2017 Cilt 26 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16122
Browse
Browsing by Language "tr"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Dinsel şiddet'in sosyo-politik kaynakları: Taliban örneği(Uludağ Üniversitesi, 2017) Ahmadi, AkbarshahSon iki asırda sırasıyla Britanya, Sovyetler Birliği ve Amerika Birleşik Devletleri'nin işgal ve işgal girişimlerine uğrayan Afganistan, dini, kültürel, ekonomik, sosyal ve siyasal açıdan büyük kayıplar vermiştir. Bilhassa Sovyetler Birliği işgali, Afgan toplumunun dini yapışım zedeleyerek, Afganların mutedil din anlayışlarım tahrip etmiştir. Böylelikle, anomik, travmatik ve kaotik durumların müvellidi olan işgallerin, Afgan toplumunun dini yapışım oluşturan, ulema, dini akımlar ve "İslamcı" hareket yelpazesinde Taliban gibi şiddet odaklı ekstremist din menşeli yeni bir hareketin neşvünema bulmasına amil olduğu görülmektedir. Bu perspektifle makalemiz, Taliban örneğinden hareketle "dinsel şiddet" olarak ifade edilen şiddetin temelinde dinin değil, toplumdaki sosyo-politik ve ekonomik sorunların yattığım iddia etmektedir.Item Hadis-Fıkıh ilişkisi veya mezhep imamlarının otoritesi(Uludağ Üniversitesi, 2017) Kahraman, Hüseyin; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.Mezhep imamlarının ihtilaflarının nedenleri araştırıldığında hadislere yaklaşımın temel sebep olduğu görülecektir. Birçok kitap imamların hadislere yaklaşımım açıklamaya çalışmıştır. Bu kitaplardan biri de Muhammed Avvâme'nin "Eserü'l-Hadisi'ş-Şerîf fi İhtilâfii-Eimmetii-Fukahâ" adlı eseridir. Ancak bu çalışmanın başta isminin muhtevaya uygun olmaması gibi bazı eksikleri bulunmaktadır. Bu nedenle öncelikle başlık ve içeriğin birbiriyle olan ilişkisinden başlamak üzere eserde verilen bazı bilgiler ve yapılan yorumlar farklı açılardan incelenmeye çalışılmıştır. Aynca yazarın, kanaatimizce, eksik bıraktığı veya konu açısından önem arz etmesine rağmen detayına girmeden geçtiği bazı hususlara da işaret edilmiştir.Item Hz. Peygamber’in ilk vahyin akabinde intiharı düşünmesi ile ilgili rivayetlerin tahlil ve tenkidi(Uludağ Üniversitesi, 2017) Kahraman, Hüseyin; Şakar, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.Hz. Peygamber’in vahiyle ilk karşılaşma anı ve sonrası hadis kitaplarındaki rivayetler yoluyla detaylı olarak anlatılmaktadır. Tüm rivayetler İlk gelen vahiyden sonra vahyin bir dönem kesildiğini belirtmiştir. Yalnız rivayetler arasında biri, diğerlerinde olmayan bir idrâc ile karşımıza çıkmıştır. Buna göre Hz. Peygamber vahyin kesilmesine çok üzülmüş, kendini yüksek dağlardan aşağı atmayı bile düşünmüştür. Fakat rivayet dikkatle incelendiğinde Zührî’nin, intihar teşebbüsü hadisesini, senedde kopukluk olduğunu gösteren “beleğanâ” lafzıyla rivayet ettiği görülmektedir. Bu durum mezkûr rivayetin sened tenkidi doğrultusunda araştırılmasını gerekli kılmıştır. Ayrıca olayın ana temasının intihar gibi Allah’ın ve Hz. Peygamber’in yasakladığı bir fiil olması rivayetin muhteva açısından da incelenmesinin gerekli olduğu sonucunu doğurmuştur.Item Hz. Peygamber'in yasakları -anlam ve yorum açısından Hadislerdeki nehiyler(Uludağ Üniversitesi, 2017) Mısır, Sezgin; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.Kur'an-ı Kerim'den sonra sünnet İslam'ın ikinci temel kaynağım teşkil etmektedir. Sünnetin bu konumundan ötürü hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasına dair faaliyetler Hz. Peygamber'den günümüze dek devam edegelmiştir. îslam'm daha kolay ve doğru bir şekilde anlaşılmasını sağlamak amacıyla söz konusu çaba, her dönemde değişik şekillerde ortaya çıkmıştırItem Kıbrıs'ta dinî hayat: Tatlısu örneği(Uludağ Üniversitesi, 2017) Aydınalp, HalilBu makalede, Tatlısu bölgesinden hareketle, Kıbrıs'taki dinî hayat ele alınmaktadır. Dinî hayat inanç, ibadet, dinin sosyal etkileri ve gelenekselleşmiş dinî davranışlar açısından tahlil edilirken; özellikle dindarlıkta cinsiyet, yaş, ekonomi ve Kıbrıslılık durumuna göre nasıl bir farklılaşma olduğu gözlem altına alınmaktadır. Yaşlan 15 ilâ 70 arasında değişen 200 kişiye, "Dinî Eğilim Ölçeği-I: İnanç ve İbadet" ve "Dinî Eğilim Ölçeği-II: Sosyal Hayat" ölçekleri uygulanan araştırmada, inanç esaslarına katılımın yüksek olduğu tespit edilmiştir, ibadetler ise, kafalım ve düzen problemi olmasına rağmen, önemsenmeye devam edilmektedir. Cinsiyete ve Kıbrıslılık durumuna göre bütün boyutlarda anlamlı bir farklılaşma varken, yaş ve ekonomik duruma göre dinî hayatta anlamlı bir farklılaşma tespit edilmemiştir.Item Simmel ve marksizm arasında zayıf görünen güçlü bağlar(Uludağ Üniversitesi, 2017) Özelce, Gözde; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.Simmel, sosyoloji kuramında, para ekonomisinin metropol tipi yaşama etkilerine ve yabancılaşma kavramına odaklanmıştır. Metropoller, para ekonomisinin kalbinin attığı yerler olarak ekonomik aktivitelerin en yoğun olduğu yerlerdir. Üretim ve takas ilişkileri kırsal kesimde metropollerden farklı deneyimlenirken, bunun bireyde yarattığı psikolojik etki yaşam biçimlerine nasıl yansımaktadır? Simmel'e göre modem hayatın en derin sorunu giderek bireyselleşmeye hapsoluşumuzdur ve metropol tipi yaşamın en büyük maliyeti ve tehlikesi budur. Bu konuları analiz edebilmek amacı ile Simmel, Marx kavramsallaştırmaları olarak bilinen yabancılaşma ve meta fetişizmi kavramlarına değinir. Ancak problem şu ki; Simmel'in modemite kuramını oluştururken kullandığı kavramlar, genellikle sadece Marx'a atfedilen kavramlar olarak karşımıza çıkmakta, çok önemli bir modemite kuramcısı olmasına rağmen Simmel'in katkısı gözden kaçmaktadır. Makalenin amacı, Simmel'in bu kavramları kullanış biçimini Marx ile karşılaştırmak ve Marxist ekol içinde Simmel'in etkisini vurgulamaktadır.