Browsing by Author "Meral, Hatice"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Tüketicilerin coğrafi işaretlere ilişkin bilgi düzeyinin belirlenmesi: Adana ili merkez ilçesi örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024) Meral, Hatice; Dokuzlu, Sertaç; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.; 0000-0002-5826-9411Son yıllarda gerek Türkiye’de gerekse dünyanın pek çok ülkesinde tüketicilerin yöresel ürünlere olan ilgisi ve talebi artmıştır. Talepteki artış ile birlikte yöresel ürünler pazarlaması da önem kazanmış ancak bu ürünlerin sağlayabileceği potansiyel katma değer, benzer ürünlerin haksız rekabetini de beraberinde getirmiştir. Pek çok ülkede tüketiciler için farklı konumlanan yöresel ürün adlarının haksız kullanımı önlemek için coğrafi işaret koruması geliştirilmiştir. Coğrafi işaretlerin daha yüksek fiyat elde edilmesi, pazar payının artırılması, kırsal kalkınmanın desteklenmesi, sürdürülebilirliğin sağlanması gibi pek çok potansiyel faydası bulunmaktadır. Ancak bu faydaların ortaya çıkabilmesi için öncelikle coğrafi işaretli ürünlerin tüketiciler tarafından bilinirliğinin artması ve rekabet avantajı yaratabilmesi gerekmektedir. Coğrafi işaret ve yöresel ürünler konusundaki tüketici algısının ve bilgi düzeyinin belirlenebilmesi amacı ile Adana ili Merkez ilçesinde olasılıklı basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 155 hane halkına yüz yüze anket uygulanmıştır. Uygulanan anket sonuçlarına göre tüketicilerin %68’inin alışverişleri esnasında yöresel ürünleri tercih ettiği ancak %66’sının ürün ambalajındaki etiketleri okumadığı, %59’unun ise amblem/ logoları önemsemediği belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre tüketicilerin %60’ının coğrafi işaretler ile ilgili bilgisinin olmadığı, sadece %23’ünün kısmen bilgi sahibi olduğu tespit edilmiştir. Coğrafi işaretli ürünlerden elde edilecek katma değerin artırılabilmesi için tüketici farkındalığını artırmaya yönelik tanıtım çalışmalarının yapılması gerekmektedir.