Browsing by Author "Orbak, Ali Yurdun"
Now showing 1 - 20 of 21
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bir çelik boru üretim fabrikasının lojistik süreçlerinin iyileştirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 2013) Küçük, Metin; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.Lojistik, bilgi teknolojisi ve mikro biyoloji ile birlikte 21. yüzyılda gelişecek en önemli üç iş kolundan birisidir. Lojistik, müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere, ham maddenin başlangıç noktasından, ürünün tüketildiği son noktaya kadar olan tedarik zinciri içindeki malzemelerin etkili ve verimli bir şekilde taşınmasının ve depolanmasının, planlanması, uygulanması ve kontrol edilmesidir.Gelecekte kurumların rekabeti ürettikleri ürünlerde veya tüketilen ülkelerde değil, kullandıkları tedarik zincirlerinde olacağı kabul edilmektedir. Lojistik süreçlerinin iyileştirilmesi şirketlerin rekabetini arttıracaktır. Üretilen ürüne katma değeri olmayan taşımaların en aza indirilmesi, son tüketiciye en kısa sürede ve kaliteli şekilde ulaştırılması müşteri memnuniyetinin artmasının yanında lojistik maliyetlerinin azalmasına sebep olmaktadır. Bu sebeplerden dolayı şirketlerin lojistik süreçlerinin eniyilemeyi amaçlaması kaçınılmazdır.Bir çelik boru üretim fabrikasının lojistik süreçlerinin iyileştirilmesi için yalın altı sigma yaklaşımının DMAIC (Tanımlama, Ölçme, Analiz Etme, İyileştirme, Kontrol Etme) adımı kullanılmıştır. Tanımlama aşamasında Balık Kılçığı Diyagramından yararlanılmıştır. Elde edilen dataları düzgün yorumlayabilmek için Ölçme ve Analiz aşamalarında Minitab 15.0 programı kullanılmıştır. Stok sahalarından daha fazla yararlanabilmek için konteynır kullanımı irdelenmiştir. Daha detaylı analizler için iki farklı matematiksel model geliştirilmiş ve bu modeller MPL de kodlanmış ve çözdürülmüştür. Tez çalışması sonucunda, lojistik maliyetlerinin azaldığı, lojistik süreçlerinin daha verimli hale getirildiği datalarla ispatlanmıştır.Item Çok kriterli karar verme ve veri madenciliği yöntemleri ile tedarikçi seçimi ve seviyelendirmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-02-24) Karagöz, Eda Tansu; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-0336-3301Sürekli gelişen ve değişen iş hayatında tercih edilen olabilmek için müşterilere her zaman en ucuz ve en kaliteli zamanında sunulmalıdır. Bu süreçte işletmeler yalnız değildir ve paydaşlarıyla çalışmaktadır. Dolayısı ile sadece işletmelerin en ucuzu, en kaliteliyi en doğru zamanda müşterilere sunması yetmez, ayrıca işletmelere de en ucuz, en kaliteli doğru zamanda sunulmalıdır. Tedarik zinciri yönetimi, üretim sistemlerinin performansını gösteren önemli araçlardan biridir. Doğru tedarikçi ile işbirliği yapılması da tedarik zinciri yönetiminin gelişmesine katkı sağlamaktadır. Üretim verilerinin yorumlanmasında U kontrol grafikleri kullanılmaktadır. U kontrol grafiği yardımı ile üretim kalitesinin trendi kontrol edilebilir. Verinin analizinin oldukça faydalı olduğu öğrenilen bu dönemde, işletmeler ellerindeki veriler ile fayda sağlayama yönelmişlerdir. Yapılan çalışmada verisi kullanılan işletmenin özel talebi üzerine, maliyet verisinden faydalanarak Lineer ve Karar Ağaçları ile Regresyon yöntemleri kullanılmış ve fiyat tahmini çalışması yapılmıştır. Ayrıca işletmenin satın alma, kalite ve lojistik verileri kullanılarak maliyet, kalite ve teslimat açısından en iyi tedarikçiler MS Office Excel programı kullanarak belirlenmiş ve tüm tedarikçilerin maliyet, kalite ve teslimat konusunda puanlandırılması yapılmıştır. Analitik Hiyerarşi Süreci (Analytical Hierarchy Process (AHP)) ile de satın alma, kalite ve lojistik verilerini kullanarak her bölümün en iyi tedarikçisi seçilmiştir. Daha sonra kümülatif bir AHP çalışması ile de maliyet, kalite ve teslimat açısından en iyi tedarikçi belirlenmiştir. U kontrol grafiği yardımı ile de AHP analizinin yanında kalite verileri analiz edilmiş ve kalitesel açıdan tedarikçilerin seviyeleri grafiğe dökülmüştür.Publication Değer akış haritalama tekniğinin otomotiv sektöründe bir uygulaması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-02-22) Yurtseven, Çağla; Aydın, Dilara; Ekici, Merve; Aktepe, Senanur; Yürek, Emine Eş; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0009-0007-5615-2109; 0009-0002-3459-4516; 0009-0003-8287-5619; 0009-0007-1739-3604; 0000-0002-0871-3385; 0000-0002-4921-4275Bu çalışma, Bursa’da faaliyet gösteren otomotiv parçaları üreten bir firmanın ticari ayna ürün grubunda değer akış haritalama tekniği uygulayarak teslim süresini azaltmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, öncelikle ABC analizi ile ürün ailesi seçilmiş, istasyon çevrim sürelerini belirlemek amacıyla zaman etüdü yapılmış ve stoklar sayılmıştır. Mevcut durum haritası çizilerek stok ve taşımaların yoğun olduğu noktalar belirlenmiştir. Değer katan ve katmayan işlem adımlarının ayrıştırılması için NVA/VA analizleri yapılmış ve montaj hattı içerisindeki yürümeleri belirlemek için spagetti diyagramı çizilmiştir. Yapılan analizler sonucunda geliştirilen kaizen önerileri dikkate alınarak gelecek durum haritası çizilmiştir. Bu çalışma ile firmanın teslim süresi %52 kısalmıştır. Ayrıca, sistemin sınırsız imkânlara sahip olduğu ideal bir senaryo için ideal durum haritası çizilmiş, böyle bir durumda teslim süresinin %93 kısaltılabileceği gösterilmiştir.Item Deneysel tasarım ile sulu çözeltilerden metal ayrışımına etki eden faktörlerin optimizasyonu(Uludağ Üniversitesi, 2014-12-15) Orbak, İlkün; Gençosman, Burcu Çağlar; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.Deneysel tasarım endüstri ve kimya sanayisini de kapsayan çok çeşitli alanlarda kullanılmaktadır. Bu çalışmada deneysel tasarım ve cevap yüzeyi metodu sulu çözeltilerden kadmiyum iyonlarının ayrıştırılmasını etkileyen faktörlerin incelenmesinde kullanılmıştır. Kadmiyum iyonlarının ayrıştırılmasını etkileyen faktörler pH, başlangıç metal konsantrasyonu ve çözelti sıcaklığı olarak belirlenmiştir. Deneylerde kullanılan aktive edilmiş karbonlar, kimyasal ve fiziksel aktivasyon metotlarıyla Tunçbilek linyitinden elde edilmiştir. Deneysel tasarım ile faktörler analiz edilmiş ve önem seviyeleri belirlenmiştir. Ele alınan faktörlerin etkileri ve birbirleriyle etkileşimleri varyans analizi yöntemiyle ortaya çıkarılmıştır. Regresyon analiziyle birlikte cevap yüzeyi metodundan da yararlanarak deney limitleri içinde en iyi kadmiyum ayrışımını sağlayacak optimum koşullar belirlenmiştir.Publication Effective factor analysis for chromium(vi) removal from aqueous solutions and its application to tuncbilek lignite using design of experiments(Hindawi Ltd, 2019-01-01) Orbak, Ilkun; Orbak, Ali Yurdun; ORBAK, ALİ YURDUN; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi; M-9216-2014Poisonous heavy metals in air, water, and soil produce global environmental problems that are considerable threats to humankind. To meet the local and international guidelines for heavy metal release, companies often use different approaches, such as chemical precipitation, chelating agents, or activated carbon produced by adsorption. One of these heavy and toxic metals is chromium(VI). Chromium(VI) is commonly used in many applications, such as dye fixation in the textile industry or as an anticorrosive agent in paints. The aim of this paper is to explore the factors affecting the removal of one of these deadly heavy metals, chromium(VI), from aqueous solutions. For this purpose, activated carbon from Turkish Tuncbilek lignite is prepared with both chemical and physical activation methods to investigate the adsorption behavior of chromium(VI). The effects of initial chromium(VI) concentration, adsorption temperature, and pH on adsorption are studied using a design of experiments method with a full 2(4) factorial design with center points. The Freundlich and Langmuir adsorption isotherms that are commonly used in chemical engineering are also applied both for predicting the amount of chromium(VI) adsorbed and confirming the validity and advantages of the obtained regression model. The results indicate that the design of experiments and regression can explain and support the design of new materials by using linear and physically meaningful equations instead of local nonlinear and empirical models that are usually insufficient. Additionally, three experiments were carried out in the liquid phase to test the activated carbon samples: chromium, chromium and sucrose, and chromium-sucrose-ion. A change in adsorption capacities of the activated carbon samples was observed. Sucrose was chosen for the experiments because it contains six carbon atoms in a slightly soluble structure. The results indicated that Tuncbilek lignite exhibits good adsorption capability.Item Gaz türbinli motor projeleri için stratejik kaynak yönetimi: Tasarım prosesleri için değer mühendisliği yaklaşımı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-01-24) Taban, İlayda; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-5276-115XHavacılık sektöründe faaliyet gösteren ve gaz türbinli motor projeleri gerçekleştiren bir firmanın tasarım müdürlüğü bünyesinde yapılan bu çalışmada proje süresince görev alan ve farklı disiplinlerde faaliyet gösteren insan kaynağının çalışma değerini, değer mühendisliği yaklaşımı kullanılarak, %80 ve üzerinde bir değere arttırmak amaçlanmıştır. Bu kapsamda ilk olarak, ele alınan müdürlükte görev alan disiplinlerin gerçekleştirdikleri fonksiyonlar belirlenmiş ve sınıflandırılmış, FAST diyagramları ile gerçekleştirdikleri süreçler görselleştirilmiştir. Sonrasında, istenmeyen fonksiyon adetleri ve bu fonksiyonlara harcanan iş yükü göz önünde bulundurularak disiplinlerin mevcut çalışma değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda en düşük değere sahip olan disiplinden başlanarak, disiplinlerin gerçekleştirdikleri istenmeyen fonksiyon adetleri ve bu fonksiyonlara harcadıkları iş yükü azaltılarak disiplinlerin çalışma değeri arttırılmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, disiplinlerin gerçekleştirdikleri istenmeyen fonksiyonları gerçekleştirmesi gereken disiplinler ve ekipler tespit edilmeye çalışılmış ve bu fonksiyonların tespit edilen ekiplere atanması çözümü önerilmiştir. Getirilen öneriler sonucunda ele alınan 10 disiplinden 9unun çalışma değeri %100’e, geriye kalan bir disiplinin çalışma değeri ise %82,29’a çıkarılmıştır. Ek olarak, şirket içinde faaliyet gösteren ve istenmeyen fonksiyonları gerçekleştirmesi gereken ekip ve disiplinlere ek olarak, çalışma kapsamında ele alınan müdürlük içerisinde yeni bir disiplinin kurulması önerilmiş ve bu disiplinin gerçekleştireceği fonksiyonlar belirtilmiştir.Item Hammadde tedarik aktivitesi için kesin zaman pencereli araç rotalama optimizasyonu(Uludağ Üniversitesi, 2015) Akca, Kuntay; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışma, klasik Araç Rotalama Probleminin (ARP) genelleştirilmiş bir hali olan Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemi (ZP_ARP) dikkate alınarak hazırlanmıştır. ZP_ARPde klasik ARPden farklı olarak araçların doluluklarını en yüksek değere ulaştırmakla birlikte, uğrayacakları noktaların çalışma veya yükleme saatlerine uygun olarak kullanılmasına izin verilmektedir. Pratikte sıklıkla karşılaşılan bir problem olmasına rağmen, ZP_ARP ile ilgili literatürde az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada, ZP_ARP için bir karma tamsayılı doğrusal programlama modeli önerilmiştir. Tedarikçiler; 5, 10, 15 ve 20'lik gruplara ayrılarak, önerilen bu matematiksel modelin çalışma kapasitesi ve süresi test edilmiş ve sonuçları sunulmuştur.Item Havayolu şirketleri uçuş planları ve rotaları simülasyonu ile optimum yolun bulunması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-04-03) Orbak, İlkün; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275Günümüzde zaman ile yarış önemli olmaktadır. En hızlı ulaşım aracı olarak havayolu birinci sırayı almaktadır. Son zamanlarda yeni birçok havayolu şirketinin kurulmakta olduğu ve mevcut olan havayolu şirketlerinin de kapasitelerini filolarına yeni uçak katarak arttırdığı görülmektedir. Bununla birlikte artan pilot sayısı, uçuş mürettebat sayısı, yer personeli sayısı vb. maliyetleri de oldukça artırmaktadır. Uçak filo ağlarının firmalar tarafından dikkatlice planlanması ve çizelgelenmesi ile maliyetlerin azaltılması bir çözüm olarak düşünülmektedir. Bunun için gelişmiş bilgisayar destekli programlar kullanmaktadır. Kullanılan değişik yöntemler ile işletmeler arasında rekabet artmıştır. Havayolu işletmesi sektöründe düzensiz olayların yönetimi, ekip çizelgeleme, uçak çizelgeleme ve uçuş çizelgeleme temel operasyonel planlama ve çizelgeleme problemini oluşturmaktadır. Rotalama problemi olarak da adlandırılan uçuş çizelgeleme problemi en temel problemdir. Burada, rota planlama ile en uygun maliyetli güzergâh optimize edilir. Bu çalışmada, incelenen havayolu firmasının 2 uçuş rotasının filo çizelgeleme ve mürettebat çizelgeleme kavramları simülasyon yardımıyla incelenmiş ve yapılan çalışmalar üzerinde durulmuştur. İncelenen rotalar üzerinde uçuş sayısında artış sağlanmıştır.Publication Implementation of design for six sigma methodology on the car bumper production process(Inderscience Enterprises, 2021-01-01) Orbak, Ali Yurdun; ORBAK, ALİ YURDUN; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014Competition increases daily in any market; therefore, continuous improvement of product or service is an essential tool for survival and making an impact on the industry. Companies that have successfully implemented the six sigma method have gained the most from incorporating their design for six sigma (DFSS) programs into their production processes. The primary purpose of DFSS is to "design it right the first time" to avoid negative experiences in the production flow. In this study, the parameters involved in the design of a selected passenger-vehicle bumper are optimised in the process of commissioning a new product using the DFSS method. The DFSS method is discussed on the first two steps of implementation of the "define, measure, analyse, design, verify" (DMADV) protocol. By additionally implementing the house of quality (QFD) and failure mode and effects analysis (FMEA) approaches, a vehicle bumper that will meet the maximum level of customer requirements is produced.Item Model reduction in the physical domain(Sage Publications, 2003) Türkay, Osman S.; Youcef-Toumi, Kamal; Orbak, Ali Yurdun; Eşkinat, Eşref; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014; 6602664966; 56245282900This paper is concerned with obtaining physical-based low-order approximations of linear physical systems. Low-order models possess some advantages, including the reduction of computational difficulty and understanding of the physics of the original system in a simpler manner. Previously, a number of methods have been suggested to develop suitable low-order approximations. However, most of these approaches do not reflect the relation between the mathematical model and the physical subsystems. Specifically, these techniques do not indicate which of the physical subsystems should be retained or eliminated in the reduced-order model. The proposed model reduction method is based on identifying subsystem types of a physical system using the bond graph method. These subsystems are then removed or retained based on the information from the physical system decomposition procedures and partial fraction expansion residues to obtain a reduced-order model. The physical model reduction procedure is verified on physical linear systems.Item Modeling and adaptive control of a coordinate measuring machine(IEEE, 2004) Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014; 6602664966Although traditional measuring instruments can provide excellent solutions for the measurement of length, height, inside and outside diameters, etc., a coordinate measurement machine (CMM), at least in principle, can combine all these requirements in a single versatile instrument. As they can also be fully automated, linked to a CAD system and/or built into the flexible manufacturing cell, CMMs are widely used in today's industry. The aim of this paper is to design a stable controller for a 3D coordinate measuring machine in the presence of uncertainties and unknown disturbances. To achieve this task, first a simplified model of the CMM will be obtained. After this modeling step, different types of adaptive control techniques are applied to get a suitable and efficient control system. The results are discussed in detail in order to give insight to some common problems in controlling CMMs.Item Numune üretimi atölyesinde iş zekası uygulaması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020) Türk, Ali; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-6403-7134Günümüzde karmaşık veriyi anlamlı hale getirme ve işletme için uygulanabilir bilgiye çevirme, bunun yanında istenen analizi yapabilme yetkinlikleri karar verme sürecini kısaltır ve riskleri azaltır. İş Zekası kavramı da bu yetkinliklerin tümünü kapsamaktadır. İş Zekası uygulamaları ile zaman kaybı yaşamadan veri istenilen halde işlenerek elde edilmek istenen analiz ve/veya raporlar kolayca oluşturulabilmektedir. İş Zekası uygulamaları, işletmelere raporlama ve analiz alanlarında müthiş bir verimlilik kazandırmaktadır. İş Zekası uygulamaları kullanıldığında raporlamaların gerçek zamanlı verilerle ve anlık olarak hazırlanmasıyla birlikte analizlerde de çok daha sağlıklı sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada Otomotiv Yan Sanayi alanında hizmet veren bir firmanın Numune Üretimi süreçlerinin takibi ve raporlanması için Microsoft Power BI aracılığıyla bir İş Zekası uygulaması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı, işletmede gerçekleştirilen sipariş ve süreç takibi, raporlama, analiz ve filtreleme işlemlerindeki zaman ve iş gücü kaybını en aza indirgemek ve bu süreçlerdeki verimliliği arttırmaktır. İlk olarak çalışmanın konusu ile ilgili daha önce yapılmış benzer çalışmaları inceleyebilmek adına detaylı bir literatür taraması gerçekleştirilmiştir. Devamında firma genelinde kullanılan/kullanılabilecek İş Zekası uygulamaları karşılaştırılarak yapılan değerlendirmeler sonucunda Power BI uygulaması seçilmiştir. Çalışma kapsamında önce, uygulama kapsamındaki süreçler için demo çalışmalar gerçekleştirilerek ara değerlendirmeler yapılmış ve sonrasında da firma yetkililerinin de geri bildirimleri doğrultusunda iyileştirmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın tamamlanması sonrasında uygulamaya dahil edilen süreçlerdeki iyileşme seviyeleri de hesaplanıp incelenmiştir. Sonuç olarak uygulama kapsamındaki tüm süreçlerin takibi ve raporlanmasında önemli ölçüde verimlilik artışları gözlenmiştir.Item Okuldaki gürültü kirliliği: Nedenleri, etkileri ve kontrol edilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-01) Bulunuz, Mızrap; Orbak, Ali Yurdun; Bulunuz, Nermin; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Fakültesi/Temel Eğitim Bölümü.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Fakültesi/Matematik ve Fen Bilgisi Eğitimi Bölümü.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği.Okulda gürültü kirliliği farkında olmadığımız ancak uzun vadede sağlığımızı ve öğrencilerin öğrenme ortamlarını olumsuz etkileyen çok boyutlu bir problemdir. Ses izolasyonu yönetmeliğine göre en düşük C sınıfı akustik performansa sahip okulun boşken gürültü düzeyi 39dB; eğitim öğretim sırasında ise 54dB civarında olmalıdır. Ancak okullarımızda özellikle teneffüsteki gürültü bu sınırların ortalama iki katıdır. Araştırma eğitim, mühendislik ve Tıp Fakültesi’nden akademisyenler ile disiplinlerarası bir yaklaşım içerisinde gerçekleştirilmiştir. Karma yöntem ve yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Nicel verileri gürültü ve çınlanım verileri ile anketler, nitel verileri ise gözlem, görüşme ve doküman analizleri oluşturmaktadır. Bir okulun yeni binasına akustik iyileştirme yapılmasına rehberlik edilmiştir. Sonuçlar bu okuldaki gürültü ve çınlanım değerlerinin diğer okullardan daha düşük olduğu yönündedir. Bu okuldaki ses düzeyleri ders esnasında sınıfın içinde 63 dB, koridorda 47dB; teneffüste sınıf içi 68dB, koridorda ise 69dB‘dir. Çınlanım değerleri 1,2-1,4 saniye seviyesinde olup, yönetmelikteki (0,8-1,2s) değerlere yakındır. Arka plan gürültüsü de B-C aralığına karşılık gelmektedir. İzolasyonsuz okulların gürültü düzeylerinin derste ortalama 65-70dB, teneffüste ise 80dB’i aştığı bulunmuştur. Sonuçlar yönetmelikte belirlenen gürültü üst sınırına en yakın okulun izolasyonu olan okul olduğunu, asma tavan ve yerdeki plastik PVC kaplamanın dikkat çekici fark yarattığını göstermektedir. Bazı okullarda gürültü düzeyinde azalma, bazılarında azalma ve artmalar görülmüş olup, hiç bir okulda yeni yönetmelikte belirlenen sınır değerlerine ulaşılamamıştır. Gürültünün en yüksek olduğu zamanlar, teneffüs, okula giriş çıkış ve yemek araları olarak belirlenmiş olup, 80 dB civarındadır. “Gürültüden çok rahatsız olurum” diyen öğretmen ve öğrencilerdeki artış farkındalık eğitiminin etkili olduğunu ve paydaşların maruz kaldıkları aynı miktardaki gürültüden artık daha fazla rahatsızlık duyduklarını göstermektedir. Ancak gürültünün hala sınır değerlerinin üzerinde olması eğitimin tek başına yeterli olmadığını, yürürlüğe giren ses izolasyonu yönetmeliğinin biran evvel uygulanmaya başlanmasının gerekliliğini göstermektedir. Akustik iyileştirme yapılmış okullarda gürültüye karşı farkındalık eğitimi verilmeye başlandığında, diğer paydaşların da desteği ile toplumsal hayatın her alanında daha sessiz ve sükûnetli bir yaşam kalitesine ulaşılabileceği düşünülmektedir.Item Otomotiv ana sanayide eğitim ihtiyaç analizi uygulaması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-10-01) Gündüz, Barış; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-7409-0422Günümüzde işletmeler gelişen dünyada rakiplerine karşı başarı elde etmenin yollarını araştırmaktadır. İşletmelerin verimliliklerini artırmayı hedeflediği ve müşteri memnuniyetini en üst düzeyde tutmak için süreçlerini geliştirme yollarını aradıkları bu dönemde, Dünya Klasında Üretim (World Class Manufacturing-WCM) çalışmaları kaçınılmaz olmuştur. İşletmeler için stratejik bir araç olan WCM sistemi; kalite, verimlilik, sürekli iyileştirme, israf ve kayıplar, yalın üretim, otonom bakım, iş sağlığı ve güvenliği, lojistik süreçleri, insan gelişimi, çalışan katılımı gibi birçok kavramı tek başlık altında toplayan bir yapıdır. Bu çalışmada otomotiv ana sanayi alanında üretim yapan bir işletmenin Dünya Klasında Üretim (WCM) hedefleri doğrultusunda israf ve kayıplarına bağlı atanan projeler kapsamında bu projedeki gerekli yetkinlikleri tamamlamak adına Eğitim Planlama süreçlerinin takibi ve raporlanması için Excel Makro aracılığıyla eğitim ihtiyaçlarının tespiti ve planlaması gerçekleştirilmiştir. Öncelikle tez konusu ile alakalı çalışmaları gözden geçirmek için literatür taraması yapılmıştır. Sonrasında sistem analizi çalışması gerçekleştirilerek, üzerinde çalışılacak sistemde bu çalışmaya uygun süreçler belirlenmiştir ve bu sayede maksimum seviyede iyileştirme yapılması sağlanmıştır. Çalışmanın yapıldığı her bir süreç için veri tabanları MS Office Excel programı kullanılarak hazırlanmıştır. Belirlenen süreçlerin takibi, raporlanması ve analizi için Excel Makro aracılığıyla firmaya özel bir arayüz oluşturulmuştur ve tüm bu raporların daha dinamik ve hızlı bir şekilde bu arayüzden takip edilmesi sağlanmıştır. Bu çalışma ile birlikte fabrikadaki kayıpları ve sonrasında oluşabilecek israfları en aza indirgemeye dayalı ‘Kayıp ve Proje Bazlı Eğitim İhtiyaç Analizi’ sistemi devreye alınmıştır. Bu çalışma sayesinde projelerde yer almayan kişilere eğitim planlaması uygulanmayarak gereksiz eğitimlerin, verimsiz zamanların önüne geçilmiştir. Bu gereksiz zamanların maliyetlendirilmesi yapılarak bu çalışma sayesinde yıllık finansal kazanım raporlanmıştır.Item Bir otomotiv firması kalite departmanında ölçüm makineleri analizi ve kapasite arttırım(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-17) Celep, Nilay; Orbak, Ali Yurdun; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-8903-6565; 0000-0002-4921-4275İşletmeler varlıklarını sürdürebilmek için minimum maliyetle, beklenen kalite düzeyindeki çıktıyı elde etmek zorundadırlar. Bunu başarabilmek için optimum kapasite kullanmaları gerekmektedir. Bu çalışmada, bir otomotiv firmasının kalite departmanında, ölçüm makineleri kapasitesinin daha verimli kullanımı için kapasite arttırma çalışmaları yapılmıştır. Çalışma iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada; üretim adedi artışına rağmen, ölçümleri imalatın istediği sürede karşılayabilmek için satın alınan yeni ölçüm makinelerini (%44 makine artışı), mevcut çalışan sayısı ile kullanabilme çalışmaları yapıldı. Bu çalışmalarda; spagetti diyagramlar, ölçüm prosesi akışları, zaman etütleri, çoklu makine kullanım alternatifleri, gelen parça adet ve süreleri kullanılmıştır. Böylece ilk aşamada, tüm istatistiksel süreç kontrolü (SPC) parçalarının ölçüm teslim süresinde (lead time) ortalama %62’lik bir iyileşme sağlanmıştır. Ancak ihtiyaçların tekrar değişmesi nedeniyle ikinci aşamaya geçilmiştir. Bu çalışmanın içeriği olan ikinci aşamada ise makinelerdeki ölçüm proseslerinin iyileştirilmesine odaklanılmıştır. Önce darboğaz makine tipi bulunarak, o makinenin ölçüm proses adımları incelenerek hangi adıma odaklanılacağı belirlenmiştir. Daha sonra etkin kısıtlı kaynak kullanımı nedeniyle bir pilot uygulama yapılmasına karar verilerek, pilot çalışmanın hangi parça tipinde, hangi ölçüm karakteristikleriyle, hangi imalat makinelerinden gelen parçalarla yapılacağı tespit edilmiştir. Odaklanılacak ölçüm prosesi adımına etki eden faktörler balık kılçığı diyagramı ile çıkarılarak, fayda-efor kriteri dikkate alınarak iyileştirme yapılacak noktaya karar verilmiştir. Pilot çalışmada son olarak iyileştirme öncesi ve sonrası veriler hipotez testleriyle karşılaştırılmış ve öncesi ile sonrası arasında fark olmadığı belirlenmiştir.Item Physical parameter sensitivity of system eigenvalues and physical model reduction(Pergamon-Elsevier Science, 2004-11) Eşkinat, Eşref; Türkay, Osman S.; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014; 6602664966The identification of subsystems and/or components that is related to a given eigenvalue of the overall system is a challenging and important topic. The use of special structure of the system matrices obtained busing bond graphs can result in identifying subsystems and/or components that affect a given eigenvalue of an overall system. This paper, by making use of a set of theorems and definitions proposes an efficient procedure for this purpose. The basic procedure is based upon the calculation of sensitivity of eigenvalues. The so-called "effect" matrices are produced that indicates the relative importance of physical parameters on a selected eigenvalue. In addition to the relative importance, the effect matrix is used for an efficient physical model reduction procedure. Furthermore, reasons of different dynamic behavior of a system can be explained. Use of effect matrices also improves the physical model reduction method based on decomposition procedures. Three examples are given to illustrate the approach and its consequences.Item Reducing the quantity of reworked parts in a robotic arc welding process(Wiley, 2009-06) Aksoy, Burcu Topaloğlu; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014; 26634706800; 6602664966Today, the competitive environment of the knowledge age has been replaced with the competitive environment of the industrial age as the rules of the business world are changing completely. The focused issue is to reach to the knowledge as soon as possible, and to process and apply it rapidly. In this context, one of the important goals that the companies try to reach in order to achieve acceleration is the six sigma philosophy. Six sigma is a fundamental continuous improvement methodology aimed at reducing the variation and waste on processes by utilizing statistical methods and techniques efficiently. Global companies are making noteworthy profits by using this method in their processes. The six sigma methodology focuses on process excellence advantages for companies that apply it, to reach profit, to increase productivity and to have larger market share. In this paper, an application of six sigma methodology for reducing the quantity of rework parts for robotic arc welding process is given. The phases of six sigma and their results are indicated in detail. Furthermore, it is also shown how various techniques of six sigma methodology are applied to achieve financial benefits.Item Shell scrap reduction of foam production and lamination process in automotive industry(Routledge Journals, 2012) Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4921-4275; M-9216-2014; 6602664966In today's world, competition throughout industry has reached its peak. In order to survive in such a viable environment companies should perform better practices and one of the way chosen is to improve the quality of the products by reworking on its process. Therefore, in recent years, in the enhancement of manufacturing processes, Six Sigma method and its related tools are commonly utilised. Using these tools, companies reach operational excellence and attain better profit, productivity and market share. Automotive industry, on the other hand, has been the rising star in the last decade. Most of the quality-related concerns arise during the production of today's automobiles. For example, construction of the seat and the cushioning material used draws extra attention as they provide the driver and the passengers a comfortable place to sit. Today different types of foams are used in the industry. In most of the foam production processes, the chemically obtained foam needs to be laminated in order to be used in different types of seats. The manufacturing process steps of foam contain several stages that produce different levels of scrap. In this paper, a detailed application of Six Sigma methodology for reducing the shell scrap of foam production and lamination process in automotive industry is given. Throughout the paper, phases of Six Sigma, selected tools and approaches for analysis and their results are indicated in detail. Furthermore, relevant process improvement steps are also pointed out to achieve financial benefits.Publication Simulated annealing algorithm and implementation software for fabric cutting problem(Ege Üniversitesi, 2020-01-01) Eroğlu, Duygu Yılmaz; Orbak, Ali Yurdun; YILMAZ EROĞLU, DUYGU; ORBAK, ALİ YURDUN; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Endüstri Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-4921-4275; 0000-0002-7730-2707; AAH-1079-2021; M-9216-2014The development of loom technology has significantly increased the efficiency of fabric output in the textile industry. Additionally, preventing the occurrence of defects during the manufacturing process on the fabric is not easy. Therefore, after the production is completed, the aim is deciding the cutting location of the product, which has the defect map, to increase the first quality product quantity by considering the customer quality parameters. In this article, a decision support system has been developed to help the inspector in the final stage which will also prevent losses. The utilized algorithm is the Simulated Annealing algorithm, which is well known and rendered good results for different types of problems in the literature. In the study, a sample problem is used to explain the adaptation of the algorithm to the problem, and the design of the experiments is deployed to obtain the best parameter values for the algorithm. Finally, the software, which is prepared to use the algorithm in the real production environment, is introduced and the results of the performance analysis are evaluated. The results demonstrated that the developed software is capable of making high ratio first quality fabric decisions within seconds.Item Tasarımda altı sigma araçları ve sanayide bir uygulaması(Uludağ Üniversitesi, 2017-05-25) Aşçı, Merve Günaydın; Orbak, Ali Yurdun; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.Piyasada rekabet koşulları her geçen gün artmaktadır. Dolayısıyla bu koşullarda ayakta kalabilme ve fark yaratabilmede sürekli iyileştirme en önemli araçlardan biridir. Firmaların başarıları, üretilen ürün ve hizmetin doğru zamanda ve minimum maliyet ile gerçekleştirilme ve fonksiyonunu sağlayabilme kapasitesiyle ilişkilidir. Ürün maliyetlerinin %75'i tasarım aşamasında belirlenmektedir. Dolayısıyla tasarımda yapılacak iyileştirmeler rakiplere karşı önemli avantajlar kazandıracaktır. Altı Sigma yöntemini başarılı uygulayan kuruluşların en önemli kazancı 'Design for Six Sigma' (Altı Sigma İçin Tasarım) uygulamalarıyla sağlanmaktadır. Müşteri odaklı tasarım, müşterinin istekleri doğrultusunda bir süreç tasarımı yapmayı gerektirmektedir. DFSS' deki temel amaç, üretim akışındaki olumsuz tecrübelerden kaçınma amacıyla 'başlangıçta doğru tasarımı yapmak' tır. Bu çalışmada seçilen binek aracı tampon parçasının yeni ürün devreye alma sürecinde tasarım parametreleri DFSS metodolojisi ile optimize edilmiştir. Müşteri beklentilerini karşılayacak kaliteli ürünün üretilmesi ve zamanında teslim edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında Altı sigma için tasarım (DFSS) metodolojisi DMADV (Tanımla, Ölçüm, Analiz, Tasarım, Onaylama) uygulama adımları ile ele alınmıştır. Tanımla fazı için kalite evi oluşturulmuştur. Ölçüm fazı için hata türü ve etkileri analizi (FMEA) çalışması hazırlanmıştır. Analiz fazı için deneysel tasarım yöntemi uygulanmıştır. Tasarım fazı için iyileştirme projeleri devreye alınmıştır. Onaylama fazı için ise deneysel tasarım yöntemi tekrarlanmıştır. Yapılan iyileştirmelerin hata türleri ve faktör etkileşimleri üzerindeki etkilerini tespit etmek amacı ile deneysel tasarım yöntemi tercih edilmiştir. Müşteri isteklerini maksimum seviyede karşılayacak proses şartları oluşturularak tampon parçasının üretimi sağlanmıştır.