Publication:
Genç yetişkinlerde bağlam özellikleri ve aşinalık etkisinin zaman algısı ile ilişkisi

dc.contributor.authorAslan, Aslı
dc.contributor.buuauthorŞahin, Fatma Adalet
dc.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.departmentPsikoloji Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0002-9823-5566
dc.date.accessioned2023-02-22T06:37:06Z
dc.date.available2023-02-22T06:37:06Z
dc.date.issued2022-04-27
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı aşinalık etkisi, bağlamdaki uyarıcı miktarı ve videoları tekrar alma sayısının zaman algısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmaya 20 kadın, 24 erkek olmak üzere toplam 44 katılımcı dâhil olmuştur. Araştırmada uyarıcı sayısının az olduğu ve uyarıcı sayısının çok olduğu iki bağlam özelliklerini taşıyan videolar bulunmaktadır. Ek olarak katılımcıların videoları 1, 2 ve 3 kez alma sayıları kullanılmıştır. Verileri test etmek amacıyla 2 (aşinalık: aşina, aşina değil) x 2 (bağlam: uyarıcı sayısı az, uyarıcı sayısı çok) x 3 (video tekrar alma sayısı: 1 kez, 2 kez, 3 kez) Üç Yönlü Faktöriyel Tekrarlı Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Bulgular, videoları tekrar izlemede bireylerin algıladıkları zamanın genişlediğini göstermektedir. Bağlamdaki uyarıcı sayısının az olması, bağlamdaki uyarıcı sayısının çok olduğu duruma göre zamanın daha hızlı algılanmasına etki etmiştir. Bağlama göre zamanın nasıl geçtiğine ilişkin yapılan Ki Kare analizi bulgularına göre uyaran sayısının az olduğu ortamda zaman, uyaran sayısının çok olduğu ortama göre daha durağan algılanmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the effect of familiarity effect, the number of stimuli in the context, and the number of replays on time perception. In the research, there are videos with two context features, in which the number of stimuli is low and the number of stimuli is high. To test the data, 2 (familiarity: familiar, unfamiliar) x 2 (context: few stimuli, more stimuli) x 3 (video replays: 1, 2, 3 times) Three-Way Factorial Repetitive Analysis of Variance was applied. The findings show that individuals’ perceived time to watch videos again expands. The low number of stimuli in the context affected the perception of time faster than when the number of stimuli in the context was high. According to the findings of the Chi-Square analysis on how time passes according to the context, time is perceived to be more stable in an environment where the number of stimuli is low compared to an environment where the number of stimuli is high.
dc.identifier.citationŞahin, F. A. ve Aslan, A. (2022). ''Genç yetişkinlerde bağlam özellikleri ve aşinalık etkisinin zaman algısı ile ilişkisi''. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(43), 905-934.
dc.identifier.endpage934
dc.identifier.issn1302-2423
dc.identifier.issn2564-6834
dc.identifier.issue43
dc.identifier.startpage905
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2199162
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.21550/sosbilder.1059586
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/31086
dc.identifier.volume23
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.collaborationYurt içi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectZaman algısı
dc.subjectBağlam etkisi
dc.subjectAşinalık etkisi
dc.subjectVideo izleme
dc.subjectPsikolojik zaman
dc.subjectTime perception
dc.subjectContext effect
dc.subjectFamiliarity effect
dc.subjectWatching video
dc.subjectPsychological time
dc.titleGenç yetişkinlerde bağlam özellikleri ve aşinalık etkisinin zaman algısı ile ilişkisi
dc.title.alternativeRelationship of context features and familiarity effect with perception of time in young adults
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentFen Edebiyat Fakültesi/Psikoloji Bölümü

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
23_43_7.pdf
Size:
666.4 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: