Publication:
Does practice make perfect? Insights from pre-service EFL teachers via metaphors

dc.contributor.authorEfeoğlu, Gülümser
dc.date.accessioned2024-04-18T05:23:06Z
dc.date.available2024-04-18T05:23:06Z
dc.date.issued2023-10-26
dc.description.abstractHow pre-service EFL teachers conceptualize their professional identities has always been part of scientific inquiry since it is one of the fundamentals of language teaching settings. Yet, uncovering its interaction with constructs such as in-class practice has been only possible via a limited set of instruments one of which is the metaphor analysis. Hence, the aim of the current study was to figure out how pre-service EFL teachers with different experience backgrounds perceive their professional identities, namely English language teachers in the form of metaphors and then to understand if in-class practice either via microteachings or practicum courses had any say on their preferences. Data collected from 184 participants through the metaphor analysis methodology were analyzed qualitatively in line with the framework proposed in Saban, Kocbeker, Saban (2007). Results revealed that although choices were diversified practice type tested across three groups ranging from no experience to experienced affected pre-service EFL teachers’ metaphors. In specific, it was observed that there was a focus shift from a teacher centered account to a learner centered one in line with the accumulation of in-class practice.en_US
dc.description.abstractİngilizce öğretmen adaylarının mesleki kimliklerini nasıl kavramsallaştırdıkları doğrudan yabancı dil öğretimini etkilediği için her zaman bilimsel araştırmaların bir parçası olmuştur. Fakat mesleki kimlik gelişimi ve sınıf-içi alıştırma arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak eğretileme analizi gibi sınırlı sayıdaki araştırma yöntemleri ile mümkündür. Buradan hareketle, bu çalışmanın amacı öğretme deneyimi açısından farklılık gösteren İngilizce öğretmen adaylarının mesleki kimliklerini nasıl anlamlandırdıklarını eğretileme yöntemiyle bulmak ve sonrasında küçük ölçekli öğretim ya da uygulamalı staj ile elde edilen sınıf içi alıştırmalarının eğretileme tercihlerinde bir etkisi olup olmadığını araştırmaktır. Eğretileme çözümleme yöntemi ile 184 katılımcıdan toplanan veriler Saban, Kocbeker, Saban (2007) tarafından önerilen çerçevede nitel olarak incelenmiştir. Sonuçlar her ne kadar öğretmen adaylarının tercihlerinde farklılık olsa da deneyimsizden çok deneyimliye kadar üç grup şeklinde sınıflandırılan katılımcıların sınıf içi alıştırma bakımından birbirinden farklılaştığını göstermiştir. Özellikle, öğretmen adaylarının deneyimlerinin artmasıyla öğretmen odaklı bir yaklaşımdan öğrenci odaklı bir yaklaşıma geçiş gözlemlenmiştir.tr_TR
dc.identifier.citationEfeoğlu, G. (2023). ''Does practice make perfect? Insights from pre-service EFL teachers via metaphors''. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 907-924.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19171/uefad.1355050
dc.identifier.endpage924
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage907
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3384721
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/80794/1355050
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/41158
dc.identifier.volume36
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMetaphorsen_US
dc.subjectTeacher cognitionen_US
dc.subjectEnglish language teachingen_US
dc.subjectİngiliz dili eğitimitr_TR
dc.subjectEğretilemetr_TR
dc.subjectÖğretmenlik bilişitr_TR
dc.titleDoes practice make perfect? Insights from pre-service EFL teachers via metaphorsen_US
dc.title.alternativeAlıştırma yapmak mükemmelleştirir mi? Eğretileme yoluyla İngilizce öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesitr_TR
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
36_3_6.pdf
Size:
986.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format