Browsing by Author "Umur, Habib"
Now showing 1 - 20 of 29
- Results Per Page
- Sort Options
Item Aerodynamic analysis of a passenger car at yaw angle and two-vehicle platoon(ASME, 2015-12-01) Altınışık, Armağan; Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0003-0011-8343; 0000-0002-8732-5283; GKS-5251-2022; CDQ-7721-2022; 56781415000; 56781389000Experimental and computational studies were performed to study the drag forces and the pressure distributions of a one-fifth scale model FIAT Linea at increasing yaw angle and two-vehicle platoon. Experiments were performed in the Uludag University Wind Tunnel (UURT) only for the yaw angles of 0 deg, 5 deg, and 10 deg due to the test section dimensional restriction. Supplementary tests were performed in the Ankara Wind Tunnel (ART) to evaluate the aerodynamic coefficients up to yaw angle of 40 deg. The test section blockage ratios were 20% and 1%, respectively, in the UURT and ART tunnels. The blockage effects for the yaw angles up to 10 deg were studied by the comparison of two wind tunnel results. The aerodynamic tests of two-vehicle platoon were performed in the ART tunnel at spacings of "x/L" 0, 0.5, and 1. Static pressure distributions were obtained from the model centerline and three vertical sections. In the numerical study, three-dimensional, incompressible, and steady governing equations were solved by STAR-CCM+ code with realizable k-e two-layer turbulence model. Experimental and numerical C-p distributions and C-d values were found in good agreement for considered yaw angles and two-vehicle platoon. Maximum drag coefficient was obtained at yaw angle of 35 deg for both experimental and numerical calculations. The two-vehicle platoon analysis resulted with the significant drag coefficient improvement for the leading car at spacings of x/L = 0 and 0.5, while for the tail car drag coefficient remained slightly above the vehicle in isolation.Item Akış geometrisinin yakıt pili performansına etkilerinin deneysel ve numerik olarak incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023) Güreşci, Kumru; Umur, Habib; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0009-0003-7008-3737Bu çalışmada yakıt pili için bir akış tasarımı oluşturulmuştur. Üç boyutlu, dört kanallı serpantin akış alanlı, ara rezervuarlı ve rezervuarsız olmak üzere oluşturulan model ANSYS Fluent yazılımında analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Ara rezervuarlı dört kanallı serpantin akış alanlı modeli giriş ve çıkış manifolduna yakın ara rezervuarlardan farklı besleme oranları ile debi takviyesi yapılmış ve güç yoğunlukları incelenmiştir. Ara rezervuarlı dört kanallı serpantin akış alanlı model yüksek güç elde edilen arabesleme oranı ile farklı sıcaklık ve basınç değerlerinde incelenmiştir. Çalışma sonucunda çıkış manifolduna yakın olan ara rezervuar beslemesi girişe yakın olan ara rezervuar beslemesine göre güç çıkışının arttığı gözlenmiştir. Ara rezervuarlı dört kanallı serpantin akış alanlı modelin güç yoğunluğu sıcaklık ve basınçla doğru orantılı olarak arttığı tespit edilmiştir.Item Binek araç üzerindeki aerodinamik analizlerin deneysel ve sayısal olarak incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2013) Altınışık, Armağan; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada FIAT Linea aracın 1:5 ve 1:10 ölçekli modelleri üzerindeki aeorodinamik analizleri Uludağ Üniversitesi rüzgar tünelinde (UURT) ve Ankara Rüzgar Tünelinde (ART) gerçekleştirilmiştir. Araç modelinde alt kısımı hareketsiz olup (tekerlekler sbt), hava alıkları da kapalıdır. İki tüneldeki farklı türbülans ve blokaj oranlarının aerodinamik etkisi değerlendirilmiştir. Modeller üzerinde hız profilleri, (basınç katsayısı) dağılımları ve (sürükleme katsayısı) değerleri farklı yanal rüzgar açılarında değerlendirilmiştir. Statik basınçlar modeller üzerinde :1 mm çapında açılan delikler üzerinden simetri ekseni boyunca ve yanal olarak açılan üç adet kesit üzerinden alınmıştır. değerleri 1:5 ölçekli model için = 10 derece yanal rüzgar açısına kadar ve 1:10 ölçekli model için de ye kadar ölçülmüştür. Mevcut hava tünellerinde genel olarak araç modelleri türbülans seviyeleri %1 civarında test edilirken gerçek hayatta otoban üzerinde seyahat eden araçların %5-10 türbülans şiddetine maruz kaldıkları bilinmektedir. Bu çalışmada testler türbülans şiddeti seviyesi UURT’ de %7 ve ART’ de %0.5 seviyelerinde gerçekleştirilerek gerçek duruma çok yakın analizler gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar kıyaslanmıştır. Sayısal CFD analizleri FIAT’ ın da standard kodu olan StarCCM+ ile gerçekleştirilmiş ve türbülans modeli olarak Düzeltilmiş(Realizible) K- two-layer kullanılmıştır. Deneysel UURT ve ART sonuçları, elde edilen CFD sonuçlarıyla da kıyaslanmıştır. 1:10 ölçekli model ile birbirini yakın takip eden iki araç aerodinamik analizleri gerçekleştirilmiş ve ön ve arkadaki aracın ⁄ 0, 0.5, 1.0 pozisyonlarında ve etkileşimleri analiz edilmiştir.Item Bloklu yüzeylerde akış ve ısı transferi karakteristiklerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bloklu düz yüzeyler üzerinde laminer, geçiş ve türbülanslı akışların akış ve ısı transfer analizi, enerji transferini arttırdığından dolayı, mühendislik problemleri ve dizaynları için oldukça önemlidir. Bloklu yüzey kullanımı ısı transferini arttırmak için kullanılan pasif yöntemlerden biridir. Akış blokların varlığından dolayı ayrılır ve yeniden birleşir. Bloklar, akıştaki bu ayrılma ve yeniden birleşmeden dolayı, akışta düzensizlik, basınç değişimleri, titreşim ve gürültü yaratırlar. Ancak türbülans karışım uzunluğunun kısalması, ısıl ve hidrodinamik sınır tabaka kalınlığının incelmesi ve yüzey alanının artmasından dolayı ısı transferi de artmış olur.Bu çalışmada düz ve bloklu yüzeyler üzerinde akıştaki hız ve ısı transfer karakteristikleri, giriş hızı ve blok yüksekliklerinin etkisinde deneysel olarak incelenmiştir. Deneylerde giriş hızları 3, 5, 10 ve 15 m/s ve blok yükseklikleri 10, 15 ve 20 mm olarak alınmıştır.Düz yüzey için yapılan deneysel çalışmalarda, 3 m/s giriş hızı için laminer, 5 ve 10 m/s giriş hızları için geçiş ve 15 m/s giriş hızı için türbülanslı akış yapısı gözlemlenmiştir. Bloklu yüzeyler üzerinde akışta, tüm blok yüksekliklerinde, ilk bloğun ön ve üst yüzeyi, son bloğun arka yüzeyi ve blok aralarında ayrılma ve yeniden birleşmeler tespit edilmiş ve bu yüzeylerde ölçülen türbülans yoğunluklarının tamamı düz yüzey türbülans yoğunluğu değerlerinden büyük çıkmıştır. Tüm hız ve ısı transfer ölçümleri benzer eğilimler göstermesine rağmen, laminer akışta bloklardan kaynaklanan ısı transfer artışı türbülanslı akışa göre daha fazladır. 10, 15 ve 20 mm blok yükseklikleri için, ortalama Stanton sayıları düz yüzey değerlerinden sırasıyla, laminer akışta 82, 95, 113%, geçişte 53, 71, 84% ve 44, 66, 78% ve türbülanslı akışta 27, 38, 50% daha büyüktür. Bu sonuçlar, tüm blok yükseklikleri ve giriş hızlarında bloklu yüzeyler üzerindeki ısı transferinin düz yüzeydekinden büyük olduğunu göstermiştir. Ayrıca blok yüksekliği ve giriş hızının artması ısı transferini arttırmıştır.Item Çok yongalı ve değişken kesitli elektronik sistemlerin ısıl analizi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-02-17) Güngör, Mehmet Emre; Umur, Habib; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-9656-4411; 0000-0002-8732-5283Bu çalışmada, çok yongalı ve değişken kesitli bir elektronik devre kartını simüle eden, bloklar üzerinden olan akış ve ısı transferi Ansys-Fluent programı yardımıyla hesaplamalı olarak analiz edilmiştir. Elektronik elemanların ısıl açıdan kontrolünün ana hedefi, eleman sıcaklığının belirlenen sınırlar içerisinde tutabilmektir. Çalışma sıcaklığının limitleri aşması, performansın azalmasına ve mantıksal hataların oluşmasına neden olur. Arzu edilmeyen bu çalışma ortamının oluşmasını önlemek için elektronik elemanların uygun şekilde tasarlanması gerekmektedir. Zorlanmış taşınım esaslı ve akışkan olarak havanın kullanıldığı soğutma yöntemi incelenmiştir. Düz ve farkı kesitlerdeki (dikdörtgen, yamuk, üçken ve yarım daire) yongaların yüzeyleri üzerinden akışta, hız ve ısı transferi karakteristikleri u1 = 0,03 m/s (Re 50) ve u2 = 0,12 m/s (Re 200) akış hızına, 30 °C, 40 °C ve 60 °C sıcaklık değerlerine bağlı olarak incelenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen Stanton sayıları farklı kesitlerdeki geometrik modellerin karşılaştırılmasında kullanılmıştır. Geometrik modellerde; Stanton sayısındaki değişimlere paralel olarak ısı transferi üçgen şeklindeki yonga modelinde en fazla olduğu tespit edilmiştir. Bu sayede elektronik sistemlerin tasarımında üçgen şeklindeki yongalar kullanıldığında diğer geometrik modellere kıyasla yüksek çalışma sıcaklıklarında oluşabilecek hata ve performans azalmalarının önüne geçileceği görülmüştür.Item Concave wall heat transfer characteristics with longitudinal pressure gradients and discrete wall jets(Japan Soc Mechanical Engineers, 1994) Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Mimarlık Bölümü.The effects of free stream velocities, longitudinal pressure gradients and discrete wall jets on concave wall heat transfer characteristics have been examined in wind tunnel and water channel flows at momentum thickness Gortler numbers from 5 to 30 at the initial station. It was shown that longitudinal vortices became supressed with increasing free stream velocities. The pressure gradient parameters of up to 0.75 x 10(-6) resulted in a regular vortex structure and caused mean heat transfer coefficient to increase. The pressure gradient parameter of 1.8 x 10(-6) was sufficent to suppress the vortex development so that there was no heat transfer augmentation above that of flat plate values. Measurements with blowing parameters of up to unity showed that the streamwise vortices and the wall temperature patterns were controlled by the jets so that maximum Stanton numbers exceeded minimum values by a factor of around three. With blowing parameters larger than unity, the interaction between the streamwise vortices and the wall jets caused irregularities in wall temperature patterns so that the streamwise variation of Stanton number remained nearly unchanged.Item Determination of resistance coefficient and turbulent friction factor in non-circular ducts(Japan Soc Mechanical Engineers, 2000) Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 6602945164Static pressures in non-circular ducts and pipe fittings (globe, ball and butterfly valves) have been measured in a closed circuit water channel at the range of Reynolds number from 20 000 to 80 000, which give rise to fully developed turbulent pipe flow, so as to define the friction coefficient (C-f) and resistance coefficients (K). A new proposed equation for friction factor with two new dimensionless parameters as a function of cross sectional area are successfully adopted to fully developed turbulent flow in all cross sections with a precision of better than +/-4%. Measurements showed that friction factors decreased with increasing eccentricity and were in good agreement with the proposed equation. It was also found out that Reynolds number has no effect on resistance coefficients of butterfly, globe and gate valves, but the closing ratio caused K to increase remarkably, and the K value of bends can easily be obtained by an empirical formula based on Moody chart friction factor. Static pressures on front and back sides of the circular disc of butterfly valve decreased with Reynolds number, remained almost constant in the radial direction and increased particularly at closing angles of bigger than 60 degrees, where flow rate starts to decrease sharply.Item Düz yüzeylerde vortekslerin ısı transferine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2004-07-29) Sakin, Ali; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu tez kapsamında, bloklu yüzeyler üzerinden akışta hız ve ısı transferi karakteristikleri sayısal olarak incelenmiştir. Bloklu yüzeyler üzerinden akış, ısıtma ve soğutma uygulamalarında, soğutucu türbin kanallarının tasarımında, elektronik devrelerin ve parçaların soğutulması, yanma odaları ve ısı eşanj örteri gibi mühendislik problemlerinde oldukça geniş bir alanda kullanılmaktadır. Hız ve ısı transferi karakteristikleri farklı blok yükseklikleri ve Reynolds sayısının etkisinde nümerik olarak incelenmiştir. Bloklar üzerinden akışta, giriş hızı laminer akışa karşılık gelen 3 m/s ve türbülanslı akış için İS m/s olarak seçilmiştir. Bloklu yüzeyler üzerinden akışta, sayısal sonuçlar 10, 15 ve 20 mm blok yükseklikleri için deneysel verilerle karşılaştınlmıştır. Blok uzunlukları, bloklar arası mesafe ve girişten itibaren birinci blok pozisyonu, Re değişiminin ısı transferi üzerinde etkisini araştırmak için sabit olarak alınmıştır. Her üç blok geometrisi için, ısı transferinin arttığı sayısal sonuçlardan elde edilmiştir. Tüm blok yükseklikleri için, projeksiyon alanına göre hesaplanan bu yüzeylerdeki ortalama Stanton sayısı, düz yüzey üzerinden akış değerlerine göre sırasıyla, laminer akış için %30, 46 ve 36, türbülanslı akış için %73, 128 ve 117 arttığı tespit edilmiştir. Bu durum blok varlığından dolayı oluşan vortekslerin ısı transferi üzerindeki arttırıcı etkisiyle açıklanabilir.Item Experimental and numerical aerodynamic analysis of a passenger car: Influence of the blockage ratio on drag coefficient(ASME, 2015-08) Altınışık, Armağan; Kütükçeken, Emre; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; CDQ-7721-2022; 6602945164Experimental and numerical investigations were performed to determine the pressure distributions and the drag forces on a passenger car model. Experiments were carried out with 1/5th scale model FIAT Linea for 20% and similar to 1% blockage ratios in the Uludag University Wind Tunnel (UURT) and in the Ankara Wind Tunnel (ART), respectively. Computational fluid dynamics (CFD) analysis for 1/5th scale model with 0%, 5%, and 20% blockage ratios was performed to validate various blockage correction methods supplementary to the experimental results. Three-dimensional, incompressible, and steady governing equations were solved by STAR-CCM+ code with realizable k-epsilon two-layer turbulence model. The calculated drag coefficients were in good agreement with the experimental results within 6%. Pressure coefficients on the model surfaces have shown similar trends in the experimental and numerical studies. Some of the existing blockage correction methods were successfully compared in this study and predicted drag coefficients were within +/- 5%. The authors propose the continuity and the Sykes blockage correction methods for passenger car models because they are very simple and practical and they can be used economically for engineering applications.Publication Experimental and numerical investigation of the effect of horseshoe vortex legs on heat characteristics of the downstream region of a circular cylinder-wall junction(Pergamon-Elsevier Science, 2021-12) Fıratoğlu, Zeynel Abidin; Yemenici, Onur; Umur, Habib; YEMENİCİ, ONUR; UMUR, HABİB; Uludağ Üniversitesi/Makine Mühendisliği Bölümü; GKS-5251-2022; CDQ-7721-2022The present study was investigated experimentally and numerically the effect of horseshoe vortex (HV) legs on the wall heat transfer in a turbulent boundary layer in the downstream region of a circular cylinder-wall junction. The experiments were carried out at three Reynolds number, ReD = 20,0 0 0, 40,0 0 0, and 60,0 0 0 (based on the cylinder diameter and the free-stream velocity) encompassing the turbulent region, while numerical simulations were performed at ReD= 20,0 0 0 only. In the studies carried out, the ratio of cylinder diameter to boundary layer thickness at ReD = 20,0 0 0, 40,0 0 0, and 60,0 0 0 at the point where the cylinder is placed is 2.44, 3.20, and 3.37, respectively. A constant-temperature anemometer and copper-constant thermocouples were used for measurements of velocity and turbulent intensity, and temperature, respectively. The results showed that the flat surface in the downstream region of a circular cylinder-wall junction increased the Stanton number up to 43% compared to the flat surface without cylinders. Furthermore, the increase in the Stanton number at the saddle point at the end of the downstream region of the HV legs showed a peak, while the increase at the separation line point at the beginning of the upstream region is found to be minimum. Another finding observed is that the increase in the Stanton number decreases dramatically from the end of the downstream region of the HV leg to the origin of the upstream region.Item Experimental aspects of heat transfer enhancement over various flow surfaces(Taylor & Francis, 2016-03-23) Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 36676656200; 6602945164The heat transfer enhancement was experimentally investigated over the flat, concave, convex, and ribbed surfaces in a wind tunnel with the initial streamwise distance Reynolds number range of 4.0 x 10(5)-4.5 x 10(6) encompassing laminar, transitional, and turbulent flows. The velocity and turbulent intensities were measured by a constant-temperature hot-wire anemometer and temperatures by copper-constantan thermocouples. The results showed that the concave surface caused heat transfer to increase up to 55% in laminar, 30% in transitional, and 20% in turbulent flows, whereas the convex surface brought about heat transfer decreasing by 25% in laminar, 20% in transitional, and 15% in turbulent flows with respect to those of the flat plate. On the other hand, the ribbed surface with the same heated area caused much more heat transfer augmentation above the flat surface: 160% in laminar and 120% in turbulent flows.Item An experimental investigation of flow and heat transfer characteristics over blocked surfaces in laminar and turbulent flows(Pergamon-Elsevier Science, 2012-06) Yemenici, Onur; Fıratoğlu, Zeynel Abidin; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAF-6642-2021; 36676656200; 7801693157; 6602945164Flow and heat transfer measurements were obtained over a blocked surface mounted on a low speed wind tunnel in order to investigate the combined the effects of free stream velocities and the different size of rectangular blocks on the flow and heat transfer characteristics. Mean velocity and turbulence intensities were measured by a constant temperature anemometer and wall temperatures by copper-constant thermocouple and static pressures by a micro-manometer, respectively. It was found that the flow separations and reattachments were occurred before the first blocks, on the first blocks, between blocks and after the last blocks. The blocked surface area and flow separation caused not only heat transfer enhancement but higher turbulence levels as well. The average Stanton numbers, for block heights of 10, 15 and 20 mm, were higher than those of flat surface by 82%, 95%, 113% in laminar and 27%, 38%, 50% in turbulent, respectively. These results showed that heat transfer enhancement on the blocked surface increased with block heights and become more pronounced in laminar than that of turbulent flows.Item An experimental investigation of the combined effects of surface curvature and streamwise pressure gradients both in laminar and turbulent flows(Springer, 2003-11) Özalp, A. Alper; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-4976-9027; ABI-6888-2020; 6506131689; 6602945164Flow and heat transfer characteristics over flat, concave and convex surfaces have been investigated in a low speed wind tunnel in the presence of adverse and favourable pressure gradients (k), for a range of -3.6 x 10(-6) less than or equal to k less than or equal to +3.6 x 10(-6). The laminar near zero pressure gradient flow, with an initial momentum thickness Reynolds number of 200, showed that concave wall boundary layer was thinner and heat transfer coefficients were almost 2 fold of flat plate values. Whereas for the same flow condition, thicker boundary layer and 35% less heat transfer coefficients of the convex wall were recorded with an earlier transition. Accelerating laminar flows caused also thinner boundary layers and an augmentation in heat transfer values by 28%, 35% and 16% for the flat, concave and convex walls at k = 3.6 x 10(-6). On the other hand decelerating laminar flows increased the boundary layer thickness and reduced Stanton numbers by 31%, 26% and 22% on the flat surface, concave and convex walls respectively. Turbulent flow measurements at k = 0, with an initial momentum thickness Reynolds number of 1100, resulted in 30% higher and 25% lower Stanton numbers on concave and convex walls, comparing to flat plate values. Moreover the accelerating turbulent flow of k = 0.6 x 10(-6) brought about 29%, 30% and 24% higher Stanton numbers for the flat, concave and convex walls and the decelerating turbulent flow of k = -0.6 x 10(-6) caused St to decrease up to 27%, 25% and 29% for the same surfaces respectively comparing to zero pressure gradient values. An empirical equation was also developed and successfully applied, for the estimation of Stanton number under the influence of pressure gradients, with an accuracy of better than 4%.Item Farklı taşıt modellerinin aerodinamik yapısının nümerik olarak incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-12) Yarin, Tuğçe Gizem; Umur, Habib; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-1120-1134; 0000-0002-8732-5283Aerodinamik kuvvetler, bir aracın yakıt tüketimini önemli ölçüde etkilemektedir. Aerodinamik kuvvetler içerisinde araç üzerinde en çok direnç oluşturan kuvvet sürükleme kuvvetidir. Dolayısıyla sürükleme kuvvetinin azaltılması araç tasarımında önemli bir parametredir. Bu çalışmanın amacı farklı taşıt modelleri üzerindeki akış hareketlerini nümerik olarak incelemek ve sürükleme katsayılarını tespit etmektir. Bu çalışmada, önce basit bir araç CFD programı üzerinde modellenmiş ve taşıtın sürükleme katsayısı değeri tespit edilmiştir. Analiz sonuçlarına bakılarak model üzerinde iyileştirmeler yapılmış ve yeni model tekrar nümerik olarak analiz edilmiştir. Bu işlem dört kez tekrarlanarak beş farklı taşıt modeli iki boyutlu olarak analiz edilmiş ve çıkan sonuçlar birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak taşıt tasarımında keskin köşelerden kaçınılmasının ve taşıt formunun damla formuna benzetilerek tasarlanmasının taşıtlar üzerinde oluşan sürükleme kuvvetini büyük ölçüde azalttığı belirlenmiştir.Item Flow and heat transfer characteristics over rectangular blocked surfaces(Taylor & Francis, 2016-09-02) Sakin, Ali; Umur, Habib; Yemenici, Habib; Umur, Yeliz; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAK-4598-2021; 6602945164; 36676656200; 57191961457Heat transfer and flow measurements were recorded over blocked surfaces to investigate the effects of flow velocity and block shape on flow separation and heat transfer. The results indicated that the flow separation occurred particularly on the first block and after the last blocks. The flow separation and block thickness resulted in higher turbulence and heat transfer, particularly in laminar flow. The average Stanton number increased as high as 125% in laminar, 80% in transitional, and 50% in turbulent flows above those of flat plate values. A new empirical equation indicated a good agreement with the experimental and numerical results.Item Flow and heat transfer measurements in laminar and turbulent convex surface boundary layers(Pergamon-Elsevier Science, 2002-08) Özalp, A. Alper; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi.; 0000-0002-4976-9027; ABI-6888-2020; 6506131689; 6602945164Convex surface boundary layers have been experimentally investigated in a low speed wind tunnel, in the presence of pressure gradients (k) of -3.6x10(-6)less than or equal tokless than or equal to+3.6x10(-6) for laminar and -0.6x10(-6)less than or equal tokless than or equal to+0.6x10(-6) for turbulent flows. Flow and heat transfer measurements showed that stabilising effects of favourable pressure gradients caused thinner boundary layers, fuller velocity profiles and corresponding higher heat transfer rates. Downstream laminar and turbulent heat transfer measurements were below the flat plate laminar analytical solution and turbulent correlation by 54.2% and 25% respectively. It was also found that turbulent flow caused a heat transfer augmentation of 56.1% above the laminar values. Streamwise heat transfer variations, both in laminar and turbulent flows, appeared to be more affected by Reynolds number (Re-x) than streamwise pressure gradient (k(x)). The mild pressure gradient of k=2.0x10(-6) increased the laminar heat transfer rates by 10.4%, whereas similar augmentation (11.8%) were recorded at k=0.4x10(-6) for turbulent now, showing the significance of pressure gradients in turbulent flows. Furthermore by the new empirical equations, experimental flow and heat transfer parameters can be estimated with a precision of better than 6.8%.Item Flow and heat transfer with pressure gradients, Reynolds number and surface curvature(Pergamon-Elsevier Science, 2000) Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 6602945164Flow and heat transfer characteristics in laminar flows were investigated with pressure gradients, streamwise distance Reynolds number and wall curvature. Measurements were carried out in a low speed wind tunnel with a dimensionless streamwise pressure gradient kx(= x/u(m) du(m)/d(x)) between -0.4 and 1.0. Results were compared with analytical solutions and numerical predictions and a new empirical equation as a function of k(x). It was found that Stanton numbers augmentation with Reynolds number became more pronounced than concave curvature. Favourable pressure gradients caused heat transfer to increase and adverse pressure gradients to decrease. The also results showed that the distribution of Stanton numbers with acceleration has similar trends with analytical solutions and numerical predictions. The proposed equation showed much better agreement with the measured Stanton numbers, in case of both adverse and favourable pressure gradients.Item Hidrojen yakıtlı scramjet motorlarda yanma odası analizi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023) Kaya, Zülal Rabia; Umur, Habib; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0009-0002-1297-3064Scramjetlerde yanma odasına giren havanın yüksek hızda olması, yakıt olarak yüksek entalpiye sahip hidrojen kullanılması, yanmanın kısa sürede yüksek Mach sayılarında (Ma>5) olması, daha yüksek yanma verimi, çıkış hızı ve itki kuvveti sağlanması, araştırmaların da bu dalda yoğunlaşmasına yol açmıştır. Bu nedenle, soba borusu jetolarak da adlandırılan scramjet motorları özellikle savunma sanayiinde geniş bir kullanım alanına sahiptir. Bu çalışmada HyShot II ve HIFIRE scramjet modelleri nümerik olarak incelenmiştir. HyShot II ve HIFIRE scramjet motorlarında Ma=6, 7, 7,4, 8 ve 10,4 değerlerinde yanmaodası giriş havasının içerisine Ma=2 değerinde hidrojen püskürtülerek yanma odası analizi ANSYS FLUENT yazılımı, SST k-w türbülans modeli kullanılarak nümerik olarak incelenmiştir. Yapılan nümerik hesaplamalar sonucunda, giriş Ma=6, 7, 7,4, 8 ve 10,4 değerlerinde yanma odasına gelen havanın yanma sonrası çıkış Mach sayısı sırası ile HyShot IIscramjet motorunda 2,85, 8,4, 9,60, 10,1, 18,2 ve HIFIRE scramjet motorunda 3,08, 8,91,10,9, 10,5, 13,1 olduğu bulunmuştur. Diğer bir deyişle, giriş Mach sayısının artması, yanma odasında yanma veriminin arttırmakta ve daha yüksek çıkış Mach sayısı ve itki elde edilmektedir. Ayrıca HIFIRE scramjet modelinde, HyShot II scramjet modeline göre çıkış değerlerinde daha yüksek sıcaklık, hız, Mach sayısı ve itki elde edilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, hidrojenin hava içerisine püskürtüldüğü yakıt enjektörünün çapı ve konumundan dolayı HIFIRE scramjet modelinde, HyShot II scramjet modelinden daha yüksek sıcaklık, hız, Mach sayısı ve itki elde edildiği tespit edilmiştir.Item An investigation of external flows with various pressures and surfaces(Pergamon-Elsevier Science, 1999) Umur, Habib; Karagöz, İrfan; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAB-9388-2020; 6602945164; 56785809700Flow and convective heat transfer characteristics are considered by solving the mass, momentum and energy equations for two dimensional laminar and turbulent boundary lavers at zero, favourable and adverse pressure gradients, including the influence of unheated starting length, surface curvature and free stream pressure gradients. The numerical predictions have been compared with approximate methods and experimental results. Results showed that Stanton numbers in laminar flat plates increased in all favourable pressure gradients and but increased only in moderate favourable pressure gradients of concave walls. On the other hand, Stanton numbers decreased both with adverse pressure gradients in laminar flow and with favorable pressures in tubulent flows.Item Kelebek vanalarda akış karakteristiklerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Barış, Mustafa; Umur, Habib; Yüksel, İbrahim; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Bölümü.Bu çalışmada, kelebek, sürgülü, küresel vanaların, Reynolds sayısı 20000-100000 arasında olmak üzere, tam açık konumdan, 800 çalışma aralığına kadar olan ve her biri 10 artan çalışma konumlarında, direnç katsayıları tespit edilmiştir. 100 mm çaplı klape üzerine açılmış hidrostatik basınç deliklerinden, tam açık konumdan tam kapalı konuma kadar, statik basınç dağılımı ölçülmüştür. Bu çalışmaların paralelinde, nümerik akış analizlerinin yapılabilmesi amacıyla, sonlu elemanlar metodunu kullanan, bilgisayar yazılımlarından biri olan ANSYS programının, fiatran (CFD) yazılım paketi kullanılmıştır. Kelebek vananın, tam açık konumdan 60° çalışma aralığına kadar olan bölgede, ANSYS programında modellenmesi, deney düzeneğinden elde edilen ortalama hız değerleri temel alınarak, akış analizleri yapılmaktadır. Bu şekilde deneysel ve nümerik analiz sonuçları karşılaştırılarak, deney düzeneğinde ölçümü yapılamayacak büyük çaplı kelebek vanaların, akış analizlerinin nümerik olarak modellenmesi amaçlanmıştır.