıştır. Belirlenen deney ve kontrol gruplarına kişisel bilgi formu, Sosyal Yetkinlik Beklentisi (SYB) Ölçeği ve Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) çalışmalara başlamadan önce ekim ayı başında ön test olarak verilmiş ardından ara takip testi mart ayı başında gerçekleştirilmiş ve son test ise Haziran ayı sonunda yapılmıştır. Elde edilen verilerin (S.P.S.S. 13.0); grup içi farklılıklarının karşılaştırılmasında Wilcoxon testi, iki grup arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla Mann-Whitney U testi, ikiden fazla gruplar arasındaki farklılığı değişkenlere göre incelemek için Kruskal Wallis, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı testleri kullanılmıştır. Bireysel ve takım sporlarının kontrol gruplarında çalışma sonrası SYBPRAEP’larının çalışma öncesi SYBP-RAEP’larına göre yapılan karşılaştırmasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bununla birlikte bireysel ve takım sporlarının her ikisinin de deney gruplarında çalışma sonrası SYBP-RAEP’ları çalışma öncesi SYBP-RAEP’larıyla karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0.001). Bireysel ve takım sporlarının deney ve kontrol gruplarındaki deneklerin SYBP-RAEP’ları karşılaştırıldığında ilk test SYBP-RAEP’larında anlamlı bir farklılık yokken, ara test ve son test SYBP-RAEP’larında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p<0.001). Ayrıca deneklerin SYBP’larıyla RAEP’ları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p<0.001). Sonuç olarak, 9 ay boyunca uygulanan branşlara özgü temel spor çalışmalarının, 14-16 yaş grubu bireylerin Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık düzeylerini arttırmada etken olduğu tespit edilmiştir.Item 14-16 yaş grubu erkeklerde voleybol çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008-01-04) Efe, Mehmet; Koparan, Şenay; Şenışık, Yalçın; Öztürk, Füsun; Uludağ Üniversitesi Eğitim FakültesiBu çalışmada, 14-16 yaş grubu bireylerde voleybol çalışmalarının sosyal yetkinlik beklentisi ve atılganlık üzerine olan etkisi araştırılmıştır. Çalışmada deney ve kontrol grupları için 20’şer erkek öğrenci oluşturulmuştur. Deney grubu haftada iki gün 36 hafta (9 ay) branşa özgü temel voleybol çalışmalarına alınmıştır. Kontrol grubundaki 20 öğrenci herhangi bir antrenman programına katılmamıştır. Belirlenen deney ve kontrol grubuna kişisel bilgi formu, Sosyal Yetkinlik Beklentisi Ölçeği ve Rathus Atılganlık Envanteri çalışmalara başlamadan önce ekim ayı başında ön test olarak verilmiş, ardından ara takip testi mart ayı başında gerçekleştirilmiş ve son test ise Haziran ayı sonunda yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 13.0 istatistik programında test edilmiştir. Sonuç olarak, 9 ay boyunca uygulanan branşa özgü temel voleybol çalışmalarının, 14-16 yaş grubu bireylerin Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık düzeylerini arttırmada olumlu etken olduğu tespit edilmiştir.Item A’râf ve Hûd sûrelerindeki kırâat farklılıkları ve tefsire etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-11) Aydın, Yener; Efe, Mehmet; Bura Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tefsir Bilim Dalı.Çalışmamızda, A’râf ve Hûd Sûrelerindeki kırâat farklılıkları, takrîb usûlü esas alınarak kırâat ilmi açısından analiz yapılarak, tefsir açısından da anlam değişikliği bakımından değerlendirmelerde bulunulacaktır. Çalışmamız; giriş, üç bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş bölümünde, tezin konusu, muhteviyâtı, genelde islâmi ilimler özelde de kırâat ilmi açısından ehemmiyeti ve metodu hakkında bilgi verilecektir. Birinci bölümde; çalışmamıza temel teşkil eden kırâat ilmi ile ilgili genel bilgiler üzerinde durulacaktır. Tezin içeriğinde verilecek bilgilerin daha anlaşılır olması ve konumuza da alt yapı oluşturması açısından, kırâat ilmiyle ilgili bazı temel kavramların tanımı yapılacaktır. Müteâkiben, kırâat ilminin konusu, gâyesi ve faydası üzerinde durulacaktır. Farklı rivâyetlerin, Kur’an’ın anlamına etkisi üzerinde değerlendirme yapılarak, kırâat- tefsir ilişkisi hakkında bilgi verilecektir. Ardından, kırâat ilminin târihi süreciyle ilgili olarak, kırâat ilminin doğuşu, gelişmesi ve yayılması konuları üzerinde durulacaktır. İkinci ve üçüncü bölümde ise; A’râf ve Hûd sûrelerinin genel tanıtımı yapılarak muhteviyâtı üzerinde durulacak ve kırâat açısından analizi yapılacaktır. Usûl hakkında bazı konularda, sûrelerden alınan örneklerle bilgi verilecektir. Sûredeki anlama etki eden/etmeyen kırâat farklılıkları, takrib usûlü esas alınarak değerlendirmeler yapılacaktır. Sonuç bölümünde ise; elde edilen veriler dikkate alınarak, tarafımızca bir değerlendirme yapılarak tezimiz nihâyet bulacaktır.Item Boks antrenör adaylarının problem çözme becerisi ve atılganlık düzeylerinin tespiti(Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Öztürk, Füsun; Koparan, Şenay; Efe, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada, boks antrenör adaylarının demografik özellikleri, atılganlık ve problem çözme becerileri araştırılmıştır. Çalışmada Türkiye’nin çeşitli illerinden 1. Kademe Boks Antrenör kursuna katılan 29 kişi yer almıştır. Adaylara kişisel bilgi formu, Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) ve Problem Çözme Envanteri (PÇE) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik programında test edilmiştir. İki grup arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla Mann-Whitney U testi, ikiden fazla gruplar arasındaki farklılığı değişkenlere göre incelemek için Kruskal Wallis testi, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, boks antrenör adaylarının, RAE ve PÇE puan ortalamalarının orta seviyelerde olduğu tespit edilmiştir. Eğitim düzeyleri, branşı seçme nedenleri ve medeni halleri ile RAE ve PÇE puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Mesleklerine göre PÇE puanları arasında farklılık yokken, RAE puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Aylık ortalama gelirleri ile PÇE ve RAE puanları arasında bir ilişkiye rastlanmamıştır. Yaşla PÇE puanı arasında ilişki yokken, yaşla RAE puanı arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. RAE puanı ile PÇE puanı arasında ise negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.Item Bursa ili raket sporları profili(Uludağ Üniversitesi, 2006) Efe, Mehmet; Şahin, Şenay Koparan; Kuter, Füsun Öztürk; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada Bursa ilinde var olan raket sporlarının G.S.İ.M ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından yapılan organizasyonları ve sonuçları ışığında genel durumun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma Bursa ili raket sporlarının son beş yılına ait genel durumunu belirlemeye yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırmada Bursa ili Gençlik Spor İl Müdürlüğünden ve İl Milli Eğitim Müdürlüğünden alınan veriler kullanılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından 1999-2004 yılları arasındaki G.S.İ.M. ve İl Milli Eğitim Müdürlüğü resmi kayıtlarından elde edilmiştir. Bu nedenle araştırma kayıtlardaki verilerle sınırlıdır. Elde edilen veriler Excel 7.0 paket programı kullanılarak tablolar halinde sunulmuştur. Çalışmada raket sporu olarak ele alınan üç branşın sporcu, antrenör, hakem, bütçeleri kulüp sayıları ve başarı durumları incelenmiştir. Buna göre; Bursa ilinde faaliyet gösteren raket sporları kulüpleri 1999-2004 yılları arasında masa tenisi branşında 8 kulüp, tenis 4 ve badminton branşında 5 kulüp yer almaktadır. Aynı branşların yıllara göre G.S.İ.M bütçesinden masa tenisinde 33.5 milyar, tenis 16 milyar 250 milyon, badminton ise 19 milyar 500 milyon olarak belirtilmiştir. G.S.İ.M bütçesinden en fazla olan payı alan masa tenis branşında diğer iki branşa oranla daha fazla lisanslı sporcu bulunmaktadır. Bursa ilinde faal sporcu sayısı her iki ilin 2004 kayıtları incelendiğinde; badminton branşında 183 sporcu, masa tenisi branşında 234 sporcu, tenis branşında 228 sporcu olduğu görülmüştür. Kulüp ve antrenör sayıları açısından incelendiğinde Bursa ilinde G.S.İ.M ve kulüplerde toplam antrenör sayısı olarak badminton branşında 11 antrenör, masa tenisi branşında 18 ve tenis branşında 9 antrenör görevlidir. Raket sporları federasyonlarının her il için bünyesinde bulunan kulüplerin sporcu antrenör, hakem, tesis-malzeme bilgilerini edinerek istatistiksel değerlendirmeler yapmaları gerekmektedir. Böylece yatırım ve gelişim arasındaki gelişmeler belirlenerek, daha iyi sporcu ve başarılar kazanılacaktır. Ayrıca bu federasyonlar özellikle her yaşta ve her zaman yapılabilme özelliği taşıyan raket sporlarını herkes için spor bünyesinde tanıtım ve yayılmasını teşvik edecek çalışmaları da planlamaları gerektiğine inanmaktayız.Item Cemâleddîn el-Hısnî ve el-Keşf an ahkâmi’l-hemze fi’l-vakf li Hişâm ve Hamza adlı eseri: Tahkik ve tahlil(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-07-26) Ünler, Mehmet; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kur’ân Okuma ve Kıraat İlmi Bilim Dalı.; 0000-0003-3870-3839Osmanlı döneminde yaşayan, Batman’da doğan, Şam Emevî Camiî Şeyhü’l-kurrâ’larından Cemâleddîn el-Hısnî 40 yıl kadar süren hayatı boyunca birçok eser kaleme almış önemli bir ilim adamıdır. Bir dönem İstanbul’da Kıraat dersleri veren Hısnî, buradaki talebelerin isteği üzerine Vakf-ı Hamza ve Hişâm meselesi üzerine el-Keşf anahkâmi’l-hemze fi’l-vakf li Hişâm ve Hamza adlı eseri telif etmiştir. Hakkında herhangi bir çalışma bulunmayan Cemâleddîn el-Hısnî’nin ve el-Keşf anahkâmi’l-hemze fi’l-vakf li Hişâm ve Hamza adlı eserininin ilim dünyasına kazandırılmasını hedefleyen bu çalışma giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Girişte araştırmanın konusu, önemi, amacı, metodu ve kaynakları hakkında bilgi verilmiştir. Brinci bölümde, Müellifin hayatı, ilmî kişiliği ve eseleri etraflıca ele alınmıştır. Söz konusu meselelere dair bulgular öncelikle müellifin kendi eserlerinden, daha sonra müellifin mensup olduğu ilim geleneğinin kendisi hakkında söylediklerinden ve tabakat eserlerinden tespit edilmiş ve ortaya konmuştur. Ayrıca müellife nispet edilen eserler matbusu bulunanlar, yazma halde olanlar ve henüz nüshasına ulaşılamayan eserler olarak tasnif edilmiş ve yazma halde olanların yerleri tespit edilmiştir. Çalışmamızın ikinci bölümünde, el-Keşf an ahkâmi’l-hemze fi’l-vakf li Hişâm ve Hamza adlı eserin ismi ve müellife aidiyeti tespit edilmiş, Hısnî’nin eseri telif sebebi ortaya konmuş, muhteva ve metot analizi yapılmak suretiyle eser tahlil edilmiştir. Ayrıca müellifin eserde kullandığı kaynaklar tespit edilip söz konusu eserler hakkında bilgiler verilmiştir. Araştırmanın üçüncü bölümünde el-Keşf’in tahkikli neşri yapılmıştır.Item Ebu`l-Berekat İbnu`l-Enbari ve "el-İnsar fi Mesaili`l-Hilaf Beyne`n-Naviyvin el-Basriyyin ve`l-Küfiyyin" adlı eseri(Uludağ Üniversitesi, 1997) Efe, Mehmet; Bulut, Ahmet; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Arap Dili ve Belegatı Bilim Dalı.Item Fussilet-Muhammed sureleri ile arasındaki surelerin kıraat farklılıkları ve tefsire etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-11-17) Cengiz, Abdullah; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kırâat İlmi Bilim Dalı.; 0000-0003-0385-5453Kur'an-ı Kerim nazil olmaya başladığı dönemde muhataplarının dili ile Arapça olarak indirilmiştir. İçinde birçok edebi sanatı ve lehçe farklılıklarını barındıran Arapçanın bu açıdan zengin bir dil olduğu görülmektedir. İşte bu edebi zenginlik ve çeşitli lehçelerin varlığı "Yedi Harf" ruhsatının da sağlamış olduğu kolaylık ilkesi ile Kur'an-ı Kerim tilavetinde bazı kelimelerin kıraatinde farklılıklara sebep olmuştur. Bu çalışmada ferş-i huruf kapsamına giren kıraat ihtilafları ele alınmakla birlikte usule dair kıraat farklılıkları hakkında da kısa açıklamalara yer verilmiştir. Giriş ve iki bölümden oluşan bu çalışmada, Kur'ân-ı Kerim'in bazı kelimelerinde görülen kıraat farklılıkları ve bunun sonucunda manaya olan etkileri Fussilet, Şûrâ, Zuhruf, Duhân, Câsiye, Ahkâf ve Muhammed sureleri özelinde ele alınmıştır. Giriş bölümünde çalışmanın konusu, genelde İslami ilimler özelde de kıraat ilmi açısından önemi, amacı ve yöntemi hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde kıraat ilminin tarifi, kıraat ilmini bilmenin faydası, gayesi, tarihi süreci ve kıraat tasnifleri hakkında genel bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde ise kıraat usulü çerçevesinde Fussilet suresinden başlayarak Muhammed suresi de dahil olmak üzere 7 (yedi) surenin anlam ve muhtevası hakkında bilgi verilmiştir. Bununla birlikte bu sureler Kırâat-ı Erbeꜥate ꜥAşere açısından, 14 (on dört) imama göre hem lafız ve hem mana yönünden incelenerek kıraat farklılığı bulunan kelimeler ve bunların tefsire olan etkileri izah edilmiştir. Çalışmamız sonuç ve kaynakça ile sonlandırılmıştır.Item Hadîd sûresindeki kıraat farlılıkları ve manaya etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-11-26) Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.; 0000-0002-0154-2069Kur’ân-ı Kerîm’deki kıraat farlılıkları, “kırâat-i aşere” (on kıraat) olarak meşhur olmuş ve Hz. Peygamber’den tevatür yoluyla nakledilerek gelmiştir. Kıraat farklılıklarının önemli bir kısmı, manaya etkisi olmayan şive, telaffuz ve okuyuş farklarından kaynaklanan şifahî farklılıklardır. Kıraat farklılıklarının çok az kısmının manaya etkisi vardır. Bu durum anlamda bir tezat ve çelişki oluşturmayıp, bilakis manaya zenginlik katmakta ve daha kapsamlı bir mana elde edilmesini sağlamaktadır. Makalemizde Hadîd sûresindeki kıraat farlılıkları ve manaya etkisi bağlamında bu hususun gösterilmesi hedeflenmiştir.Item Hüsam Bin Halife El-Mar'âşî'nin Kava'idü'l-Kur'âni'l-İzzetî ve Tecvidü'l Kelami'l-İlahî adlı eseri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-09-25) Şahin, Mustafa; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kırâat İlmi Bilim Dalı.; 0009-0008-3399-962XXVIII. yüzyılda Hüsam b. Halife el-Mar'aşi tarafından tecvid risalesi olarak kaleme alınmış olan Kavâidü'l-Kur'âni'l-İzzetî ve Tecvidü'l-Kelami'l-ilahî isimli bu çalışma giriş, iki bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Birinci bölümde müellifin hayatı, eserleri, eserin tanıtımı, yazarın gösterdiği kaynaklar, ilgi duyanların ulaşabilecekleri şekilde araştırılıp kısaca malumat verilmiştir. İkinci bölümde ise eserin Osmanlı Türkçesiyle yazılan bölümlerinin latinize edilmiş hali, Arapça olan kısımlarının ise Arap harfleriyle yazılıp dipnotta tercümesi verilmiştir.Item Kur'an'da Rahmeten Li'l-âlemîn kavramı ve Malezya'da çoğulcu toplumdaki yansımaları(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-05) Azlan, Norain Binti; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Tefsir Bilim Dalı.; 0000-0002-8288-0966Araştırmada, "Kur'an'da Rahmeten Li'l-Âlemîn Kavramı ve Malezya'da Çoğulcu Toplumdaki Yansımaları" konusu işlenecektir. Bu araştırma, Rahmeten Li'l-Âlemîn kavramı ile ilgili Kur'an ayetlerini araştırmayı; müfessirlerin anlayışını incelemeyi ve Malezya'da bu kavramın yansımalarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Tez; giriş, üç ana bölüm ve sonuç kısımlarından oluşmaktadır. Giriş bölümünde; araştırmanın konusu, önemi, metodu ve kaynakları açıklanmıştır. Birinci bölümde, Kur'an'da Rahmeten Li'l-Âlemîn kavramı incelenmiştir. Bu bölüm; rahmet, âlem, Rahmeten Li'l-Âlemîn kavramları ve Hz. Muhammed'in hayatında rahmet belirtileri konuları olmak üzere dört başlık altında ele alınmıştır. İkinci bölümde, Malezya'nın çoğul toplumunun tarihsel ve etnik yapısının yanı sıra ülkenin hükûmet sistemi; din ile hükûmet ilişkileri; Malezya'daki kültürel çeşitlilik ve çoğul toplumlardaki etkileşim konularına değinilmiştir. Üçüncü bölümde ise Rahmeten Li'l-Âlemîn kavramının Malezya'da ulusal politika olarak tanıtılmasının ardından ortaya çıkan sorunlar tartışılmıştır. Ayrıca bu fasılda, Malezya hükûmetinin İslam hakkında yanlış anlaşılmalardan kaçınmak için politikalarında yapması gereken değişikliklerle ilgili bazı önerilerde bulunulmuştur.Item Mehmet Efendi'nin el-Hediyye fi Şerhi'l-Cezeriyye adlı eserinin tahkik ve neşri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-06-29) Alallo, Mustafa Hussein Hamad; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kur'an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi Bilim Dalı.; 0000-0001-7875-2702Mukaddime-i Cezeriyye, tecvid ilmine dair yazılan en önemli eserlerden biri olup, çalışmamıza konu olan eser, Mukaddime-i Cezeriyye'nin Osmanlı döneminde Mehmet b. Mustafa b. Musa (ö. 1149/1736) tarafından yazılan bir şerhidir. Bu çalışmada amaç Kur'an-ı Kerim'i usülüne uygun ve hatasız okuma alışkanlığı kazandırmak, Allah'ın kitabını güzel bir şekilde tilavet edebilmek için gerekli olan yolu okuyucuya göstermektir. İbnü'l-Cezerî mukaddime ismli kitabında, önce harflerin mahreçlerini (çıkış yerlerini) belirtip, harflerin sıfatlarına icmalen değindikten sonra, bu sıfatları ayrıntılı bir şekilde açıklamaktadır. Daha sonra sırasıyla, Ra'nın ince ve kalın okunmasını ifade eden, tefhîm ve terkik'i kavrmlarını, sâkin nûn, tenvîn ve sâkin mîm'in hükümlerini, medleri (uzatma), vakf (durma) ve ibtida (başlama) çeşitlerini, vasıl ve katı hemzesini, son olarak revm, işmâm ve işmâm'ın mânilerini beyan etmektedir. Mehmet Efendi'nin el-Hediyye fi Şerhi'l-Cezeriyye ismli eseri yazıldığı devirden günümüze kadar bu alanda çok önemli bir eser olma özelliğine sahiptir. Müellif, eserinde hem kendinden öncekilerin görüşlerine yer vermiş hem de kendi görüşlerini delillendirerek belirtmiştir. Onun bu tarzı, eserinin kıymetini daha da artırmıştır. Eser tek bir kırâate göre yazılmamıştır. Diğer kırâat âlimlerinin, meşhur kırâat imamlarının ve o imamların ravilerinin farklı görüşlerini de içermektedir.Item Mü'minûn ve Nûr sûrelerindeki kırâat farklılıkları ve manaya etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Guliyev, Lachin; Efe, Mehmet; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Kur'ân-ı Kerîm Okuma ve Kırâat İlmi Bilim Dalı."Mü'minûn ve Nûr Sûrelerindeki Kırâat Farklılıkları ve Manaya Etkisi" Bu çalışmamızda mütevâtir ve meşhûr imamların kırâatleri olmak üzere on kırâat dediğimiz "kırâat-ı aşere" esas alınmış olup "Mü'minûn ve Nûr sûrelerindeki kırâat farklılıkları ve manaya etkisi" üzerinde durulmuştur. Çalışmamız bir giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş kısmında araştırmanın konusu ve önemi, araştırmanın metodu, çalışmada izlenen yöntem ve başvurulan eserler hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde Kırâat ilminin tanımı, tarihi gelişimi, kırâat imamları, kırâat çeşitleri ve bazı kırâat ıstılahları, kırâat ilminin gayesi ve faydası gibi mevzular ele alınarak kırâat ilmi ile ilgili genel bilgilerden bahsedilmiştir. İkinci bölümde Mü'minûn sûresindeki kırâat farklılıkları hakkında bilgi verilmiştir. Burada önce sûre ile ilgili genel bilgilere yer verilmiştir. Sonra sûredeki kırâat farklılıkları hem usûl, hem de ferşü'l-hurûf açısından ele alınarak manaya etki eden ve etmeyen kırâat farklılıkları üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde ise Nûr sûresindeki kırâat farklılıkları ele alınmıştır. Burada yine önce sûre ile ilgili genel bilgiler verilmiştir. İkinci bölümden farklı olarak bu bölümde usûlle ilgili kaidelere yer verilmemiştir. Sadece manaya etki eden ve etmeyen kırâat farklılıkları esas alınmıştır.