Publication:
Peacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace education

dc.contributor.buuauthorDinçer, Figun
dc.contributor.departmentEğitim Fakültesi
dc.date.accessioned2020-08-21T10:51:40Z
dc.date.available2020-08-21T10:51:40Z
dc.date.issued2012-04-01
dc.description.abstractTimoty Reagan says “Peace is our future, and peace education is a key means toward reaching that future” (2003: 2). It is assumed that Anatolian Sufis have been using that key means since thirteenth century. Regardless of the geographical, religious, cultural and chronological distances among them, the verses of Sufis in Anatolia contain similar messages with the peace education today that highlights values like humanism, peace, conflict resolution and tolerance. In addition to these values, the Sufi verses reflect the themes of love toward both God and the whole range of existence. The aim of this present study is to explore the peacemaking skills in some of the verses of Mevlâna Jelaleddin Rumî, Yunus Emre, Kul Himmet, Pir Sultan Abdal and Gaybî Sunullah and to discuss their approach to the concepts like conflict/conflict resolution and humanism for a peaceful world.
dc.description.abstractTimoty Reagan “Barış bizim geleceğimizdir ve barış eğitimi geleceğe erişmemizde anahtar araçtır” der (2003: 2). Bu çalışmada barış kavramının, Anadolu mutasavvıfları tarafından on üçüncü yüzyıldan beri işlenmekte olduğu vurgulanmıştır. Yazıldıkları ülkeler ve dönemler itibariyle, Anadolu tasavvuf şiirleri, aralarındaki coğrafi, dinî, kültürel ve tarihsel farklılıklara rağmen, günümüz barış eğitiminde vurgulanmakta olan insanlık, barış, uzlaşı ve hoşgörü mesajları içermekte olduğu görülmektedir. Bunların yanı sıra, tasavvuf şiirlerinde hem Tanrı’ya ve hem de varlıklar âlemine karşı duyulan sevgi teması işlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, Mevlâna Celaleddin Rumî, Yunus Emre, Gaybî Sunullah, Kul Himmet ve Pir Sultan Abdal’ın şiirlerindeki barış sağlamaya yönelik çabaları tespit etmek, barış dolu bir dünya için çatışma/uzlaşma ve hümanizm gibi kavramları toplumsal kazanımlar ölçeğinde açıklık getirmektir.
dc.identifier.citationDinçer, F. (2012). “Peacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace education”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 25(1), 35-50.
dc.identifier.endpage50
dc.identifier.issn2667-6788
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage35
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153459
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12385
dc.identifier.volume25
dc.language.isoen
dc.publisherUludağ Üniversitesi
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Education
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPeace education
dc.subjectConflict resolution
dc.subjectConflict
dc.subjectPeace
dc.subjectNafs
dc.subjectSufism
dc.subjectBarış eğitimi
dc.subjectUzlaşma
dc.subjectÇatışma
dc.subjectBarış
dc.subjectNefis
dc.subjectTasavvuf
dc.titlePeacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace education
dc.title.alternativeBarış sağlama becerileri: Anadolu tasavvuf dizeleri ve barış eğitimi
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentEğitim Fakültesi

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
25_1_3.pdf
Size:
208.23 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
25_1_3

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: