2010 Güz Sayı 15
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10130
Browse
Browsing by Department "Fen Edebiyat Fakültesi"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Adorno’nun Hegel ve Marx’ın diyalektik görüşünü eleştirisi üzerine bir inceleme(Uludağ Üniversitesi, 2010) Becermen, Metin; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBu çalışmada Adorno’nun Hegel’in ve Marx’ın diyalektik görüşlerini eleştirisi üzerinde durulacaktır. Adorno’ya göre Hegel, diyalektik süreci bir olumlama ile bitirir. Yani Hegel, olumsuzlamayı son noktada bir olumlamaya varmak için kullanır. Keza, Marx da, aynı şekilde olumsuzlamanın olumsuzlanması düşüncesi bağlamında Hegel ile aynı görüşleri paylaşır. O da, toplumsal süreci bir son noktaya taşır ve komünist toplumda sona erdirir. Marx, Hegel’den farklı olarak, devleti toplum içerisinde eritmeye çalışsa bile, sonuçta diyalektiği bir olumlamaya feda eder. Ama, Adorno’ya göre, diyalektik sonu olmayan bir süreçtir. Diyalektik kendini bir sonla bağlamaz; bu, daha çok, “ucu açık” bir sürece tekabül eder. Bu süreçte, diyalektik, bir sonla bağlanmadan, sürekli olarak var olur.Item “Aklın yolu da bir değildir…” (Alev Alatlı) üzerine(Uludağ Üniversitesi, 2010) Çiçekdağı, Caner; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüAristoteles mantığıyla ilgili olarak yanlış bir anlama sonucu, ‘siyah-beyaz’ seçenekleri dışında ara seçenek bırakmayan bir mantıktır” ifadesi oldukça yaygındır. Alev Alatlı, “Aklın Yolu da Bir Değildir…” adlı eserinde bu yanlış noktadan hareketle Aristoteles kökenli ‘Batı’ mantığının alternatifi olarak bir ‘Doğu’ mantığı da olabileceğini ve hatta olduğunu temellendirmeye çalışmaktadır. Bunu denerken Aristoteles mantığıyla ve genel olarak mantıkla ilgili bir çok içeriksel ve biçimsel hata yapmaktadır. Felsefe eğitimi almış olan yazarın bu kadar çok yanlış yapması şaşırtıcıdır. Bu değerlendirmede, yapılmış olan hatalar açığa çıkarılarak mantığın neliği, temelleri ve sembolik mantıklarla ilişkisi sergilenecektirItem Aristoteles’te eğitim kavramının politik işlevi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Yılmaz, Muhsin; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBu çalışma, Aristoteles’in eğitim görüşünün içerdiği politik işlevi ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bunun için önce, Aristoteles’in erdemli yaşam kavramı temelinde geliştirdiği etik görüşü özetlenmeye çalışılacak. Daha sonra, erdemli yaşamın gerçekliğe dönüşebilmesi için politikanın rolü belirlenmeye çalışılacaktır. Son olarak da, politikanın kendi işlevini yerine getirebilmesi için eğitim kavramının ya da sürecinin kaçınılmaz rolü ya da işlevi ortaya konulmaya çalışılacaktır.Item Kitap inceleme: Ontolojinin ışığında bilgi(Uludağ Üniversitesi, 2010) Becermen, Metin; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüItem Modernitenin şafağında sözün düşüşü ve Don Quijote(Uludağ Üniversitesi, 2010) Demir, Gökhan Yavuz; Fen Edebiyat Fakültesi; Sosyoloji BölümüModernitenin ana karakteristikleri bilinebilse de kesin başlangıç noktası hâlâ spekülatif bir konudur. Üzerinde uzlaşılmış konulardan bir tanesi ise modern felsefenin Descartes, modern romanın ise Cervantes ile başladığıdır. Modernitenin ana karakterlerinden bir tanesi kesinlik arayışıdır. Kesinlik arayışı ile birlikte sözün ve kulak-merkezli evrenin belirsiz ve çoksesli yapısı yerini yeni imaj ve göz-merkezli bir evrenin kesin ve teksesli yapısına bırakmıştır. Don Quijote’de yaptıkları, Cervantes’in kesinlikle bu dönüşümün farkında olduğunu gösterir. İlk cildi 1605’te, ikinci cildi ise 1615’te yayınlanan bu roman, bir anlamda eski dünyaya bir ağıt ve yeni dünyaya da bir merhabadır. Bu makalede, Cervantes’in Don Quijote’si temelinde modernitenin doğuşunun, kesinlik arayışı ile imajların yükselişinin ve sözün düşüşünün ayak izleri sürülmeye çalışılacaktır.