Browsing by Author "Sert, Esra"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Babaların annelik bekçiliği algıları ile katılım düzeyleri ve 48-66 aylık çocuklarının özbakım becerileri arasındaki ilişki(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-01-20) Sert, Esra; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0003-0000-7141Babanın çocukla iletişimi, çocuğun mutluluğu, sağlığı ve temizliği gibi durumlarda kendini sorumlu hissetmesi baba katılımı olarak ifade edilmektedir. Çalışmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden 48-66 aylık çocukların özbakım becerileri ile babalarının annelik bekçiliği algılarıyla katılım düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini 2021– 2022 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde MEB’e bağlı resmi anaokullarına devam eden 48-66 aylık 400 çocuk ve onların anne-babaları oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak üzere Dinçer, Demiriz ve Ergül (2017) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Dönem Çocukları (36–72 ay) İçin “Özbakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu” ile Sımsıkı ve Şendil (2014) tarafından geliştirilen “Baba Katılım Ölçeği (BAKÖ)” ve Karabulut ve Şendil (2017) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Dönem (3-6 yaş) Annelik Bekçiliği Ölçeği (OÖABÖ)- Anne Formu” ve “Okul Öncesi Dönem (3-6 yaş) Annelik Bekçiliği Ölçeği (OÖABÖ)-Baba Formu” ve araştırmacının hazırladığı “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS programına aktarılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; 48-66 aylık çocuğu olan babaların eğitim seviyesi ile annelik bekçiliği algıları ve katılım düzeyleri puanları arasında bir farklılık saptanmamıştır. Babaların katılım düzeyleri düşük sosyoekonomik düzeye sahip katılımcılarda daha yüksek çıkmıştır. İyi ve daha üst düzey sosyoekonomik düzeye sahip babaların anne bekçiliği algıları daha yüksek çıktığı görülmüştür. Çocuk sayısı fazla olan babaların katılım düzeyleri yüksek çıkmıştır. Kız çocuğa sahip babaların çocuklarının temel bakımına katılım düzeyi erkek çocuklarına göre yüksek çıkmıştır. Babaların anne bekçiliği algılarıyla sahip olduğu çocuk sayısı, cinsiyetleri; baba katılımı ve babaların anne bekçiliği algıları ile çocuğun yaşı, okula devam süresi arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. 48-66 aylık çocukların özbakım beceri düzeyleri ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısına, çocuğun okula devam süresine, anne-baba eğitim durumuna ve sosyoekonomik düzeylerine göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür. Babaların katılım düzeyleri anne bekçiliği algıları ile ilişkiliyken, özbakım becerileri ile baba katılım düzeyleri arasında bir ilişki bulunmamaktadır.