Browsing by Author "Tokol, Tuncer"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bankalarda kredi kartı pazarlaması ve Bursa'da bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 1999-09) Civelek, Okay; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item Çok uluslu işletmeler ve uyguladıkları stratejiler(Bursa İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, 1975) Tokol, Tuncerİşletme faaliyetlerinin uluslararası bir yön alması ve çok uluslu işletmelerin doğuşu son yılların önemli trendlerinden birini oluşturur. Gerçekte çok uluslu işletme kavramı yeni bir kavram değildir. Çünkü birinci dünya harbinden önce de uluslararası faaliyetleri amaç edinen bazı işletmeleri görmek mümkündür. Ancak bu tür işletmelerin son yıllarda yaygınlaşmaya başlamaları bunların ciddi olarak ele alınıp incelenmesini gerektirmiştir. Çalışmanın amacı, uygulaması yaygınlaşan bu işletme tipini tanıtmak ve uyguladıkları stratejileri incelemektir.Publication Cultural openness and consumer ethnocentrism: An empirical analysis of Turkish consumers(Emerald Group Publishing, 2007-01-01) Altıntaş, Murat Hakan; Tokol, Tuncer; ALTINTAŞ, MURAT HAKAN; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/İktisat ve İdari Bilimler fakültesi/İşletme Bölümü; 0000-0001-8517-0540; AAG-7359-2021; GIW-5451-2022Purpose - To examine the antecedents of consumer ethnocentrism, specifically with respect to Turkish consumers' attitudes to products originating in Europe.Design/methodology/approach - Antecedents identified from the literature are allocated to one of three main constructs: xenophobia, negative attitudes towards foreigners (not the same phenomenon, it is argued) and conservatism. A web-based questionnaire is developed, tested and successfully administered to a national sample of 540 individuals with e-mail accounts. Consumer ethnocentrism is measured by the well-tested CETSCALE. Results are analyzed by structural equation modelling, a path diagram generated and six hypotheses tested.Findings - All but one of the hypotheses were accepted. Xenophobia is found to have the greatest influence consumer ethnocentrism among Turkish consumers, and is also a leading factor in the interactions among the antecedents. Conservatism is the second-most influential element of the model.Research limitations/implications - Other antecedents might have been identified and added to the conceptual framework. The timeframe of data collection was very specific. The large sample size and its apparent representativeness encourage confident generalisation of the findings, though the concept of "Europe" could usefully be refined to specific countries in future studies.Practical implications - International marketers now have clear evidence that xenophobia and conservatism are important antecedents of consumer ethnocentrism, and should plan their intelligence gathering and campaign strategy accordingly.Originality/value - This study both supports and adds to the existing literature. The findings clearly impinge on the somewhat separate literature of country-of-origin effects and branding.Item Gelişmiş ülkelerde ve Türkiye'de sermaye piyasasının düzenlenmesinde devletin rolü(Bursa Üniversitesi, 1982) Tokol, TuncerSermaye piyasasında büyük bir hızla el değiştiren milyarlarca lira tutarındaki para, hiç şüphesiz ki, kötü niyetli kişileri yatırımcıları eksik veya yanıltıcı bilgilerle aldatma ve borsada fiyat suistimali yapma gibi fırsatlardan yararlanmaya yöneltebilir. Eğer aldatma ve fiyat suistimali sermaye piyasalarında yaygın bir uygulama gösteriyorsa, tasarruf sahipleri menkul kıymetlere para yatırmaya isteksiz olacaklar, bunun yerine tasarruflarını ellerinde tutmayı veya başka yerlere yatırmayı tercih edeceklerdir. Bu fonlar işletmelerin yeni ve genişleyen faaliyetlerini finanse etmeye yönelmediği müddetçe de, ülke ekonomisinde durgunlaşma eğilimi görülecektir. Onun için, devlet, sermaye piyasası üyelerince yapılması olası dürüst olmayan uygulamalara karşı yatırımcıyı korumak amacıyla sermaye piyasasını denetlemek zorundadır. Çünkü, unutulmamalıdır ki, işlemlerde dürüstlük bu piyasanın vazgeçilmez öğesidir.Item İlişki pazarlaması ve ticari bankalarda bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 2002) Acar, Alper; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item İnternet üzerinden reklam ve Türkiye uygulaması(Uludağ Üniversitesi, 2006-11-03) Atala, Sinan; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.Dünyada internette pazarlama gün geçtikçe gelismektedir. Bu gelisim hem teknolojik açıdan hem de bu sektörde dönen para açısından olmaktadır. nternette pazarlamayla birlikte internet üzerinden reklamda da gelismeler yasanmaktadır. sletmeler her geçen gün interneti, kendilerini ve ürünlerini daha çok tanıtmak için kullanmaktadırlar. Dogal olarak Türkiye’de dünyadaki bu gelisime ayak uydurmalıdır. Tabi su an için Türkiye’deki gelisimin dünyaya göre daha yavas oldugu söylenebilir. Türkiye’deki isletmeler internet üzerinden reklama, geleneksel reklam kadar yatırım yapmamaktadırlar. Fakat sonuç olarak internet üzerinden reklamda, isletmelere yenilikler sunmaktadır. Bu çalısmada da amaç, Türkiye’de isletmelerin internet üzerinden reklamı hangi temel amaçlarla kullandıklarını bulmaya çalısmak olmustur. Bu amaçla Türkiye’de, medya sitelerinde reklam veren isletmelere e-posta yoluyla anket çalısması yapılmıstır. Daha sonra faktör analizi kullanılarak isletmelerin internet üzerinden reklamı hangi temel amaçlarla kullandıkları açıklanmıstır. Ortaya çıkan bu temel amaçlar; farklılasma, gelecek odaklılık, hedef pazara daha etkin ulasma, yeni bir reklam alanıdır. Çalısmanın sonucunda da Türkiye’deki isletmelerin internet üzerinden reklamı; geleneksel reklama göre çok daha yeni bir alan olması ve rakiplerine göre bir farklılık yaratarak, tüketicilerine daha hızlı ulasabilmeleri amacıyla kullandıkları tespit edilmistir. Bunun yanında isletmeler bu reklamcılıga daha çok uzun vadede iyi bir konuma gelmek için yatırım yapmaktadırlar. Çünkü dünyada interneti kullanan isletmelerin gelisim hızlarına bakıldıgında, Türkiye’deki isletmeler de mutlaka interneti kullanarak daha da geliseceklerdir.Item İşletmelerde ambalajlama sorunları ve gıda sanayiinde bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 1994) Kaya, Ramazan; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.Item İşletmelerin tüketiciyi korumaya yönelik politikaları: Avrupa Topluluğu ve Türkiye örneği(Uludağ Üniversitesi, 1997) Duman, R. Gürol; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Üretim Pazarlama Bilim Dalı.Bu tezin amacı, tüketicilerin korunması hakkında genel bilgiler vermek ve ülkemiz ile Avrupa Birliği ülkeleri bünyesinde uygulanan tüketici politikalarını açıklamaktır. Tez, beş ana bölümden oluşmakta olup, her bir bölümün kapsadığı konular şu şekilde özetlenebilir : Birinci bölümde, tüketicinin korunmasının niteliği hakkında, kısa ve öz bir şekilde açıklama yapılmıştır. Özellikle tüketicinin korunmasının kavramsal ve nedensel yapısı ile ilgili değerlendirmelere bu bölümde yer verilmiştir. ikinci bölümde, Avrupa Birliği'nde tüketicinin korunmasına yönelik açıklamalar yapılmış, bu konu ile ilgili araştırmalar ve yorumlar, sistematik bir şekilde ifade edilmeye çalışılmıştır. Üçüncü bölümde, Avrupa Birliği'nde tüketicilerin korunması konusunda uygulanan politikalara yer verilmiş ve bu politikaların gerek ürün gerekse uygulanış bakımından açıklaması yapılmıştır. Dördüncü bölümde, Türkiye'de tüketicinin korunmasının ne gibi anlamlar taşıdığı ve Türkiye'de bu hareket ile ilgili ne gibi çalışmalar yapıldığı konularına değinilmiştir. Beşinci bölümde ise, dayanıklı tüketim malları ve beyaz eşya üreticisi işletmelere ve Bursa ili içerisinde faaliyet gösteren dayanıklı tüketim mallan ve beyaz eşya bayilerine uygulanan anket çalışmalarının sonuçlarına ve yorumlarına yer verilmiştir.Item İşletmelerin ürün garanti yönetimine ilişkin politikaları ve uygulanabilirliğinin araştırılması(Uludağ Üniversitesi, 1994) Yüksel, Sibel; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item Kadın tüketicilere yönelik pazarlama stratejileri ve Bursa ilinde bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 2005) Özdemir, Erkan; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.Günümüzde kadınların ekonomik yasama daha fazla katılmaları, onların aile satın alma kararlarına katılmalarının ötesinde kendi satın alımlarını da yapma gücüne sahip olmalarına neden olmaktadır. Kadınlar kromozom, hormon ve beyin yapısı açısından olduğu kadar dikkat ve odaklanma, ayrıntılı düşünme ve yetenek açısından da erkeklerden farklıdırlar. Bu farklılıklar kadınların erkeklerden tüketici davranışlarında da farklılıklar göstermesine neden olmaktadır. Bu tüketici davranış farklılıkları insan ilişkilerinde, bireysel ve toplumsal davranışlara tepkilerde, ayrıntılara önem vermede, eksiltmek yerine ek bilgi araştırmada, en iyi sonucu aramada, özetlemeye karsılık ayrıntıları öğrenme isteğinde, konuşma şekillerinde ve ilişkileri oluşturmada ortaya çıkmaktadır. Kadın tüketicilere yönelik hedef pazarlama stratejisinde ilk olarak heterojen olan kadın tüketici pazarı homojen olan alt bölümlere ayrılmaktadır. Farklı özelliklere sahip kadın tüketici pazarı bölümlerine göre isletmeler ürün ve hizmetlerine uygun hedef pazarlarını seçmektedirler. Seçilen hedef pazara yönelik olarak uygulanacak pazarlama karması stratejileri de erkek tüketicilerden farklılıklar göstermektedir. Pazarlama stratejilerindeki farklılıklar ürünün konumlandırılması, marka kimliğinin oluşturulması, ürün yenilikleri, ambalajlama ve etiketleme ile birlikte fiyatlama, dağıtım, reklam ve kişisel satış stratejilerinde olmaktadır. Kadın tüketicilere yönelik olarak bu tez çalışmasında kadın tüketicilerin satın alma karar stilleri Bursa ili merkezinde yer alan iki büyük alışveriş merkezine gelen kadın tüketiciler üzerinde araştırılmıştır. Araştırma bulgularına göre yapılan faktör analizi ile kadın tüketicilerin satın alma karar stillerinin boyutları ortaya konmuştur. Bu boyutlara göre kadın tüketiciler, mükemmeliyetçi/yüksek kalite bilinçli tüketiciler, marka bilincine sahip tüketiciler, moda bilinci olan tüketiciler, eğlence-haz bilinci olan tüketiciler, seçiminden kafası karışan tüketiciler, marka sadakati olan tüketiciler ve değişiklik/yenilik arayan tüketiciler seklinde satın alma davranışının en temel yedi zihinsel özelliğine sahiptir.Item Kâra yönelmiş karar sistemi(Bursa İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, 1973) Winer, Leon; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/İşletme Bölümü.Pazarlama fikrinin tanıtımı ve bu fikrin hızla gelişen uygulamasından beri pazarlama yöneticileri; karmaşıklığı ve çeşitliliği artan kararlar vermek mecburiyetinde kalmaktadır. Kimyevi madde üreten bir işletmenin pazarlama yöneticisi bir tüketim malını pazara tanıtıp tanıtmamaya; bir petrol şirketinin pazarlama yöneticisi benzinin doğrudan doğruya perakendeciler yoluyla mı, yoksa dağıtıcılar yoluyla mı pazarlanacağına; ilaç yapan bir işletmenin üretim yöneticisi yeni bir mamülü nasıl fiyatlandıracağına karar vermek mecburiyetindedir.Item Koza ve i̇pek pazarlamasında karşılaşılan sorunlar(Bursa İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, 1974) Tokol, Tuncer1938 - 72 yılları dünya koza üretim istatistikleri incelendiğinde 2. Dünya Harbinden önce suni elyafın büyük ölçüde üretiminin söz konusu olmaması nedeniyle 1938 yılında dünya koza üretiminin 438.832 ton olduğu, fakat İkinci Dünya Harbinin yarattığı ekonomik bunalımın sebep olduğu daha ucuz materyele kaçma gereği, ipek ile suni elyaf arasında şiddetli bir rekabete yol açarak üretimin 1953 yılında 219.600 tona düştüğü, ancak toplumlardaki hızlı refah artışı ile ipeğin yeniden önem kazanmaya başlayarak miktarın 1972 yılında 337.000 tona çıktığı görülmektedir.Item Küçük işletmelerin pazarlama sorunları(Uludağ Üniversitesi, 1984) Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.Türkiye ekonomisinde gerek sayı, istihdam olanakları ve gerekse milli gelire katkıları bakımından küçük işletmelerin önemli bir yeri vardır. 1980 Devlet İstatistik Enstitüsü Genel Sanayi ve İşyeri sayımına göre, tüm işletmelerin% 93'ü küçük işletmelerdir. Bu rakam küçük işletmelerin tüm işletmeler topluluğunun temel öğesi olduğunu ve bugünkü varlığını gelecekte de sürdüreceğini açıkça göstermektedir. Bu çalışmada amacımız, küçük işletmelerin genelde karşılaştıkları pazarlama sorunlarını tanımlamak ve bunlara çözümler getirmektir.Item Küçük ve orta ölçekli imalat sanayinin pazarlama sorunları ve KKTC'de bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 1999) Tümer, Mustafa; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item Küçük ve orta ölçekli işletmeler ile büyük ölçekli işletmelerin entegrasyonu ve Türk otomotiv sanayindeki uygulamaların araştırılması(Uludağ Üniversitesi, 1993) Nardağ, Murat; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item Menkul kıymet pazarlaması ve Türkiye uygulaması(Uludağ Üniversitesi, 1992) Kırçova, İbrahim; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Gelişmişlik düzeyi ne olursa olsun piyasa ekonomisi uygulayan bütün ekonomilerin altyapısını oluşturan kurumlar içinde sermaye piyasası ayrı bir yere ve öneme sahiptir. Özellikle gelişmiş batı ülkelerinde, sermaye piyasasının yüklendiği işlevler dikkate alındığında ekonominin sağlıklı işleyişini sağlayan temel dinamiklerinden birisi de sermaye piyasasıdır. Ülkelerin ayrı ayrı ekonomisinden tek bir dünya ekonomisine doğru gidildiği günümüzde sermaye piyasaları bu bütünleşmeyi sağlayan itici güç olmaktadır. Gümrüklerle, kotalarla ve ülkelerin yasal düzenlemeleriyle oluşturulan ekonomik sınırlar sermaye piyasaları arasında yapılan işlemlerle kendiliğinden ortadan kalkmakta, sermaye akışı ülkeler arası bir nitelik kazanmakta ve tek ekonomiye doğru hızla yol alınmaktadır. Sermaye piyasalarının uluslararası sermaye akışını kolaylaştırma işlevinin temelinde, ülke ekonomisi içinde fonların el değiştirmesine dayalı bir sistem bulunmaktadır. Ekonomik gelişme için çeşitli sektörlerin gereksinim duyduğu fonların, ilgili kuruluşların kullanımına sunulması ve böylelikle atıl fonların değerlendirilmesi işlevini yerine getiren sermaye piyasası, bu işleviyle ekonomik gelişmenin gerçekleşmesine önemli katkılarda bulunur. Türkiye'de 1980 yılından sonra ekonomi politikası açısından temel bir tercih değişikliği yapılmış, bu değişikliğin gerektirdiği tüm ekonomik altyapı kurumları oluşturulmaya başlanmıştır. Bu nedenle Türkiye'de sermaye piyasası henüz çok kısa bir geçmişe sahip ve gelişme halinde bir yapı arzetmektedir. Batılı ülkelerde 20. yüzyılın hemen başlarında oluşturulan ve etkin bir biçimde çalışan sermaye piyasaları Türkiye'de yukarıda belirtildiği gibi ancak 24 ocak 1980'de başlatılan "Ekonomik İstikrar Tedbirleri'' programı kapsamında yürürlüğe giren 1 şubat 1982 tarihli "Sermaye Piyasası Kanunu" ile çalışmaya başlamıştır.Item Pazarlama çevre duyarlılığı ve bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 1997) Gölcü, Levent; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı.Item Pazarlama kararlarında etik değerlerin rolü ve bir uygulama(Uludağ Üniversitesi, 2001) Özdemir, Erkan; Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı.Item Proje planlama ve denetim yöntemleri(Bursa İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi, 1973) Tokol, TuncerYakın zamana kadar, bir proje hazırlanırken projenin mühendislik alanına giren bütün hesaplar en ince ayrıntılarına kadar yapılmakta, fakat buna karşılık projenin realize edilebilmesi için gerekli faaliyet, plan, program ve hesaplan yapılmamakta idi. Bu noksanlık, projelerin mühendislik yönünden mükemmelliği fakat süre, maliyet, kontrol, organizasyon ve koordinasyon yönlerinden önemli derecede aksaması sonucunu doğuruyordu. Bugün artık işletmelerin araştırma ve geliştirme faaliyetlerine önem verdiği, ağır bir rekabet havasına girildiği ve işletme iriliklerinin arttığı bir ortamda, çalışmayan mühendislik yönü yanında proje planlaması ve denetimi önemli bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Gerçekten memleketimizde de bu konunun önemi son yıllarda hissedilmeye başlamış ve başta Devlet Planlama Teşkilatı olmak üzere çeşitli resmi ve özel kuruluşlar bu önemli konu üzerine eğilmişlerdir.Item Reklamcılığın gelişme potansiyeli ve sorunları(Uludağ Üniversitesi, 1983) Tokol, Tuncer; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.Pazarlamanın temel ögesi olan reklama, malını veya hizmetini satmak isteyen her işletmenin mutlaka gereksinimi vardır . İşletmesini karlılığa götürmek isteyen bir yönetici için önemli olan reklam yapıp yapmamak değil , güç de olsa, ne tür reklamın ne miktar yapılması gerektiğine karar vermektir. işletmeler, çoğu kez, rekabet nedeniyle reklama başvururlar. Rekabet ortamı içinde reklamın karı arttırmada küçük de olsa bir şansa sahip olduğu söylenebilir. Ancak reklamdaki herhangi bir başarısızlığın satış veya kar kaybına neden olabileceği de unutulmamalıdır. Kan arttırma veya kaybı önleme gücü , büyük ölçüde, reklamın amaçlarını başarılı bir şekilde gerçekleştirip gerçekleştiremeyeceğine bağlıdır. Reklamdan beklenen amaç ; malın varlığı hakkında bilgi vermek, pazarın belirli bir bölümünde farkında olmayı yaratmak, malın kullanımı için kişileri eğitmek, malı deneme arzusu yaratmak ve nihayet mala karşı davranış geliştirmektir. Reklam yaratıcı teknikler kullanarak mala talep yaratmaya çalışan tek yönlü bir haberleşmedir. Teknik bir iştir. O nedenle işletmede reklam bağımsız olarak değil, reklam ajansları kanalıyla yürütülür. Reklam ajansları işletmelere sadece reklam kampanyasının planlanmasında değil , aynı zamanda tüm pazarlama programının hazırlanmasında danışmanlık hizmeti sağlar. Reklam ajanslarının temel görevi, işletme için hatırda kalıcı ve ikna edici etkili reklamlar yaratmaktır. Bu amaçla da reklam veren işletmelere aşağıdaki hizmetleri sunarlar İşletmenin mal veya hizmeti üzerinde çalışma, 2. Mal veya hizmetler için şimdiki ve gelecekteki pazarın yöre, olası satış miktarı, mevsim, ekonomik koşullar ve rekabet özelliğinin miktar olarak analizi, 3. Dağıtım ve satışa etki eden etkenlere ilişkin bilgi, 4. özellik, etki, fiziksel gereç, yayılma hızı ve maliyet gibi mevcut reklam araçları hakkında bilgi, 5. Reklam planının hazırlanması ve yürütülmesi, 6. İşletmenin satış örgütü ile işbirliğini gerçekleştirme. Bu makalede amacımız, reklamcılığın dünden bugüne geçirdiği aşamalara kısaca dinmek ve Türkiye'de reklamcılığın son 10 yılda gösterdiği gelişme potansiyelini ve sorunlarını ortaya koymaktır.