1992 Cilt 4 Sayı 4
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/13608
Browse
Browsing by BUU Author "Er, İzzet"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hİcret öncesi Mekke’de kapitalizm(Uludağ Üniversitesi, 1992) Chelhod, Joseph; Er, İzzet; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.Bu araştırma, bütünüyle M.G.-H. Bousquet’nin Hesperis (c. XLI, s. 237- 248) de çarpıcı bir tebliğini okuduğum zaman kaleme alınmıştı. Bousquet, o te bliğinde R.P. Montogommery Watt’ın "MUHAMMED MEKKE’DE" başlığını taşıyan bilimsel eserine hasretmişti. Söz konusu kitaba müracaat ettik, bilmediği miz ve aklımıza gelen pek çok önemli meselelerle ilgili olarak Reverend Pere Watt tarafından savunulanlara benzer iddialar hakkında açıklamalar yapabildik. Özellikle ekonominin sosyal tekamül ve ideolojiye tesiri yazar tarafından çok iyi belirtilmişti. O, Lammens gibi, Kureyşlilerin kapitalist bir ekonomi uygulaması yaptığım kabul ediyor ve "Kur’an’m, prensip olarak Mekke ve çevresinde meyda na gelen büyük değişmeler bütünü içinde kendi ideolojik görünümünü ortaya koyduğunu" düşünüyor.Item Morfolojik sosyolojiden tipolojik sosyolojiye(Uludağ Üniversitesi, 1992) Desroche, Henri; Er, İzzet; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi."Morfolojiden tipolojiye": Gabriel Le Bras tarafından Etudes de sociologie religieuse’ün ikinci cildine, böyle bir başlık verilmişti. Bu başlık, iki metod arasındaki gelişmeyi gösteriyordu: Biri milletlerarası seviyede dinî hadiselerin sayılabilen ölçüsünü, uygulamanın morfolojik sosyografisini veriyor, diğeri, bu hadiselerin teker teker elde edilen ölçülerinin kalitatif değerlendirmesini, yani öyle sine dökümü yapılmış muhtevaların derinlemesine sosyo-analizini yapmaya çalışıyordu. Birinci kademede dinî davranış ölçülüyor, İkincisinde ne ölçülüyor veya böyle ölçülmüş davranışta tamamen dinî olan yön nedir, sorusuna cevap aranıyor. İkincisinin kusuru, gerçekten bazı şeyler, sofuca konuşan kişi olduğu gibi ölçülecekti, ama ne olduğu bilinmeden. Bu durumda bile aynı usûlü düşünmek ve temel çizgilerini devam ettirmek yine de din sosyolojisinin pek çok evre lerini birbirinden ayırdetmek demektir.