Publication: Örtük program yaklaşımı: Bir ölçek geliştirme çalışması
Files
Date
2023-07-16
Authors
Authors
Talu, Ayşe Ahsen
Tezci, Erdoğan
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Bursa Uludağ Üniversitesi
Abstract
Sınıflarda planlı olmayan öğrenme yaşantılarının belirlenmesinin, öğrenme öğretme süreçlerinin yönünün belirlemede önemli olduğu söylenebilir. Planlı olmayan bu öğrenme yaşantıları örtük program ile ilişkilidir. Örtük program yaklaşımlarının analiz edilmesi ise eğitim süreçlerinin doğasını açıklamaya katkı sunacaktır. Çalışma ile eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının ve öğretmen adaylarının örtük program yaklaşımlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesinde, Lynch’in (1989) örtük program teorisinden yararlanılmıştır. Çalışmanın ilk aşamasında 219 öğretim elemanı ve 454 öğretmen adayından oluşan gruptan elde edilen veriler ile Açımlayıcı Faktör Analizi(AFA) yapılmıştır. AFA sonucunda 42 maddelik ölçekten sekiz madde çıkarılmıştır. Bu analiz sonucunda elde edilen 34 maddelik üç faktör ve yedi alt boyuttan oluşan ölçek farklı bir örneklem grubundan (353 öğretmen adayı ve 47 öğretim elemanı) elde edilen veriler ile Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. DFA’dan elde edilen uyum indeksleri AFA ile ortaya çıkan yapının DFA ile desteklendiğini göstermiştir. DFA ile elde edilen yapının uyum indeks değerleri de kabul edilebilir olarak belirlenmiştir. Her iki DFA sonucunun AFA sonuçları ile uyumlu olduğu anlaşılmıştır. Ölçeğin hem alt boyutları hem de geneline ait olarak belirlenen Cronbach Alpha güvenirlik katsayılarının iyi bir düzeyde olduğu söylenebilir. Örtük program yaklaşımı ölçeği, üç faktör, yedi alt boyut ve 34 maddeden oluşmuştur. Sonuçlar, eğitim fakültesi öğretim elemanları ve öğretmen adaylarının örtük program yaklaşımlarını tespit etmek amacı ile geliştirilen ölçeğin güvenilir ve geçerli olduğunu göstermektedir.
Determining unplanned classroom learning experiences is important for the direction of learning and teaching processes. These unplanned learning experiences are related to hidden curriculum. Analyzing hidden curriculum approacheswill contribute to the explanathe tion of the nature of educational processes. The current study aimed to develop a scalebased on Lynch’s (1989) theory to determine the hidden curriculum approaches of the faculty members and teachercandidates in faculties of education. In the first stage of the study, Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted with 219faculty members and 454 teacher candidates. As a result of EFA, eight items were removed from the 42-item scale.Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted with a different sample group (353 teacher candidates and 47 facultymembers) via a 34-item scale consisting of three factors and seven sub-dimensions. The fit indices of CFA show that thestructure revealed by EFA is supported by CFA and the fit index values of the structure were also determined as acceptable.It was understood that both CFA results, were parallel with EFA results. It can be said that the Cronbach Alpha reliabilitycoefficients determined for both the sub-dimensions and the scale are at a good level. The hidden curriculum approach scaleconsisted of three factors, seven sub-dimensions and 34 items. The results show that the scale developed to determine hidden curriculum approaches of education faculty members and teacher candidates is reliable and valid.
Determining unplanned classroom learning experiences is important for the direction of learning and teaching processes. These unplanned learning experiences are related to hidden curriculum. Analyzing hidden curriculum approacheswill contribute to the explanathe tion of the nature of educational processes. The current study aimed to develop a scalebased on Lynch’s (1989) theory to determine the hidden curriculum approaches of the faculty members and teachercandidates in faculties of education. In the first stage of the study, Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted with 219faculty members and 454 teacher candidates. As a result of EFA, eight items were removed from the 42-item scale.Confirmatory Factor Analysis (CFA) was conducted with a different sample group (353 teacher candidates and 47 facultymembers) via a 34-item scale consisting of three factors and seven sub-dimensions. The fit indices of CFA show that thestructure revealed by EFA is supported by CFA and the fit index values of the structure were also determined as acceptable.It was understood that both CFA results, were parallel with EFA results. It can be said that the Cronbach Alpha reliabilitycoefficients determined for both the sub-dimensions and the scale are at a good level. The hidden curriculum approach scaleconsisted of three factors, seven sub-dimensions and 34 items. The results show that the scale developed to determine hidden curriculum approaches of education faculty members and teacher candidates is reliable and valid.
Description
Keywords
Örtük program, Ölçek geliştirme, Öğretim elemanı, Öğretmen adayı, Hidden curriculum, Scale development, Faculty member, Teacher candidate
Citation
Talu, A. A. ve Tezci, E. (2023). "Örtük program yaklaşımı: Bir ölçek geliştirme çalışması". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 560-594.