Publication:
Recent remarkable developments in the world wide and contradictions in statistics education in Turkey

dc.contributor.buuauthorTüzüntürk, Selim
dc.contributor.buuauthorGürsakal, Necmi
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
dc.contributor.departmentEkonometri Bölümü
dc.date.accessioned2021-03-25T07:24:19Z
dc.date.available2021-03-25T07:24:19Z
dc.date.issued2015
dc.description.abstractThe main purpose of this paper is to present some concerns about statistics education in the higher education system in Turkey. In general, especially in faculties that teach social sciences in Turkey, we observed a tendency of decreasing the share of quantitative courses in curricula, including statistics. Also we observed that statistics departments of Faculty of Arts and Sciences have been closed because there were not enough students. On the other side, it is seen that developed nations are harvesting the benefits of mathematics, statistics and computer science. As a result, it has been understood that statistics education in Turkey has a paradox. While developed nations are more interested in quantitative literacy and quantitative education, it seems at least we are not that much.
dc.description.abstractBu makalenin temel amacı Türkiye’de yükseköğretimdeki istatistik eğitimi ile ilgili bazı endişeleri ortaya koymaktır. Genel olarak, özellikle Türkiye’de sosyal bilimlerde eğitim veren fakültelerde istatistiğin dâhil olduğu nicel derslerin ders programlarındaki payının azalma eğiliminde olduğunu gözlemledik. Aynı zamanda, yeterli öğrenci olmadığından Fen Edebiyat Fakültelerinin İstatistik Bölümlerinin kapandığını gözlemledik. Buna karşılık, gelişmiş ülkelerin matematik, istatistik ve bilgisayar bilimlerinden faydalarından ürün elde ettiği görülmektedir. Sonuç olarak, Türkiye’deki İstatistik Eğitimi bir çelişkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Gelişmiş ülkeler nicel okuryazarlık ve nicel eğitim ile daha çok ilgiliyken, en azından biz onlar kadar ilgili değiliz.
dc.identifier.citationTüzüntürk, S. ve Gürsakal, N. (2015). "Recent remarkable developments in the world wide and contradictions in statistics education in Turkey". Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34(1), 1-25.
dc.identifier.endpage25
dc.identifier.issn1301-3386
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.urihttp://www.uludag.edu.tr/dosyalar/iibfdergi/genel-dokuman/2015_1/ASL01.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/18307
dc.identifier.volume34
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectStatistics education
dc.subjectQuantitative literacy
dc.subjectData science
dc.subjectTechnology
dc.subjectİstatistik eğitimi
dc.subjectNicel okuryazarlık
dc.subjectTeknoloji
dc.subjectVeri bilimi
dc.titleRecent remarkable developments in the world wide and contradictions in statistics education in Turkey
dc.title.alternativeDünyada yakın zamandaki dikkat çekici gelişmeler ve Türkiye’deki istatistik eğitimindeki çelişkiler
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi/Ekonometri Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
34_1_1.pdf
Size:
421.68 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: