Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Institute of Education Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/18
Browse
Browsing by Subject "21.yüzyıl becerileri"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri özyeterlilik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-06-23) Sayın, Burak; Çanaklı, Levent Ali; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı/Türkçe Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-6449-4105Araştırma, Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlilik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ilinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri, örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde resmî ve özel ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Katılımcılar basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Anagün, Atalay, Kılıç ve Yaşar “21.Yüzyıl Becerileri Özyeterlik Algı Ölçeği” ile Ng tarafından geliştirilen Hamutoğlu, Güngören, Uyanık ve Erdoğan tarafından Türkçeye uyarlanan “Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin kullanılan ölçek maddelerine içtenlikle cevap verecekleri varsayılmaktadır. Araştırma, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde İstanbul ili Üsküdar, Kadıköy, Küçükçekmece ve Bahçelievler ilçelerinde çalışan öğretmenler ile katılımcıların cevaplayacağı ölçeklerle sınırlı tutulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 22.0 Paket Programı kullanılmıştır. Aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistik ile birlikte normal dağılıp dağılmadığını belirlemek için basıklık ve çarpıklık değerlerine bakılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için bağımsız gruplar t-testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl öz yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki etki için regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonunda Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının öğrenme ve yenilenme becerileri, yaşam ve kariyer becerileri ve bilgi, medya ve teknoloji becerileri alt boyutlarında yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve bilişsel/sosyal alt boyutlarda yüksek olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin teknik ve sosyal alt boyutta cinsiyete göre erkeklerin lehine olduğu görülmüştür. Türkçe öğretmenlerinin 21.yüzyıl becerileri öz yeterlik algıları ve dijital okuryazarlık düzeyleri arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde, anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.