Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Medical Faculty
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/5066
Browse
Browsing by Department "Anatomi Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Item A. Cystica ve varyasyonları(Bursa Üniversitesi, 1979) Erem, Türkan; Çimen, Ahmet; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıNormalde a. cystica "Calot" üçgeninin içinde, a. hepatica dextra'dan çıkar. Variasyonlarının çokluğu nedeniyle colecystectomide önem taşıdığı için, bu variasyonlar toplanarak genel bir takdim yapıldı.Item Akciğerin lenfatik sistemi(Bursa Üniversitesi, 1979) Erem, Türkan; Özyardımcı, Nihat; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıBu yazımızda insan akciğerinin lenf kanalları tartışıldı ve literatür gözden geçirildi.Item Anatomi bilgisini değerlendirmede kullanılan uygulama sınavları(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-10-27) Yılmaz, Meriç Yıldız; Özdemir, Senem Turan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim Dalı; 0000-0003-1769-7484Anatomi mezuniyet öncesi Tıp Eğitimi müfredatının önemli bir ayağıdır. Anatomi öğretme-öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi süreci, bu temel bilim disiplini geniş bir konu olduğundan karmaşık bir iştir. Uygulamada kurumlar arası farklılıklar olmakla birlikte ölçme ve değerlendirme temel olarak üç alanı içerir: teorik bilgi, pratik bilgi ve klinik bilgi. Bu derlemede anatomi pratik bilgisinin ölçülmesinde kullanılan belli başlı uygulama sınav tipleri hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır.Item Anatomi eğitimi üzerine öğrenci görüşleri(Uludağ Üniversitesi, 2003-05-21) Arı, İlknur; Şendemir, Erdoğan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıBu çalışmada 279 tıp öğrencisinin anatomi eğitimi ile ilgili görüşleri değerlendirilmiş ve anatomi eğitiminin nasıl olması gerektiği konusundaki yorumları toplanmaya çalışılmıştır. Öğrenciler, 11 tanesi açık uçlu olmak üzere toplam 37 soru içeren bir ankete yanıt verdiler. Öğrencilerin % 89.6’sının, anatomi eğitimini bir vakit kaybı olarak görmedikleri, buna karşılık % 52.3 oranında öğrencinin, verilen anatomi eğitiminin geleceğe yönelik ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olduğunu ifade ettikleri görülmüştür. % 73 oranında öğrenci, tıp eğitiminin ileri dönemlerinde hatırlatma derslerinin gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Öğrencilerin % 92.2’si kadavrasız anatomi eğitimini düşünemediklerini bildirirken, % 70.3 oranında öğrenci kadavra disseksiyonuna fiilen katılmayı istediklerini bildirmiştir. Öğrencilerin seçmeli ve açık uçlu soruların yer aldığı bir anatomi sınavını ise % 47.3 oranında tercih ettikleri görülmüştür. Öğrenci görüşlerini içeren bu çalışma, eğitime yardımcı olabileceği inancıyla sunulmuşturItem Bir anket çalışması: anatomi eğitimi ve öğrencilerin düşünceleri(Uludağ Üniversitesi, 2003-07-17) Arı, İlknur; İrgil, Emel; Kafa, İlker Mustafa; Şendemir, Erdoğan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıUludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı tarafından bir anket oluşturulmuş ve 4. yarıyıl başlangıcındaki toplam 191 öğrenci, 1. ve 3. yarıyıllarda aldıkları anatomi eğitimi hakkındaki düşüncelerinin değerlendirilmesi amacıyla çalışmaya dahil edilmiştir. Tıp fakültesine kendi isteğiyle girdiğini ifade eden 158 öğrencinin (% 82.7), % 53’ünün kız % 47’sinin erkek olduğu görülmüştür. 131 öğrencinin (% 68.6) kuramsal derslere devam ettiği, 101 öğrencinin (% 52.9) dersleri yetersiz bulduğu ortaya çıkmıştır. Derslere devam eden öğrenciler de (n=131) ise bu oran % 58 olarak bulunmuştur. Kişisel çalışmayı 95 (% 49.7) öğrencinin tercih ettiği, 82 öğrencinin (% 42.9) ise seçmeli derslerde Anatomi Anabilim Dalı’nın açtığı seçmeli dersleri ilk beş sırada tercih ettiği gözlenmiştir. Ankete katılan öğrencilerden 128 (% 67) öğrencinin, anatomi ders konularının tümüyle klinik bilgilerle beraber verilmesini istedikleri; 174 öğrencinin (% 91.1) kadavra çalışmalarının anatomi eğitiminde mutlaka yer alması gerektiğini; 176 öğrencinin ise (% 92.1) kadavra dışı yardımcı ders araçlarının da kullanılması gerektiğini ifade ettikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca, 91 öğrenci (% 47.6) verilen anatomi eğitiminin öğrenciyi tıp fakültesinde olduğunu hissettirme rolü için “kısmen” yanıtını verirken 87 öğrenci (% 45.5) “tamamıyla” yanıtını vermiştir.Item Arteria brachialis varyasyonları(Bursa Üniversitesi, 1981) Çimen, Ahmet; Mağden, A. Orhan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıBir olgu nedeniyle a. brachialis varyasyonları gözden geçirilmiştir. Normalde a. brachialis dirsek ekleminde a. radialis ve a. Ulnaris’e ayrılır. Olgumuzda ise a. radialis kalın bir arter olarak a. brachialis başlangıcında çıkmakta ve a. brachialis ön kolda a. ulnaris olarak devam etmektedir.Item Arteria mezenterika superior sendromu(Bursa Üniversitesi, 1979) Koçak, Nevzat; Erem, Türkan; Doğruyol, Hasan; Birinç, Şerif; Tıp Fakültesi; Cerrahi Ana Bilim DalıEnder olmayan, fakat bizim kliniğimizde ilk olarak rastlanan arteria mesenterica superior sendromlu bir vaka takdim edildi. Hasta önce teşhis konamıyarak psikiyatrik tedavi görmüş ve bilahere çekilen mide duodenum grafisinde duodenal kadranda genişleme görülmüştü. Ameliyatta hastaya duodeno-jejunostomi yapılmış ve hasta yapılan tedaviden fayda görmüştür.Item Basis cranii interna'nın topografik anatomisi(Uludağ Üniversitesi, 2000) İkiz, İhsaniye; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıKafatasının alt parçası oldukça karmaşık bir yapıya sahiptir. Bölgenin CT, MR gibi radyolojik tekniklerle yorumlanmasında ve burada yapılacak cerrahi girişimlerde, özellikle oryantasyonun sağlanmasında iyi anatomik bilgiye gereksinim vardır. Son yıllarda anatomiciler ve klinisyenler tarafindan, fossa cranii anterior, medya ve posteriorda bulunan yapılar ile ilgili olarak yapılan çalışmalar giderek artmaktadır. Bu amaçla kafatası hadisinin iç yüzünde bazı önemli oluşum ve deliklerin belirli noktalara uzaklıkları ve lokalizasyonları ile ilgili olarak kısa bir anatomik tanımlama yapılmış; bazı morfometrik veriler sunulmuştur.Item Bizans dönemi femurlarında üst parça varyasyonları(Uludağ Üniversitesi, 2010-01-29) Akgün, Zehra; Coşkun, İhsaniye İkiz; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıFemur üst parçasında Allen’s fossa, Poirier’s facet, plak, fossa trochanterica’da ekzositos ve 3. trochanter gibi varyasyonlar görülmektedir. Çömelme alışkanlıkları ile ilişkili olabilen bu varyasyonlar 13. Y.Y. Bizans Dönemine ait 107 adet genç yetişkin erkek femurlarında varlığı incelenmiştir. % 1.6 oranında Allen’s fossa, % 4.5 oranında Poirier’in eklem yüzü, % 4.5 oranında plak, % 22.0 oranında fossa trochanterica’da ekzositos ve % 15.0 oranında 3. trochanter’e rastlanmıştır. 3. trochanter ve fossa trochanterica’da ekzositos görülme oranlarının erkeklerde daha yüksek olması, kalıtsal özellikten çok yaşam koşullarının güçlüğüne bağlı olabilir.Item Bursa il merkezinde antropometrik ölçümlerle ilkokul çocuklarının fiziksel gelişmesinin incelenmesi(Bursa Üniversitesi, 1979) Erem, Türkan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıBursa il merkezinden seçilen dört ilkokulda her sınıftan birer örnek şube alınarak 6-12 yaş grubunda 747 erkek, kız öğrenci üzerinde antropometrik ölçümler yapıldı. Araştırma kapsamına 396 erkek ve 351 kız öğrenci alındı. Bu öğrencilerin boy, ağırlık, oturma yüksekliği, göğüs çevresi, göğüs yüksekliği, abdomen uzunluğu, pelvis uzunlukları, üst ve alt ekstremite uzunlukları ölçülerek kayıt edildi.Item Bursa il merkezinde ilkokul çocuklarında boy ile baş gelişmesi arasındaki ilişkilerin antropometrik ölçüler yöntemi ile incelenmesi(Bursa Üniversitesi, 1979) Erem, Türkan; Gülesen, Özdemir; Kan, İsmet; Çimen, Ahmet; Mağden, Abdurrahman; Tıp Fakültesi; Temel Bilimler Ana Bilim DalıBursa il merkezinden seçilen dört ilkokulda okuyan 747 öğrencinin boylan ve baş uzunluk ve genişlikleri antropometrik yöntemlere göre ölçülerek baş indisleri ve boyla ilişkileri araştırıldı. Yapılan istatistik değerlendirmelerde çocukların brochiocephal baş grubu içine girdikleri saptandı.Item Bursa ili Gemlik ilçesinde ve çevresinde ilkokul öğrencilerinin beslenme durumları ile ilgili kesitsel çalışma(Uludağ Üniversitesi, 1998) İkiz, İhsaniye; Gülesen, Özdemir; Tıp Fakültesi; Halk Sağlığı Ana Bilim DalıGemlik ilçesi ve köylerinde 7-11 yaşları arasında toplam 1166 ilkokul öğrencisinde beslenme durumları ile ilgili hir kesitsel araştırma yapılmıştır. Araştırma. Gemlik ilçe merkezinde iki ilkokul (kentsel) ile Umurbey Kasabası, Hamidiye ve Muratoba Köyü ilkokullarını (kırsal) kapsamaktadır.Öğrencilerin boy ve ağırlık ölçüleri yapıldıktan sonra bir gün önceki yemek yeme durumları ile ilgili anket uygulanmıştır . Kentsel ve kırsal kesimdeki öğrencilerin okula ,aç gelip gelmedikleri ve kaç öğün yemek yedikleri sorulmuş yaşa, cinse ve sosyo-ekonomik duruma göre değerlendirme yapılmıştır. Öğrencilerin % 90.1 'i kahvaltı. % 90. 9 ·u öğle yemeği ve % 98. 7 'si akşam yemeği yemektedir. % 9.1 oranında öğrencinin öğle yemeği yemeden okula geldikleri saptanmıştır. Okula devam eden çocukların büyük bir çoğunluğunun çiftçi ve işçi çocuğu olduğu görülmektedir. Öğle yemeği yiyen ve yemeyen çocukların boy ve ağırlık ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Item Bursa iliopsoas(Bursa Üniversitesi, 1977) Erem, Türkan; Çimen, Ahmet; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıBursa iliopsoas'ın anatomik durumu gözden geçirildi ve klinik önemi tartışıldı.Item Bursa'da özel ilkokul öğrencilerine ait büyüme düzeylerinin bölgesel ölçümler ve NCHS standartlarıyla karşılaştırılması(Uludağ Üniversitesi, 1996-07-02) Cankar, Nedim Şimşek; Ediz, Bülent; Tıp Fakültesi; Biyoistatistik Bilim DalıBu çalışmada. Bursa'daki özel ilkokullarda öğrenim gören çocukların büyüme düzeylerinin saptanması amaçlandı. Sonuçların, bölgede daha önceki yıllarda yapılan çalışmalarda elde edilen verilerle ve American NCHS standartları la farklılıklarının belirlenmesi de öngörüldü. Alt 11 yaş grubu çocuklarda antropometrik ölçümler yapılarak boy, oturma yüksekliği ve ağırlık saptandı değerlendirmeye alınan 208 erkek ve 183 kız öğrenciden elde edilen veriler bölgede daha önceden yapılan çalışmalar sonuçlarıyla ve Amerikan NCHS standartları ile karşılaşıldı. Ölçüm yapılan öğrencilere ait değerlerin her üç parametrede de diğer çalışmalara oranla daha fazla olduğu tespit edildi . Bursa çocukları ile Amerikan çocuklarına ait verilerin ise benzer bir seyir izlediği görüldü. Farklılığa yol açabilecek olası faktörler tartışıldı. Daha doğru değerlendirmelere ulaşabilmek için antropometrik ölçümleri yapan personelin belirli standartlar çerçevesinde eğitilmesinin önemi vurgulandı.Item Deri damarları ve fonksiyonları(Bursa Üniversitesi, 1979) Palalı, Zeki; Erem, Türkan; Tıp Fakültesi; Deri Hastalıkları Ana Bilim DalıBu makalede derinin kan damarları ve fonksiyonları anlatılmıştır.Item El kullanımının ayırma fonksiyonu ile saptanması(Uludağ Üniversitesi, 2002-03-22) Cankur, N. Şimşek; Coşkun, İhsaniye; Ediz, Bülent; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıEn çok kullanılan elin saptanması amacıyla, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Anatomi Anabilim Dalı koleksiyonunda bulunan 120 humerus’ta sulcus intertubercularis ölçümleri yapıldı. Ölçüm parametreleri olarak sulcus intertubercularis’e ait genişlik (X1), derinlik (X2), iç duvar açıları (X3 ve X5) ve dış duvar açıları (X4 ve X6) alındı. Elde edilen ölçümlere ayırma (diskriminant) analizi uygulandı. Ayırma analizi ile X3-X6 arasındaki değişkenlerin, ayırma fonksiyonunda anlamlı değişkenler olduğu belirlendi (P<0,001). X1 ve X2 değişkenleri ise fonksiyonda anlamlı etkiye sahip değildi (P>0,05). Anlamlı değişkenlerle elde edilen ayırma fonksiyonunun doğru sınıflama oranı %85,8 olarak bulundu. Bu sonuçlar iç ve dış duvar açı ölçümlerinin, sağ el kullanımının baskınlığını belirtmede değerli kriterler olduğunu düşündürdüItem Entegre eğitim sisteminde uygulanan sınavlardaki doğru yanıt seçeneklerinin dağılımı(Uludağ Üniversitesi, 2002-03-26) Cankur, N. Şimşek; Ediz, Bülent; Sırmalı, Şahin A.; Tıp Fakültesi; Biyoistatistik Ana Bilim DalıÇoktan seçmeli sorularla hazırlanan sınavlar, öğrencilerin bilgi birikimlerinin değerlendirilmesinde yaygın olarak tercih edilen yöntemlerdir. Diğer sınav yöntemlerine oranla daha nesnel olmalarına karşın, soru hazırlama aşamasında dikkat edilmesi gereken özelliklere sahiptir. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesinde üç yıl süre ile uygulanan entegre eğitim sisteminde yapılan tüm yazılı sınavlarda çoktan seçmeli soru yöntemi kullanılmıştır. Geriye dönük olarak yapılan bu çalışmanın amacı, sorulan soruların doğru yanıt seçeneklerinin dağılımının saptanmasıdır. En az ve en çok kullanılan seçenekler, birinci sınıf sınavları için E ve B; ikinci sınıf sınavları için A ve C olmuştur. Bazı anabilim dallarının doğru yanıt seçeneklerini hazırlarken yeterince seçici davranmadıkları sonucuna varılmıştırItem Geç Bizans dönemi (MS. 13. yy.) calcaneus’larında nonmetrik oluşumlar (peroneal tuberkül, trochlea peronealis)(Uludağ Üniversitesi, 2003-05-21) Arı, İlknur; Kafa, M. İlker; Oygucu, İ. Hakan; Şendemir, Erdoğan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıOsteolojik oluşumların populasyon karakteristiklerini yansıtan metrik ya da nonmetrik çalışmaları, antropolojik değerlendirme ve yaklaşımlar için yol göstericidir. Bu çalışmada, Geç Bizans Dönemi (MS. 13. yy) calcaneus’larında peroneal tuberkül ve trochlea peronealis oluşumları araştırılmıştır. Geç Bizans Dönemi’ne ait 65’i sağ, 82’si sol olmak üzere toplam 147 calcaneus değerlendirilmiş; sağ tarafta %10, sol tarafta %18.5 oranında peroneal tuberkül; sağ tarafta %26, sol tarafta %39 oranında trochlea peronealis bulunmuştur. Her iki oluşumun taraf farklılığı gösterip göstermediğine bakıldığında lateralizasyonun olmadığı görülmüştür. Peroneal tuberkül varyasyonları, ağrılı ayak sendromları şeklinde, komplike de olabilen klinik semptomların nedeni olabilmektedir. Peroneal tuberkül insidanslarının büyük serilerde araştırılması klinisyenlerin ağrılı ayak sendromları tanılarında yardımcı olabilir.Item Gemlik ilçesi ilkokul çocuklarında antropometrik ölçümlerle büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi 1- Boy ve ağırlık ilişkisi(Uludağ Üniversitesi, 1990) İkiz, İhsaniye; Gülesen, Özdemir; Oygucu, Hakan; Cankur, Şimşek; Şendemir, Erdoğan; Çimen, Ahmet; Erem, Türkan; Tıp Fakültesi; Halk Sağlığı Ana Bilim DalıGemlik bölgesindeki ilkokul çocuklarında büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi amacıyla antropometrik yöntemlerden yararlanarak sosyoekonomik düzeyi farklı olan 1207 öğrencinin boy ve ağırlık ile ölçüldü. Elde edilen sonuçlar daha önce yapılan araştırmaların sonuçları ile karşılaştırıldı. Bulgularımız bölge çocuklarının boy ve ağırlıkları için bir norm oluşturacak nitelikteydi.Item Gemlik İlçesi ilkokul öğrencilerinde antropometrik ölçümlerle büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi III- Toraks uzunluğu, toraks genişliği ve abdomen uzunluğu(Uludağ Üniversitesi, 1993-04-07) İkiz, İhsaniye; Gülesen, Özdemir; Oygucu, Hakan; Cankur, N. Şimşek; Şendemir, Erdoğan; Çimen, Ahmet; Erem, Türkan; Tıp Fakültesi; Anatomi Ana Bilim DalıGemlik bölgesindeki 1207 ilkokul öğrencisinde büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi amacıyla toraks uzunluğu, toraks genişliği ve abdomen uzunluğu ölçüldü. Bulgularımız yaşa, cinse, boy ve ağırlığa göre değerlendirildi. Diğer araştırma sonuçlarıyla karşılaştırılarak ölçümlere etkili olan etmenler tartışıldı .
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »