Browsing by Author "Akan, Ramazan"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hayat bilgisi öğretiminde çocuklar için felsefe (P4C) yaratıcı düşünme becerisi etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerisine etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-06) Akan, Ramazan; Bilgin, Asude; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Sınıf Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-0525-0389Araştırmanın amacı, Hayat Bilgisi Öğretiminde Çocuklar İçin Felsefe (P4C) Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirici Etkinliklerin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerisinin Gelişimine Etkisi’ nin belirlenmesidir. Yapılan nitel çalışma verilerine bakıldığında ön test ve sontest arasında değişiklikler olduğu öğrnecilerin görüşlerinin tamamına yakınında özllikle tasarlarıkları ürünler olasun ifade becerileri olsun hepsinde teknik düşünme, teknolojik özelliklere dayalı projeler üretme gibi düşüncelerin çok fazla yer aldığı görülmektedir. Torrance Yaratıcı Düşünme Testi’nin A ve B formunun uygulama öncesi ve sonrasında uygulanması ile elde edilmiştir. Aşağıda bu deneceler ile ilgili ulaşılan bulguların sonuçlan özetlenmiştir. Hayat bilgisi dersinde yaratıcı düşünmeyi geliştirmeye yönelik bir program uygulanan deney grubunun ön Torrance Yaratıcı Düşünce Testleri ile son Torrance Yaratıcı Düşünce Testleri arasında son testler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney ve kontrol gruplarının Torrance Yaratıcı Düşünce Testi sözel/şekilsel son testleri arasında yapılan istatistiksel çalışma sonrasında tüm alt boyutlarda deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Çalışmada öğrencilerden toplanan veriler sonucu ulaşılan bulgular incelenerek her bir öğrenci için cevaplar işlenmiştir. Buna bağlı olarak öğrencilerin verdiği cevaplara ilişkin olarak elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin 2020-2021 eğitim-öğretim programında viii ‘’Çocuklar İçin Felsefe(P4C) Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirici Etkinliklerin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünme Becerisinin Gelişimine Etkisi’’ konulu tezin Yaratıcı Düşünme Becerisini Geliştirici Etkinlikler Uygulanmadan önce Kontrol grubundaki öğrencilerin ülkemizde Hayat ve Doğada Hayat ünitelerine yönelik yaratıcılıklarına ait görüşleri nelerdir? Bu görüşlerin benzerlik ve farklılık durumu nedir? Görüşlerini belirttikleri araştırma alt sorularına cevaplar aranmıştır. Bu bölümde öğrencilerin ‘’ Ülkemizde Hayat ve Doğada Hayat Ünitelerine yönelik yaratıcılıklarına ait görüşlerine göre bulgular alt problemler gruplandırılarak verilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının Torrance Yaratıcı Düşünce Testi sözel/şekilsel son testleri arasında yapılan istatistiksel çalışma sonrasında tüm alt boyutlarda deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Eğitimde yaratıcılığın geliştirilebileceği en etkili alan olduğuna göre daha duyarlı bir gençlik daha güzel bir çevre ve daha insancıl bir toplum için çocuklarımızın sanatsal zekalarının eğitimine gereken zaman ve önem verilmelidir. Günümüzde çocukların bakış açılarının geliştirilmesi çok önemlidir. Yaratıcı, araştırmacı, yenilikçi bir nesil yetiştirilebilmesi için yaratıcılığı geliştirmeye gereken önem verilmeli ve tüm müfredat programlan içinde yerini almalıdır. Hayat bilgisi dersi programlarında yer alan üç boyutlu çalışmalar ile yaratıcı düşünmeyi geliştirmeye yönelik olarak çok etkili bir şekilde kullanılabilir.Item İlköğretim Türkçe 5. sınıf ders kitaplarındaki tümce yapıları(Uludağ Üniversitesi, 2001) Akan, Ramazan; Durak, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı/Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı.Bu araştırmayla, İlköğretim Türkçe beşinci smıf ders kitaplarındaki tümce yapılan sözdizimsel işlevleri dikkate alınarak saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma için İlköğretim beşinci smıf Türkçe ders kitaplarından Ahmet Gümüş ve Beşir Göğüş'e ait olan iki (2) yapıt inceleme amacıyla seçilmiştir. Söz konusu yapıtların inceleme aracı olarak belirlenmesinde, ilköğretim sınıf öğretmenleri tarafından uygun bulunması ve uzun yıllardan beri ders kitabı olarak okutuluyor olması göz önünde tutulmuştur. Tümce yapılarını irdeleyebilmek için tümcelerin sınıflandırılması gereksinimi ortaya çıkmıştır. Bunun için tümce yapılarının sözdizimsel işlevleri temel alınarak tümcelerin öbeklendirilmesi yoluna gidilmiştir. Bu yaklaşımla, öbeklendirmelerin içinde yer alan öğeler tek tek tespit edilerek "tümce tipleri" birer birer ortaya çıkarılmıştır. Böylelikle "tümce tipleri" saptanarak tümce "tipolojisi" ne ulaşılmıştır. Bu araştırmada problem; "ilköğretim Türkçe beşinci sınıf ders kitaplarındaki tümce yapıları " şeklinde ifade edilmiş ve dört alt probleme ayrılmıştır. Bu araştırma ile ilgili alt problemler aşağıdaki gibi ifade edilmiştir. 1. Tümce yapılarının belirlenmesindeki sorunlar. ı 2. Tümce yapılarının saptanmasının yararlan. 3. Literatürdeki tümce yapılan. 4. Sözdizimsel işlevleri bakımından İlköğretim Türkçe beşinci sınıf ders kitaplanndaki tümce tipleri. Araştırmada ele alınan problem ve alt problemlere ilişkin veriler Türkçe beşinci sınıf ders kitaplarındaki metinler analiz edilerek elde edilmiştir. Dilbilgisel çözümleme öğelerinin yerli yerine konulması, öğelerin ve öbcklenmelcrin sınırlarının çizilmesi her ne kadar bu çalışmada yer verilmemişse de öğrencinin anlama ve anlatma becerisinin geliştirilmesi Türkçe ders kitaplarının öğrenci düzeyine uygunluğunun araştırılabilmesi için önemlidir. Tümce yapılannın analiz edilmesi yoluyla elde edilen sonucu şöyle özetleyebiliriz: Tümce yapılan, sözdizimsel işlevleri yönüyle incelenerek tümce tipleri belirlenmiştir.Publication The interrelation between philosophy for children (P4C) and creative thinking(Acad Publ House, 2023-01-01) Akan, Ramazan; Cücen, Abdulkadir; ÇÜÇEN, ABDULKADİR; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Felsefe Bölümü; 0000-0001-8092-1472; IBK-9531-2023The aim of teaching philosophy to children ultimately is not to teach them the history of philosophy, but rather to teach them to think, starting from philosophical concepts. This will help to develop high-level skills in children such as questioning, research, understanding and interpreting knowledge, establishing meaningful relationships between knowledge, creating original ideas, and problem-solving. Models of philosophizing with children have been developed, and systematic application attempts have been made, producing successful results in many countries of the world. According to Matthew Lipman, these skills should be developed at a very young age with use of the model of philosophy for children (P4C). Our aim is to show and explore how to develop and sustain creative thinking, which is one of the achievements of P4C. If Lipman is right, children participating in these activities will start to gain creative thinking skills from an early age and will apply this foundation in other knowledge acquisition processes at more advanced developmental stages. This presentation aims to reveal the interrelation between P4C and creative thinking activity. First P4C will be explained, and then creative thinking and the interrelation between the two will be expanded upon in the conclusion.Item Türkiye'deki eğitim kurumlarında uygulanan çocuklar için felsefe (philosophy for children- p4c) program uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-09) Akan, Ramazan; Bilgin, Asude; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; 0000-0001-8153-9080Yapay zekanın egemen olmaya başladığı günümüzde çocukların var olan olay, olgu ve durumlarla ilgili kavramlar geliştirirken sorgulaması ve tartışmacı bir tutum sergilemeleri çocukları anlamlı öğrenmeye taşımakta ve bilgilerin kalıcılığının sağlanmasını sağlamaktadır. Bu araştırmaya veri elde etmek amacıyla yapılan çalıştaydı Türkiye’deki eğitim kurumlarında uygulanan çocuklar için felsefe (P4C) program uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmaya veri elde etmek amacıyla Eğitim kurumlarında “Çocuklar İçin Felsefe (P4C) Programı” uygulamalarına dönük yapılan çalışmaların belirlenerek ortaya çıkan açık alanlara yönelik stratejiler ile eylem ve faaliyet önerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu araştırma durum deseni çalışması olup, örneklem seçiminde çoklu çeşitlilik kullanılmıştır. Araştırma çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’de uluslararası bir kongreye katılan farklı branşlardan oluşan gönüllü öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada veriler üç gruptan oluşan, her bir grupta yer alan beş katılımcıdan oluşan toplamda on beş öğretmenin görüşleri doğrultusunda gerçekleştirilen çalıştay ile swot analizi ile bilgiler toplanmış ve alınan görüşler doğrultusunda betimsel analizi yöntemiyle çalışılmıştır. Öğretmen görüşlerinden oluşan doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Bu araştırma konusu üzerinde öğretmenlerin yeterli düzeyde hizmet içi eğitime katılmamış olmaları, Çocuklar için Felsefe (P4C) uygulama sahası olarak alanda yeni bir yaklaşım ve uygulama çalışması olması bu bağlamda fiziki donanım ve materyal eksikliklerinin ihtiyacı karşılar nitelik ve nicelikte olmayışı, öğrenci ve öğretmenlerin sorgulamacı ve tartışmacı davranış sergilemede kendilerini ifade etmede özgür ve özgüvenli hissetmemiş olmaları yanlış anlaşılma kaygıları bu araştırmada karşılaşılan sorunlar olarak gözümüze çarpmaktadır. Buna karşın öğretmenlerin Çocuklar için felsefe yaklaşımını doğru soru sorma ve analizinin gerçekleştirilmesinin çocukta öz güven, sorgulama, yaratıcılık, eleştirel düşünme, işbirlikli ve özenli düşünme yönlerini desteklemesi nedeniyle öğrencide akademik başarı, öğretmenlerin mesleki gelişimleri açısından olumlu görüş bildirdiklerini, kendilerini geliştirme fırsatını verdiğini ve farklı bakış açısı kazandırdığını ifade etmişlerdir.