Browsing by Author "Kestane, Emine"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dördüncü sınıf maddenı̇n doğası ünı̇tesı̇nde bı̇çı̇mlendı̇rı̇cı̇ değerlendı̇rme uygulamalarının öğrencı̇lerı̇n kavramsal anlamalarına etkı̇sı̇nı̇n değerlendı̇rı̇lmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-02-13) Kestane, Emine; Bulunuz, Mızrap; Bursa Uludağ Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı; 0009-0005-8391-8793Her gün gelişen ve değişen bir dünyada, eğitim programları ve değerlendirme yöntemleri de değişmektedir. Yenilenen eğitim programlarıyla birlikte öğrenci merkezli ve süreç odaklı biçimlendirici değerlendirme uygulamalarına yer verilmiştir. Bu çalışmada dördüncü sınıf öğrencilerinin maddenin doğası ünitesinde kavramsal anlama düzeylerini belirlemek ve buna göre hazırlanan öğretim planında biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tek denekli yarı-deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kilis ilinde bir devlet ilkokulunda 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 24 öğrenciden oluşturmaktadır. Çalışmada üniteyle ilgili yedi tane biçimlendirici yoklama sorusu kullanılmıştır. Öğrencilerin konuyla ilgili hem ön bilgilerini ya da eksik bilgileri belirlemek için, bu sorular öğrencilere uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre çalışma grubunun kavram anlamasını geliştirmek için biçimlendirici değerlendirme öğretim teknikleri uygulanmıştır. Biçimlendirici yoklama sorularının sayısal olarak değerlendirilmesi için Karataş (2003) tarafından geliştirilmiş dereceli puanlama anahtarı kullanılmış ve öğrencilerin verdikleri cevaplar bu anahtara göre değerlendirilmiştir. Ön test olarak kullanılan biçimlendirici yoklama soruları, öğrenim planının sonunda son test olarak çalışma grubuna uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS programı kulanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın ön test sonuçlarına göre, dördüncü sınıf öğrencilerinin madde ve doğası konusunda çeşitli yanlış ya da eksik bilgilerinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın ön test sonuçlarıyla son test sonuçları arasındaki anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Son test sonuçlarına göre öğrencilerin eksik bilgilerinde azalma ve kavramsal anlama düzeylerinde artış olduğu tespit edilmiştir. Araştırma bulguları, biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının 4. Sınıf “maddenin doğası” ünitesinde öğrencilerin maddeyle ilgili kavramları doğru öğrenmelerinde etkili olduğu sonucunu göstermektedir. Biçimlendirici değerlendirme uygulamaları fen bilimleri dersinde kullanılması “maddenin doğası” konusunda öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerini arttırmada ve kavram yanılgılarını gidermede olumlu katkı yapmıştır. Araştırma sonuçlarına dayanarak, biçimlendirici değerlendirme öğretim tekniklerinin ve biçimlendirici yoklama sorularının dersin öğretim sürecinde kullanılması ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.