Publication:
Bilişsel çarpıtma ve epistemik kusur farkındalığının P4C uygulamalarına katkısı

dc.contributor.authorKılıç, Yurdakul
dc.date.accessioned2024-01-05T08:08:32Z
dc.date.available2024-01-05T08:08:32Z
dc.date.issued2023-08-06
dc.description.abstractBilişsel çarpıtmalar çocukluk döneminde oluşmaya başlar ve fark edilip önlenmediğinde bilgi edinme, değerlendirme veya iletme becerimizi engelleyen epistemik kusurlara dönüşür. Bilişsel çarpıtmalar psikolojide, epistemik kusurlar ise ağırlıklı olarak epistemolojide çalışılmaktadır. Hatalı düşünmenin bu iki grubu arasında bir ilişki olup olmadığına dair yeterli bir veri bulunmuyor. Bu yüzden bu çalışma iki temel iddiaya sahiptir. İlki, çocukluktaki bilişsel çarpıtmaların yetişkinlikte epistemik kusura dönüşmesi ve bunların bir karakter özelliği haline gelmesinin birey açısından negatif ve yıkıcı sonuçları vardır. İkincisi, bilişsel çarpıtmalar ve epistemik kusurların giderilmesi epistemik erdemlerin öğrenme süreçlerinde aktif olarak kullanılmasıyla mümkündür. Şayet bu iki sav doğru ise bilişsel çarpıtmaların ve epistemik kusurların giderilmesini ve yerine epistemik erdemlerin kazandırılmasını merkeze alacak P4C uygulamalarının, çocuklarda entelektüel karakter dönüşümü sağlayacağını, öğrencileri eğitimlerinin tüm süreçleri boyunca destekleyeceğini ve sosyal hayata olumlu katkıda bulunacağını düşünmekte haklı gerekçelerimiz vardır. Çünkü çocukluk döneminde bilişsel çarpıtmalarını fark eden çocuk, eleştirel düşünme ve rasyonaliteye yatkın olacak, negatif-otomatik düşüncelerden uzaklaşacak ve farklılıkları tehdit değil bir zenginlik olarak algılayacaktır.tr_TR
dc.description.abstractCognitive distortions begin to form in childhood, and when not recognized and prevented develop into epistemic vices that impede our ability to acquire, evaluate or communicate knowledge. Cognitive distortions are studied in psychology, while epistemic vices are mainly studied in epistemology. There is a lack of data on whether there is a relationship between these two groups of faulty thinking. This study therefore has two main claims. First, the transformation of childhood cognitive distortions into epistemic vices in adulthood and their development into a character trait has negative and destructive consequences for the individual. Second, cognitive distortions and epistemic vices can be eliminated by actively using epistemic virtues in learning processes. If these two assertions are true, we have good reason to believe that P4C applications that center on the elimination of cognitive distortions and epistemic vices and the acquisition of epistemic virtues will provide intellectual character transformation in children, support students throughout their education, and contribute positively to their social life. When children realize their cognitive distortions in their childhood, they will be prone to critical thinking and rationality, by moving away from negative-automatic thoughts, and perceiving differences as richness rather than threat.en_US
dc.identifier.citationKılıç, Y. (2023). ''Bilişsel çarpıtma ve epistemik kusur farkındalığının P4C uygulamalarına katkısı''. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(3), 482-514.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20981/kaygi.1321785
dc.identifier.endpage514
dc.identifier.issn2645-8950
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage482
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/kaygi/issue/80418/1321785
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3239826
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/38775
dc.identifier.volume22
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalKaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.subjectP4Ctr_TR
dc.subjectBilişsel çarpıtmatr_TR
dc.subjectEpistemik kusurtr_TR
dc.subjectEpistemik erdemtr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.subjectCognitive distortionen_US
dc.subjectEpistemic viceen_US
dc.subjectEpistemic virtueen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.titleBilişsel çarpıtma ve epistemik kusur farkındalığının P4C uygulamalarına katkısıtr_TR
dc.title.alternativeOn the contribution of cognitive distortions and epistemic vices awareness to the P4C applicationsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
22_3_16.pdf
Size:
418.68 KB
Format:
Adobe Portable Document Format