Browsing by Author "Erdem, Metin"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2000 yılı sonrası Türkiye’de gelir üzerinden alınan vergilerdeki değişimin gelir vergisi mükelleflerinin bakış açısından analizi: Tokat örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-02-14) Bodur, Şehnaz; Erdem, Metin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Teorisi Bilim Dalı.; 0000-0001-6552-1139Devletler, kamu harcamalarını finanse etmek için vergileri kullanmaktadır. Zamanla, vergiler siyasi ve sosyal amaçları da gerçekleştirmek için alınmaya başlanmıştır. Yasalarla vergileme yetkisi devlete verilmiş olmakla birlikte, vatandaşların hakları da anayasayla güvence altına alınmıştır. Vergilemede, tarafların haklarının anayasal güvence altına alınması, vergi oranlarının ve vergi tahsilatının belirli olması, toplumun vergiye olan tutum ve davranışlarını etkilemektedir. Küreselleşme, 1980'li yıllardan itibaren dünya genelinde ekonomik alanda etkisini göstermeye başlamış ve Türkiye'yi de etkilemiştir. Küreselleşme ile birlikte ekonomik anlamda sınırlar ortadan kalkmış ve neredeyse tek bir pazar oluşmuştur. Bu durumun olumsuz etkilerini en aza indirmek amacıyla uluslararası kuruluşlar, bir dizi çalışma yürütmüş ve vergi politikaları bu çalışmalarda önemli bir yer tutmuştur. Çalışmamızda, 2000 yılından sonra gelir üzerinden alınan vergilerin Nordik, BRICS, NAFTA ve AB seçilmiş üye ülkeleri ile Türkiye'de meydana gelen politika değişiklikleri incelenmiştir. Bu çalışmada, Türkiye’de değişen vergi politikalarının mükellefler bakış açısından analizinin yapılması amacıyla ampirik bir çalışma yapılmıştır. Analiz için, mükellef görüşlerini incelemek amacıyla bağımsız gruplar t testi, Kruskal-Wallis H-testi ve ikili karşılaştırmalı Mann-Whitney U testi gibi istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Veri seti, mükelleflerin demografik bilgileri, eğitim seviyeleri, mesleki faaliyet süreleri, gelir düzeyleri ve mükellef görüşlerini içeren anket cevaplarını içermektedir. Bu analizler, vergi politikalarının mükellef üzerindeki etkisini anlamak için kullanılmıştır. Analizlerde çıkan sonuçlarda, eğitim seviyesi ve çalışma süresi arttıkça mükelleflerin vergiye gönüllü uyumu ile vergiye karşı tutum ve davranışlarında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Yapılan analizde, mükelleflerin gelir düzeyi ile ödemek zorunda kaldığı verginin yaratmış olduğu psikolojik baskı arasında anlamlı ve negatif bir ilişki olduğu saptanmıştır.Item Avrupa Birliği sürecinin Türk savunma harcamalarına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2008-10-24) Erdem, Fikrullah; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Bilim Dalı.Savunma harcamaları tüm ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de oldukça önemli bir yere sahiptir bütçeden önemli bir pay almaktadır. Türkiye soğuk savaş yıllarında Sovyetler Birliği'nin yayılmacı politikasına karşı 1952 yılında NATO'ya üye olmuştur. Türkiye NATO güvenlik şemsiyesine katılmakla savunma harcamalarını daha da artırmadan yüksek bir güvenlik düzeyine ulaşmıştır.Küreselleşme ile birlikte bölgesel entegrasyonlar da hız kazanmış çeşitli ittifak arayışları ortaya çıkmıştır. Bu entegrasyonu en iyi uygulayan Avrupa olmuştur.AB kendi güvenlik politikasını kurma yolunda, Türkiye ise AB'ye üyelik süreci içindedir. Türkiye'nin savunma ihtiyacını gerektiren nedenler gerek AB, gerekse NATO ülkelerinden farklılık arz etmektedir. Türkiye'nin tehdit algılaması daha farklıdır. Çünkü Türkiye dünyanın en istikrarsız bölgesinde bulunmaktadır. Ortadoğu, Balkanlar ve Kafkaslar dünyadaki en önemli kriz bölgeleridir.Avrupa'nın NATO dışında bir güvenlik sistemi oluşturması ciddi bir savunma gideri anlamına gelmektedir. Avrupa'nın bugünkü güvenlik yapısıyla üye devletler, soğuk savaşın sona ermesi ve hâlen devam eden NATO güvenlik şemsiyesine rağmen savunma harcamalarını azaltamamışlardır.AB AGSP'yi NATO'dan daha yüksek bir güvenlik düzeyine çıkaramadığından, bugüne kadar olan Türkiye'nin AB sürecinin Türk savunma harcamalarına önemli bir etkisinin olmadığı söylenebilir. Ayrıca AB'de savunma harcamaları incelendiğinde, özellikle AB'ye üye ülkelerin üyelikten önceki ve sonraki savunma harcamaları düzeyinin korunduğu görülmektedir.Bugünün güvenlik ortamında; Türkiye özellikle bölgesindeki istikrarsızlık ortamının barış ortamına bırakılmadığı ve komşu ülkelerin savunma harcamalarının azalmadığı sürece kedini güvende hissedemeyecektir. Bütün bunlara değişen yeni tehdit algılamasında da tanımlanan ve dış desteğe de sahip terör sorunu eklenince Türkiye'nin caydırıcılığı yüksek bir silahlı kuvvetler bulundurmaya, dolayısıyla savunma harcamalarını mevcut düzeyde tutmaya devam edeceği değerlendirilmektedir.Item Elektronik ticaret ve vergilendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2006) Sezer, Ali; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Mali Hukuk Bilim Dalı.Bugün Ticaretin tanımı yeniden yapılmış ve pazar kavramına değişik boyutlardan yaklaşılmak zorunda kalkınmıştır. Bunun sebebi sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçişte geleneksel ticaretin yerini artık elektronik ticaretin almış olmasıdır. internet üzerinden yürütülen elektronik ticaret, ulusal sınırlara bağlı olmayan küresel bir ortamda gerçekleştirilmektedir. Elektronik ticaret özellikle internet teknolojisindeki gelişmelere bağlı olarak 1998 yılından itibaren hızlı bir artı§ göstermiştir. Günümüzde uluslararası ticaretin yeni kalıbı olarak düşünülen e-ticaretin ilgili ülkelere üstünlük sağladığı ve buna yatırım yapan ülkelerin daha kazançlı çıkacağı göz ardı edilemeyecek bir gerçektir. İnternet’in sözünü ettiğimiz küresel doğası, uluslararası vergilendirme alanında kabul edilmiş bulunan kaynak ilkesi, vergilendirme yetkisi, ikametgah ve iş yeri kavramlarının elektronik ticaretin ışığında yeniden gözden geçirilmesini gerektirmektedir.Item İktisadi, hukuki ve mali yapısıyla Türkiye'de serbest bölgeler ve kalkınmadaki yeri(Uludağ Üniversitesi, 1996) Fidan, Mehmet; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Mali Hukuk Bilim Dalı.Item Kalkınmanın finansmanında yurt içi tasarrufların rolü: Türkiye örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-02-14) Akbaba, Sümeyye; Erdem, Metin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.; 0009-0000-3789-9599Ulusal tasarruflar ülkelerin yatırımlarına finansman sağlayarak ülkeleri büyük dış borç yükünden kurtaran önemli bir kaynaktır. Dış finansmana gerek duymadan yatırım yapabilen ülkeler daha istikrarlı ve sürdürülebilir büyüme ve kalkınma sağlamaktadır. Ancak Türkiye’de 2000 yılından sonra artan tasarrufa açığı sorunu günümüzde devam etmektedir. Tasarruf açığı sorunu dışa bağımlılığı artırmaktadır. Bu çalışmanın öncelikle kavramsal çerçevesi oluşturulacak. Tasarruf, kalkınma ve ekonomik büyüme kavramları ele alınacaktır. İkinci bölümde, yurtiçi tasarrufların kalkınma ve büyüme ile ilişkisi ortaya konulacak ve kalkınma teorileri, tasarruf teorilerine yer verilecektir. Üçüncü bölümde, Türkiye’nin 1920 yılından günümüze kadar olan süreçteki tasarruf verileri diğer ekonomik verilerle birlikte değerlendirilerek incelenmiştir. Türkiye’nin tasarruf açığı sorununun çözümlenmesi, sürdürülebilir büyüme ve kalkınma için çeşitli önerilerde bulunulacaktır.Item Kamu harcamalarının yapılmasında devlet ihale sisteminin etkinliği(Uludağ Üniversitesi, 1995) Maaşoğlu, M. Ender; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Item Katma bütçe kapsamı-denetimi katma bütçeli idarelere bir örnek: Uludağ Üniversitesi(Uludağ Üniversitesi, 1996) Demirörs, Murat Okyay; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Mali Hukuk Bilim Dalı.Item Küresel kamusal mallar ve finansmanı(Uludağ Üniversitesi, 2008-07-17) Turan, Deniz; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Teorisi Bilim Dalı.Kamusal mallar uzun süredir kamu ekonomisinin merkezinde yer alan bir kavramdır. Samuelson tarafından tanımlanan tam kamusal mallar, tüketimde rekabet ve dışlamanın olmamasını içeren karakterlere sahiptirler. Piyasa bu malları etkin olarak fiyatlayamaz. Bundan dolayı kamusal mallar sıklıkla, piyasa başarısızlığı ve devlet müdahalelerini haklı çıkarıcı mallar olarak adlandırılırlar. Ekonomik liberalizasyon, teknolojik ilerleme ve özelleştirme, piyasaların yeni üretim alanlarına genişlemesine ve ulusal sınırlar boyunca büyümesine izin vermiştir. Bu nedenle malların özellikleri kamudan özele ve özelden kamuya doğru değişebilmektedir. Bundan dolayı özel, sadece piyasa ile, kamu da devlet ile daha fazla eş tutulamaz.Küresel kamusal mallar terimi ise, birçok farklı alanda yer alan kamu mallarının artan küreselleşmesini karşılamak için ortaya konmuş, nispeten yeni bir kavramdır. Ancak küreselleşme olgusu yeni değildir. Küreselleşme dilimize her gün nüfuz eden bir kavramdır. Kamusal mal kavramı küresel yeniden yapılanmada gözden kaçmamıştır ve son zamanlarda küresel bir boyut kazanmıştır. Aslında, kamu mallarının birbirine bağlanması 1970'lerin başlarından beri hızlandırılmış bir süreçtir ve 19. yüzyılın sonlarından beri gerçekleştirilmektedir. Küresel kamusal mal kavramı, 21. yüzyıldaki yeni küresel değişimleri anlamamıza yardımcı olacaktır.Küresel kamusal malların öneminin artması, uluslar arası politika gündemlerinde olduğu kadar ulusal gündemde de yeni ilgiler uyandırmıştır. Son zamanlardaki global krizler Küresel kamusal malların sunumunda ulusal tedbirlerin önemli olduğunu ve hatta vazgeçilemez olduğunu fakat yeterli olmadığını gösterir. Uluslararası ortamda devlete denk bir kurumun olmaması nedeniyle, küresel kamu mallarının üretimi ve finansmanı yetersiz hale gelmektedir. Bu yüzden, devletler ve diğer aktörler arasında eşgüdüm ve işbirliği çabaları, uluslararası işbirliği, yeni politika mekanizmaları ve araçlar gereklidir.Küresel kamusal malların varlığını kabul etmek ve tedarikini sağlamlaştırmak, günümüzün küreselleşen dünyasında bireylerin refahını artırmanın merkezinde yer almaktadır. Bireylerin refahı sadece ulusal hükümetlerin kamusal mal sunumuna bağlı olmayıp, uluslar arası işbirliği ile sağlanabilecek olan küresel kamusal malların sunumuna da bağlıdır.Birinci bölümde kamusal mallar kavramı gözden geçirilecek ve bu malların arzıyla ilgili bazı sorunlar ortaya konacaktır. Daha sonra bireylerin bu mallardan yararlanmaları ile sunumuna katkıları arasındaki bağlantının eksikliğini ifade eden bedavacılık sorunu üzerinde durulacaktır.İkinci bölümde küresel kamusal mallar konusu ele alınacak ve bu malların tanımı, küreselleşme süreci ile ilişkisi, sunumu ve sunumunda karşılaşılan sorunlara değinilecektir.Son bölümde ise, küresel kamusal malların finansman yapısı, resmi kalkınma yardımları, uluslar arası işbirliği ve uluslararası kuruluşların rolleri ayrıntılı olarak ele alındıktan sonra, küresel kamusal malların finansmanına yönelik çözüm önerileri ortaya konacaktır.Item Nedenleri, gelişimi ve sonuçlarıyla dış borçlanma sorunu ve Türkiye örneği(Uludağ Üniversitesi, 1998) Koyuncu, Vecihi; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Publication Sosyal çalışmacılarda mahremiyete duyarlılık ölçeğinin geliştirilmesi(2024-03-12) Apak, Emrah; Uysal, Muhterem; Erdem, MetinSosyal hizmet mesleğinde, sosyal çalışmacılar ile müracaatçılar arasında güven ilişkisinin kurularak, nitelikli çalışmaların yapılmasının temel unsurlarından birisi mahremiyet ilkesine duyarlı olmaktır. Bu çalışmanın amacı Sosyal Çalışmacılarda Mahremiyete Duyarlılık Ölçeğini (SÇMDÖ) geliştirmektir. Bu kapsamda geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırma iki örneklemden oluşmaktadır. Birinci örneklem açıklayıcı faktör analizi için (AFA) 129 (81 Kadın, 48 Erkek) sosyal çalışmacıdan oluşmaktadır. İkinci örneklemde ise doğrulayıcı faktör analizi için (DFA) 106 (65 Kadın, 41 Erkek) sosyal çalışmacıya ulaşılmıştır. AFA sonucunda tek faktörlü 8 maddelik ölçek oluşturulmuştur. DFA sonucunda (χ2/df 1.31, RMSEA 0.05, SRMR 0.01, TLI 0.97, CFI 0.98, GFI 0.99 ve IFI 0.98) geçerli sonuçlar elde edilmiştir. Ayrıca, iç tutarlılık katsayının ve ölçüt geçerliliği korelasyonunun yüksek olduğu görülmektedir. Ölçeğin güvenirliği için cronbach’s alfa katsayısı ve benzer çalışmanın koalisyonuna bakılmıştır. Sonuç olarak sosyal çalışmacılarda mahremiyete duyarlılık ölçeği, sosyal çalışmacılarda mahremiyeti ölçmede kullanmada geçerli bir ölçektir.Item Sosyal harcamaların gelir dağılımı üzerindeki etkisi: Türkiye örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-10-17) İnam, Betül; Erdem, Metin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Teorisi Bilim Dalı.Toplumlardaki eşitlik arayışı ideali yansıtsa da mutlak eşitliğe ulaşmak geçmişte olmadığı gibi gelecekte de olması mümkün görünmemektedir. Sanayi Devrimi’nden bu yana zengin ve fakir arasındaki makas gün geçtikçe daha fazla açılmıştır. Geçmişte gelir eşitsizlikleri az gelişmiş ülkelerin problemi olarak görülürken günümüzde ayrım gözetmeksizin tüm ülkeleri tehdit eden bir sorun haline dönüşmüştür. Gelir eşitsizliklerinin giderilmesinde ve gelir dağılımında adaletin sağlanmasında en sık kullanılan ve en etkili araçlar kamu harcamalarıdır. Sosyal niteliği ağır basan, devlet müdahalesine ihtiyaç duyan, yoğun şekilde dışsallık yayan bu kamu harcamaları sosyal harcamalar olarak nitelendirilmekte ve eğitim, sağlık ve sosyal koruma harcamaları olarak isimlendirilmektedir. Bu çalışmada sosyal harcamaların gelir dağılımı üzerindeki etkileri panel veri analizi kullanılarak Türkiye dahil 29 Avrupa ülkesi için araştırılmıştır. Analizde dört adet model kullanılmıştır. Bu modellerdeki ortak sonuçlar bu ülke grubunda gelir dağılımını en çok etkileyen değişkenlerin sosyal koruma harcamaları, kişi başı gelir ve en yoksul %20’nin payı olduğu saptanmıştır.Item Türk vergi sisteminde gelir vergisinin vegilemede adalet prensibi çerçevesinde değerlendirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2000) Karadeniz, Zafer; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Item Türk Vergi Sisteminde matrah belirleme yöntemleri(Uludağ Üniversitesi, 1990) Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bölümler Fakültesi/Maliye BölümüVerginin tarhı, verginin hesaplanarak ortaya çıkarılması işlemidir. Verginin hesaplanması, vergi matrahı ve vergi oranları yardımı ile yapılır. Bu bakımdan verginin matrahının belirlenmesinde kullanılan değişik yöntemler vardır. Zaman süreci içerisinde verginin hesaplanmasına esas oluşturan matrahların belirlenmesi yöntemlerinin bir kısmı etkinliğini kaybetmiş, bir kısmı ise halen geçerliliğini korumaktadır.Item Türk vergi sisteminde vergi cezalarının vergi kayıp ve kaçaklarını önlemedeki etkinliği(Uludağ Üniversitesi, 1999) Tutumlu, Tarık; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Mali Hukuk Bilim Dalı.Item Türkiye ve Avrupa Birliği'nde Özel Tüketim Vergisi'ne geçiş ve sonrası(Uludağ Üniversitesi, 2004) Görgün, Hayal; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Kamusal Finansman sisteminin bir parçasını oluşturan özel tüketim vergileri, ticaret zincirinin belli bir aşamasında belirlenen bazı mal veya hizmetlerden alınmaktadırlar. Bir gider vergisi olan özel tüketim vergisi dolaylı vergilerdendir. Özel tüketim vergileri konusuna ve oranına bağlı olarak fiskal, sosyal ve iktisadi amaçlara hizmet etmeye uygundurlar. Ancak esas itibariyle özel tüketim vergileri fiskal amaçlı olarak kullanılmaktadırlar. Özel tüketim vergileri gelir dağılımının daha adil hale getirilmesi, vesayet altındaki tüketimi yüksek sosyal maliyetlere neden olan bazı ürünlerin tüketiminin azaltılması gibi sosyal amaçlarla kullanılabilir niteliktedir. Ancak özel tüketim vergisinin bir dolaylı vergi olması ve konuya fiskal amaçlarla yaklaşılması söz konusu verginin özellikle gelir dağılımı üzerindeki muhtemel olumlu etkisinden yararlanılmasını engellemektedir. Vergiler tarafsız değillerdir. Özellikle dolaylı vergiler ile fiyat mekanizmasına müdahale edilmekte ve kaynak dağılımı suni bir şekilde değiştirilmektedir. Bu çerçevede özel tüketim vergisi Avrupa'daki entegrasyon çabalarının neticesinde ortaya çıkan vergi uyumlaştırılması programına dahil edilmiştir. Türkiye'de konsey direktiflerinde belirlenen minimum şartlara uygun olarak halen uygulanmakta olan özel tüketim vergilerinin Birlik sistemine uyumlaştırılması yükümlülüğü altına girmiştir.Item Türkiye ve Kazakistan'da bütçe giderleri denetim uygulamalarının karşılaştırılması(Uludağ Üniversitesi, 2002) Urazbayev, Askar; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Item Türkiye'de gümrük yoluyla işlenen kaçakçılıklar ve vergi gelirlerine etkileri(Uludağ Üniversitesi, 2011-05-05) Kurt, Sinem Neval; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Bilim Dalı.Türkiye'de, kaçakçılıkla mücadele için önemli bir bütçe ve personel istihdam edilmesine rağmen kaçakçılık olayları, sıfıra indirilememiştir. "Türkiye'de Gümrük Yoluyla işlenen Kaçakçılıklar ve Vergi Gelirlerine Etkileri" isimli bu çalışma, bu mücadelenin daha etkin ve milli istatistiklerin daha sağlıklı yapabilmesi amacına yönelik hazırlanmıştır. Üç ana bölümden oluşan çalışmada, 5607 Sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, 4458 Sayılı Gümrük Kanunu, 3065 Sayılı Katma Değer Kanunu, 4760 Sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu çerçevesinde incelemeler yapılarak, birinci bölümde, suç kavramı ve unsurları ile mali suç kavramı ve türleri açıklanmış, daha sonra çıkar amaçlı suç örgütleri ile ilgili bazı bilgiler verilerek, suç sonucu elde edilen nakit para (karapara) akışı ile ilgili çeşitli açıklamalar yapılmıştir. Çalışmanın ikinci bölümünde, önce ithalat kavramına değinilmiş ve ardından gümrük yoluyla işlenen kaçakçılık suçları dolayısıyla, bu kaçak ürünler ele geçirilemeseydi, ülkenin uğrayacağı muhtemel vergi kaybına yönelik hesaplamalar yapılmıştır. Son bölüm olan üçüncü bölümde ise kaçakçılıkla mücadele eden kuruluşlar, mücadele yöntemleri, kaçakçılığın etkileri ve son olarak da alınması gereken önlemlerden bahsedilmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen sonuçlara göre, kaçakçılığın en önemli sebeplerinin başında yüksek vergi oranlan gelmektedir. Kaçakçılığın ikinci önemli sebebi ise yasa dışı örgütlenmelere finans sağlamaktır.Item Türkiye'de mali tevzin ve sorunlar(Uludağ Üniversitesi, 1996) Köse, İbrahim; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı.Item Türkiye'de özelleştirme uygulamalarının maliye politikası araçları ile ilişkisi(Uludağ Üniversitesi, 2013-07-23) İnam, Betül; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Maliye Bilim Dalı.Bu çalışmanın temel amacı, 1980li yıllardan itibaren Türkiyenin ekonomik gündeminde önemli bir yer tutan özelleştirme uygulamalarını mali yönden analiz etmektir. Tez konusunun seçilmesine ilham veren nokta ise; 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun 10. Maddesinde, 23/05/2000 tarihinde yapılan değişikliktir. Bu değişiklik ile özelleştirme fonunun nakit fazlası, iç ve dış borç ödemelerinde kullanılmak üzere hazineye devredilmiştir. Güncel gelişmeler de dikkate alınarak geçmişten bugüne, konu ile ilgili literatür taraması yapıldığında, bu değişiklikten önce de özelleştirme gelirlerinin borç ödemelerinde kullanıldığı görülmüştür. Özelleştirme uygulamalarının, borçlanma kadar vergi geliri ve bütçe açığı üzerinde de etkisi olabileceği düşüncesi ile borçlanmaya ek olarak vergi geliri ve bütçe açığı değişkenlerinin de araştırmaya dahil edilmesine kara verilmiştir. Bu çerçevede literatürdeki çalışmalardan yaralanılarak, çeşitli kamu kurumlarından elde edilen sayısal veriler ışığında, Türkiyedeki özelleştirme uygulamaları ile maliye politikası araçları arasında herhangi bir ilişki olup olmadığı test edilmiştir. Sağlıklı bilimsel sonuçlara ulaşabilmek için tüm değişkenlere tek tek lineer regresyon ve korelasyon analizleri uygulanmıştır, son modelde ise çoklu regresyon testi yapılmıştır. Sonuç olarak, özelleştirme uygulamaları ile kamu borcu ve vergi geliri arasında güçlü, pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır.Item Türkiye'de son yıllarda kamu iç borçlarının gelişimi ve ekonomik etkileri(Uludağ Üniversitesi, 1998) Eryılmaz, Cengiz; Erdem, Metin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Maliye Anabilim Dalı/Mali Hukuk Bilim Dalı.