Browsing by Author "Yemenici, Onur"
Now showing 1 - 18 of 18
- Results Per Page
- Sort Options
Item Aerodynamic analysis of a passenger car at yaw angle and two-vehicle platoon(ASME, 2015-12-01) Altınışık, Armağan; Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0003-0011-8343; 0000-0002-8732-5283; GKS-5251-2022; CDQ-7721-2022; 56781415000; 56781389000Experimental and computational studies were performed to study the drag forces and the pressure distributions of a one-fifth scale model FIAT Linea at increasing yaw angle and two-vehicle platoon. Experiments were performed in the Uludag University Wind Tunnel (UURT) only for the yaw angles of 0 deg, 5 deg, and 10 deg due to the test section dimensional restriction. Supplementary tests were performed in the Ankara Wind Tunnel (ART) to evaluate the aerodynamic coefficients up to yaw angle of 40 deg. The test section blockage ratios were 20% and 1%, respectively, in the UURT and ART tunnels. The blockage effects for the yaw angles up to 10 deg were studied by the comparison of two wind tunnel results. The aerodynamic tests of two-vehicle platoon were performed in the ART tunnel at spacings of "x/L" 0, 0.5, and 1. Static pressure distributions were obtained from the model centerline and three vertical sections. In the numerical study, three-dimensional, incompressible, and steady governing equations were solved by STAR-CCM+ code with realizable k-e two-layer turbulence model. Experimental and numerical C-p distributions and C-d values were found in good agreement for considered yaw angles and two-vehicle platoon. Maximum drag coefficient was obtained at yaw angle of 35 deg for both experimental and numerical calculations. The two-vehicle platoon analysis resulted with the significant drag coefficient improvement for the leading car at spacings of x/L = 0 and 0.5, while for the tail car drag coefficient remained slightly above the vehicle in isolation.Item Aerodynamic mechanisms on a ground-mounted solar panel at different wind directions(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-03-05) Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 0000-0003-0011-8343Aerodynamics mechanisms on a solar panel were studied using Computational Fluid Dynamics methodology at different wind directions. The wind velocity was chosen as 10 m/s that corresponding turbulent flow. The inclination angle of the panel was fixed as 25°, while the wind directions were varied as 180°, 135°, 45°, and 0°. Governing equations were solved by utilizing a finite volume method with a realizable k-ε turbulence model and standard wall functions. The results showed that the recirculation area occurred for the straight wind directions, but it was not observed for the oblique wind directions. The highest pressure coefficients occurred at the leading edges of the solar panel and they reduced to the trailing edge for all wind directions. The maximum drag and uplift coefficient was obtained at the wind direction of 00 and 180 0 , respectively.Item Binek araç üzerindeki aerodinamik analizlerin sayısal olarak incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-03-28) Kasap, Halit; Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Sanayileşmenin ve fosil yakıt kullanımının 20. yüzyıldan sonra çok hızlı bir şekilde artması ile iklim krizi çok ciddi boyutlara ulaşmıştır. İklim değişikliği tam olarak engellenemese bile fosil yakıtların kullanımını azaltmak, yenilenebilir ve daha çevreci enerji kaynaklarının kullanımı yaygınlaştırmak iklim krizinin ilerlemesini yavaşlatabilir. Otomobillerin, enerji kaynakları ağırlıklı olarak fosil yakıtlar ve elektriktir. Araçların yakıt tüketim değerleri yakıtların yanması sonucu çevreye yayılan zararlı gazlar, ekonomiklik, elektrikli araçların menzilleri, müşteri beklentileri vb. gibi birçok nedenden dolayı oldukça önemlidir. Araçların yakıt tüketimi araç aerodinamiği ile direkt olarak bağlantılıdır. Bu tez çalışmasında bir binek aracın aerodinamik analizi sayısal olarak gerçekleştirilmiştir. Aracın tasarımı üretici firma tarafından verilmiş ölçüler baz alınarak CATİA V5R21 bilgisayar destekli tasarım programı ile yapılmıştır. Aerodinamik analiz için gerekli olan geometrik düzenlemeler, ağ örme ve sayısal çözüm işlemleri için ANSYS programı kullanılmıştır. Akış alanının çözümü için düzeltilmiş (realizable) k-𝜀 türbülans modeli tercih edilmiştir. Aracın sürüklenme katsayısı %2,2’nin altındaki hata ile 0,313 olarak bulunmuştur. ANSYS FLUENT ve CFD POST kısmında aracın etrafında gerçekleşen hava akışı ile ilgili çeşitli düzlemlerdeki hız konturleri, basınç konturleri, akım çizgileri ve hız vektörleri incelenmiştir. Aracın yakıt tüketimi ile bağlantılı olan sürüklenme katsayısı değerlerini azaltmak için çeşitli girdap üreteçleri tasarlanmıştır. Girdap üreteçler, tavanın arka kısmındaki akışın ayrılma noktasının 15 mm önüne 100 mm aralıklarla yerleştirilmiştir. Sürüklenme katsayısındaki maksimum iyileştirme 4 numaralı girdap üreticin kullanılması ile elde edilmiştir ve bu değer %2,87’dir. Kaldırma katsayısındaki maksimum iyileştirme oranı yaklaşık %3,3’tür ve bu değere 1 numaralı girdap üreteç kullanılarak ulaşılmıştır.Item Bloklu yüzey üzerinde ayrılmış akışın incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2012-11-09) Yemenici, Onur; Fıratoğlu, Z. AbidinBu çalışmada; düz ve bloklu yüzeyler üzerinde ayrılmış akış deneysel olarak incelenmiştir. Hız ve türbülans yoğunlukları ölçümleri sabit sıcaklıklı bir kızgın tel anemometresi ile yapılırken statik basınç ölçümleri bir mikro manometre ile yapılmıştır. İlk bloktan önceki yüzeyde, ilk bloğun üstünde, bloklar arasında ve son bloğun arkasındaki yüzeyde ayrılma ve yeniden birleşmeler oluşmuş ve blokların varlığı türbülans yoğunluğunu önemli derecede arttırmıştır.Item Bloklu yüzeylerde akış ve ısı transferi karakteristiklerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.Bloklu düz yüzeyler üzerinde laminer, geçiş ve türbülanslı akışların akış ve ısı transfer analizi, enerji transferini arttırdığından dolayı, mühendislik problemleri ve dizaynları için oldukça önemlidir. Bloklu yüzey kullanımı ısı transferini arttırmak için kullanılan pasif yöntemlerden biridir. Akış blokların varlığından dolayı ayrılır ve yeniden birleşir. Bloklar, akıştaki bu ayrılma ve yeniden birleşmeden dolayı, akışta düzensizlik, basınç değişimleri, titreşim ve gürültü yaratırlar. Ancak türbülans karışım uzunluğunun kısalması, ısıl ve hidrodinamik sınır tabaka kalınlığının incelmesi ve yüzey alanının artmasından dolayı ısı transferi de artmış olur.Bu çalışmada düz ve bloklu yüzeyler üzerinde akıştaki hız ve ısı transfer karakteristikleri, giriş hızı ve blok yüksekliklerinin etkisinde deneysel olarak incelenmiştir. Deneylerde giriş hızları 3, 5, 10 ve 15 m/s ve blok yükseklikleri 10, 15 ve 20 mm olarak alınmıştır.Düz yüzey için yapılan deneysel çalışmalarda, 3 m/s giriş hızı için laminer, 5 ve 10 m/s giriş hızları için geçiş ve 15 m/s giriş hızı için türbülanslı akış yapısı gözlemlenmiştir. Bloklu yüzeyler üzerinde akışta, tüm blok yüksekliklerinde, ilk bloğun ön ve üst yüzeyi, son bloğun arka yüzeyi ve blok aralarında ayrılma ve yeniden birleşmeler tespit edilmiş ve bu yüzeylerde ölçülen türbülans yoğunluklarının tamamı düz yüzey türbülans yoğunluğu değerlerinden büyük çıkmıştır. Tüm hız ve ısı transfer ölçümleri benzer eğilimler göstermesine rağmen, laminer akışta bloklardan kaynaklanan ısı transfer artışı türbülanslı akışa göre daha fazladır. 10, 15 ve 20 mm blok yükseklikleri için, ortalama Stanton sayıları düz yüzey değerlerinden sırasıyla, laminer akışta 82, 95, 113%, geçişte 53, 71, 84% ve 44, 66, 78% ve türbülanslı akışta 27, 38, 50% daha büyüktür. Bu sonuçlar, tüm blok yükseklikleri ve giriş hızlarında bloklu yüzeyler üzerindeki ısı transferinin düz yüzeydekinden büyük olduğunu göstermiştir. Ayrıca blok yüksekliği ve giriş hızının artması ısı transferini arttırmıştır.Item Duvar kaplamasının yol tüneli yangınına etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022) Küçük, Barbaros; Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-4267-9034Dünyada olduğu gibi Türkiye'de de karayolu üzerinde birçok tünel bulunmakta ve sayıları giderek artmaktadır. Karayolu tünelleri ulaşım açısından kolaylık sağlamakla beraber işletilmesi ve güvenliğinin sağlanması açısından oldukça zor bir yapıdır. Hacimsel olarak kapalı bir kutu gibi düşünülen tünellerde yangın gibi olumsuz bir durumda tünel içerisinde neler olacağının belirlenmesi, olası senaryolar düşünülerek gerekli emniyet tedbirlerinin alınması gerekmektedir. Can güvenliği ile beraber içerideki sistemlerin ne derecede etkileneceğinin bilinmesi alınacak tedbirler ve kurulacak sistemlerin belirlenmesi açısından da büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın temeli tünel içerisindeki bir yangında oluşan yüksek sıcaklık dağılımının olası etkilerinin incelenmesidir. Bununla beraber beton duvarlar üzerine eklenecek herhangi bir katmanın sıcaklık dağılımını nasıl değiştireceği de araştırılmıştır. Yangına bağlı oluşacak ısının duvar yüzeyinden transferi ve farklı özelliklere sahip katmanlar üzerinde etkileri incelenmiştir. Normalde tünel yapı itibariyle, toprak yoğunluklu bir dağ içerisine gömülü beton yüzeylere sahip olduğundan çalışmada kullanılan model iki tabaka olarak tasarlanmıştır. Üçüncü tabaka olarak ise Kalsiyum-silikat, Alüminyum ve Nikel olmak üzere üç ayrı katman eklenerek, ısı transferi karakteristikleri incelenmiştir. Nümerik analizler ANSYS/FLUENT programı ile standart k-ɛ modeli kullanılarak yapılmıştır. Herhangi bir fana yani cebri bir havalandırmaya sahip olmayan tüneller esas alınarak kütlesel akışa sahip sıcak bir gaz üzerinden modelleme yapılmış ve çözümler zamana bağlı olarak yapılmıştır. Üçüncü katman ile yapılan analizlerde en fazla ısı transferi Alüminyum ile Nikel tabakalarda elde edilmiştir. Sonuçlar üzerinde ısı iletim katsayısı ile beraber ısıl atalet, yoğunluk ve özgül ısının da etkili olduğu gözlenmiştir. Ayrıca üç katmanlı Kalsiyum-Silikat tabaka ile iki katmanlı tabakada benzer sonuçlar elde edilmiştir.Publication Experimental and numerical investigation of the effect of horseshoe vortex legs on heat characteristics of the downstream region of a circular cylinder-wall junction(Pergamon-Elsevier Science, 2021-12) Fıratoğlu, Zeynel Abidin; Yemenici, Onur; Umur, Habib; YEMENİCİ, ONUR; UMUR, HABİB; Uludağ Üniversitesi/Makine Mühendisliği Bölümü; GKS-5251-2022; CDQ-7721-2022The present study was investigated experimentally and numerically the effect of horseshoe vortex (HV) legs on the wall heat transfer in a turbulent boundary layer in the downstream region of a circular cylinder-wall junction. The experiments were carried out at three Reynolds number, ReD = 20,0 0 0, 40,0 0 0, and 60,0 0 0 (based on the cylinder diameter and the free-stream velocity) encompassing the turbulent region, while numerical simulations were performed at ReD= 20,0 0 0 only. In the studies carried out, the ratio of cylinder diameter to boundary layer thickness at ReD = 20,0 0 0, 40,0 0 0, and 60,0 0 0 at the point where the cylinder is placed is 2.44, 3.20, and 3.37, respectively. A constant-temperature anemometer and copper-constant thermocouples were used for measurements of velocity and turbulent intensity, and temperature, respectively. The results showed that the flat surface in the downstream region of a circular cylinder-wall junction increased the Stanton number up to 43% compared to the flat surface without cylinders. Furthermore, the increase in the Stanton number at the saddle point at the end of the downstream region of the HV legs showed a peak, while the increase at the separation line point at the beginning of the upstream region is found to be minimum. Another finding observed is that the increase in the Stanton number decreases dramatically from the end of the downstream region of the HV leg to the origin of the upstream region.Item An experimental and numerical study of wind effects on a ground-mounted solar panel at different panel tilt angles and wind directions(Elsevier, 2021-06) Aksoy, Muhammed Osman; Yemenici, Onur; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü; GKS-5251-2022; 36676656200The wind effects on a ground-mounted solar panel under the influence of the panel tilt angles and wind directions were investigated; both experimentally and numerically. The ground-mounted solar panel was used with tilt angles of 25° and 45° for a Reynolds number of 6.4 × 104. Wind directions were varied from 0° to 180° at 30° intervals. A constant-temperature hot wire anemometer and a pressure scanner system were used to measure velocity and turbulence intensities and static pressure, respectively, in the wind tunnel. Numerical analyses were carried out via computational fluid dynamics methodology using the realizable k-ε turbulence model. The results showed that the flow structure had been significantly affected by the wind directions and panel tilt angles. The higher panel tilt angle caused stronger vortex shedding fluctuations, and higher velocity zones shedding frequencies. As with the flow structure, the design-relevant wind loads on the solar panel were also shown to be dependent on the wind direction and panel angle. The net pressure coefficients of the solar panel increased with the higher panel tilt angle. The critical wind directions were obtained as 300 and 1500 in terms of overturning moments, while 1800 and 00 wind directions were critical in terms of uplift and drag, respectively. The numerical results of the wind loads showed a good agreement with the experimental results.Item Experimental aspects of heat transfer enhancement over various flow surfaces(Taylor & Francis, 2016-03-23) Yemenici, Onur; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 36676656200; 6602945164The heat transfer enhancement was experimentally investigated over the flat, concave, convex, and ribbed surfaces in a wind tunnel with the initial streamwise distance Reynolds number range of 4.0 x 10(5)-4.5 x 10(6) encompassing laminar, transitional, and turbulent flows. The velocity and turbulent intensities were measured by a constant-temperature hot-wire anemometer and temperatures by copper-constantan thermocouples. The results showed that the concave surface caused heat transfer to increase up to 55% in laminar, 30% in transitional, and 20% in turbulent flows, whereas the convex surface brought about heat transfer decreasing by 25% in laminar, 20% in transitional, and 15% in turbulent flows with respect to those of the flat plate. On the other hand, the ribbed surface with the same heated area caused much more heat transfer augmentation above the flat surface: 160% in laminar and 120% in turbulent flows.Publication Experimental evaluation of wind loads on a ground-mounted solar panel of various ground clearances and Reynolds numbers(Springer, 2021-12-01) Yemenici, Onur; YEMENİCİ, ONUR; Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü; GKS-5251-2022The wind loads on a stand-alone solar panel and flow field behind the panel were experimentally investigated in a wind tunnel under the influence of ground clearance and Reynolds number. The experiments were carried out at the chord Reynolds number of 6.4x10(4), 9.6x10(4), and 1.3x10(5) encompassing turbulent flows and dimensionless ground clearance of 0, 0.5 and 0.6. The velocity and turbulence intensities were measured by a constant-temperature hot wire anemometer, and a pressure scanner system was used to static pressure measurements. It was found that the wind loads on the solar panel increased with ground clearance, while changed within a range of the uncertainties of the method with Reynolds number. So, the design-relevant wind loads were independent of the Reynolds number for the present test configurations, but they were significantly affected by the ground clearance. The velocity profiles demonstrated that the length of the recirculation region behind the panel increased with the reduction of the ground clearance, while decreased from the middle of the panel to the near edges, which is consistent with the pressure measurements.Item An experimental investigation of flow and heat transfer characteristics over blocked surfaces in laminar and turbulent flows(Pergamon-Elsevier Science, 2012-06) Yemenici, Onur; Fıratoğlu, Zeynel Abidin; Umur, Habib; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; AAF-6642-2021; 36676656200; 7801693157; 6602945164Flow and heat transfer measurements were obtained over a blocked surface mounted on a low speed wind tunnel in order to investigate the combined the effects of free stream velocities and the different size of rectangular blocks on the flow and heat transfer characteristics. Mean velocity and turbulence intensities were measured by a constant temperature anemometer and wall temperatures by copper-constant thermocouple and static pressures by a micro-manometer, respectively. It was found that the flow separations and reattachments were occurred before the first blocks, on the first blocks, between blocks and after the last blocks. The blocked surface area and flow separation caused not only heat transfer enhancement but higher turbulence levels as well. The average Stanton numbers, for block heights of 10, 15 and 20 mm, were higher than those of flat surface by 82%, 95%, 113% in laminar and 27%, 38%, 50% in turbulent, respectively. These results showed that heat transfer enhancement on the blocked surface increased with block heights and become more pronounced in laminar than that of turbulent flows.Item Experimental study of aerodynamic loads on ground-mounted solar panel arrays: The panel spacing and inclination angle effect(SAGE, 2020-09) Yemenici, Onur; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makina Mühendisliği.; GKS-5251-2022; 36676656200The influence of panel inclination, wind direction, and longitudinal panel spacing on the wind loads of the model of ground-mounted solar panel arrays scaled 1:20 in a wind tunnel was investigated for a Reynolds number of 1.3 x 10(5). The experiments were carried out at the panel inclination of 25 degrees and 45 degrees, dimensionless panel spacing in tandem of 0.5 and 1, and the wind directions of the incoming flow were varied from 0 degrees to 180 degrees at 30 degrees intervals. A constant temperature anemometer was used to measure the velocity and turbulence intensities, and a pressure scanner system measured static pressures. The results indicated that the net pressure coefficients of the solar panels were increased with the panel inclination angle and spacing between solar panels, and the maximum wind loads were obtained on the first windward panel. It was also observed that in terms of maximum uplift and drag, 180 degrees and 0 degrees was found to be the critical wind direction, respectively. In contrast, in terms of overturning moments, 30 degrees and 150 degrees were the critical wind directions.Item Güneş panellerine etkiyen rüzgar yüklerinin nümerik analizi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-17) Aksoy, Muhammed Osman; Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-5490-0950; 0000-0003-0011-8343Fosil yakıtların gün geçtikçe azalması nedeniyle dünyanın enerji ihtiyacının karşılanması için yapılan alternatif enerji çalışmaları her geçen gün artmaktadır. Güneş enerjisi enerji ihtiyacını karşılamak için kullanılabilecek en önemli kaynaklar arasında olduğundan güneş panelleri enerji üretiminde büyük bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada güneş panelleri üzerine etki eden rüzgar yükleri Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği yöntemlerinden yararlanılarak incelenmiştir. Analizler 3 boyutlu bir akış alanı içerisinde sürekli durumlu ve standart k-ε türbülans modeli kullanılarak yürütülmüştür. Yapılan çalışmalarda 10 m/s ve 20 m/s olmak üzere iki farklı rüzgar hızı, 25°, 35° ve 45° olmak üzere üç farklı panel eğim açısı ve 0°, 30°, 60°, 90°, 120°, 150° ve 180° olmak üzere yedi farklı rüzgar yönü kullanılmıştır. Her iki rüzgar hızında da benzer hız ve basınç dağılımları elde edilmiştir. En yüksek net basınç katsayısı değeri 45° eğimli panelde 180° rüzgar yönünde 1,21 olarak tespit edilmiştir. En düşük net basınç katsayısı ise 45° panel eğim açısı ve 60° rüzgar yönünde oluşup -0,81 değerine sahiptir. En yüksek sürüklenme katsayısı olan 1,12 değeri 45° eğimli panelde 180° rüzgar yönünde elde edilmiştir. Maksimum kaldırma katsayısının değeri 1.51 olup 25° eğim açılı panelde 120° rüzgar yönünde tespit edilmiştir.Item Newtonian olmayan akışkanların santrifüj pompa performansı üzerine etkileri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-04) Dönmez, Muhammed; Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-9046-4989Endüstride kullanılan uygulamaların birçoğunda santrifüj pompalar Newtonian olmayan akışkanlarla birlikte kullanılmaktadırlar. Newtonian olmayan akışkanların santrifüj pompa karakteristikleri üzerine etkileri Newtonian akışkanlarınkine tam olarak benzemediğinden su ile test edilip tasarlanan santrifüj pompaların Newtonian olmayan akışkanlar için de analiz edilmesi gerekmektedir. Bu tezde Newtonian olmayan akışkanların düşük özgül hızlı birbirinden farklı iki santrifüj pompa performansı üzerine etkisi farklı rotor hızları ve debi değerlerinde nümerik olarak incelenmiştir. Pompalar temel tasarım parametreleri ile farklı kanat sayısı ve kanat çıkış açılarında bir optimizasyon geçekleştirilerek tasarlanmıştır. Pompa geometrisi, rotor hızı ve debi değişimiyle birlikte Newtonian olmayan akışkan viskozitesinin değiştiği ve bu durumdan santrifüj pompa performansının etkilendiği görülmüştür. 1. pompada en yüksek pompa basma yüksekliği su ile yapılan analizlerde elde edilirken, 2. pompada Newtonian olmayan akışkanlar su ile yapılanlara göre daha yüksek pompa basma yüksekliği vermiştir.Item Numerical study of wind loads on A solar panel at different inclination angles(IEEE, 2018) Yemenici, Onur; Aksoy, Muhammed Osman; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 36676656200; 57204437067A numerical analysis using Computational Fluid Dynamics methodology was carried out to study the effect of the different inclination angles on wind loads of solar panel. The wind flow is simulated as turbulent, incompressible flow with a free stream velocity of 10 m/s and a wind direction of 180(0) and the inclination angles is chosen as 25(0) , 30(0) and 35(0) . The finite-volume-method is employed to solve the governing equations, coupled with the k-epsilon turbulence model with standard-wall treatment. The results indicate that pressure magnitudes on the panel were increased with the inclination angle. The maximum lift and drag force is appeared for the 35(0 )inclination.Item Taşıtlarda yan ayna üzeri̇ndeki̇ aerodi̇nami̇k etki̇leri̇n nümeri̇k olarak i̇ncelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-08-25) Ensarioğlu, Merve Vatansever; Yemenici, Onur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makine Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-7711-4618Araç aerodinamiğinde sürüklenme katsayısının düşürülmesi amacıyla yapılan çalışmalar; yakıt tüketim miktarı, araç menzili, çevresel etki konularında iyileşme sağlamaktadır. Sürüklenme kaynakları arasında olan yan aynaların, toplam sürüklenme katsayısına etkisi %2 - %6 arasındadır. Bu nümerik çalışmada, ilk olarak, 4 farklı yan ayna modelinde, farklı hızların ve sapma açılarının etkisi, tam faktöriyel bir deney planı ile analiz edilmiştir. İkinci olarak ise modellerin ikisi için bağlama kolu geometrisine ait 3 değişkenin (boyut oranı, yükseklik, uzunluk) etkileri kesirli faktöriyel Taguchi L9 deney planına göre incelenmiştir. İstatistiksel sonuçlar, akış karakteristikleri ile açıklanmıştır. Hızın incelenen aralıkta sürüklenme katsayısı üzerine anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Diğer yandan, yan kısımlarda boylamasına vortekslerin oluşmadığı Model 1 ve Model 3’te, sapma açısı ile sürüklenme katsayısı arasında birinci dereceden bir ilişki bulunmuştur. Sapma açısı arttıkça sürüklenme katsayısı doğrusal olarak düşmüştür. Model 2 ve Model 4’te ise sapma açısı ile sürüklenme katsayısı arasında ikinci dereceden bir ilişki bulunmuş ve değişim eğrisinin işaret de değiştirdiği görülmüştür. Sapma açısındaki artışla sürüklenme katsayısının artıp sonra azalması, negatif sapma açısında boylamasına vortekslerin oluşmamasına bağlanmıştır. Model 1’de dengeli bir vorteks çifti oluşurken Model 2’de boylamasına vortekslerin etkisi ile aşağıya-sapma oluşmuştur. Model 3’te boylamasına vortekslerin oluşmadığı ve enlemesine vorteks çiftinin yukarıya-sapma oluşturduğu gözlenmiştir. Model 3’teki akış dik (squareback) otomobillerin arkasındaki ile benzerlik göstermiştir. Model 4’te, akım çizgilerinin kısa mesafede birleştiği, ancak diğer modellerden farklı olarak çapraz bir yol kat ederek araçtan uzaklaşan boylamasına vortekslerin, cisim-ardı bölgesinde belirleyici olduğu görülmüştür. Dairesel / eliptik kesitli olan ve eğrisel olarak uzayan Model 1’e ait kolda en etkili parametre yükseklik olmuştur. Boyut oranındaki ve uzunluktaki artış sürüklenme katsayısını düşürürken, yükseklikteki artış sürüklenme katsayısını arttırmıştır. Dörtgen kesitli olan ve doğrusal uzayan Model 2’ye ait kolda en etkili parametre boyut oranı olmuştur. Boyut oranındaki artış sürüklenme katsayısını düşürürken, uzunluktaki ve yükseklikteki artış sürüklenme katsayısını arttırmıştır.Item Transitional boundary layer flow and heat transfer over blocked surfaces with influence of free stream velocity and block height(Springer, 2013-11) Fıratoglu, Z. Abidin; Yemenici, Onur; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.; 36676656200Velocity, turbulent intensity, static pressure and temperature measurements over the flat plate and blocked surfaces were investigated in a low speed wind tunnel in the presence of free stream velocity and block height. The experiments were carried out for free stream velocities of 5, 7 and 10 m/s encompassing the transitional region and for block heights of 10, 15 and 20 mm forming the different flow samples. A constant-temperature anemometer, a micro-manometer and copper-constant thermocouples were used for measurements of velocity and turbulent intensity, static pressure and temperature, respectively. The results showed that the flow separations and reattachments occurred on the blocked surfaces which enhanced the average heat transfer up to 1.54, 1.71 and 1.84 fold of the flat plate value at 5 m/s for the rising block height, 1.49, 1.68 and 1.80 at 7 m/s, and 1.44, 1.63 and 1.78 at 10 m/s, respectively.Item Türbülanslı akışta ısı transferinin bloklu yüzeyler ile arttırılması(Uludağ Üniversitesi, 2012-11-21) Fıratoğlu, Onur; Yemenici, Onur; Uludağ Üniversitesi/Mühendislik-Mimarlık Fakültesi/Makine Mühendisliği Bölümü.Bu çalışmada, düz ve bloklu yüzeyler üzerinde türbülanslı akış için ısı transferi analizi blok yüksekliğine bağlı olarak yapılmıştır. Hız ve türbülans yoğunlukları ölçümlerinde sabit sıcaklıklı bir kızgın tel anemometresi kullanılırken, sıcaklık değerleri termal çiftler ile ölçülmüştür. 15 ve 25 mm blok yüksekliklerine sahip bloklu yüzey ortalama Stanton sayılarının, düz yüzey değerlerinden sırasıyla %38 ve %84 daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, blokların varlığının ısı transferini önemli derecede arttırdığını ve ısı transferinin blok yüksekliği ile arttığını göstermektedir.