Browsing by Author "Arkan, Burcu"
Now showing 1 - 20 of 21
- Results Per Page
- Sort Options
Publication An analysis of the association between HbA1c levels of patients with type 2 diabetes and nutritional habits(Discovery Publication, 2018-03-01) Avdal, Elif Ünsal; Arkan, Burcu; Atalay, Nesil Gönen; Uran, Berna Nilgün Özgürsoy; Pamuk, Barış Önder; Özyazıcıoğlu, Nurcan; Çınar, Havva Gökdere; ARKAN, BURCU; ÖZYAZICIOĞLU, NURCAN; Çınar, Havva Gökdere; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksekokulu/Hemşirelik Bölümü.; EKJ-6560-2022; AAI-6835-2021; IJR-3146-2023Objective: This study aims to identify the association between the nutritional habits of patients with type 2 diabetes and their HbA1c levels, and to determine the influences of nutritional habits on HbA1c levels.Methods: This descriptive, correlational, cross-sectional study was based on Type 2 diabetes and nutritional habits. A total of 110 individuals with type 1 diabetes were randomly selected from Uludag University Hospital, Bursa, Turkey. The sample power was found to be 92%. The data collection tools were an Information Form for Diabetes Patients and a Nutritional Habits Form. The study data were analyzed with descriptive, Pearson correlation and multiple regression statistics.Results: The study results illustrated a statistically significant relation between the HbA1c levels and nutritional habits of diabetes patients (r = -.88) and further suggested that 72% of changes in HbA1c levels may result from patients' nutritional habits (R2:.72, p=.000).Conclusion: Diabetes patients can better manage a nutritional therapy and control HbA1c levels when their nutritional habits have been identified in detail. Nutritional habits are proven to be influential in maintaining glycemic control, which consequently emphasizes the significance of the nutritional habits of patients with diabetes. In summary, this small-scale cross-sectional study indicates the potential role of nutritional habits in glycemic control.Item Clinical presentation of children in emergency department diagnosed as type-1 diabetes mellitus(Professional Medical Publications, 2014-08-05) Avdal, Elif Ünsal; Tokem, Yasemin; Korkmaz, Medet; Kırbıyıkoğlu, Fatma Iltus; Arkan, Burcu; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksekokulu/Hemşirelik Bölümü.; 26322343100Objectives: This retrospective study evaluates, the clinical and laboratory values of children with type 1 diabetes at the time of first admission to the emergency service. Methods: It is a retrospective study to examine the clinical Et laboratory findings of children visiting the emergency service between 2009 & 2012. The sample of the study included 111 children with newly diagnosed type 1 diabetes. Student t test and chi-square test were used in the analysis. Results: HbA1c and blood glucose levels and ketoacidosis frequency was found significantly changed (p < 0.05). It was detected that the frequency of ketoacidosis at the time of diagnosis was 60% in the children with type 1 diabetes while it was 45% in the second group and 34% in the third group. This difference at the time of admisison was found to be statistically significant (p < 0.05). Conclusion: It became possible to diagnose children with type 1 diabetes much earlier over the course of time, and the number of patients that could be treated before severe diabetic ketoacidosis developed increased. This results is of great importance as it will provide a guide for all medical professionals including nurses.Item COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelerin belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-09-28) Sayar, Gülşen; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Hemşirelik Anabilim Dalı.; 0000-0003-2314-0527Bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelerin belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelenmek ve belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır düzeylerini etkileyen faktörleri saptamak amaçlandı. Çalışma, Ocak- Mart 2022 tarihleri arasında S.B.Ü. Bursa Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ana Bina, Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Binası ve Kalp Merkezi Binalarında görev yapan 120 hemşire ile yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın verileri ''Demografik Bilgiler Formu'', ''Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği (BTÖ-12)'' ve ''Sabır Ölçeği'' kullanılarak toplandı. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde; SPSS 23.0 (Statistical Package For Social Science) programında tanımlayıcı istatistik, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Bonferroni testi ve Pearson korelasyon analizi yapıldı. Araştırma bulgularına göre; hemşirelerin Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği toplam puan ortalaması 36,55±8,38 ve Sabır Ölçeği toplam puan ortalaması 37,08±7,45 olarak bulundu. Belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır ölçeği toplam puanları ile alt boyutları yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslekte çalışma yılı, COVID- 19 pandemi sürecinde vardiya düzeni, COVID-19 servisinde (Acil-yoğun bakım- klinik) çalışma durumuna göre karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadı (p>0,05). Belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği toplam puanı ile sabır ölçeği toplam puanı arasında ters yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulundu (r=-0,287; p=0,001). Bekâr hemşirelerin, ileriye yönelik kaygı puanı evlilere göre daha yüksek saptandı (p=0,049). Sonuç olarak; Belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği toplam puanı ile sabır ölçeği toplam puanı arasında ters yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunduğu, belirsizliğe tahammülsüzlük puanı yüksek hemşirelerin sabır puanının düşük olduğu tespit edilmiştir.Item COVID-19 Pandemi sürecinde hemşirelerin belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(2024-02-02) Sayar, Gülşen; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı; 0000-0002-7285-6196Bu çalışmada, COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelerin belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlandı. Çalışma, Ocak- Mart 2022 tarihleri arasında Sağlık Bilimleri Üniversitesi Bursa Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ana Bina, Kadın Doğum-Çocuk Hastalıkları Binası ve Kalp Merkezi Binalarında görev yapan 120 hemşire ile yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Araştırmanın verileri ‘’Demografik Bilgiler Formu”, “Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği’’ ve ‘’Sabır Ölçeği” kullanılarak toplandı. Araştırmada hemşirelerin Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği toplam puan ortalaması 36,55±8,38 ve Sabır Ölçeği toplam puan ortalaması 37,08±7,45 olarak bulundu. Belirsizliğe tahammülsüzlük ve sabır ölçeği toplam puanları ile alt boyutları yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslekte çalışma yılı, COVID-19 pandemi sürecinde vardiya düzeni, COVID-19 servisinde çalışma durumuna göre karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmadı (p>0,05). Belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği toplam puanı ile sabır ölçeği toplam puanı arasında ters yönlü zayıf düzeyde anlamlı ilişki bulundu (r=-0,287; p=0,001). Bekâr hemşirelerin, ileriye yönelik kaygı puanı evlilere göre daha yüksek saptandı (p=0,049). Belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği toplam puanı ile sabır ölçeği toplam puanı arasında ters yönlü zayıf düzeyde istatistiksel olarak anlamlı ilişki ve belirsizliğe tahammülsüzlük puanı yüksek hemşirelerin sabır puanının düşük olduğu bulunmuştur.Item Determination of compassion levels of nurses working at a university hospital(Springer, 2020-02) Arkan, Burcu; Yılmaz, Dilek; Düzgün, Fatih; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-7269-8493; 0000-0002-7285-6196; EKJ-6560-2022; GXI-1202-2022; EUT-2267-2022; 26322343100; 57188753630; 57207694723This study was conducted to determine the compassion levels of nurses working in a university hospital. The study sample consists of 227 nurses who were available and participated in the research voluntarily during the study. The study data were collected by using "Nurse Description Form" and "Compassion Scale (CS)." In the analysis of the study data, number, percentage, mean and independent T test and ANOVA test were used. The total mean score of CS of the nurses was found as 97.02 +/- 10.67. There was no statistically significant difference between gender, marital status and weekly work hours of the nurses and their total CS score means and total sub-scale score means. On the other hand, there was a statistically significant difference between the age variable of the nurses and the sub-scale of "separation," between the education level of the nurses and their total CS score means. As a result, it was found that the level of compassion of the nurses was moderate and the level of education affected the compassion levels of the nurses.Item Evaluation of students' knowledge about paediatric dosage calculations(Elsevier, 2017-09-14) Özyazıcıoğlu, Nurcan; Aydın, Ayla İrem; Sürenler, Semra; Çınar, Hava Gökdere; Yılmaz, Dilek; Arkan, Burcu; Tunç, Gülseren Çıtak; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/İşletme Hemşireliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Temel Hemşirelik Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim.; 0000-0002-5792-5958; 0000-0002-9402-9861; 0000-0003-1329-1719; 0000-0001-7269-8493; AAI-6835-2021; AAI-7933-2021; AAE-2648-2019; ADO-4343-2022; V-6292-2018; 23486367700; 57195728586; 36443051100; 57195723954; 58371658500; 26322343100; 57201027777Medication errors are common and may jeopardize the patient safety. As paediatric dosages are calculated based on the child's age and weight, risk of error in dosage calculations is increasing. In paediatric patients, overdose drug prescribed regardless of the child's weight, age and clinical picture may lead to excessive toxicity and mortalities while low doses may delay the treatment. This study was carried out to evaluate the knowledge of nursing students about paediatric dosage calculations. This research, which is of retrospective type, covers a population consisting of all the 3rd grade students at the bachelor's degree in May, 2015 (148 students). Drug dose calculation questions in exam papers including 3 open ended questions on dosage calculation problems, addressing 5 variables were distributed to the students and their responses were evaluated by the researchers. In the evaluation of the data, figures and percentage distribution were calculated and Spearman correlation analysis was applied. Exam question on the dosage calculation based on child's age, which is the most common method in paediatrics, and which ensures right dosages and drug dilution was answered correctly by 87.1% of the students while 9.5% answered it wrong and 3.4% left it blank. 69.6% of the students was successful in finding the safe dose range, and 79.1% in finding the right ratio/proportion. 65.5% of the answers with regard to Ml/dzy calculation were correct. Moreover, student's four operation skills were assessed and 68.2% of the students were determined to have found the correct answer. When the relation among the questions on medication was examined, a significant relation (correlation) was determined between them. It is seen that in dosage calculations, the students failed mostly in calculating ml/dzy (decimal). This result means that as dosage calculations are based on decimal values, calculations may be ten times erroneous when the decimal point is placed wrongly. Moreover, it is also seen that students lack maths knowledge in respect of four operations and calculating safe dose range. Relations among the medications suggest that a student wrongly calculating a dosage may also make other errors. Additional courses, exercises or utilisation of different teaching techniques may be suggested to eliminate the deficiencies in terms of basic maths knowledge, problem solving skills and correct dosage calculation of the students.Item Examining the relationship between the healthy lifestyle behaviours, anthropometric measurements and cardiovascular functions of first grade university students(Scibulcom, 2016) Yılmaz, Dilek; Arkan, Burcu; Çınar, Hava Gökdere; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksekokulu/Hemşirelik Bölümü.; 0000-0002-5792-5958; 0000-0001-7269-8493; GXI-1202-2022; EKJ-6560-2022; AAI-7933-2021; 58371658500; 26322343100; 57195723954The objective of this study is to determine the healthy lifestyle behaviours of first grade nursing students and examine the relationship between their healthy lifestyle behaviours, anthropometric measurements and cardiovascular functions. This study was planned in a prospective, descriptive and cross-sectional way. The study sample consisted of 100 students who accepted to participate in the study. Scale for Healthy Lifestyle Behaviours was used to determine students healthy lifestyle. Also, it was recorded the body weight, stature, waist circumference, hip circumference, wrist circumference and body mass index (BMI) of each student answering the question forms on the data collection form. As a result of this study, the first university nursing students were observed to have moderate levels of healthy lifestyle behaviours. A statistically significant relationship was determined between the waist circumference, wrist circumference measurements of students who participated in the study and body mass index and diastolic blood pressure averages, wrist circumference measurements and systolic blood pressure averages.Item Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin bireysel kariyer planlama eğilimlerinin değerlendirilmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-12-03) Çınar, Hava Göktere; Yılmaz, Dilek; Arkan, Burcu; Arslan, Melik; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-5792-5958; 0000-0001-7269-8493; 0000-0002-7285-6196; 0000-0002-2273-3825Bu araştırma hemşirelik son sınıf (4. Sınıf) öğrencilerinin bireysel kariyer planlama eğilimlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 4. sınıf öğrenciler üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL)” kullanılmıştır. Çalışmaya katılmayı kabul eden 83 öğrencinin yaş ortalaması 22,14 ±1,48 ve %63,9’u kadındır. Hemşirelik mesleğini tercih etme nedenlerinden en fazla tercih edilen %38,6 ile iş bulma imkânı kolaylığıdır. Öğrencilerin cinsiyetine ve “Bölümü isteyerek seçme durumu”, “Mesleği sevme durumu”, “Kariyer fırsatlarını bilme durumu”, “Hemşirelik mesleğini tercih etme nedeni” ve “Kariyer planı hedefleri” sorularına verdikleri yanıtlara göre KARGEL alt boyut ölçek puanları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerinin Kariyer Geleceği Ölçeği toplam puan ortalamaları yüksek düzeydedir (85,36±12,62). Öğrencilerin mevcut kariyer iyimserliği, kariyer uyumunun ve bilgi alt boyutlarının öğrencilerde yüksek olması nedeni ile bu sonucu öğrencilerde fırsata dönüşt ürülebilmesi için kariyer danışmanlığı sürecinin eğitim kurumlarınca daha iyi yönetilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.Item Kıyamet kaygısı ve inancı ölçeği (KKİÖ)’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-01-22) Alban, Işıl; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Hemşirelik Anabilim Dalı.; 0009-0000-2895-3290Bu araştırma, Kıyamet Kaygısı ve İnancı Ölçeği (KKİÖ)’ni Türkçeye uyarlamak üzere geçerlik ve güvenirliğini test etmek amacı ile yapılmış metodolojik bir araştırmadır. Araştırma, Haziran-Ağustos 2023 tarihleri arasında, Türkiye genelinde sosyal medya üzerinden kartopu örnekleme yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın verileri “Sosyo-demografik Veri Toplama Formu” ve “Kıyamet Kaygısı ve İnancı Ölçeği (KKİÖ) “kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler için SPSS 26 paket programı, model uyumunun incelenmesinde ise LISREL paket programı kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği DFA ve AFA ile gerçekleştirilmiştir. Güvenirlik için Cronbach Alfa değeri hesaplanmıştır. Buna ek olarak iki yarı test güvenirliği hesaplanmıştır. Tanımlayıcı istatistikler için sayı, ortalama ve yüzdelikler kullanılırken ilişkilerin aranmasında ise korelasyon analizi tercih edilmiştir. Ölçek hemşirelik alanından uzmanlara sunulmuş ve 0,90 KGİ değeri ile kapsam geçerliği sağlanmıştır. Ölçme aracının üç boyutlu hali ile toplam açıklama varyansı%53,345 (p<0,001) olarak hesaplanmıştır. Birinci düzey ilişkisiz DFA modeli uygulamasında, Sosyal Darwinizm alt boyutunun bir maddesi t değeri için gerekli olan değeri sağlamadığı için modelden çıkartılmıştır. Böylece “Kıyamet Kaygısı ve İnancı Ölçeği (KKİÖ)” nin orijinalinde yer alan 3 boyutlu ve 11 maddelik yapısı, Türk kültüründe 3 alt boyut ve 10 madde olarak doğrulanmıştır. Ölçekten alınabilecek puanlar 10-50 aralığında olup, puan artışı kıyamet kaygısının ve kıyamet gününe hazırlık inancının yüksek olduğu anlamına gelmektedir. Ölçeğin Cronbach Alfa değeri 0,78 olarak belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre ölçeğin iki yarısı arasında yüksek düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı ilişki olduğu görülmüştür (r: 0,71; p< 0,001). Katılımcıların, Kıyamet Kaygısı ve İnancı ölçme aracına yönelik tutumları ile alt boyutlar arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler saptanmıştır.Item Olumlu Annebabalık Eğitimi Programı’nın (Positive Parenting Program-Triple P) ailenin ruh sağlığına etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-02-01) Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi.; 0000-0002-7285-6196Araştırmanın amacı montessori okulunda okuyan çocukların ebeveynlerine uygulanan Triple P-Olumlu Anne Babalık Eğitim Programı’nın ebeveyn tutumu, ebeveyn ruh sağlığı ve çocuk davranışına etkisini incelemektir. Araştırma yarıdeneysel olarak planlanmıştır. Araştırma Bursa’da özel bir anaokulunda yapılmıştır. Eğitimler Aralık 2014-Ocak 2016 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmayı kabul eden, 3-6 yaş aralığında çocuğu olan, 74 anne baba araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veriler Sosyo-Demografik Veri Toplama Formu, Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği, Genel Sağlık Anketi–12, Güçler ve Güçlükler Anketi, Memnuniyet Anketi ile toplanmıştır. Anne babalara 8 hafta süren Olumlu Anne-Babalık Programı (Group Triple P) uygulanmıştır. Eğitimden sonra toplanan veriler t-testi analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Montessori okulunda okuyan çocukların ebeveynlerine uygulanan Triple P-Olumlu Anne-Babalık Eğitim Programı anne baba tutumlarını, ebeveynlerin ruh sağlığı düzeyini değiştirmede etkili olduğu, çocukların problemli davranışlarını azalttığı saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar daha büyük örneklemde, randomize kontrollü ve ileriye dönük izlemin yapıldığı yeni çalışmaların planlanması, Triple P-Olumlu Anne-Babalık Eğitim Programı ve ülkemizde mevcut uygulanan programların sonuçların karşılaştırıldığı araştırmaların yapılması ve bu programın tüm ülkede yaygınlaştırılması önerilmektedir.Item Panik atak tanısı alan hastaların acil servise başvurma sıklıkları ve başlatan stres etkenleri(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-02-21) Avdal, Elif Ünsal; Uran, Berna Nilgün Özgürsoy; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.Panik atak tanısı alan hastaların acil servise başvurma sıklıkları ve başlatan stres etkenlerinin incelenmesi amacıyla retrospektif olarak planlanmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2010 ile 2016 arasında bir üniversite hastanesinin acil servisine panik atak nedeniyle başvuran 20 ile 79 yaş arası toplam 300 hasta oluşturmuştur. Tanımlayıcı verilerin analizinde sayı yüzde analizleri kullanılırken; kategorik değişkenlerin gruplar arasındaki oranları ise ki-kare analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya dâhil edilen 300 panik atak tanısı almış hastanın %69,1‘i kadın, %30,9‘u erkektir. Panik atak nedeniyle acil servise başvuran hastaların yıllara göre başvurma sıklıkları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p=0.001). Panik ataklarını başlatan stres etkenleri geriye dönük incelendiğinde ise; %35 oranında yeni kanser tanısı almış olma olduğu belirlenmiştir. Araştırma ülkemizde ilk kez acil servislerde panik atak tanılı hastalara yönelik yapılan bir kohort çalışması niteliğindedir. Bu nedenle; çok merkezli, geniş katılımlı toplum temelli araştırmaların yapılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.Item Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sabır düzeyleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-01-19) Özdal, Elif; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Hemşirelik Anabilim Dalı.; 0000-0003-2297-9099Hemşireler kişisel sorunlarıyla baş edebilmeli ve stresli, ani gelişen durumların olabildiği, karmaşık ve hızlı değişim gerektiren hastanede bireylerin sorunlarına çözüm bulmalıdır. Bunu başarmak ve meslekte uzman olabilmek için de sabır tutumuna sahip olması gereklidir. Bu araştırma Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sabır düzeyleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma, Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde 2019- 2020 döneminde öğrenim gören 420 hemşirelik öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma verileri ‘Sosyo-demografik Veri Toplama Formu’, ‘Sabır Ölçeği’ ve ‘Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi’ kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U testi, Bonferroni testi, Shapiro-Wilk testi Kruskal Wallis testi ve Spearman Korelasyon katsayısı analizi yapılmıştır. Öğrencilerin Sabır Ölçeği puan ortalaması 35,24±6,11’dir. Sabır Ölçeği’nin alt boyutlarının ve toplam puanının sınıflara göre karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Dört farklı sınıfta yer alan öğrencilerin gündelik yaşamda sabır, kişilerarası sabır, yaşam zorluklarında sabır ve toplam ölçek puanları birbirine benzerdir. Öğrencilerin bölümü isteyerek seçmesi ile Sabır Ölçeği’nin puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Mezun olunan liseye göre Sabır Ölçeği’nin karşılaştırılmasında kişilerarası sabır ve toplam ölçek puanı istatistiksel farklılık saptanmıştır (p<0,05). Sabır Ölçeği ile Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür. Dışa dönüklük, deneyime açıklık, yumuşak başlılık, sorumluluk kişilik özelliklerine sahip öğrencilerde kişilerarası sabrın, yaşam zorluklarında sabrın ve genel sabrın artacağı; nevrotizim kişilik özelliğine sahip öğrencilerde ise gündelik yaşamda sabrın, kişilerarası sabrın, yaşam zorluklarında sabrın ve genel sabrın azalacağı saptanmıştır. Sonuç olarak; Sabır Ölçeği ile Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu görülmüştür.Item Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin manevi destek algısını etkileyen etmenlerin belirlenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-07-02) Kaplan, Fatma; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Enstitüsü/Hemşirelik Anabilim Dalı.; 0000-0003-3626-0958Çalışma Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin manevi destek algılarını etkileyen etmenlerin belirlenmesi amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı türde yapılmıştır. Çalışmanın evrenini 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 802 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise 4 Şubat-4 Nisan 2019 tarihleri arasında araştırmaya gönüllü olarak katılan ve araştırma koşullarına uyan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırma verileri toplanırken ‘Sosyodemografik Veri Toplama Formu’ ve ‘Manevi Destek Algısı Tespit Ölçeği’ kullanılmıştır ve araştırmadan elde edilen veriler SPSS-23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Shapiro-Wilk Testi iki grup karşılaştırmasında Mann-Whitney U Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmasında Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin Manevi Destek Algı puan ortalaması 51.36±8.96’dır. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda öğrencilerin yaşı, cinsiyeti ve hangi liseden mezun oldukları ile manevi destek algı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak hemşirelik öğrencilerinin Manevi Destek Algısı toplam puan ortalaması düzeyinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ulaştığımız bu sonuç bize hemşirelik öğrencilerinin belirli oranda olumlu maneviyat ve manevi bakım algısına sahip olduklarını göstermektedir.Publication The efficacy and acceptability of the Triple P: Positive Parenting Program with Turkish parents(Wiley, 2020-06-23) Arkan, Burcu; Güvenir, Taner; Ralph, Alan; Day, Jamin; ARKAN, BURCU; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Bölümü.; 0000-0002-7285-6196; E-6291-2017Aim To evaluate the effectiveness of Group Teen Triple P with parents who have behaviorally disturbed adolescents. Methods The research was conducted in an experimental manner. The sample was 76 parents who were grouped as 38 cases and 38 controls with a block randomization method. Data were collected using the Family Background Questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ-12), Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), Conflict Behavior Questionnaire (CBQ), and Parent Satisfaction Questionnaire. Group Teen Triple P Program was implemented with the case group for 8 weeks. Data were collected immediately after the program and again after 3 months. Data were evaluated using variance analysis,t test,chi(2)test, multivariate analysis of covariance, and analysis of covariance test. Results It was found that participation in Group Teen Triple P resulted in the improvement of parental mental health, decreased problematic behavior of the adolescents, and fewer problems between adolescents and their parents. Conclusion Group Teen Triple P should be made available to more parents of adolescents in Turkey.Publication The efficiency of the triple p program for parents of children with type-1 diabetes(Galenos Yayınevi, 2020-12-01) Arkan, Burcu; Vural, Ayse Pinar; Eray, Safak; Eren, Erdal; ARKAN, BURCU; VURAL, AYŞE PINAR; ERAY ÇAMLI, ŞAFAK; EREN, ERDAL; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı.; Bursa Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı/Endokrinoloji Bilim Dalı.; 0000-0002-4847-7751; 0000-0002-1684-1053; 0000-0002-7285-6196; 0000-0002-3358-0019; C-8761-2017; JPK-3909-2023; AAG-8101-2021; E-6291-2017; CEM-2787-2022Aim: The aim of this study was to investigate the effect of the Triple P-Positive Parenting Training Program, which was applied to the parents of children and adolescents with a type 1 diabetes (T1D) diagnosis aged 3-12 years, on parental attitude, parental mental health, and child behaviour.Materials and Methods: This research was conducted in a quasi-experimental manner. The sample of the research consisted of 32 parents who had children with a T1D diagnosis aged 3-12 years and who agreed to participate in the study. Data were collected using the Family Background Questionnaire, General Health Questionnaire, Strengths and Difficulties Questionnaire, Parental Attitude Research Instrument, Conflict Behaviour Questionnaire and Parent Satisfaction Questionnaire. The Group Triple P Programme was implemented with all groups for 8 weeks. Data were collected immediately after the programme. Data were evaluated by using multidirectional variance analysis, t-test and chi-square test.Results: It was shown that the Group Triple P applied to the parents of those children with a T1D diagnosis positively affects the mental health of the parents, their parental attitudes and the problematic behaviour of their children and also that the parents had less conflict with their children and the children had less conflict with their parents.Conclusion: It is suggested that further studies are carried out in different centres and cities with the Group Triple P Programme to widen the use of the Group Triple P Programme and also to plan future research where the Group Triple P programme and other programmes currently used in country can be compared.Item Topics of addiction in Turkish nursing programs: A summary(Lippincott Williams & Wilkins, 2017) Öztürk, Candan; Ayar, Dijle; Fougere, Merry Armstrong; Arkan, Burcu; Uludağ Üniversitesi/Hemşirelik Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Bölümü.; 26322343100Addiction is a serious health issue. The measured rates of substance abuse in Turkey are lower than those in Western countries; however, recent studies show a significant increase in the prevalence of substance abuse and that the age of onset of substance abuse has decreased. There is a lack of literature about the topic of addiction in the undergraduate nursing programs in Turkey. Therefore, the aim of this current study was to examine the presence of addiction content in nursing education in Turkey among state and foundation universities. A descriptive, survey research design was used in this study. One hundred twelve state universities and 64 foundation universities that provide undergraduate education in Turkey were screened using the database of the Council of Higher Education. Researchers found that 89.09% of the state universities and all the foundation universities included the topic of addiction and/or substance addiction somewhere in their undergraduate nursing programs. The courses were primarily elective courses, and availability of the coursework varied. Given the impact of substance and process addictions, the authors conclude with a recommendation that the topic of addiction be offered as a discrete, mandatory course in the undergraduate nursing curricula of all universities offering nursing programs.Item Türkiye’deki hemşirelerde merhametin araştırılması: Uluslararası araştırma sonuçları(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-08-17) Akman, Özlem; Öztürk, Candan; Papadopoulos, Irena; Arkan, Burcu; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-7285-6196Bu çalışmada Türkiye’de hemşirelerin merhamet kavramını nasıl tanımladıkları, görüşleri ve deneyimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma geniş çaplı uluslararası bir çalışmanın parçası olarak online anket şeklinde tasarlanıp uygulanmıştır. İngiltere’de Middlesex University’den etik kurul izinleri alındıktan sonra, 15 farklı ülkeden hemşirelerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Ana veri tabanı içinden Türkiye örneklemini oluşturan hemşirelerin (n=96) verileri bu çalışmada kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, Irena Papadopolos tarafından geliştirilen ve her ülke tarafından içerik geçerliliği yapılan anket kullanılmıştır. Bu çalışma ise, Türkiye’de çalışan hemşirelerin ankete verdikleri cevaplara odaklanarak yapılmıştır. Veriler, açık uçlu sorular içerik analizi kullanılarak, çoktan seçmeli sorular ise sayı ve yüzdelik olarak çözümlenmiştir. Türkiye’deki hemşirelerin hastalara, ailelerine ve topluma karşı merhametli bir bakım vermeyi önemsediklerini ortaya koymuştur. Aynı zamanda merhametin öğretilebileceği ancak yeterince öğretilmediği belirlenmiştir. Elde edilen nitel veriler; dokunmak, dinlemek ve anlamak, iletişim ve empati, acılarını hafifletmek, yakın ilişki kurmak olarak sınıflanmıştır. Türkiye’de hemşireler merhametli olmanın hastanın iyileşmesinde ve bakım kalitesinin artmasında önemli bir kavram olduğunu ve bunun davranışlara yansıtılarak gösterilmesi ve hastalara hissettirilmesi gerektiğini ifade ederek inançlarını belirtmişlerdir.Item Undergraduate nursing students' experience related to their clinical learning environment and factors affecting to their clinical learning process(Elsevier, 2018-03) Ordin, Yaprak; Arkan, Burcu; Yılmaz, Dilek; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Psikiyatri Hemşireliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Bilimleri Fakültesi/Hemşireliğin Temelleri Bölümü.; 0000-0002-7285-6196; 0000-0001-7269-8493; EKJ-6560-2022; GXI-1202-2022; 26322343100; 57188753630Clinical education is an essential part of nursing education. The purpose of this study was to explore nurse students' experiences related to cinical learning environments, factors effecting to clinical learning process. Descriptive qualitative design was used in this study, and data were collected from 2nd class nursing student (n = 14). The study took the form of in-depth interviews between August October 2015. The qualitative interviews were analyzed by using simple content analysis. Data were analyzed manually. Experiences nurse students are described five themes. The themes of the study are (1) effecting persons to clinical learning, (2) educational atmosphere, (3) students' personal charactering, (4) the impact of education in school, and (5) students' perceptions related to clinical learning. Participants stated that they experienced many difficulties during clinical learning process. All students importantly stated that nurse teacher is very effecting to clinical learning. This study contributes to the literature by providing data on beginner nursing student' experiences about clinical learning process. The data of this present study show to Turkish nursing student is affecting mostly from persons in clinical learning. The data of this present study will guide nurse teacher when they plan to interventions to be performed to support student during clinical learning process.Item Validity and reliability of the diabetes family support and conflict scale in Turkish(Carbone Editore, 2016-11-02) Sofulu, Funda; Avdal, Elif Ünsal; Arkan, Burcu; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksekokulu/Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı.; 57193346604Objectives: This research was achieved methodologically for testing if "The Diabetes Family Support and Conflict Scale" is a reliable and validated instrument for the Turkish society. Materials and methods: The research was achieved in the Endocrinology and Diabetes policlinics of the university hospital in Izmir. The universe of the research was created by the sample of the individuals with the type 2 diabetes that has been consulted to the endocrinology and diabetes polyclinics. In assessing the data of the research; language and content validity, structure validity and reliability analysis were made. For testing the internal consistency of the scale the Cronbach Alpha coefficient was determined. Results: The Cronbach Alpha value that was determined for the whole scale was 0.735. By the outcome of the "material analysis" that has been made; the correlation coefficient of the correlation of the total score of the "family support" sub format of the scale and total scores of the scale as 0.79; "family conflict" as 0.64 were found out. Conclusions: it was deduced that "the Diabetes Family Support and Conflict Scale" is an instrument with high level of reliability and validity on the purpose of being used in Turkish Society.Item The views of the nursing students about the medical wastes and their effects on the environmental and human health(Elsevier, 2014) Laborda, J. C.; Özdamla, F.; Maaşoğlu, Y.; Çalış, Sevgül; Arkan, Burcu; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; Uludağ Üniversitesi/Sağlık Yüksekokulu.; AAG-8567-2021One of the fundamental conditions of being healthy is a healthy environment. Medical wastes, from the moment they are produced to the moment they are finally removed in the waste cycle, are directly or indirectly interacted with the environment and humans. The medical wastes, which are not collected and removed in accordance with the rules, may harm the environment integrity, and become a problem affecting the environment and human health negatively. This study is a qualitative one that aims to determine the awareness of the nursing students about the damages caused by the medical wastes to the environment and humans. To do so, the nursing students were asked open-ended questions about the damages caused by the medical wastes to the environment and humans, and the given answers were evaluated to determine their views about the subject matter. In the result of the evaluation made, the nursing students considered the medical wastes to be a threat to the environment and humans, and yet, few of them stated that the medical wastes did not pose an important threat to the environment and humans. (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd.