Browsing by Author "Temel, Hasan"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Body language using skills of teacher candidates from Departments of Mathematics Education and Social Studies Education(Elsevier, 2015) Temel, Hasan; Hürsen, Ç.; Güleç, Selma; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü.; AAH-1650-2021This study aimed to examine if there was a difference between elementary education mathematics teacher candidates and social studies teacher candidates in their use of body language. The study was carried out in the 2012-2013 academic year with 82 teacher candidates studying at the Departments of Mathematics Education and Social Studies Education of the Education Faculty, Uludag University. With the aim of collecting data, the "Body Language Questionnaire (BLQ)" developed by benefiting from the questionnaire developed by Bagci (2008) with the aim of collecting data from students about their teachers' using body language was used. The developed questionnaire was composed of 21 items. In the statistical analyses of the data obtained through administering the BLQ to the participants, independent samples t-test was used. It was found that the teachers' use of body language did not differ according to their gender. However, a significant difference was found between the mathematics education teacher candidates' and the social studies education teacher candidates' use of body language. This difference was in favor of the social studies teacher candidates. While they thought using body language was necessary, the mathematics education teacher candidates felt doubtful about using body language.Item Investigation of the relationship between elementary school mathematics teacher candidates' attitudes towards STEM education and their proficiency perceptions of 21st century skills(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-03-28) Temel, HasanThis study aimed to determine the relationship between elementary mathematics teacher candidates' attitudes towards STEM education and proficiency perceptions of 21st-century skills. The relational screening model, which is used to determine the relationship between two or more variables, was used from quantitative research methods. The sample of the study consists of 71 elementary mathematics teachers. The data were collected with two measurement tools, “STEM (Science-Technology-EngineeringMathematics) Education Attitude Scale” and “21st Century Skills and Competences Scale Directed at Teaching Candidates”. In the study, it was investigated whether there is a significant difference in the attitudes of elementary school mathematics teacher candidates towards STEM education according to grade level and gender, whether there is a significant difference in 21st-century skills proficiency perceptions according to grade level and gender, and whether there is a significant relationship between their attitudes towards STEM education and 21st-century skills. As a result of the analyses conducted, it has been determined that there is a significant difference in 21st-century skills proficiency perceptions according to grade levels. It was concluded that there is no significant relationship between their attitudes towards STEM education and their perceptions of 21st-century skills competence.Item Problem çözme stratejilerinin matematiksel süreç becerilerine göre sınıflandırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2018-08-10) Temel, Hasan; Altun, Murat; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Problem çözme literatüründe son zamanlarda iki önemli kavram ön plana çıkmaktadır. Bunlardan biri problem çözme stratejileri, diğeri ise matematik okuryazarlığıdır. Problem çözme sürecinde anahtar rol oynayan problem çözme stratejilerinin bir sınıflandırmaya tabi tutulmadığı görülmektedir. Bu araştırma ile problem çözme stratejilerinin matematiksel süreç becerilerine göre sınıflandırılması amaçlanmıştır. Bu ana amaç doğrultusunda literatürde en çok yer alan problem çözme stratejilerinin matematiksel süreç becerileri esas alınarak sınıflandırılması gerçekleştirilmiş, problem çözme stratejileri eğitiminin etkisi ve problem çözme stratejileri ile matematik okuryazarlığı arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Yarı deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016 eğitim- öğretim yılında Çanakkale İl Merkezindeki bir ortaokulun sekizinci sınıfında öğrenim görmekte olan 42 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenciler, TEOG sınavı matematik başarı puanlarına göre iyi, orta ve düşük düzeylere ayrılarak eşleştirilmiştir. Gerçekleştirilen eşleştirme sonucunda 21’er öğrenciden oluşan birbirine denk iki grup, deney ve kontrol gruplarına rastgele atanmıştır. Deney grubu ile 5 haftalık (10 ders saati) problem çözme stratejileri eğitimi gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu ise normal öğrenimine devam etmiştir. Araştırmanın nicel verileri “Problem Çözme Testi (PÇT)” ve “Matematik Okuryazarlık Testi (MOT)” ile toplanmıştır. Nitel veriler ise deney grununun PÇT son testinin çözümlerinden elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, “Bağıntı Bulma”, “Değişken Kullanma” ve “Diyagram Çizme” stratejileri hem formüle etme hem de yürütme süreçlerini, “Sistematik Liste Yapma” ve “Tablo Yapma” stratejilerinin ise sadece yürütme sürecini, “Geriye Doğru Çalışma”, “Tahmin ve Kontrol” ve “Muhakeme Etme” stratejilerinin ise hem yürütme hem de yorumlama, değerlendirme süreçlerini, “Basitleştirme” stratejisinin ise formüle etme, yürütme ve yorumlama, değerlendirme süreçlerini içerdiği tespit edilmiştir. Problem çözme stratejileri eğitiminin, öğrencilerin problem çözme stratejilerini kullanma ve matematik okuryazarlık düzeylerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Problem çözme stratejileri ile matematik okuryazarlık başarı düzeyleri arasında ön testlere göre orta, son test ve kalıcılık testlerine göre ise yüksek düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca problem çözme stratejilerinin matematik okuryazarlık başarı düzeyinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu ortaya konulmuştur.