Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi / Uludağ Journal of Economy and Society
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/17242
Browse
Browsing by BUU Author "Alper, Yusuf"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item 41. Genel Kurul'da Sosyal Sigortalar Kurumu (SSK)(Uludağ Üniversitesi, 1988) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Çalışma Ekonomisi Bölümü ve Endüstri İlişkiler BölümüEn büyük sosyal sigortalar kuruluşumuz olan SSK ve diğer sosyal güvenlik müesseselerimiz, değişik vesilelerle sık sık kamuoyunun gündemine gelmekte ve yoğun tartışmaların odak noktası olmaktadırlar. 4.6.1986 tarih ve 3300 kanun gereği, üç yılda bir toplanması gereken SSK genel kurulu, 27-29 Haziran 1988 tarihlerinde toplanarak, 1985 yılından itibaren geçen üç yıllık süredeki kurum faaliyetlerini değerlendirmiştir. Yine aynı genel kurulda, 1988 yılını takip eden üç yıllık süredeki kurum çalışma programının da temel esasları belirlenmiştir. Genel kurul toplantısı, SSK ile ilgili tartışmaları tekrar gündeme getirmiş, kamuoyunda ilgili tarafların değişik konulardaki görüşlerini dile getirmesine vesile olmuştur.Item Bursa Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı: Monoğrafik bir çalışma(Uludağ Üniversitesi, 1986) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi29.5.1986 tarihli "Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu" Türkiye çapında fakirlere yardım edecek yeni bir sosyal yardım müessesesi kurulmasını sağlamıştır. Bu müessesenin Bursa'da kurulan Vakfı'da, Bursa bölgesinde yaşayan fakir vatandaşlara değişik yardımlar yapmaktadır. Bu çalışma, yeni müessesenin gelecekteki faaliyetlerine ışık tutmak üzere BSYD Vakfının kısa dönemli faaliyetlerini değerlendirmektedir.Item Çok uluslu şirketler ve kooperatifler (II)(Uludağ Üniversitesi, 1983) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiKooperatiflerin finansman konusunda karşılaştıkları güçlükler, bu tebliğin ikinci bölümünde açıkladığımız yönetimle ilgili problemlerden daha güç ve daha çetindir. Bütün gelişmiş ülkelerdeki tarımsal üretim, işleme, pazarlama birlikleri, tüketim kooperatifleri ve işçi üretim birlikleri yapmış oldukları ticari işlemlerde finansman güçlükleri ile karşılaşmaktadırlar. Karşılaşılan bu güçlüklerin nedeni, kooperatiflerin her geçen gün daha fazla ve daha uzun vadeli sermayeye ihtiyaç duymaları gerçeğinden kaynaklanmaktadır. Sermaye piyasasındaki daralma ve finansman kaynaklarının pahalılı nedeni ile bu ihtiyaca cevap verilmemektedir.Yakın zamanda meydana gelen ekonomik ve sosyal değişmeler, diğer şirketler gibi kooperatiflerinde daha sermaye yoğun üretim teknikleriyle çalışmaya zorlamıştır. Kooperatif işletmeleri daha sermaye yoğun tekniklerle çalışmaya zorlayan bu değişiklikleri ve gelişmeleri şu şekilde sıralamak mümkündür:Item "Çokuluslu şirketler ve uluslararası kooperatifçilik hareketi": Finansal ve idari zorunluluklar(Uludağ Üniversitesi, 1983) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiÜlke sınırları içinde faaliyet gösteren uluslararası özel teşebbüsün yeni bir türünü teşvik eden çok sayıda faktör bir araya geldi. Bu yeni teşebbüs türünün ortaya çıkışını etkileyen faktörlerden bazılarını şöyle sıralayabiliriz: - Hızla büyüyen dış pazarlar, - Gümrük duvarları engelinin her taraf edilmesi, - Emek ve hammadde maliyetlerindeki farklılıklar, · - Vergilemedeki farklılıklar, - Ulaştırma masraflarından tasarruf etme ve daha esnek döviz kontrolleri. uluslararası dev şirketlerin bir kısmının başlangıcı çok daha önceki yıllara , kadar uzamasına rağmen, bu şirketlerin büyümesindeki hızlı gelişme son 20 yılda gerçekleşmiştir. Başta Amerika olmak üzere birçok gelişmiş kapitalist ülkenin işletmeleri faaliyet gösterdikleri söz konusu ülkelerdeki menfaatlerini korumak için yaptıkları deniz aşırı yatırımlar kısmen veya tamamen yabancı mülkiyetinde sonucunda bu gelişme ortaya çıkmıştır. Birkaç istisna dışında uluslararası şirketler, yönetimin ve mülkiyetin uluslar üstü birleşiminden aynı tutulamazlar. Böylece uluslararası şirketlerin çoğu "Birçok ülkede faaliyet gösteren" anlamında olmak üzere çok uluslu şirket (Multi-National company) şeklinde tanımlanmaktadır. Çünkü çok · uluslu bir yönetim yapısına sahiptirler. Fakat şirket faaliyetlerinin hepsi yine de ana şirketin bulundu~ ülkeden kontrol edilir. Yapısal özellikleri itibariyle uluslararası şirket niteliğindeki fidanların bir · kısmı ürünlerinin büyük bir kısmını ana şirketin bulunduğu orijin ülkede satarken, bir kısım çok uluslu şirketlerde ürettikleri malın büyük bir kısmı diğer şirketleri aracıyla öbür ülkelerde satmaktadırlar.Item İşçi sağlığı işgüvenliği ile ilgili problemlere genel bir bakış(Uludağ Üniversitesi, 1991) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri BölümüSöz konusu olan insan ve insan sağlığı olduğu zaman konunun önemini tartışmak veya önemini vurgulamak için çeşitli deliller göstermeye çalışmak anlamsızdır. Çünkü, bütün faaliyetlerin merkezinde yer alan ve bütün faaliyetlerin amaçlarının yöneltildiği insan her şeyin üstünde bir öneme sahiptir. İnsanın en temel hakkı olan ve diğer haklarının da kullanımına imkân ve ren yaşama hakkı ile ilgili olduğu için işçi sağlığı ve işgüvenliği konusu da önemli dir. Bu konunun önemini vurgulamak için bir yılda kaybedilen işgünü kaybı veya maruz kalınan üretim kaybı gibi ölçülebilir kıstaslara da ihtiyaç yoktur. İnsan hayatının kutsallığı ve bu hayatın bütünlüğüne ve devamlılığına yönelik her tehlikenin önlenmesi, ortadan kaldırılması veya etkisinin azaltılmasına yönelik bütün çalışmalar da bu çerçevede önemlidir. Başlangıçta, yalnızca üretime yönelik kayıpları azaltmaya yönelik çabalar olarak başlasa da, bugün artık işçi sağlığı ve işgüvenliği ile ilgili çalışmaların insani amaçlar ağırlıklı olarak yürütüldüğü bir gerçektir.Item Sosyal güvenliğin iktisadi tesirleri: Genel bir bakış(Uludağ Üniversitesi, 1986) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiSosyal politikanın en geniş kapsamlı vasıtası olarak bilinen sosyal güvenlik, önemli kaynak transferi yapılan alanlardan biri olarak temel iktisadi değişkenler üzerinde değişik tesirlere sahiptir. Bu çalışma, sosyal güvenliğin gelir dağılımı, emek arzı ve tasarruf eğilimine tesirlerini inceleyen görüşlerin araştırmaların kısa bir değerlendirmesini yapmak ve bu konuda yapılacak çalışmaların hangi çerçevelerde meseleyi ele alacaklarını ortaya koymak için hazırlanmıştır.Item Sosyal güvenliğin tasarruf eğilimine tesirleri: Ampirik çalışmalar(1986) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiSosyal güvenliğin tasarruf eğilimine tesirlerini inceleyen teorik görüşlerin birbirine zıt tesirlerin varlığını ortaya koyması, bu sonuçların ampirik çalışmalarla test edilmesi ihtiyacını doğurmuştur. A.B.D. için zaman serileri verilerini kullanılarak yapılan bazı ampirik çalışmalar, sosyal güvenliğin tasarruf eğilimini azalttığını destekler sonuçlar vermesine rağmen, bazı hesaplamalar da tasarruf artırıcı tesirlerin varlığını ortaya koymuştur. Bu belirsizlik konu ile ilgili yeni ve ayrıntılı çalışmaların gerekliliğini de vurgulamaktadır.Item Sosyal güvenliğin tasarruf eğilimine tesirleri: Teorik görüşler(Uludağ Üniversitesi, 1985-11) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler FakültesiSosyal güvenlik, özellikle gelişmiş ülkelerde büyük miktarda kaynağın tahsis edildiği önemli bir sektör haline gelmiştir. 1970 'li yıllarda petrol bunalımı ile başla yan iktisadi durgunluğu aşmak için çalışan ve çözüm yolları arayan iktisatçılar, sosyal güvenlik harcamalarının da temel iktisadi değişkenlere, bu arada da tasarruflara olan tesirlerini araştırmışlardır. Analitik modelle ilgili önemli darboğazlara rağmen, sosyal güvenliğin tasarruf eğilimine tesirlerini ortaya koyan değişik teorik görüşler geliştirilmiştir. Teorik çalışmalar, sosyal güvenliğin tasarruf eğilimini artırıcı ve azaltıcı tesirleri potansiyel olarak taşıdığı, net tesirin ise ancak ampirik çalışmalarla tespit edilebileceğini ortaya koymuştur.Item Sosyal güvenlik ve halkla ilişkiler(Uludağ Üniversitesi, 1990) Alper, Yusuf; Kaya, Pir Ali; Sosyal Bilimler Enstitüsü; Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri BölümüRegardless of age, gender and status, it is not possible to say that social security, which concerns every individual living in the community throughout his life, is known in parallel with its importance for individuals and parties related to social security. In other words, social security has not been sufficiently "recognised" yet. In many respects, social security is developing under a dense fog. Insufficient and even incorrect information of individuals and interested parties about social security, which concerns them very closely, leads to inefficient discussions, misunderstandings and erroneous practices that lead to waste of time and resources. The problem is not one-sided. There are also problems in the perspective and information flow from institutions to individuals and related parties, and these problems can lead to significant loss of rights. At this point, the need for a healthy and adequate exchange of information between social security institutions and individuals and related parties arises, which is within the scope of public relations. In this study, the importance of public relations for the functioning of the social security system will be tried to be emphasized from various angles. In this way, the deficiencies of Turkish social security institutions and especially social insurances will be pointed out, and they will be tried to approach the issue in a way that will compensate these deficiencies. For this purpose, first of all, social security, public relations and public relations in the public sector will be emphasized briefly. Then, the relationship between public relations from different perspectives regarding the functioning of social security systems will be discussed.Item Sosyal sigortalar kurumu: 1988(1989) Alper, Yusuf; İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi; Çalışma Ekonomisi ve Endüstri ilişkileri BölümüEn geniş kapsamlı sosyal sigorta kuruluşumuz "Sosyal Sigortalar Kurumu (SSK)", 9.7.1945 tarihinde kabul edilen ve 1.1.1946 tarihinde yürürlüğe giren 4792' sayılı kanunla "İşçi Sigortaları Kurumu" adı ile kurulmuş, 1.3.1965 tarih ve 506 Sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu ile adı "Sosyal Sigortalar Kurumu" olarak değişti¬rilmiştir. Esas olarak, sanayi ve hizmetler kesiminde bir hizmet akdine bağımlı olarak çalışanlara, çeşitli tehlikelere karşı sosyal güvenlik garantisi sağlamak Üzere çıkarılan 506 Sayılı kanun hükümlerini uygulamakla yükümlü olan SSK, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığ'na bağlı, mali ve idari bakımdan muhtar, tüzel kişiliğe sahip bir devlet kurumudur.