Publication: Özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmenlerin internet güvenliği becerilerine yönelik görüşleri
Date
2023-10-23
Authors
Authors
Bozak, Burak
Sivrikaya, Tuğba
Çay, Evgin
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Bursa Uludağ Üniversitesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmenlerin internet güvenliği becerilerine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden tipik durum çalışması yöntemi ile desenlenmiştir. Veriler, nitel araştırmalarda sıkça kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmaya özel eğitim meslek okulunda çalışan ve yaşları 32-42 arasında değişen 14 öğretmen katılmıştır. Araştırmaya katılacak öğretmenlerin seçimi için ölçüt örnekleme yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın bulguları doğrultusunda, katılımcıların internet güvenliğini "İnternette güvenli dolaşım" ve "Kişisel bilgilerin korunması" olarak algıladığı belirlenmiştir. Özel gereksinimli bireylerin internet ortamında maruz kalabileceği tehlikeler arasında yabancıların tuzakları, uygunsuz içerikler ve bilgilerin üçüncü kişilerle paylaşılması gibi tehlikeler yer almıştır. Bu bireylerin doğru internet kullanımıyla psikolojik şiddetten korunabileceği ve güvende hissedebileceği vurgulanmıştır. Öğretmenlerin ve ebeveynlerin çocukları takip ederek istenmeyen içeriklerden korumasının önemli olduğu görülmüştür. Yanlış internet kullanımının özel gereksinimli bireylerin psikolojisini etkilediği ve sosyal hayatlarını olumsuz etkilediği ifade edilmiştir. Öğretmenler, öğrencilere ve ailelere bilgi vererek internet güvenliği becerilerini kazandırmaya çalıştığı görülmüştür.
This study aimed to determine the views of teachers working with individuals with special needs on internet safety skills. The research was designed with the typical case study method, one of the qualitative research methods. The data were collected by means of a semi-structured interview, which is frequently used in qualitative research, and analyzed by descriptive analysis method. Fourteen teachers working at Special Education Vocational School aged between 32-42 years old participated in the study. Criterion sampling method was adopted for the selection of teachers to participate in the study. In line with the findings of the study, it was determined that the participants perceived internet security as "safe roaming on the internet" and "protection of personal information". Among the dangers that individuals with special needs may be exposed to in the internet environment, there were dangers such as traps of strangers, inappropriate content and sharing information with third parties. However, it was found that, with proper internet use, these individuals can be protected from psychological violence and feel safe. It isimportant for teachers and parents to protect children from unwanted content by following them. It was stated that improper internet use affects the psychology of individuals with special needs and negatively affects their social lives, and that teachers tried to provide internet safety skills by giving information to students and families.
This study aimed to determine the views of teachers working with individuals with special needs on internet safety skills. The research was designed with the typical case study method, one of the qualitative research methods. The data were collected by means of a semi-structured interview, which is frequently used in qualitative research, and analyzed by descriptive analysis method. Fourteen teachers working at Special Education Vocational School aged between 32-42 years old participated in the study. Criterion sampling method was adopted for the selection of teachers to participate in the study. In line with the findings of the study, it was determined that the participants perceived internet security as "safe roaming on the internet" and "protection of personal information". Among the dangers that individuals with special needs may be exposed to in the internet environment, there were dangers such as traps of strangers, inappropriate content and sharing information with third parties. However, it was found that, with proper internet use, these individuals can be protected from psychological violence and feel safe. It isimportant for teachers and parents to protect children from unwanted content by following them. It was stated that improper internet use affects the psychology of individuals with special needs and negatively affects their social lives, and that teachers tried to provide internet safety skills by giving information to students and families.
Description
Keywords
Güvenlik becerileri, İnternet güvenliği, İnternet güvenliği becerileri, Özel gereksinimli birey, Safety skills, Internet safety, Internet safety skills, Individual with special needs
Citation
Bozak, B. vd. (2023). ''Özel gereksinimli bireylerle çalışan öğretmenlerin internet güvenliği becerilerine yönelik görüşleri''. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 818-839.