Browsing by Author "Hardal, Muammer"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Divan şiirine Bursa’dan eleştirel bir ses: Mehmed Rıf’at Efendi(Uludağ Üniversitesi, 2014-12-01) Çan, Şamil; Hardal, MuammerTürk Edebiyatı içerisinde önemli bir yeri olan Divan Edebiyatı; Tanzimat Fermanı sonrasında Osmanlı Devleti üzerinde iyice etkisini gösteren Batılılaşma hareketleri sonucunda ortaya çıkan Tanzimat Edebiyatı dönemde büyük eleştirilere maruz kalmıştır. Batı Etkisinde Gelişen Edebiyat döneminde Divan Edebiyatı’nı eleştirmek yenilikçi şairler tarafından adete bir gelenek haline gelmiştir. Bu eleştirilerin Servet-i Fünûn döneminde artarak devam ettiği ve İstanbul’dan taşraya yayıldığı görülmektedir. Bursa’da yayımlanan Feva’id gazetesinin Sermuharriri Celal Paşazade Mehmed Rıf’at Efendi, Divan şiirine yönelik yaptığı eleştirilerle İstanbul’da cereyan eden eski-yeni tartışmalarına katılmıştır. Bu makalede, Mehmed Rıf’at Efendi’nin Divan Edebiyatı’nı eleştiren şiir ve yazıları tespit edilmiş, eski-yeni tartışmalarının taşraya yansıması bilim dünyasına sunulmuştur.Item Edebî ve popüler roman okuyan öğrencilerin okudukları romanlar hakkındaki görüşleri üzerine bir inceleme(Uludağ Üniversitesi, 2017-07-31) Hardal, Muammer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.Bu çalışmanın temel amacı, iki farklı roman türü (popüler, edebî)’ne ait romanları okuyan ortaöğretim öğrencilerinin bu romanlar hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Çalışmanın problem durumu “İki farklı roman türüne ait romanları okuyan öğrencilerin okudukları romanlar hakkındaki düşünceleri nasıldır?” şeklinde belirlenmiştir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 öğretim yılında Bursa Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi ve Nuri Erbak Anadolu Lisesinde 9, 10, 11 ve 12’nci sınıfta öğrenim gören öğrenciler; örneklemini ise 120 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmaya yönelik veri toplamak amacıyla 27 sorudan oluşan bir anket geliştirilmiş ve 120 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS programında analiz edilerek frekans dağılımları ve yüzdelikleri belirlenmiştir. Çalışma sonunda ulaşılan bulgulara göre, popüler romanın öğrenciler arasında daha fazla tercih edilen ve sevilen bir roman türü olduğu belirlenmiştir.Item Mehmed Rıf`at Efendi'nin şiirleri ve edebî kişiliği(Uludağ Üniversitesi, 2013) Hardal, Muammer; Eğri, Sadettin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı/Eski Türk Edebiyatı Bilim Dalı.Hazırlanmış olan bu tez çalışmasında, Bursa'da yayımlanmış Fevâ'id gazetesinin bir dönem başyazarlığını yapmış olan Celal Paşazâde Mehmed Rıf`at Efendi'nin eserlerinin transkripsiyonlu çevirisi, edebî kişiliğinin belirlenmesi ve şiirlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmamız, dönemin dergileri ve gazetelerinde yayınlanan Mehmed Rıf`at Efendi'ye ait yazıların ve şiirlerin incelenmesinden meydana gelmiştir.Üç bölümden oluşan çalışmamızın birinci bölümünde; şairin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri işlenmiştir. Şairin hayatı başlığı altında, sanatçının eserlerini yayınladığı mecmualar ve çağdaşlarıyla ilişkisine yer verilmiştir.İkinci bölümde Mehmed Rıf`at Efendi'nin şiirleri, şekil özellikleri ve içerik özellikleri olmak üzere iki başlık altında incelenmiştir. Şekil özellikleri başlığı altında; nazım şekilleri, kafiye ve redif, vezin, dil ve üslup bölümleri yer almaktadır. İçerik özellikleri şairin şiirlerinde işlediği konulardan bahseden dokuz bölümde incelenmiştir.Üçüncü bölümde ise transkripsiyonlu metin olarak Mehmed Rıf`at Efendi'nin eserleri bulunmaktadır. Şiirleri, nesirleri ve hikayeleri bu bölümde yer almaktadır. Sonuç bölümünde tezimizde ulaşılan sonuçlar özetlenmiştir.Item Ortaöğretim öğrencilerinin Divan edebiyatı algıları üzerine bir araştırma(Uludağ Üniversitesi, 2015-12-01) Hardal, MuammerBir milleti geleceğe taşıyan, onu başka milletlerden ayıran unsurların başında edebiyat gelir. Edebiyat, bir milletin parmak izi gibidir. Divan edebiyatı bizim medeniyetimizin bir ürünüdür ve altı asır varlığını sürdürmüş olan bu edebî dönem, geçmişin tozlu raflarına mahkûm edildiği zaman mazi ile olan irtibatımız zayıflayacak, gelecek nesiller bu büyük mirastan mahrum kalacaktır. Günümüz gençleri, teknolojinin getirdiği yeniliklerle birlikte bazı değerleri eski kabul edip önyargıyla yaklaşabilmekte ve medeniyetimizin önemli kültürel ve edebî değerlerine karşı olumsuz düşüncelere girebilmektedirler. Bu çalışmanın temel amacı, altı asırlık bir geleneğimiz olan Divan edebiyatının ortaöğretim öğrencileri tarafından nasıl algılandığını belirlemektir. Ayrıca günümüzde Divan edebiyatı eğitimi ve karşılaşılan sorunları öğrenci gözüyle değerlendirmek de amaçlarımız arasındadır. Bu amaçlara ulaşabilmek maksadıyla 26 sorudan oluşan bir anket geliştirilmiş ve anket Bursa ilinde faaliyet gösteren dört farklı okul türünde (Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, İmam Hatip Lisesi, Spor Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi) öğrenim gören 164 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS programında analiz edilerek frekans dağılımları ve yüzdelikleri belirlenmiştir. Çalışma sonunda ulaşılan bulgulara göre, Divan edebiyatı ortaöğretim öğrencileri tarafından önyargıyla yaklaşılan bir edebî dönem olarak görülmektedir. Osmanlı medeniyetini ve dilini yeterince tanımayan öğrenciler Divan edebiyatı ürünlerinden uzak kalmışlardır. Aile eğitim seviyesinin, öğrencilerin kültürel seviyelerinin ve edebiyata ilgi düzeylerinin Divan edebiyatına bakışı etkilediği belirlenmiştir.