2007 Bahar Sayı 8
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16360
Browse
Browsing by Department "Felsefe Bölümü"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Eğitimin hermeneutik boyutu: Eğitim kavramının doğasına ilişkin kimi sorular(Uludağ Üniversitesi, 2007) Yılmaz, Muhsin; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe BölümüBu çalışmada, eğitim kavramının, kendisi adına sürdürüldüğü ve ayrıca tam da içinde gerçekleşip üzerinde temellendiği yaşam pratiği ile olan ilgisi ya da bağıntısı belirlenmeye çalışılmıştır. İlintilendirme, eğitim kavramının, eğer söylenebilirse alt kavramları olan bilgi, davranış ve Öğrenme kavramlarının irdelenmesi yoluyla gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. İrdeleme, kazandırılması ya da edinilmesi amaçlanan davranışı temellendirip meşrulaştıran bilginin öğrenilmesi ve öğretilmesinin sonuçta anlama edimine ya da sürecine dayalı olmasından dolayı, eğitim kavramı, hermeneutik karakteriyle betimlenmeye çalışılmıştır.Item Kant'ta insana saygı duyma eğitimi(Uludağ Üniversitesi, 2007) Ürek, Ogün; Fen Edebiyat Fakültesi; Felsefe Bölümüİnsan hakları konusunda verilecek bir eğitimin amacının dünyada yaşanan insan hakları ihlallerine son vermek için eylemde bulunma gerekliliğinin bilincini arttırmak olduğu düşünülürse, böyle bir eğitimin temelinde, eğitim görende bir bilinç uyandırmak ya da eylemde bulunma isteği oluşturmak olduğu söylenebilir. Bu türden bir istemenin yapısına ve bu isteme temelinde ahlâksal bir eğitimin amacı ve metoduna ilişkin olarak ortaya koyduğu düşünceleriyle insan hakları eğitimine ilişkin önemli belirlemelerde bulunan filozof ise Kant'tır. Kant. "iyi isteme”. “ahlâk yasası" ve özellikle de "ahlak yasasına saygı duygusu" kavramları temelinde ortaya koyduğu ahlaksal eğitim anlayışıyla insan hakları eğitiminin amacı ve metodunun ne olması gerektiğine ışık tutar. Kant'a göre ahlak yasasının öznesi insan olduğundan insana saygı duygusu olarak da nitelendirilebilecek olan saygı duygusu, ahlâk yasasının istemeyi belirleme amacıyla kendisinden önce gelebilecek olan bütün eğilimleri engellemesiyle ortaya çıkan, dolayısıyla tutkusal olarak nitelendirilen diğer bütün duygulardan ayrı olan a priori bir duygudur. Saygı duygusunun bu özelliği, onun eylemlerde saf pratik aklın tek güdüsü olarak etkide bulunmasını sağlar. Kant'a göre insana saygı, ahlaksal bir eğitimin gerçekleşmesinin de tek koşuludur. Çünkü ahlaksal bir eğitimin amacı, insanın bir olanağı olarak insana saygı duygusunu ortaya çıkarmaktır. Bu da, ancak ahlaklılık insan kalbi üzerine saf ahlaksal güdüler olarak sunulursa olanaklıdır. Kişinin kendi mutluluğundan çıkan güdülerin her karışması, ahlak yasasının insan kalbini etkilemesine bir engeldir. Bu nedenle, kişinin duyusallığı üzerinde ahlak yasasına saygı güdüsünün etkili olabilmesi için, kişiye ahlaksal bakımdan iyi eylem Örnekleri vererek, onun buna doğrudan ilgi duymasını sağlamak gerekir.