Browsing by Author "Kopmaz, Osman"
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Item Binek araçlarda kullanılan gazlı pistonlu bagaj kapağı açma-kapama mekanizmalarının incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2015-04-10) Gökyer, Yusuf; Yıldız, Ahmet; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Bu çalışmada binek araçlarda kullanılan gazlı pistonlu bagaj kapağı açma-kapama mekanizmaları teorik ve deneysel olarak incelenmiştir. Öncelikle bir dört çubuk mekanizması olduğu açıkça görülen bu mekanizmanın konum analizi yapılmıştır. Daha sonra virtuel işler ilkesine göre sanki-statik analizler yapılmış ve böylece ergonomi açısından en önemli parametrelerden biri olan kapağı açma ve kapama için gerekli el kuvveti hesaplanmıştır. Kurulan bu modeli doğrulamak için Türk Otomobil Fabrikası A. Ş. (TOFAŞ)’ de mevcut olan bir araç üzerinde fiziksel testler yapılarak el kuvveti deneysel olarak da tespit edilmiştir. Nihayetinde, matematiksel modelden elde edilen sonuçlar ile deneysel ölçümlerden elde edilen sonuçların uyumlu olduğu görülmüştür. Kurulan bu model farklı model araçlar için el kuvvetinin bulunmasında üreticilere kolaylık sağlayacaktır.Item Cevap yüzeyi yaklaşımı ile taşıt koltuğu sonlu eleman modelinin güncellenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-27) Gökdağ, Hakan; Arısoy, Yılmaz; Kopmaz, Osman; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-9429-9300Ana sanayi firmaları üretimini talep ettikleri taşıt koltuklarının belirli şartnamelere uygun olmasını isterler. İmalatçı firma bu durumda koltuğun prototipini üretip birtakım değiştirme ve iyileştirmelerle teknik şartları sağlamaya çalışabilir. Fakat bu yol pahalı ve zaman alıcıdır. Bu durumda alternatif yöntem koltuğun sonlu eleman modelini geliştirmek ve üzerinde parametrik çalıştırmalar gerçekleştirmektir. Bu çalışmada öncelikle bir ticari araç koltuğunun iskelet aksamına eklenen sünger, kılıf, sırt tahtası gibi katmanların koltuğun ileri-geri ve yanal doğrultudaki modal parametrelere etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Buradan elde edilen sonuçlara göre koltuk iskeleti sonlu eleman modeline katmanlar çeşitli kütle ve katılık parametreleriyle eklenmiştir. Daha sonra sonlu eleman modelinin gerçek koltuk modeliyle uyumlu olması için bu parametrelerin uygun değerleri cevap yüzeyi yaklaşımı ile belirlenmiştir. Ayrıca bu yöntemle, ilgili katmanların hangilerinin daha etkili olduğu da görülmüştür. Sonuç olarak, sonlu eleman modeli ile elde edilen temel frekansların her iki doğrultu için deneysel frekanslarla uyumlu olduğu, özellikle ileri-geri harekette frekans cevabı fonksiyonu genliklerinin de birbirine oldukça yakın olduğu görülmüştür.Item Comments on "On the eigenfrequencies of a two-part beam-mass system" - Authors' reply(Elsevier, 2003-08-21) Kopmaz, Osman; Telli, Sevda; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAG-4708-2019; 6603311475; 7801643721Item Control-oriented modelling with experimental verification and design of the appropriate gains of a PI speed ratio controller of chain CVTs(Assoc Mechanical Engineers Technicians Slovenia, 2017-04-19) Yıldız, Ahmet; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/ Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-5434-4368; T-8076-2018; 7102365439; 6603311475The continuously variable transmission (CVT) system represents one of the best solutions to minimize the fuel consumption for vehicles that are driven by an internal combustion engine or an electrical motor. Hence, the theoretical analysis of a chain CVT is crucial in the optimization of the design and control strategy. This paper is concerned with the transient dynamics of a chain CVT with a speed ratio controller adopted from the Carbone-Mangialardi-Mantriota model and its experimental verification. To this end, a theoretical model is developed with a PI speed ratio controller, considering the momentary solution of a first order differential equation governing the shifting speed, which represents the whole dynamics of the CVT. To verify the developed model, the experiments are carried out on a chain CVT test rig. It is observed that the numerical and experimental results are in good agreement, which implies that the developed model embedded in a speed ratio controller is appropriate to predict the shifting dynamics of the chain CVT. Afterwards, the developed model is used to design the appropriate PI gains by numerical experiments in order to obtain the same slope of the time response of speed ratio for different input angular velocities. Therefore, the same shifting speed can be secured for the different working conditions in this manner. This paper contains very important results for manufacturers about the control parameter and gain effect on the shifting dynamics of chain CVT, and the developed model can be used for different control algorithms in automotive applications.Item Coupled bending and torsional vibration of a beam with in-span and tip attachments(Academic Press, 2005-10-22) Gökdağ, Hakan; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.In this paper, the coupled flexural-torsional free and forced vibrations of a beam with tip and/or in-span attachments are studied. First, a mathematical model is established, which consists of a beam with several tip attachments, i.e, a tip mass of non-negligible dimensions, a linear spring grounding the tip mass, and a torsional spring connected at the end of the beam. The modal functions of this model and the orthogonality condition among them are derived. For the purpose of verification the properties of the tip attachments are changed, and the numerical results obtained are compared with those given in the relevant literature. Effects of tip mass and distributed mass in-span on natural frequencies and modes are investigated for two cantilever beams with different cross sections. An application of the orthogonality condition in the case of a beam with tip mass is also presented for a forced vibration example.Item Development of a variable-profile cam to enhance the volumetric efficiency of IC engines(Inderscience Enterprises, 2017) Sürmen, Ali; Arslan, Rıdvan; Kopmaz, Osman; Avcı, Atakan; Karagöz, İrfan; Karamangil, Mehmet İhsan; Uludağ Üniversitesi/Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu/Otomotiv Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-0111-6879; 0000-0002-7442-2746; V-1754-2018; AAB-9388-2020; 13609418000; 6603311475; 7004169972; 56785809700In this study, it is aimed to develop a new concept camshaft for continuously variable valve timing (CVVT). The concept is based on obtaining a curvilinear cam surface by integrating a number of conventional cam contours. Thirteen unworked camshafts, with arbitrary different contours, i. e., valve opening and closing times, were machined and tested on a fourstroke single-cylinder diesel engine to determine their volumetric efficiency at varied engine speeds. Then with suitable axial arrangement of these individual contours on a camshaft and integration of them, a single curvilinear cam surface was obtained. It is expected to get the same volumetric efficiency, with a ball contact follower when it follows a specific contour, as obtained when the specific cam of the same contour individually yielded. By giving an axial motion to the camshaft, allowing the follower to follow different contours, continuous variation of valve timing will be achieved.Item Dinamik absorber taşıyan kirişlerin dinamik davranışlarının incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2009-02-20) Göçtürk, Serhat; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada dinamik absorber taşıyan bir ucu ankastre bir ucu serbest üniform bir kirişin harmonik uyarıya olan dinamik cevabı incelenmiştir. Bu amaçla birisi sarkaç (Pendulum), diğeri lineer (Rectilinear moving) olmak üzere iki farklı absorber göz önüne alınmıştır. Sarkaç absorberin daima kirişin serbest ucuna bağlı olduğu öngörülmüş, buna karşılık lineer (Rectilinear) absorberin bağlantı noktasının değişken olmasına müsaade edilmiştir. Sarkaç absorberdeki bu kısıtlama literatürdeki çalışmalarla mukayese amacıyla yapılmıştır. Sarkaç absorber uygulaması için RECURDYN yazılımında kiriş elemanlar kullanılarak bir model kurulmuştur. Bu modelde kirişin yatayla yaptığı açı değiştirilerek yönelimin absorber performansına etkisi incelenmiştir. Ayrıca aynı model üzerinde ötelenen sarkaç hali de incelenmiş ve bu tür absorberin daha hızlı biçimde kiriş titreşimlerini absorbe ettiği gözlenmiştir. RECURDYN ortamındaki modelde dış uyarı ankastre kısımda düşeyde harmonik bir yer değiştirme olarak verilmiştir. Öte yandan ötelenen absorber halini incelemek için bir MATLAB kodu yazılmıştır. Ancak bu modelde uyaran olarak genliği sabit, harmonik bir kuvvet kullanılmıştır. Bu modelde farklı absorber konumları ve farklı kütle oranları için kirişin uç noktası ile absorberin maksimum genliklerinin absorber frekansı / kiriş temel frekansı oranına göre nasıl değiştikleri incelenmiştir. Frekans oranının 1'e eşit olduğu halde maksimum genliklerde kiriş için lokal minimum ve absorber için lokal maksimum meydana geldiği tespit edilmiştir. Çalışmada her iki absorber için hareket denklemleri de çıkarılmıştır.Item Dinamik absorberin harmonik uyarıya maruz bir kirişin dinamik davranışına etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Göçtürk, Serhat; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi.Dinamik absorberler titreşim teorisinin hayli eski, ama önemli konularından biridir. Dış uyaranların etkisinde rezonans tehlikesine maruz kalan herhangi bir sistem uygun dinamik absorber veya absorberler eklenerek güvenli çalışma koşullarına getirilebilir. Bu çalışmada harmonik bir tekil kuvvete maruz üniform kirişin doğrusal hareket absorberi eklenmesi halindeki davranışı ele alınmakta, absorber bağlantı noktası konumu ile absorber kütlesi/kiriş kütlesi oranına bağlı olarak seçilen bir kiriş noktasının maksimum genliğin absorber frekansı/kiriş temel frekansı olarak tanımlanan bir ayar parametresine göre değişimi incelenmektedir. Her iki parametre için ayar parametresinin 1’e eşit olması halinde lokal minimumlar gözlenmektedir. Bu değişim eğrileri grafiklerinin bir tür tasarım kartları olarak kullanılabileceği gösterilmektedir.Item Bir doğru akım motorunun mekanik ve akustik titreşim özelliklerinin tayini ve iyileştirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-22) Sivrioğlu, Onur; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Gerek mekanik sistemlerin tasarım sürecindeki gelişmeler, gerekse giderek daralan sağlık, çevre ve güvenlik kriterleri bakımından gürültü ve titreşim kontrolü; günümüzde büyük önem kazanmış ve başlı başına bilim dalı haline gelmiştir. Bu bağlamda, elektrikli ev aletlerinde, taşıt donanımlarında ve diğer pek çok makinede kullanıcının dayanım sınırlarını aşmayacak, dikkatini dağıtmayacak ya da konsantrasyonunu bozmayacak gürültü düzeyleri istenmektedir ve bu taleplere uyulması bir kalite göstergesi olarak algılanmaktadır. Bu çalışmada benzer bir amaca hizmet etmek için gerçekleştirilmiştir. Ülkemiz de üretilen ve oto cam sileceği mekanizmalarında kullanılan bu doğru akım motorunun belirli frekansta yoğunlaşan gürültüsünün nedenleri araştırılmıştır. Bu amaçla bilgisayar ortamında sanal darbe testleri yapılmış, ölçümle bulunan gürültü düzeyleri ile modal analiz sonuçları mukayese edilerek muhtemel gürültü kaynaklan kestirilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmalar esnasında LMS firmasının Virtual Lab. 4B ve Altair firmasının Altair Hypermesh yazılımlarından ve çeşitli transdüserler ve donanımdan yararlanılmış tır. Elektrik motorlarında gürültü, genel olarak elektromanyetik, aerodinamik ve mekanik olmak üzere üç farklı orijinde olmakla beraber, bu çalışmalarda söz konusu problemin mekanik kaynaklı olduğu anlaşılmıştır. Önlem olarak, rotor balanslama işle minin daha dar toleranslarda gerçekleştirilmesi ve ikincil olarak da mekanik titreşimlerin yapıya yayılma noktası olan yatak burcunun gözden geçirilmesi önerilmiştir.Item Dörtçubuk mekanizmasının tam dengelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023) Ali, Mohamed Awaleh; Kopmaz, Osman; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Teorisi ve Dinamiği Anabilim Dalı.; 0000-0002-6068-3195Bu çalışmada bir dört çubuk mekanizmasında atalet kuvvetleri ve atalet momentlerinin tam dengelenmesi incelenmektedir. Tam dengeleme mekanizmalarda ciddi bir sorundur ve çoğu hallerde atalet kuvvetleri dengelemesiyle yetinilir veya hem atalet kuvvetleri hem de atalet momentlerinin kısmi dengelenmesi tercih edilir. Bu alanda pek çok yayın vardır; ancak daha ziyade metot önerilmektedir. Bunun dışında optimizasyon yöntemleriyle mekanizmanın tüm fiziki parametrelerini değiştirerek dengeleme problemini çözmeye yönelik çalışmalar da mevcuttur. Ancak bu durumda mekanizma uzuvlarının geometrisinde ciddi değişimler olmaktadır. Ayrıca uzuvların kütleleriyle kütle atalet momentleri arasındaki ilişkiden ötürü bunların bağımsız olarak dengeleme amaçlı optimizasyon prosesine sokulması elde edilen yeni değerlerin tasarım aşamasında kolayca sağlanamamasına yol açabilmektedir. Bu nedenle çalışmamızda klasik yaklaşımla mekanizma uzuvlarına karşı ağırlıklar ve dönen elemanlar ilave ederek mekanizmada tam dengelemenin nasıl yapılabileceği sayısal örnek yardımıyla gösterilmektedir. Bununla birlikte mekanizmada dönen ve ötelenen kütleler arttığı için ihtiyaç duyulan motor torkunda artış gözlenmektedir. Sonuç itibariyle tam dengelemeyle yüksek torklar ve dolayısıyla daha büyük motor gücü arasında bir tercih yapılması veya makul bir ara çözümde buluşulması gerekmektedir. Çalışmada önce dengelenmemiş mekanizma incelenmektedir. Mekanizma tek serbestlik dereceli olduğundan Lagrange yöntemiyle hareket denklemi elde edilmiş ve kinematik taleplerin tamamen sağlandığı kabulü altında mekanizmanın bir periyodunda ihtiyaç duyulan motor torku değişimi bulunmuştur. Bilahare Euler-Newton metoduyla hareket denklemleri çıkarılıp çözülerek mafsal reaksiyon kuvvetleri ve bu suretle mekanizmadan şasiye intikal eden kuvvetler hesaplanmıştır. Dengeleme yapıldıktan sonra sistemin yine iki farklı yöntemle hareket denklemleri çıkarılarak motor torku değişimi ve şasiye yani gövdeye aktarılan kuvvet ve moment bulunarak dengelenmemiş haldeki değerlerle mukayese edilmiştir. Sonuçlar zemine intikal eden sarsma kuvvetleri ve sarsma momentlerinin giderildiğini, buna karşılık beklendiği gibi motor torku değerlerinde ciddi artış olduğunu göstermektedir.Item Düzlemsel bir krank-biyel mekanizmasının kineto-elastodinamik analizi(Uludağ Üniversitesi, 1992-09-16) Telli, Sevda; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, bir krank-biyel mekanizması ele alınmış ve bu mekanizma için kineto-elastodinamik analiz yapılmıştır. Analize mekanizmaya ait hareket denklemlerinin elde edilmesi ile başlanmıştır. Hareket denklemleri çıkartılırken Nevvton’un II. Hareket Kanunu’ndan yararlanılarak, sonlu bir uzuv parçasına ait moment dengesi yazılmıştır. Burada bulunan entegro-diferansiyel denklemdan, entegradında parametre içeren entegrallerin parametreye göre türevine ait kural kullanılarak hareketin diferansiyel denklemi elde edlimiştir. Hareket denklemi çıkarılırken mekanizma uzuvlarından hem krank hem biyelin elastik olduğu kabul edilmiş ve bir uzvun elastikiyetinin diğer uzuv üzerine etkisi dikkate alınmıştır. Harekete ait diferansiyel denklemler, 4.mertebeden kısmi türevli, non-lineer, homojen olmayan diferansiyel denklem olarak elde edilmiştirler. Non-lineer denklemleri gerek analitik gerekse sayısal çözmek oldukça zor olacağından öncelikle bu non-lineerliği ortadan kaldıracak makul kabuller altında hareket denklemleri lineerleştirilmiştir. Daha sonra bu denklemlerin çözümü hem indirgenmiş parametre metodu hem de Galerkin metodu ile sağlanmıştır. İndirgenmiş parametre metodunda denklemlerin matris formunda ifade edilebiliyor olması nümerik çözüm için oldukça kolaylık sağlamıştır. Galerkin metodu ise hareket denklemi boyııtsuzlaştırıldıktan sonra uygulanmıştır. Her iki metod sonucu elde edilen diferansiyel denklem takımlarının çözümü için sayısal çözüm metodlarından 4. mertebeden Runge-Kutta-Gill Metodu kullanılarak, bu amaçla bilgisayar programları hazırlanmıştır. Hareket denklemlerinin çözümü sağlandıktan sonra mekanizmaya ait bazı parametreler ele alınarak biyelin sehim ve gerilmelerinin bu parametrelere göre değişimi incelenmiş olup elde edilen sonuçlar 4. bölümde irdelenmiştir.Item Dynamic modeling and analysis of a four-bar mechanism coupled with a CVT for obtaining variable input speeds(Korean Society of Mechanical Engineers, 2015-03) Kopmaz, Osman; Cetin, Sevda Telli; Yildiz, Ahmet; 0000-0001-5434-4368; T-8076-2018; 58070251000This paper proposes a novel concept to obtain variable input speeds for a four-bar mechanism driven by an A.C. motor. In such a system, a continuously variable transmission (CVT) is proposed to use instead of an inverter-controlled motor. By this way, the speed variability which is crucial for obtaining different manufacturing and transportation processes can be provided by mechanically. Thus, more efficient system can be achieved than classical motor controlled systems since the CVT allows electrical motor to run at its nominal point in all conditions. For analyzing the dynamics of this new system, a theoretical model is established regarding that a half toroidal CVT is added between the motor and the mechanism. The simulation results associated with the systems with and without a CVT are presented by comparing to each other. The results indicate that the four-bar mechanism equipped with a CVT is feasible for the entire range of possible reduction ratios of the CVT.Item Eigenfrequencies of a combined system including two continua connected by discrete elements(Academic Press - Elsevier Science, 2005-06-21) Gökdağ, Hakan; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0003-3070-6365; F-3233-2016; 23012197200; 6603311475Distributed and discrete physical parameter elements with attachments were studied for deeper understanding of their vibrational characteristics, which was very important for deeper understanding of their dynamic. The relations between the vibrational properties of systems and their physical properties were also determined. A generative model that differs from the ones that includes two continua connected by a discrete spring-mass system, performing longitudinal and transverse vibrations, was developed. A non-dimensional analysis was carried out to generalize the obtained results.Item Esnek uzuvlu bir manipulatörün dinamik davranışının analizi(Uludağ Üniversitesi, 2000-07-04) Telli, Sevda; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, esnek uzuvlu bir manipülatörün dinamik analizinin aşamaları verilmiş, modellemede göz önünde tutulması gereken hususlar temel kavram ve yaklaşımlar irdelenerek belirlenmiştir. Daha sonra tek serbestlik dereceli bir manipülatörün farklı yöntem ve yaklaşımlarla matematiksel modeli oluşturulmuş, hareket denklemleri çıkarılmıştır. Bu hareket denklemlerinde geometrik yumuşama ve katılık etkileri, enine ve boyuna elastik deplasmanlar, kesit dönme etkisi ve kesme kuvveti etkisi çeşitli şekillerde hesaba katılmıştır. Sayısal çözümlerde kullanılmamakla birlikte ayrıca iki serbestlik dereceli düzlemsel bir manipülatörün hareket denklemleri de çıkarılmış ve sınır şartlan verilmiştir. Hareket denklemlerinin çıkartılmasında sistemin Lagrangianından yararlanılmıştır. Enerji ifadelerinde eksenel ve enine elastik deplasmanlar kullanılarak elastik harekete ait kısmi türevli diferansiyel denklemler elde edilmiştir. Ayrıca yaklaşık yöntemler olarak "Kabul Edilmiş Modlar" ve "Sonlu Elemanlar" yöntemleri kullanılmıştır. Bu yöntemler için hareket denklemleri seçilen mod veya eleman sayısıyla orantılı sayıda adi diferansiyel denklem takımlarından ibarettir. Elde edilen hareket denklemleri literatürde verilen bazı örneklere uygulanmış ve sonuçlar karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Hareket denklemlerinin çözümünde katı (stiff) diferansiyel denklemlere uyarlanmış Runge-Kutta metodu kullanılmıştır. Hareket denklemlerinin çözümleri çok esnek sistemlerde nonlineer uzama oranlarının kullanılmasının gerekliliğini vurgulamaktadır. Ayrıca literatürde refere edilen bazı sonuçların dayandıkları teori itibariyle tutarsızlıkları ortaya konmuştur.Item Esnek uzuvlu düzlem mekanizmaların deneysel ve teorik analiz(Uludağ Üniversitesi, 1995-07-04) Mutlu, Ruşen; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada düzlemsel bir krank-biyel mekanizması ele alınmıştır. Krank-biyel mekanizmasının biyeli narin bir dikdörtgen kesitli çubuktan yapılmış olup, bu uzvun kineto-elastodinamik deney sonuçları elde edilerek analitik sonuçlarla karşılaştirilmiştır. Biyelin hareket denklemi, bu uzvun elastikiyeti göz önüne alınarak çıkartılmıştır. Bu dördüncü mertebeden, nonlineer, kısmi türevli, homojen olmayan diferansiyel denklemdir. Bu denklemin kesin analitik çözümü mevcut değildir, ancak bazı özel haller için yaklaşık çözümler vardır. Bu denklem ayrıklaştırılmış parametre yöntemi ile önce lineerleştirilip daha sonra bir matris denklemine dönüştürülmüştür. Bulunan yeni denklemi çözmek için 4 mertebeden Runge-Kutta metodu kullanılmıştır. Biyelin orta noktasına uzama-ölçerler yapıştırılarak dinamik çalışma şartlarında, uzama-ölçerde oluşan gerilme değişimlerini bir kuvvetlendiriciden geçirilerek, biyelin orta noktasında oluşan gerilmeler osiloskopta görüntülenmiş ve değerler okunarak grafikleri çizdirilmiştir. Krankın açısını tespit etmek için konum tespit anahtarı (proximity switch) kullanılmiştır. Deneysel ve analitik olarak elde edilen sonuçlar 4’cü bölümde sunulmuştur. Analitik çözümde deneyde kullandığımız değerleri bilgisayar programına girerek sonuçlar elde edilmiştir. Krankın farklı uzunlukları için (R=35,40,50mm) değişik devir sayılarda n=200 (dev/dak) .... n=600 (dev/dak) biyelin orta noktasındaki gerilme değişimleri grafiklerle gösterilmiştir. Deneysel ve analitik sonuçların değerlendirilmesi 5’ci bölümde grafiklerle sunulmuş olup bazı parametrelerin (krank boyu ve devir sayısı) biyelin orta noktasında oluşan gerilmeye etkisi incelenmiştir.Item Experimental validation of the Carbone-Mangialardi-Mantriota model of continuously variable transmissions(Sage Puplications Ltd, 2018-05) Bottiglione, Francesco; Piccininni, Antonio; Carbone, Giuseppe; Yıldız, Ahmet; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-5434-4368; T-8076-2018; HSF-3939-2023; 58070251000; 6603311475We present detailed experiments to validate the Carbone-Mangialardi-Mantriota model of continuously variable transmissions. Experimental tests were carried out in different working conditions for increasing values of the torque load. Steady-state conditions as well as shift manoeuvres were considered. A detailed comparison with the theoretical predictions of the Carbone-Mangialardi-Mantriota model shows good agreement with the experimental results. This is even more remarkable when it is considered that the Carbone-Mangialardi-Mantriota model is fully self-consistent and completely predictive. It does not need any parameter to be specifically tuned or measured. The results from the present research allows the Carbone-Mangialardi-Mantriota model to be definitely proposed as a very accurate and completely predictive model of the continuously variable transmission variator, and as a very promising tool to develop advanced real-time control of continuously variable transmissions for engineering applications.Item Farklı güç aktarma sistemlerine sahip hidrojen enerjili elektrikli araçların enerji tüketimi ve geri kazanımlarının karşılaştırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-05-29) Yıldız, Ahmet; Özel, Mert Ali; Kopmaz, Osman; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği Bölümü.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Otomotiv endüstrisinde elektrikli araçlara geçişin hızla arttığı günümüzde, yüksek enerji verimliliği sağlayan araç mimarilerinin tasarımı konuları oldukça önem kazanmıştır. Nitekim farklı araç mimarileri ile elde edilecek enerji tüketim ve geri kazanım değerleri bu güç ünitesinin yapısına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir. Bu çalışma kapsamında, farklı güç aktarma sistemlerine sahip hidrojen enerjili elektrikli araçların enerji tüketimi ve rejeneratif frenleme yardımıyla geri kazanımı farklı mimariler için matematiksel model yardımıyla sayısal olarak incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Öncelikle elektrikli aracın verilen farklı iki sürüş çevrimi için güç hesabı yapılmış ve tekerlek içi, tek kademeli ve iki kademeli vites durumları için aynı elektrik motorundan çekilen ve frenlemeden kazanılan akım değerleri hesaplanmıştır. Hesaplanan akım değerlerine göre tüm güç mimarilerine ait yakıt pili hidrojen tüketimi ve süper-kapasitör şarj durumu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre en düşük hidrojen tüketimi sırasıyla iki kademeli vites, tek kademeli vites ve tekerlek içi motor durumlarında elde edilmiştir. Bununla birlikte, en iyi şarj durumu bu sıranın tam tersi durumunda elde edilmiştir. Son olarak farklı yol eğimleri için de enerji tüketimleri ve geri kazanımları karşılaştırılmış ve yine aynı sıralamayı yansıtan sonuçlar elde edilmiştir.Publication Fatigue performances of helicopter gears(Walter De Gruyter Gmbh, 2023-01-27) Doğan, Oğuz; Yılmaz, Tufan Gürkan; YÜCE, CELALETTİN; Kalay, Onur Can; Karpat, Esin; Kopmaz, Osman; KOPMAZ, OSMAN; Karpat, Fatih; KARPAT, FATİH; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-8643-6910; 0000-0003-1387-907X; 0000-0003-4203-8237; 0000-0003-3772-7871; 0000-0001-8474-7328; A-5259-2018; V-6153-2017; R-3733-2017Gears are widely used machine elements to transmit power and motion in the industry. During the power transmission, the gears are subjected to cyclic loads. Thus the fatigue resistance of the gears should be deeply investigated. In particular, this issue is gaining much more importance in the space and aviation fields. In this study, the fatigue life of gears made of 9310-VIM-VAR steel used in the aviation field was determined experimentally, and the crack propagation paths obtained were numerically verified. To this end, the SAE J1619 standard single-tooth bending fatigue test apparatus was redesigned and manufactured in order to adapt it to the helicopter gears. Totally 28 single-tooth bending fatigue tests were carried out for various loading conditions. Accordingly, the S-N curves for the helicopter gears were created. The experimental results were verified by the finite element fatigue crack propagation analysis in terms of the initial crack location, crack initialization angle, and crack propagation paths. Conducted experiments and numerical studies are found as compatible with each other.Item Forming regression-based mathematical models to predict PET POY yarn properties in the case of changing production parameters(Sage Publications, 2010-03) Yıldırım, Kenan; Ulcay, Yusuf; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Tekstil Mühendisliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 6601918936; 6603311475This study comprises investigations of the effect of PET (polyethylene terephthalate) POY (poly oriented yarn) production parameters on the crystallinity degree, which is involved in the structure of the yarn and performing prediction equations based on a non-linear regression mathematical model. Although there are many production parameters which affect the yarn properties, quenching air temperature, quenching air speed and winding speed were selected for the POY process. Yarn samples were produced in three different levels of each of selected parameters and tested to investigate how the crystallinity degree changes. Measured properties of PET POY were tensile strength, tensile strain, draw force, crystallinity degree based on differential scanning calorimetry technique, dye uptake (K/S), brightness and boiling water shrinkage. In order to obtain empirical formulas for predicting the change of POY properties with respect to selected production parameters, the yarns were produced in 27 different combinations. The starting point of the empirical equation is based on a completely randomized variance analyses model. The coefficients of the curves fitted were computed by means of non-linear regression analysis. R(2) values for these curves were observed to be highly reliable being about 0.8.Item Free vibrations of a mass grounded by linear and nonlinear springs in series(Academic Press, 2006-02-07) Telli, Sevda; Kopmaz, Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAG-4708-2019; 7801643721; 6603311475In many technical applications spring-like flexible elements or real springs connected in series are used. The operation range of these components determines whether the system behaviour has a linear or nonlinear characteristic. In the relevant literature, there exists the knowledge how the equivalent spring is obtained for linear springs connected serially. However, some cases occur in which one linear and one nonlinear spring arranged in series are used. In such cases, it is not possible to define an equivalent spring rate. This study is concerned with such a system that consists of a mass grounded two springs, one of them linear and the other nonlinear. Two methods are developed to analyze the dynamic behaviour of system. One method makes use of a set of differential-algebraic equations (DAE in short). The other is based on getting a single equation of motion using relative displacement variables. For the second method, analytical solutions are also obtained by means of the Lindstedt and the harmonic balance techniques. It is observed, that numerical and analytical solutions found for both methods are in very good agreement when v(0) <= 1 and 0.1 <= xi <= 10 where v(0) is the initial deflection of nonlinear spring and xi is the ratio of linear portion coefficient of the nonlinear spring to that of the linear spring.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »