Browsing by Author "Umur, Yeliz"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dual fazlı çelik saclarda geri yaylanma probleminin deneysel olarak incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2016-10-21) Umur, Yeliz; Bayram, Ali; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bu çalışmada, DP600 ve DP780 dual fazlı çeliklerde farklı kalınlık, zımba eğrilik yarıçapları, hadde yönleri ve V bükme açılarında meydana gelen geri ya da ileri yaylanma değerleri deneysel olarak incelenmiştir. 1,2 – 1,6 ve 2,0 mm kalınlıklarındaki dual fazlı çelik numunelerin, 2, 3 ve 4 mm lik eğrilik yarıçaplarında, 0°, 45° ve 90° hadde yönlerinde 30° – 45° – 60° – 75° – 90° – 105° V bükme açılarında geri yaylanma değerleri ölçülmüştür. Hadde yönüne 0°, 45° ve 90°'lik açılarda kesilen deney numuneleri 30 kN luk, C tipi hidrolik preste, 12,5 mm/s sabit strok hızıyla, istenilen bükme açısında teste tabi tutulmuş ve geri yaylanma değerleri ölçülmüştür. Bükme işleminin ardından geri yaylanma değerleri, 1 dakika ölçüm hassasiyetine sahip, bir açı ölçer ile okunmuştur. Deneylerin tekrarlanabilirliğini görmek amacıyla her bir test için 3 ayrı numunede 3 ayrı noktadan alınan ölçümlerin ortalaması alınmıştır. Ölçümlerdeki farklılık daima %1'in altında kalmıştır. Deneysel çalışma sonucunda sac malzemelerde küçük açılarda ileri yaylanma büyük açılarda ise geri yaylanma görülmüştür. İleri yaylanma açısı 2 mm zımba eğrilik yarıçapında 30° de görülürken, 3 mm zımba eğrilik yarıçapında 45° de, 4 mm zımba eğrilik yarıçapında ise hem 45° hem de 60° de görülmüştür. DP600 sacına göre yüksek karbon oranına sahip DP780 sac malzemesinde meydana gelen geri veya ileri yaylanma değerleri, DP600'den daha fazla olmuş ve geri yaylanma artan hadde yönü açısı ile %5 oranında azalırken, ileri yaylanma ise %10 oranında artmıştır. Geri yaylanma açısı sac kalınlığı ve zımba eğrilik yarıçapının artmasıyla azalırken, bükme açısının artmasıyla artmaktadır. Zımba eğrilik yarıçapının (R) sac kalınlığına (t) oranı olan R/t arttıkça geri yaylanma azalmıştır. Yapılan analizler sonucunda boyutsuz bir A parametresi tanımlanmış ve bu değerin 1,92 olması halinde geri yaylanmadan ileri yaylanmaya geçiş başlamıştır.Item Effect of welding parameters on microstructure and mechanical properties of aluminum alloy AA6082-T6 friction stir spot welds(Natl Inst Science Communication-Niscair, 2017-06) Aydın, Hakan; Tuncel, Oğuz; Umur, Yeliz; Tutar, Mumin; Bayram, Ali; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0002-7286-3433; J-2753-2016; GXG-5601-2022; AAK-4598-2021; 16312009400; 56400829400; 57191961457; 54406234300; 7004197848Friction stir spot welding is an alternative joining technique for lightweight materials such as aluminum alloys. In this study, the influence of welding parameters, namely rotational speed, plunge depth, dwell time and travel speed, on weld microstructure and weld strength of friction stir spot welded AA6082-T6 aluminum alloy have been investigated. The joined samples were investigated by the methods of microstructural observations, microhardness tests, tensile shear tests and fractography. The hardness values of weld zone decreased significantly after FSSW process. Among the weld zones, HAZ showed the lowest hardness values. Higher rotational speed and lower travel speed led to the lower hardness values in the weld zone. The plunge depth and dwell time did not significantly affect the hardness values in the weld zone, except the SZ near TMAZ. Larger plunge depth and higher dwell time promoted higher hardness values in the SZ near TMAZ. The tensile test results showed that tensile shear load increased with increasing plunge depth and dwell time and with decreasing tool rotational speed and travel speed. The most effective welding parameter was found as dwell time. Higher rotational speed, higher plunge depth, higher dwell time and lower travel speed resulted in relatively ductile fracture.Item Flow and heat transfer characteristics over rectangular blocked surfaces(Taylor & Francis, 2016-09-02) Sakin, Ali; Umur, Habib; Yemenici, Habib; Umur, Yeliz; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAK-4598-2021; 6602945164; 36676656200; 57191961457Heat transfer and flow measurements were recorded over blocked surfaces to investigate the effects of flow velocity and block shape on flow separation and heat transfer. The results indicated that the flow separation occurred particularly on the first block and after the last blocks. The flow separation and block thickness resulted in higher turbulence and heat transfer, particularly in laminar flow. The average Stanton number increased as high as 125% in laminar, 80% in transitional, and 50% in turbulent flows above those of flat plate values. A new empirical equation indicated a good agreement with the experimental and numerical results.Item Selülozik esaslı liflerde fibrilleşmenin kopma yükü ve uzama oranı üzerine etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Umur, Yeliz; Uludağ Üniversitesi/Orhangazi Meslek Yüksek Okulu/Tekstil Programı.Bu çalışmada NaOH içeren alkali solüsyon içerisinde fibrilleştirilmiş viskoz, modal, tencel standart ve tencel A-100 liflerinin, fibrilleşme öncesi ve sonrasında kopma uzaması ve kopma yükü değerleri Instron 4301 test cihazında ölçülmüştür. Liflerin fibrilleştirilmesinde NÜVE ST 402 model su banyosu ile NÜVE ES 500 model soğutmalı inkübütör kullanılmıştır. Fibrilleştirme işlemi sonucunda tüm liflerin başlangıç durumlarına göre kopma dayanımlarında bir azalma meydana gelmiştir. En fazla azalmayı tencel standart (%17,93) göstermiş, bunu sırasıyla modal (%15,43), viskon (%11,78) ve tencel A-100 (%10,23) lifleri takip etmiştir. Fibrileşmeden sonra, kopma uzamasında modalda %21,04, viskozda %17,91, tencel A-100 de ise %1,40 artış olurken, tencel standartda %1,56 azalma tespit edilmiştir. Fibrilasyon öncesi ve sonrası liflerin yüzey yapıları ve kesit alanları da taramalı elektron mikroskobuyla (SEM) gözlemlenmiştir.Publication Springback/springforward behaviour of dp steels used in the automotive industry(Univ Osijek, Tech Fac, 2020-01-01) Umur, Yeliz; UMUR, YELİZ; Aydin, Hakan; AYDIN, HAKAN; Yiğit, Kurtulus; YİĞİT, KURTULUŞ; Bayram, Ali; BAYRAM, ALİ; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0001-7364-6281; AAK-4598-2021The springback/springforward behaviour in a V-die/punch of DP600 and DP780 steels used in the automotive industry was investigated. For this study, experiments were carried out by using different combinations of parameters, including material thickness, die/punch radius, bending angle and rolling direction and the resulting measurements showed that the DP780 steel consistently exhibited greater springback values than the DP600. Augmentation of the rolling direction at an angle from 0 degrees to 90 degrees and punch radius inhibited springback formation and hastened springforward, particularly for small bending angles. The springback angle decreased with increasing material thickness and curvature radius, and increased with the bending angle, particularly for the punch tip radius of 2 mm. Increasing the ratio of curvature radius to material thickness (rt(-1)) also caused the springback to decline. In addition, a new dimensionless parameter was developed and the critical value for calculating the transition from springback to springforward was determined.