Publication: 11-15 yaş grubu öğrencilerin beden perküsyonuna ilişkin metaforik algılarının incelenmesi
Abstract
Beden perküsyonu olarak da bilinen beden müziği, bedenin çeşitli yerlerini bir çalgı gibi kullanarak bilinçli bir şekilde elde edilen seslerin ve hareketlerin bütünü olarak tanımlanabilmektedir. Orff ve Dalcroze gibi müzik eğitimi yaklaşımlarında hareket ve müzik birlikte kullanılmakta, okullarda uygulamaları yapılmaktadır. Ancak beden perküsyonu uygulaması yapan öğrencilerin bu uygulama hakkında nasıl bir algıya sahip olduğu merak konusu olmuştur. Dolayısıyla ortaokul ve lise kademesinde öğrenim gören 11-15 yaş arası öğrencilerin müzik derslerinde uyguladıkları beden perküsyonuna yönelik algılarının metaforik olarak incelenmesi bu çalışmanın konusunu oluşturur. Fenomenoloji (olgu bilim) desenine dayanan araştırmanın örneklemini, özel bir okulda öğrenim gören ve müzik derslerinde beden perküsyonu çalışmaları yapan 120 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplayabilmek amacıyla “Beden perküsyonu ... gibidir/benzer. Çünkü ...” cümlelerinden oluşan bir metafor formu hazırlanmış ve öğrencilerden boşlukları doldurmaları istenmiştir. İçerik analizi yapılarak incelen metaforlar 14 farklı kategoride toplanmış kavramsal olarak ortak özelliklerine göre beş farklı tema altında birleştirilmiştir. Miles ve Huberman testi sonucundan %90 oranında güvenilir bir analiz yapılmıştır. Bulgulara göre öğrenciler beden perküsyonunu %34 oranında “Olumlu bir duygu durumu “olarak “Eğlenceli, Başarılı Hissettiren ve Rahatlatan” şeklinde algılamaktadırlar. Öğrenciler aynı zamanda beden perküsyonunu %23 oranında “Olumsuz bir duygu durumu” olarak “Sıkıcı, Can yakan ve Yorucu” şeklinde algılamaktadırlar. Elde edilen bulgular doğrultusunda sayısal değerler incelendiğinde öğrencilerin beden perküsyonunu olumlu bir duygu durumu olarak algıladıkları söylenebilir. Sonuç itibarıyla gelecekte yapılacak araştırmalara ışık tutabileceği düşünülen bu çalışmanın daha geniş kapsamlı bir örneklem ve farklı araştırma desenleri kullanılarak farklı özellikteki örneklem gruplarıyla da yapılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Body percussion, also known as body music, can be defined as the conscious production of sounds and movements obtained by using different parts of the body as instruments. Approaches to music education such as Orff and Dalcroze incorporate the use of movement and music together, and these practices are implemented in schools. However, it is unknown how students who engage in body percussion perceive this practice. Therefore, the aim of this study is to examine the perceptions of 11-15-year-old students attending middle and high school regarding body percussion via metaphors. The sample of the research, based on the phenomenology design, consists of 120 students attending a private school who engage in body percussion activities during music lessons. In order to collect data, a metaphor form consisting of sentences like "Body percussion is like/ similar to... because..." was prepared, and students were asked to fill in the blanks. The metaphors obtained were analyzed using content analysis and categorized into 14 different categories, and then consolidated under five different themes based on their conceptual similarities. A reliable analysis was conducted with a 90% confidence according to Miles and Huberman test. According to the findings, students perceive body percussion as a "Positive emotional state" to a 34% extent, described as "Fun, Inspiring, and Relaxing". Furthermore, students perceive body percussion as a "Negative emotional state" to a 23% extent, described as "Boring, Painful, and Tiring". Based on the obtained findings, it can be said that students perceive body percussion as a positive emotional state. In conclusion, it is believed that this study could be replicated with larger sample groups of different characteristics using different research designs.
Body percussion, also known as body music, can be defined as the conscious production of sounds and movements obtained by using different parts of the body as instruments. Approaches to music education such as Orff and Dalcroze incorporate the use of movement and music together, and these practices are implemented in schools. However, it is unknown how students who engage in body percussion perceive this practice. Therefore, the aim of this study is to examine the perceptions of 11-15-year-old students attending middle and high school regarding body percussion via metaphors. The sample of the research, based on the phenomenology design, consists of 120 students attending a private school who engage in body percussion activities during music lessons. In order to collect data, a metaphor form consisting of sentences like "Body percussion is like/ similar to... because..." was prepared, and students were asked to fill in the blanks. The metaphors obtained were analyzed using content analysis and categorized into 14 different categories, and then consolidated under five different themes based on their conceptual similarities. A reliable analysis was conducted with a 90% confidence according to Miles and Huberman test. According to the findings, students perceive body percussion as a "Positive emotional state" to a 34% extent, described as "Fun, Inspiring, and Relaxing". Furthermore, students perceive body percussion as a "Negative emotional state" to a 23% extent, described as "Boring, Painful, and Tiring". Based on the obtained findings, it can be said that students perceive body percussion as a positive emotional state. In conclusion, it is believed that this study could be replicated with larger sample groups of different characteristics using different research designs.
Description
Keywords
Müzik eğitimi, Beden perküsyonu, Metaforik algı, Music education, Body percussion, Metaphorical perception
Citation
Collections
Metrikler