Publication:
Bir bilgelik eğitimi olarak çocuklarla felsefe

dc.contributor.authorDirican, Rabia
dc.date.accessioned2023-12-29T09:57:25Z
dc.date.available2023-12-29T09:57:25Z
dc.date.issued2023-08-26
dc.description.abstractAmacı ve nihayetinde bir felsefe etkinliği olan çocuklarla felsefe, bilgelik anlayışından uzak tutulmaması, kadim kökleri ile daim bir irtibat üzere kurulması gereken bir eğitim çeşididir. Ancak mevcut duruma bakıldığında çocuklarla felsefenin çoğunlukla pozitivist bir bilim anlayışı ile çalışıldığı görülmektedir. Felsefenin kavram olarak içinde barındırdığı bilgelik sevgisi anlayışını amaç edinen, felsefe tarihinden ve kültürel temellerden güç alan bir çocuklarla felsefe algısının inşasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bundan da önce -felsefe tarihinde Platon’un akademisi, Pithagoras okulu ya da Farabi’nin eserleri- gibi muhtelif metinlerde rastlandığı üzere, felsefe yapmanın bazı önkoşullarının olduğu fikri model alınarak çocuk seviyesinden beklenebilecek güçlükte ön koşulların oluşturulması elzemdir. Modern çağın helikopter anne babaları tarafından yetiştirilen kırılgan çocukların önce felsefeye hazırlanması gerektiği, bunun da konfor alanından çıkarak varoluşsal sorumluluklarını çocuğa tekrar vermekle mümkün olacağı düşünülmektedir. Çocuklara ‘aklını kullanma cesareti’ ve kendi kararlarını alarak kendi düşüncelerini üretebilme sorumluluğunu vermek, ebeveynlerin zihnindeki ‘bakıma her zaman muhtaç’ çocuk algısını tekrar irdeleyerek çocukların özerk olabileceği bir zemin inşa etmek, çocuklarla felsefenin en verimli şekilde amacına ulaşabilmesi için neredeyse bir zorunluluktur. Öte yandan teorik yapı çalışmalarında çocuklarla felsefenin çocukların yaratıcılığına etkisi, duygusal zekayı, problem çözme becerilerini geliştirmeye etkisi vb. dar kalıplardan çıkılarak bilgelik sevgisi ve arayışının içinde barındırdığı ‘kendini bilmek’, ‘erdemli olmak’ gibi derin amaçların peşine düşmek, felsefeyi eğitimde araçsallaştırmayı engelleyebilecektir.tr_TR
dc.description.abstractPhilosophy with children, whose purpose and ultimately is a philosophy activity, is a kindof education that should not be kept away from the understanding of wisdom and should beestablished in order to have a constant connection with its ancient roots. However, when we look atthe current situation, it is seen that philosophy with children is mostly studied with a positivistunderstanding. There is a need to build a perception of philosophy with children that aims at thelove of wisdom contained in philosophy as a concept, draws strength from the history of philosophyand cultural foundations. Before that, -such as Plato's academy, the Pythagorean school or Farabi’sworks have some prerequisites- it is essential to create prerequisites for the difficulties that can beexpected from the child level. It is thought that fragile children raised by helicopter parents of themodern era should be prepared for philosophy first. it is thought that this will be possible bystepping out of the comfort zone and giving existential responsibilities to the child again. Givingchildren the ‘courage to use their minds’ and the responsibility to have their own thoughts bymaking their own decisions, building a ground where children can be autonomous by re-examiningthe perception of children ‘always in need of care’ in the minds of parents, is almost a necessity forphilosophy with children to achieve its goal in the most efficient way. On the other hand, intheoretical structure studies, the effect of philosophy with children on children's creativity, theeffect on improving emotional intelligence, problem solving skills, etc. getting out of narrowpatterns and pursuing deep goals such as ‘self-knowledge’, ‘being virtuous’, which are contained inthe love and search for wisdom, will prevent the instrumentalization of philosophy in education. en_US
dc.identifier.citationDirican, R. (2023). "Bir bilgelik eğitimi olarak çocuklarla felsefe". Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 22(3), 34-58.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.20981/kaygi.1325312
dc.identifier.endpage58
dc.identifier.issn2645-8950
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage34
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/kaygi/issue/80418/1325312
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/kaygi/issue/80418/1291864
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/38701
dc.identifier.volume22
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalKaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.subjectÇocuklarla felsefetr_TR
dc.subjectÇocuklar için felsefetr_TR
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectEğitimtr_TR
dc.subjectBilgeliktr_TR
dc.subjectPhilosophy with children en_US
dc.subjectPhilosophy for children en_US
dc.subjectPhilosophy en_US
dc.subjectEducation en_US
dc.subjectWisdom en_US
dc.titleBir bilgelik eğitimi olarak çocuklarla felsefetr_TR
dc.title.alternativePhilosophy with children as an education of wisdom en_US
dc.typeArticle en_US
dspace.entity.typePublication en_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
22_3_2.pdf
Size:
352.44 KB
Format:
Adobe Portable Document Format