1991 Cilt 6 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16547
Browse
Browsing by Rights "info:eu-repo/semantics/openAccess"
Now showing 1 - 20 of 25
- Results Per Page
- Sort Options
Item 200. Doğum yıldönümünde Alphonse de Lamartine: Türk dostu Lamartine bir çıkar dostu mu?(Uludağ Üniversitesi, 1991) Gökmen, Ayla; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.1990, bir yandan Ortadoğu'da sıcak bir savaşa hazırlanırken, bir yandan da Ortadoğu sorunu için çözümü için yıllar öncesinde politikalar üreten Lamartine'in 200. doğum yıldönümü olmuştur. Kimilerince "Türk dostu" olarak nitelendirilirken, kimilerincede "Türk yanlısı" ya da "Dönek" olarak suçlansa da, O, yapıtlannda Türkleri içten bir sevgiyle betimlenıiştir. Bu yazıda, Lamartine'in Türklerle ilişkisinin gitgide derinleşin boyutları ve Doğu sorunlan çerçevesinde özellikle Türkiye'nin konumuna getirdlgi bakış açısmın bugün bile ne denli geçerli olduğu sergilenmiştir.Item Almanya'daki eğitim sisteminin temel yapıları(Uludağ Üniversitesi, 1991) Röger, Thomas; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Almanya'daki eğitim sistemi temelinde yatan çeşitli eğitim kurumlarının ve bunları belirleyen eğitim düşüncelerinden dolayı öyle karmaşık bir yapıya sahiptir ki bunları burada bize verilen bu kısa süre içerisinde ayrıntılı bir şekilde tanıtmamız mümkün değildir. Öğrenim özürlü ve zeka düzeyleri yüksek olan öğrencilerin öğrenim durumları göz önünde bulundurulmaksızın, konuşmamızı aşağı daki noktalar etrafında düzenlemeye çalıştık: 1. Genel öğretim esasları, 2. Ana-okulundan yüksek okula kadar uzanan eğitim kurumlarının yapıları ve 3. Öğretmenlik tahsili.Item Barberousse vu par les Europeens et comment il les voyait lui-meme(Uludağ Üniversitesi, 1991) Mattei, Jean-Louıs; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.L 'article etudie la façon dont la propagande fausse les points de vue. En prenaw l'exemple de Barberousse, grand amiral de Soliman le Magnifique, nous yoyons comment sa personnalite a ete perçue par les Europeens et comment lui meine veayit ces Occidentaux. On arrive ainsi a des contre-sens parfois comiques et ii des situations cocasses. Comment justifier par exemple, aussi bien d'un côte que de l'autre que l'ennemi d'hier tant decrie devienne brusquement le premier allie? François I er a en effet appele le musulman Barberousse pour lutter cantre Charles Quint, autre prince chretien. L 'article utilise des documents de l'epoque et pres en te une etude des malentendus que les deux propagandes avaient soin d'entretenir et de ra viver.Item Benlik kavramı ve uyum(Uludağ Üniversitesi, 1991) Altıntaş, Ersin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Benlik kavramı kişiliğin ip uçları veren anahtar bir kavram olarak psikolojik danışmada kullanılmaktadır. Benlik kavramı, bireyin kendini algılaması ve değerlendirmesidir. Bu kavram çocukluktan başlayarak toplumsallaşma süreci içinde gelişir. Bireyin çevresini benlik kavramına uydurarak algılar ve davranış algılanan gerçeğe tepkidir. Benliğin içindeki yaşantı ve algıların bütünleşmesi uyumla ilgilidir. Bireyin kendini değerlendirişi ile başkaları tarafından değerlendirilişi ve gerçek benlik ile ideal benlik arasında büyük boyutlardaki farklılık uyumsuzluk meydana getirir. Maslow'a göre psikolojik sağlık, kendini (benliği) gerçekleştirendir. Bireyin sağlıksız biçimde, kendini varlığını eriterek gruba uyma eğilimi ise benliğin kaybına neden olur. Bu makalede benlik kavramı ile uyum arasındaki ilişki incelenmiştir.Item Çocuk sorunlarına yetişkin eğitimi alanmda getirilebilecek çözümler(Uludağ Üniversitesi, 1991) Ulusavaş, MuallaÇocuk Hakları Bildirgesinin otuzuncu, Uluslararası Çocuk Yılının ilanının ise onuncu yıldönümü olan 1989'da, tüm dünyada çocuk sorunları yeniden ele alınmakta ve farklı bir bilinç ve duyarlılıkla bu sorunlara çözümler aranmaktadır. ÇocUk Hakları Bildirgesinin (1959'da Birleşmiş Milletler genel kurulunda oybirliğiyle kabul edilen) önsözünde " Çocuğun zihinsel ve fiziksel bakımdan olgunlaşmamış olması nedeniyle özel bakıma ve korunmaya muhtaç olduğu; insanlığın çocuğa herşeyin en iyisini vermekle yükümlü olduğu" belirtilmiştir (Unicef ve Çocuk hakları, 1989).Item Çocukların seçtirici ve ayırt edici sözlü iletişimlerine (referential communication) sınıf düzeyi, kişilik ve test içeriğinin etkileri(Uludağ Üniversitesi, 1991) Peker, Reşat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu araştırmanın konusu çocukların seçtirici ve ayırt ettirici sözlü iletişimlerine (Referential Communication) sınıf düzeyi, kişilik ve test içeriğinin etkileridir. Denekler 73 anaokulu ve 76 ikinci sınıf öğrencileridir. Deneklerin kişilik yönelimleri "Person- Thing Picture Test" ile; seçtirici ve ayırt edici sözlü iletişim (referential communication) başarıları ise içeriği sosyal ve sosyal olmayan maddelerden oluşan bir iletişim testi ile ölçüldü. Ayırt edici sözlü iletişimde dinleyiciye gerekli ayrıntılar vermede ve doğru olarak tanımlamada test içeriğine bakılmaksızın ikinci sınıfların anaokulu öğrencilerinden daha başarılı oldukları bulunmuştur. Sosyal içerikli maddelerin anaokulu öğrencileri için daha güç oldukları da görülmüştür.Item Des Sciences du langage (Quelques reflexions sur l'objet langue)(Uludağ Üniversitesi, 1991) Houdebine, Par Anne Marie1-1 Ces dates devraient fanctionner comme des enigmes, des appels, mais egalement faire traces d 'alliance, de reconnaissance, dins d'oeil a qui cannalt le terrain et aura reconnu - avec la date de 1866, la decision de la S.L.P. (Societe Linguistique de Paris) se fondant, comme saciete scientifique, de ne pas accepter de cammunications cancemant Jes prablemes de philasaphie oula question (mythique) de l'arigi ne du Iangage.Item Eğitimde demokratlaşma ve rehberlik(Uludağ Üniversitesi, 1991) Altıntaş, Ersin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu makalede Türk toplumunda demokrasinin kısa bir tarihçesi verilerek, toplumda demokrasinin kökleşmesi için eğitim sisteminin hangi boyutlarının demokratlaşmasına gereksinim olduğu tartışılmıştır. Demokratik toplumun değer yargılanandan doğan eğitimde rehberlik etkinliklerinin demokratik eğitim sisteminde işlevsel olabileceği vurgulanmıştır.Item Ergenlerde benlik kavramı ve ana-baba -öğretmen tutumları(Uludağ Üniversitesi, 1991) Altıntaş, Ersin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Ergenlik çocuklukla yetişkinlik arasmda bir geçiş dönemidir. Bu dönemde hızlı bedensel, ruhsal ve toplumsal değişmeler olmaktadır. Bu makalede, ergenin kendisindeki değişmeleri nasıl algıladığı, benlik kavramını nasıl oluşturduğu, olumlu bir benlik kavramı gelişimi için, olumlu ve olumsuz ana-baba ve öğretmen tutumlarının neler olduğu incelenmiştir.Item Fransız öğretmen yetiştirme sistemi(Uludağ Üniversitesi, 1991) Mattei, Jean-Louis; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Fransa'nın eğitim sisteminin tarihçesini yapmak istemiyorum, fakat hatırlatalım ki söz konusu sistem üç temel ilkeye dayalıdır: 1) Eğitim laiktir; 2) Parasızdır; 3) Zorunludur (16 yaşına kadar). Bu üç ilkeden ikisi "baccalaureat"ya kadar geçerlidir. Bahsettiğimiz "baccalaureat" bir sınavdan sonra verilen lise son sınıf diplomasıdır . Bu ilkeler öğretmen yetiştirmesine yabancı değiller, tam tersine. Nitekim, demokratikleşmenin sonuçlandır ve aynı zamanda da halktan gelen öğretmenleri eğitmeyi amaçlıyor.Item İnsan hakları ve eğitim(Uludağ Üniversitesi, 1991) Ulusavaş, Mualla'İnsan Haklan Çağı' denilebilecek çağımızda ne yazık ki, özelikle henüz gelişmemiş ülkelerdeki birçok insan, insan olarak ne gibi haklara sahip olduğumuzun hala bilincinde değillerdir. Demokratik bir toplumun yaratılabilmesi için eğitim sisteminin en önemli görevlerinden biri belki de en önemlisi insan haklarını öğretmektir.Item İrlanda'da öğretmen yetiştirme sistemleri(Uludağ Üniversitesi, 1991) Bruch, Angela de; Egel, İlknur; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Ben İrlanda'da ve İsveç'de öğretmen yetiştirme ile ilgilendim ama bugünkü konum İrlanda'da öğretmen yetiştirme sistemleri. Sanırım İrlanda'nın bu alandaki tarihi Türk eğitimcilerinin özel ilgilerini çekebitir çünkü yüzyılımınn yirmili yıllarına kadar her iki devlet iki yüzyıl boyunca imparatorluk halinde idi. İrlanda 1916 yılında geçici olarak Cumhuriyetini ilan etti, 1919 yılında' da ilk hükümetini kurdu ve 1922'de (6 vilayeti hariç) İngiltere'den tam bağımsızlığını kazandı. Türkiye'de 1923 yılında bir Cumhuriyet oldu. Hem Atatürk, hem İrlanda Cumhuriyetini kuranlar, kendilerini eğitime adamış insanlardı. Başka benzer yönler de var ama biz şimdi öğretmen yetiştirme konusu üzerinde duralım .Item İspanya'da öğretmen yetiştirilmesi atanması ve düşündürdükleri(Uludağ Üniversitesi, 1991) Özçelebi, Ali; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bugün ben sizlere İspanya'da öğetmen yetiştirilmesi ve seçilip atanmalarından söz edeceğim. Bundan önceki konuşmacı arkadaşlarım, Almanya, Fransa ve İngiltere/İrlanda da ilköğetimden öğretmenliğe kadar eğitim kurumlarından söz ettiler. Zamanımız daraldığı için, ben İspanya'daki eğitim sisteminin öteki Avrupa ülkelerindekinden pek farklı olmadığım, belki onlardan biraz geri, ama bizimkinden çok ileri olduğunu söylemekle yetinip hemen konuya girmek istiyorum İspanya'da özellikle öğretmen yetiştiren fakülte ve yüksekokul yok. Üniversiteler ve onlara bağlı fakülteler yanında, Rektörlüğe bağlı bir İnstituto de Pedagogia, yani Öğretmenlik Formasyon Enstitüsü var. Öğretmene gereksinim duyulan dallarda Üniversite mezunları isterlerse bu enstitüye başvuruyorlar. Ders programları , saat ve ders adlarıyla bizimkine benziyor, uygulama da öyle. Ancak, derslerin içeriği, işlenişi, uygulama çok daha yüklü, ezbere değil durum tartışması 'na eleştirel düşünceye, çözilmler üretmeye dayalı ama öğretmen seçme sınaviarına katılmak için önkoşul degil.Item Jean Giraudoux ve Troya Savaşı olmayacak üzerine(Uludağ Üniversitesi, 1991) Anamur, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Jean Giraudoux'nun Troya Savaşı Olmayacak (1935) başlıklı oyunu İlya da'nın Odysseus ile Menelaos'un savaş öncesi Troya'ya elçi olarak gelişlerine kısa ca değinen iki dizesinden esinlenilmiş gibidir: lll, 205-207 ve XI,· 140 (Azra Erhat A. Kadir çevirisi). İlyada'ya bir tür öndeyiş niteliğinde olan bu oyunda Giraudoux bir yandan gerçeği tümüyle yeniden yaratırken, bir yandan da kara mizalı içinde yoğurulmuş hem banşçı hem de karamsar bir bildiri iletir. Troya Savaşı Olmayacak'ın yapısı bir engelli yarışa ya da çıkılmak zorunda olunan ve her basamağı barışa karşı bir engel oluşturan bir merdivene benzetilebilir. Oyunun eyleyeni olan Hector, barışa ulaşabilmek için, savaşın bu görünür engellerini aşmaya çalışacak, ancak sonunda temel nedene takılacaktır: "İnsanların aptallığı ile insandışı güçlerin aptallığına.Item Nietzsches Goethebild und die auseinandersetzung mit Goethe(Uludağ Üniversitesi, 1991) Manisa, Nilgün; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Nietzsche war, wie auch viele Wissenschaftler festgestellt haben ein grosser Verehrer Goethes. In seinen Augen hatte der klassizistische Goetlıe das Fonnal zum Übermenschen. Goethe und Nietzsche vertraten eine unterschiedliche Auffassung von Well. Goetlıe salı qie Well als ein "Gleiclmis" Nietzsche als ein "Welt-Spie".Item Öğretmen yetiştirme(Uludağ Üniversitesi, 1991) Dirik, M. Zahit; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu yazıda, öğretmenin eğitim sistemindeki yeri ve önemi vurgulanmakta, öğretmen yetiştirme programlarının farklı boyutlarında karşılaşılan sorunlar eleştirel bir yaklaşımla değerlendirilmektedir.Item Öğretmeni Milli Eğitim Bakanliğı mı üniversite mi yetiştirmelidir?(Uludağ Üniversitesi, 1991) Özer, Ulviye; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.İlk ve ortaöğretimde görev alacak öğretmenlerin üniversitelerin dört yıllık Eğitim Yüksekokulları ve Eğitim Fakülteleri yerine 1982 öncesinde olduğu gibi, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda yetiştirilmesi görüşü ne son günlerde yazılı ve sözlü basında rastlamaktayız . Ortaöğretim öğretmenlerini yetiştiren Eğitim Fakültelerinin, günümüzde ulaştıkları düzeyi de gözönüne alarak, başlıkta yer alan soru cevaplandırılmaya çalışılacaktır .Item Pouchkine en Turquie(Uludağ Üniversitesi, 1991) Mattei, Jean-Louis; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.En 1829, Alexandre Sergueievitch Pouchkine etait le plus cembre ecrivain russe de son epoque. Nicolas I er se mefiait de lui mais l'admirait. Pouchkine ne partil jamais en Europe occidentale, cependant le tsar lui permit d'aller en Turquie lors de l'expidition de 1829. Nicolas I er pensait en effet que le poete allait composer une epopee a la gloire de l'armee russe. Pouchkine n'ecrivit jamais l'epopee en question mais nous a laisse mieux: ce journal de vayage a Erzurum, precieux temoignage sur l'empire ottoman. Partant du texte original en russe de Pouchkine, l'auteur tente d'analyser les rapports du celibre poete avec l'Orient et la Turquie en particulier. Admiration et derision. Deception et respect devant 1'4me turque, tout cela se trouve dans ce document. Le grand poete est peut-etre passe a côti d'un grand sujet: le pays qui s'offrait a lui mais qu'il ne fit qu'entrevoir.Item Sınıflandırma ve yapısı(Uludağ Üniversitesi, 1991) Durak, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada, bilimselliğin temel ögelerinden biri olan sınıflandınna kavramıyla ilgili terimler, ilkeler ve ilişkiler gözden geçirilmiş ve değişik sınflandırma olasılıkları sergilenmiştir. Araştımıacıya, çeşitli sınıflandırma biçimlerinden, kendisine en uygun olanı seçmesi ama eğer varsa öbür tutarlı sınıflandırna biçimlerine de dikkat etmesi salık verilmiştir.Item Suçlu gençlerin sağaltım yöntemleri(Uludağ Üniversitesi, 1991) Çelen, Nermin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.Genç suçluların sağaltım yöntemleri çok çeşitlidir. Sağaltım yapan deneyimli profesyoneller bunlardan biri üzerinde ısrar etmezler. Yöntem seçerken vaka'nın özelliğini gözönünde tutarak vaka için en faydalı olanı tercih ederler. Sağaltım yöntemlerinin büyük bir çoğunluğu psikolojik, bir kısmı da sosyalpsikolojik temellere dayanır. Bunların başlıcalarına aşağıda değinilmiştir.