2002 Cilt 15 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/10135
Browse
Browsing by Language "tr"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alev Tekinay’ın “Eve dönüş ya da Helga teyze ve Hans amca” ve Barbara Frischmuth’un “Pembe’nin öyküsü” adlı öyküleri üzerine(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Uysal, Hikmet; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Alev Tekinay “Eve dönüş ya da Helga Teyze ve Hans Amca” adlı öyküsünde Alman okuyucuya Türkiye’deki yaşantıdan kesitler sunarak, bunları Almanya’daki yaşantıyla karşılaştırır. Eserin ele aldığı konu kimlik arayışıdır. Barbara Frischmuth “Pembe’nin Öyküsü” adlı eserinde Pembe ve ailesinin Anadolu’daki yaşamlarını ve Avrupa’ya geliş nedenlerini konu olarak ele alır.Item Anaokulu, ilköğretim ve lise öğretmenlerinde mesleki tükenmişliğin bazı değişkenlere göre incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Peker, Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmanın amacı anaokulu, ilköğretim ve lise öğretmenlerinde mesleki tükenmişliğin okul düzeyi, cinsiyet, öğrenim düzeyi ve mesleki kıdem bakımından incelemektir. Araştırmaya 30 anaokulu, 30 ilköğretim ve 30 lise olmak üzere toplam 90 öğretmen katılmıştır. Öğretmenlere “Öğretmenlik Tükenmişlik Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Veriler bağımsız t-testi ve tek-yönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular şunlardır: 1) Öğretmenlerin öğrenim düzeyi arttıkça tükenmişlik düzeyleri anlamlı şekilde artmaktadır. 2) Lise öğretmenleri ilköğretim ve anaokulu öğretmenlerine göre anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermektedirler. 3)Erkek öğretmenler bayan öğretmenlere göre anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermişlerdir. 4) Mesleki kıdem öğretmenlerin tükenmişlik puanlarında anlamlı bir farka neden olmamıştır.Item Avrupa üniversitelerinde rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Külahoğlu, Şermin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Avrupa’da ekonomik kriz ve işsizlik ile Avrupa Birliğinin oluşumu gibi, son yarım yüzyıla damgasını vuran iki önemli olgu, üniversitelerini de etkilemiştir. Günümüz Avrupa üniversitelerinde öğrenci başarısızlığını azaltma çalışmalarının ve çok seçenekli programların arttırılması yönünde gözlenen yapısal değişiklikler, rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin önemini daha çok arttırmıştır. Bu çalışmada, Avrupa Birliği Üniversitelerindeki rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin genel özellikleri açıklandıktan sonra, Fransa üniversitelerinde öğrencileri sunulan rehberlik ve danışmanlık hizmetleri tanıtılmıştırItem Bilim ve sanatın kesiştiği temel bir nokta: Matematik ve müzik ilişkisi(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Bora, UzayMüzik, en temel ögesinden en karmaşık ögesine kadar, çeşitli matematiksel yapılar içermektedir. Burada, sesin yapısından diziler, melodi, ritim, armoni gibi konulara uzanan müzik ögeleriyle matematiğin ilişkisi incelenmiştir. Perde, tını, aralıklar, Pisagor koması, eşit düzenli sistem gibi kavramların matematiksel açıklamaları, ayrıca tematik dönüşümler ve armonik uzaklık hesaplamaları ile ilgili çalışmalara örnekler verilmiştir.Item Eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği adaylarının yaratıcılık hakkındaki düşünceleri(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) İşler, Ahmet Şinasi; Bilgin, Asude; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının yaratıcılık ve yaratıcılığa ilişkin etkenler ile ilgili düşüncelerini ortaya koymaktır. Eğitim ortamında yaratıcılık, yaratıcılığın önemi, yaratıcılığı kolaylaştırmanın yolları hep tartışılmış konulardır; ancak öğretmen adaylarının yaratıcılık hakkındaki inançları üzerinde pek durulmamıştır. Bu amaçla yaratıcılık ve onunla ilgili konulardaki kavramlaştırmaları ölçebilecek bir anket geliştirilmiş ve 185 öğretmen adayına uygulanmıştır. Öğretmen adayları, Bursa Uludağ Üniversitesi İlköğretim Bölümü, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 1, 2, 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Örneklem grubunun 151’i kız, 54’ü erkektir. Toplanan verilerin değerlendirilmesi ile elde edilen bulgular eğitim ortamını iyileştirme doğrultusunda tartışılacaktır.Item Etkili sınıf yönetimi için kurallar oluşturmada pozitif disipline dayalı bazı öneriler(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Şahin, Ersin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Okul, eğitim amacıyla kurulmuş özel bir ortamdır. Bu ortamda öğrenciye kazandırılacak, bilgi, beceri ve tutumlar önceden belirlenmiş olup, konuların uzmanı olan öğretmenler tarafından planlı bir biçimde düzenlenen öğretim faaliyetleri ile sınıfta kazandırılır. Sınıftaki kaynakların, öğrencilerin ve zaman yönetiminin, dikkat ve önem isteyen bir durum oluşturduğu gerçektir. Sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilmesi gerekliliği beraberinde sınıf içerisinde konulacak kuralların belirlenmesi yanında uygulanmasındaki sürekliliğin de sağlanabilmesi için öğretmen ve öğrenci etkileşiminin de ön plana çıkmasını da gerektirmektedir. Pozitif disiplin anlayışı, sınıf içi kuralların tespiti ve uygulanmasında olduğu kadar, öğrencilerin davranış problemlerini çözme becerilerini de kazanmalarını sağlama amaçlı rol oynama ve beyin fırtınası yöntemlerinin kullanımını da gerektirir. Aynı zamanda öğretmenlerin öğrenciler ile aralarındaki sözel olmayan ifadelerin anlaşılır kılınabilirliği de kuralların uygulanmasında devamlılığı sağlayan bir etmen olarak kabul edilebilir. Bu açıdan bakıldığında da sınıf içerisinde yaşanabilecek istenmeyen davranışlara karşı alınacak önlemler, öğrencilerin insana mal edilen ahlaki ve entelektüel kapasiteye tam olarak sahip olduğu düşüncesinden hareket edilerek geliştirilmelidir.Item Georgia State Üniversitesinde fen bilgisi öğretimi ve uygulamaları(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Bulunuz, Mızrap; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Bu çalışma, araştırmacının 1999 Güz dönemi Amerika Birleşik Devletleri Georgia State Üniversitesi, İlköğretim Bölümünde fen bilgisi öğretimi dersi asistanlığı sürecindeki gözlem ve incelemeleri kapsamaktadır. Yapılan gözlemlerde, dersliklerde kürsü eksenli oturum olmayışı, öğrencilere bilgiyi kendi kendilerine ve arkadaşlarıyla birlikte üretme, keşfetme olanağı sağlamaktadır. Dersliklerin fiziki koşulları ve teknolojik donanımın yeterli olması eğitim ve öğretimin verimini artıran önemli bir öğe olmaktadır. Uygulama okullarında her öğretim üyesinin kendi dersiyle ilgili danışmanlık yapması, öğretmen adaylarına işledikleri ders hakkında daha kapsamlı dönüt alma olanağı sağlamaktadır. Fakültede öğretmen adayının başarısı vize ve final sınavlarının dışında, öğrencilerin araştırma ve uyulama yapacağı ödevler, projeler hazırlaması ve sunması şeklinde gerçekleşmektedir. Türkiye de yapılan uygulamalara, ilköğretim öğrencileri ve öğretmen adayları çok olumlu dönütler vermişlerdir. Yapılan gözlem ve incelemeler, eğitim-öğretim koşulları; öğretmen yetiştirme yöntemleri; ilköğretim okullarında uygulama; ölçme ve değerlendirme; eğitim fakültesiilköğretim okulları işbirliği; ve Türkiye’deki uygulama dönütlerinden örnekler başlıklarından oluşmaktadır.Item Günümüzde görsel okur yazarlık ve görsel okur yazarlık eğitimi(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) İşler, Ahmet Şinasi; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu araştırmanın amacı 4 madde halinde açıklanabilir; a) Görsel okur yazarlığa ilişkin farklı düşünce ve tanımları irdeleyerek bu konuya yönelik çoğulcu yaklaşımı yansıtan bir senteze ulaşmak. b) Görsel ve sözel iletişimi karşılaştırarak her iki iletişim biçimine ait okur yazarlığın günümüz bilgi toplumlarındaki yeri ve önemini tartışmak. c) Görsel okur yazarlık eğitiminin iletişim, eğitim ve günlük yaşam sürecindeki gerekliliğini sorgulamak. d) Görsel okur yazarlığa sağlayacağı katkılar açısından sanat eğitimi ve görsel okuryazarlık ilişkisini gözden geçirmek. Bu amaçla görsel okur yazarlık ve ilgili literatürün taranması sonucu elde edilen bilgilerin değerlendirilmesiyle ulaşılan bulgular bu konunun eğitim sürecini iyileştirme doğrultusunda tartışılacaktır.Item İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerine etki eden bazı faktörler(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Peker, Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinin bazı değişkenlere göre incelemektir. Denekler 100 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmuştur. Öğretmenlere “Öğretmen Tükenmişliği Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Toplama Formu” uygulanmıştır. Toplanan veriler bağımsız t-testi ve tek-yönlü varyans analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular şunlardır: 1) “Görülen İdari Destek” ve “İş Doyumu” alt ölçeklerinde erkek öğretmenler bayan öğretmenlere göre anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermişlerdir. 2) Öğretmenlerin mesleki kıdemleri onların tükenmişlik puanlarında anlamlı bir farka neden olmamıştır. 3) Öğretmenlerin görmüş oldukları öğrenim düzeyi arttıkça, “İşe Bağlı Stresle Başa Çıkabilme” ve “Öğrencilere Yönelik Tutumlar” alt ölçeklerinden aldıkları tükenmişlik puanları anlamlı şekilde artmıştır. 4) “İş Doyumu” alt ölçeğinde öğretmenlik mesleğinden “çok az” – “orta” düzeyde manevi doyum sağlayan öğretmenler, “çok” ve “pek çok” manevi doyum sağlayan öğretmenlerden anlamlı şekilde daha fazla tükenmişlik göstermişlerdirItem İşitme engelli ve engelli olmayan ilköğretim öğrencilerinin benlik kavramları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Bilgin, Asude; Kartal, Hülya; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Bu araştırma ile işitme engelli ilköğretim öğrencileri ile engelli olmayan öğrencilerin benlik kavramları arasındaki fark incelenmiştir. Öğrencilerin benlik-kavramı düzeylerini ölçmek için Piers-Harris (1964) tarafından geliştirilip Öner (1994) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Piers-Harris'in Çocuklarda Öz-Kavramı Ölçeği" ve akademik başarılarını belirlemek için öğrenci ders notlarına ait bilgiler kullanılmıştır. Araştırma, 2000-2001 öğretim yılında Bursa İl merkezindeki Gündüzlü Duyum Engelliler İlköğretim Okulu ile Kemalpaşa İlçesinde bulunan Yatılı İbn-i Sina İşitme Engelliler İlköğretim Okulunun 4,5,6,7 ve 8.sınıflarına devam eden 130 öğrenci ile Hamzabey İlköğretim Okulu'nun 4,5,6,7 ve 8.sınıfına devam eden 177 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon, «t-testi» ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Bu amaçla tüm verilerin analizi; Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paket (SPSS 8.0 for Windows) programı ile yapılmıştır. Manidarlık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırma bulguları, engelli olmayan 4,5,6ve 8.sınıf öğrencilerinin benlik kavramı ile akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ,engelli olmayan öğrencilerin benlik kavramı puanlarının ortalamalarının engelli öğrencilerin puanlarının ortalamalarından daha yüksek olduğunu göstermiştir.Item Kamyon yazıları ve geleneksel kültürümüz(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Cemiloğlu, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Kamyon kasalarının arkasında yer alan slogan niteliğindeki yazılarla geleneksel atasözlerimiz arasında büyük bir benzerlik bulunmaktadır. Her ikisi de kendi değer yargılarımızı yansıtmakta, hedef okuyucuyu ya da bu yazıları okuyanları aynı doğrultuda eğitmeyi amaç edinmektedir. Bunun ötesinde, kamyonun, sürücüsü tarafından, onunla özdeşleşme düzeyinde benimsenmesinde de atlı göçebe kültürünün izlerini görmek mümkündür. Bu kültür, yazılara yansıyan sevda mesajlarındaki duygusal ifadelerde de kendini göstermekte ve kamyon yazısı kamyon şoförünün atasözüdür yargısını haklı çıkarmaktadır.Item Kanser hastası sosyal destek ölçeğinin geçerlik güvenirlik ve faktör yapısı üzerinde bir çalışma(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Eylen, Berrin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Bu çalışmada, Kanser Hastası Sosyal Destek Ölçeği’nin güvenirliği, geçerliği ve faktör yapısı araştırılmıştır. Bursa ilinde Ali Osman Sönmez Onkoloji Hastanesi ve Uludağ Üniversitesi Eğitim Araştırma Hastanesi, Onkoloji ve Radyoterapi Bölümünde tedavi görmekte olan 89 kanser hastasının oluşturduğu bir örneklem kullanılmıştır. Ölçüm aracının geneline ve üç alt ölçeğine ilişkin iç tutarlık katsayıları oldukça yüksek bulunmuştur. Ölçüm aracının faktör yapısı da geçerli bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştırItem Kırsal bölgelerde spor eğitimi ve değnek aşırma oyunu(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Çankaya, Cemali; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Beden Eğitimi ve Spor Bölümü.Araştırmanın amacı, yıllardan beri, Balıkesir’in Balya İlçesi ve civarında, panayırlarda, kurtuluş günü kutlamalarında, düğünlerde oynanan “Değnek Aşırma Oyunu”nu incelemektir. Bu çalışmayla ayrıca, atlı sporlarımızın zenginliğine zenginlik katma ve bu konuda yapılacak daha sonraki araştırmalara kaynaklık etme de düşünülmüştür . Veriler, oyuncular, seyirciler ve ihtiyar heyeti ile röportajlar ve olay yeri incelemesi yapılarak elde edilmiştir. Değnek Aşırma Oyunu’nun, Atlı Cirit ve Labut oyununa çok benzerlik gösterdiği, bu bölgede yaklaşık olarak 400 yıldan beri oynandığı, sakatlanma ve ölüm olaylarının hiç olmadığı, daha ekonomik, daha kolay, ön hazırlık gerektirmeden, her yaşta, herkesin oynayabileceği geleneksel atlı spor oyunlarımızdan biri olduğu belirlenmiştir. İlgililere, diğer atlı sporlarımız gibi, bu oyunun da, bazı uygulama kolaylıkları ve güzelliklerinden dolayı Geleneksel Spor Federasyonu’muz bünyesine alınarak yaşatılması, öneri olarak sunulmuşturItem Müzelerin eğitim ortamı olarak kullanımı(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Maccario, Nihal Kuruoğlu; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada, müzelerin çeşitleri, genel ve özelde eğitim işlevini gerçekleştirmeye yönelik politikaları ele alınmış, çağdaş müzelerin çocukgenç-yetişkinlerin eğitimine yönelik olarak uyguladıkları etkinlikler araştırılmıştır.Item Okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi ile ilgili alan yazın taraması(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Doğan, BirsenBu çalışmada, okuduğunu anlama stratejilerinin öğretimi ile ilgili yayınlar taranmıştır. Bu tarama sonucunda, okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminin, öğrencilerin okuduğunu anlamaları üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Item Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü son sınıf öğrencilerinin benlik ve mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşım düzeylerini etkileyen bazı faktörler(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Özdemir, A. Reyzan; Özdemir, Erdem; Akça, Cengiz; Ediz, Bülent; Akça, Aygül; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Beden Eğitimi ve Spor Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi.Bu çalışma, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümü son sınıfında öğrenim gören 58 kız ve 71 erkek öğrenci olmak üzere, toplam 129 öğrencinin benlik ve mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşım düzeylerinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Kappa katsayısından ve z testinden yararlanılmıştır. Çalışmada, 12 sorudan oluşan kişisel bilgi formu ile birlikte “Kendini Sıfatlarla Anlatma” ve “Mesleği Sıfatlarla Anlatma” yönergesi kullanılmıştır. Kişisel bilgi formunda bulunan 12 denenceden 6’sında benlik ve mesleki benlik kavramlarının bağdaşım düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunurken, 6’sında, istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.Item Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Müzik Anabilim Dalında uygulanan giriş özel yetenek sınavındaki "müziksel işitme” sınavının seçiciliği üzerine bir araştırma(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Peker, Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmanın amacı, U.Ü. Eğitim Fakültesi G.S.E. Müzik Eğitimi Anabilim Dalına öğrenci seçmek için yapılan “Giriş Özel Yetenek Sınavı”nın müziksel işitme bölümünün seçiciliğini belirtmektedir. 1999-2000 öğretim yılında müzik eğitimi anabilim dalına kayıt yaptıran 65 öğrencinin dosyaları incelenerek araştırmanın verileri toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde ortalama, standart sapma ve çarpıklık değerleri ile korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Verilerin analizinden “Müziksel İşitme” bölümündeki alt testlerden “ezgi deşifre” ve “ritm”in seçiciliğinin anlamlı olduğu, ancak “2,3 ve 4 ses işitme” alt testleri ile “ezgi tekrarı” alt testinin seçici olmadıkları dolayısıyla bunların yeniden gözden geçirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.Item Uludağ Üniversitesi personelinin üniversite sportif olanaklarından yararlanma düzeyleri(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Koparan, Şenay; Öztürk, Füsun; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Beden Eğitimi ve Spor Bölümü.Bu araştırma Uludağ Üniversitesi personelinin spora yaklaşımını, üniversitedeki sportif olanaklardan ne düzeyde yararlandıklarını ve bu konudaki beklentilerinin neler olduğunu öğrenmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada 27 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırmaya 197 erkek (% 59), 135 bayan (% 41) olmak üzere toplam 332 akademik ve idari personel katılmıştır. İstatistiksel değerlendirmeler SPSS 10.0 programında yüzdesel olarak (%) değerlendirildi. Elde edilen bulgulara göre spor tesisleri açısından büyük olanaklara sahip Uludağ Üniversitesinde personelin spora katılımına teşvik sağlayacak organizasyonların yetersiz olduğu ve mevcut spor tesislerinden optimal düzeyde yararlanılmadığı tespit edilmiştirItem Yüksek öğretimde eğitim-öğretim faaliyetleri ve örtük program(Uludağ Üniversitesi, 2002-04-01) Yüksel, Sedat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Yükseköğretimde eğitim ve öğretim faaliyetleri konusunda yaşanan sorunların giderilmesine yönelik çeşitli yenilik ve reform çalışmaları yapılmaktadır. Ancak bu çalışmalarda belirlenen esasların başarılı bir şekilde uygulamaya dönüştürülemediği ve bu esasların kağıt üzerinde kaldığı konusunda eleştiriler sıklıkla yapılmaktadır. Bazı yazarlar bunun sebebi olarak, öğrencilerin yazılı ve resmi programlardan çok, örtük programdan etkilenmelerini göstermektedir. Bu makalede bu durum irdelenerek üniversitelerdeki örtük programın yeri ve önemi açıklanmaya çalışılmıştır.