Browsing by Author "Derman, Meral Taner"
Now showing 1 - 17 of 17
- Results Per Page
- Sort Options
Item 3-6 yaş çocuğa sahip annelerin duygusal istismar potansiyelleri ve çocuklarının ayrılık kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-06-23) Demir, Huriyenur; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Ana Bilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-5002-6095Bu araştırmanın amacı; 3-6 yaş çocuğa sahip annelerin duygusal istismarı potansiyelleri ile çocuklarının ayrılık kaygısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu temel amaç doğrultusunda annelerin duygusal istismar potansiyelleri ve çocuklarının ayrılık kaygılarının; çocuğun cinsiyeti, yaşı, annenin yaşı, eğitim durumu ve mesleğine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Samsun il merkezi ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlarda okul öncesi eğitime devam eden 3-6 yaş arası 410 çocuk ve annelerinden oluşmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “3-6 Yaş Çocuğa Sahip Ebeveynlere Yönelik Duygusal İstismar Potansiyeli Ölçeği” ve “Ayrılık Kaygısı Değerlendirme Ölçeği-Ebeveyn Formu” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde t-Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi, Basit Doğrusal Regresyon ve Çoklu Regresyon kullanılmıştır. Araştırmaya katılan annelerin duygusal istismar potansiyellerinin annenin mesleği, çocuğun cinsiyeti ve yaşı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Annenin yaşı ve eğitim durumu değişkenlerinin ise “önleyici” alt boyutta farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. 3-6 yaş aralığında okul öncesi eğitime devam eden çocukların ayrılık kaygıları çocuğun cinsiyet, yaş, annenin yaş, eğitim durumu ve meslek değişkenlerine göre Yazar Adı ve Soyadı Üniversite Enstitü Ana Bilim Dalı Bilim Dalı Tezin Niteliği Sayfa Sayısı Mezuniyet Tarihi Tez Danışmanı Huriyenur DEMİR Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi XV + 130Doç. Dr. Meral TANER DERMAN vii istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde farklılaşmamıştır. Annelerin duygusal istismar potansiyelleri ile çocuklarının ayrılık kaygıları arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca annelerinin duygusal istismara neden olan davranışlarının çocuklarının yalnız kalma ve terk edilme kaygılarını pozitif olarak yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.Item 60-72 aylık çocukların annelerinin sahip oldukları bireysel değerler ile çocuklarının prososyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-01-14) Türen, Şeyma; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.Bu araştırmada 60-72 aylık çocukların annelerinin sahip oldukları bireysel değerler ile çocuklarının prososyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda annelerin bireysel değerlerinin yaşına, eğitim durumuna ve çalışma durumuna göre değişiklik gösterip göstermediği; 60-72 aylık çocukların prososyal davranışlarının yaşına, cinsiyetine, ailenin gelir durumuna, kardeş sayısına ve doğum sırasına göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Tuzla ve Pendik ilçelerinde okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık 300 çocuk ve bu çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Bireysel Değerler iii Envanteri", "Okul Öncesi Prososyal Davranış Ölçeği" ve "Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kruskal Wallis H testi ile Mann-Whitney U testi ve Spearman Korelasyonu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre annelerin bireysel değerleri, yaş ve eğitim durumlarına göre değişiklik göstermezken çalışma durumunun bireysel değerlerin “disiplin ve sorumluluk” alt boyutunda farklılık yarattığı görülmüştür. 60-72 aylık çocukların prososyal davranışları yaş ve cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterirken ailenin gelir durumu, kardeş sayısı ve doğum sırası değişkenlerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın diğer bir sonucuna göre ise 60-72 aylık çocukların annelerinin sahip oldukları bireysel değerler ile çocuklarının prososyal davranışları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırma sonunda bu bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Item Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ve çocuk eğitimi yeterlilikleri arasındaki ilişkinin 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerine etkisinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-05-02) Diktaş, Elif; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0003-1224-0899Bu araştırmanın amacı; annelerin çocuk yetiştirme tutumları ve çocuk eğitimi yeterlilikleri arasındaki ilişkininin 4-6 yaş çocuklarının öz-düzenleme becerilerine etkisini incelemektir. Bu temel amaç doğrultusunda annelerin çocuk yetiştirme tutumları ve çocuk eğitimi yeterliliklerinin; annenin yaşı, annenin eğitim durumu, annenin mesleği, çocuğun cinsiyeti ve çocuğun yaşına göre farklılık gösterip göstermediği, çocukların öz-düzenleme beceri düzeylerinin; annenin yaşı, annenin eğitim durumu, annenin mesleği, çocuğun cinsiyeti ve çocuğun yaşına göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Samsun il merkezi ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlarda okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arası çocuğu olan 231 anne ve 231 çocuktan oluşmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği”, “Çocuk Eğitimi Yeterliği Ölçeği(Ebeveyn Formu)” ve “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (Anne Formu)” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde t-Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının meslek değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Annenin yaşı değişkeninin “aşırı hoşgörülü tutum” alt boyutta, eğitim durumu değişkeninin “demokratik tutum” ve “aşırı hoşgörülü tutum” alt boyutta, çocuğun yaşı değişkeninin “koruyucu tutum” alt boyutta ve çocuğun cinsiyeti değişkeninin ise “otoriter tutum” alt boyutta farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Annelerin çocuk eğitimi yeterliliklerinin annenin yaşı, çocuğun yaşı ve cinsiyeti değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Eğitim durumu değişkeninin “sorumluluk kazandırma” ve “çocuğu geliştirme” alt boyutta, meslek değişkeninin ise “sorumluluk kazandırma” ve “çocuğu tanıma” alt boyutta farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. 4-6 yaş aralığında yer alan çocukların öz bakım beceri düzeylerinin annenin yaşı değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Çocuğun yaşı değişkeninin “çalışma belleği” alt boyutta, eğitim durumu değişkeninin “dikkat” ve “engelleyici kontrol-duygu” alt boyutta, meslek değişkeninin “dikkat” alt boyutta ve çocuğun cinsiyeti değişkeninin ise “dikkat” alt boyutta farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Annelerin çocuk yetiştirme tutumları ile çocuk eğitimi yeterlilikleri arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur.Item Babaların annelik bekçiliği algıları ile katılım düzeyleri ve 48-66 aylık çocuklarının özbakım becerileri arasındaki ilişki(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-01-20) Sert, Esra; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0003-0000-7141Babanın çocukla iletişimi, çocuğun mutluluğu, sağlığı ve temizliği gibi durumlarda kendini sorumlu hissetmesi baba katılımı olarak ifade edilmektedir. Çalışmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden 48-66 aylık çocukların özbakım becerileri ile babalarının annelik bekçiliği algılarıyla katılım düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini 2021– 2022 eğitim öğretim yılında Bursa ilinde MEB’e bağlı resmi anaokullarına devam eden 48-66 aylık 400 çocuk ve onların anne-babaları oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak üzere Dinçer, Demiriz ve Ergül (2017) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Dönem Çocukları (36–72 ay) İçin “Özbakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu” ile Sımsıkı ve Şendil (2014) tarafından geliştirilen “Baba Katılım Ölçeği (BAKÖ)” ve Karabulut ve Şendil (2017) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Dönem (3-6 yaş) Annelik Bekçiliği Ölçeği (OÖABÖ)- Anne Formu” ve “Okul Öncesi Dönem (3-6 yaş) Annelik Bekçiliği Ölçeği (OÖABÖ)-Baba Formu” ve araştırmacının hazırladığı “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS programına aktarılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; 48-66 aylık çocuğu olan babaların eğitim seviyesi ile annelik bekçiliği algıları ve katılım düzeyleri puanları arasında bir farklılık saptanmamıştır. Babaların katılım düzeyleri düşük sosyoekonomik düzeye sahip katılımcılarda daha yüksek çıkmıştır. İyi ve daha üst düzey sosyoekonomik düzeye sahip babaların anne bekçiliği algıları daha yüksek çıktığı görülmüştür. Çocuk sayısı fazla olan babaların katılım düzeyleri yüksek çıkmıştır. Kız çocuğa sahip babaların çocuklarının temel bakımına katılım düzeyi erkek çocuklarına göre yüksek çıkmıştır. Babaların anne bekçiliği algılarıyla sahip olduğu çocuk sayısı, cinsiyetleri; baba katılımı ve babaların anne bekçiliği algıları ile çocuğun yaşı, okula devam süresi arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. 48-66 aylık çocukların özbakım beceri düzeyleri ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısına, çocuğun okula devam süresine, anne-baba eğitim durumuna ve sosyoekonomik düzeylerine göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür. Babaların katılım düzeyleri anne bekçiliği algıları ile ilişkiliyken, özbakım becerileri ile baba katılım düzeyleri arasında bir ilişki bulunmamaktadır.Item Computer using levels of pre-school teachers considering their work period(Elsevier, 2009) Uzunboylu, H.; Çavuş, N.; Derman, Meral Taner; Başal, Handan Asude; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; AAJ-5775-2021; 26656535200; 26656583300The aim of this study is to determine the relationship between computer using levels, interest in computers, computer concern, level of using computers in education and the work periods and their attitudes towards computers. For this aim, an inquiry form and Computer Attitude Scale-Marmara which was developped by Deniz (1995) were applied to 80 pre-school teachers who work in pre-schools in Bursa. F % unilateral variance analyse was used to analyse the data which have been received at the end of the study.Item Determining the information literacy skills of teacher candidates for the sustainability of quality in education(Elsevier, 2009) Uzunboylu, H.; Çavuş, N.; Sadioğlu, Ömür; İpek, Nigar; Derman, Meral Taner; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.; 26656871600; 26656745000; 26656535200The aim of this study is to determine information literacy skills of teacher candidates. For collecting data "Information Literacy Survey" which was developped by Aldemir (2004) was used. In the analysis of the data, ANOVA test and t-test was used. At the end of the study results were discussed and the alternative ways were suggested.Item Determining the opinions of Preschool and primary school teacher candidates on creativity and metaphorical perception(Edam, 2012) Zeteroğlu, Elvan Şahin; Doğan, Yadigar; Derman, Meral Taner; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.; 55489163800; 26656529900; 26656535200Aim of this research is to determine the opinions of teacher candidates about creativity and to reveal their perception of creativity concept through the use of metaphors. The data have been collected from 193 Preschool and Primary school teacher candidates and a survey, which had been prepared by researchers, has been used as the data-collecting tool. It is seen that teacher candidates see creativity as creating different, extraordinary, and genuine products. Teacher candidates see thinking skills, genuineness and innovation as features of a creative person. Teacher candidates think that not everybody can possess creativity and that it is an improvable and learnable feature. While it has been determined that there is a significant difference between gender, branch and the number of the books read in a year in respect of creativity, it is seen that 4th grade students have more positive opinions than other teacher candidates who are interested in painting.Item Farklı sosyoekonomik düzeylerdeki 10-11 yaş çocuklarına uygulanan Empati Eğitim Programının saldırganlık düzeyleri üzerindeki etkisi(Uludağ Üniversitesi, 2011-06-03) Derman, Meral Taner; Başal, Handan Asude; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/İlköğretim Anabilim Dalı.Diğer bir canlı ya da nesneye yönelik incitici ve rahatsız edici davranışlar saldırganlık olarak tanımlanmakta ve başkalarına fiziksel veya psikolojik zarar verme niyeti taşıyan tüm davranışları içermektedir. Bu araştırmanın genel amacı, farklı sosyoekonomik düzeylerdeki 10-11 yaşlarındaki saldırgan çocuklara uygulanan empati eğitim programının, çocukların var olan saldırganlık düzeyleri üzerindeki etkisini saptamaktır. Bu genel amaç doğrultusunda, araştırma, gerçek deneme modellerinden “placebo kontrol gruplu öntest-sontest modeli”ne dayalı deneysel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Bursa İlinde farklı sosyoekonomik düzeylerden 10 okula devam eden 4. ve 5. sınıf öğrencisi olan 3199 çocuğa Saldırganlık Ölçeği (Şahin, 2004a) uygulanmış ve bu 3199 çocuk arasından saldırganlık puanları yüksek olanlar arasından seçilmiş 28 kız, 62 erkek olmak üzere toplam 90 çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak; çocukların saldırganlık düzeylerini ölçmek için Şahin (2004a) tarafından geliştirilmiş olan Saldırganlık Ölçeği ve empati becerilerini ölçmek amacıyla Byrant (1982) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Yılmaz-Yüksel (2003) tarafından yapılmış olan Çocuklar İçin Empati Ölçeği ve saldırgan çocukların özelliklerini ve saldırganlığın ön koşullarını saptamak için de araştırmacı tarafından hazırlanan Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesi ve yorumlanması aşamasında, Korelasyon Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), t-Testi ve Kovaryans Analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Farkın kaynağını bulmak için ise Tukey’s HSD Testi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi ve yorumlanmasında, 0,01 ve 0,05 anlamlılık düzeyi aranmıştır. Araştırma sonucunda, saldırganlık ve empati arasında ilişki arasında ise ters yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu, kısaca, empati beceri düzeyi arttıkça saldırganlık düzeyinin düştüğü belirlenmiştir. Ayrıca, erkek çocukların kızlara göre; 11 yaşındaki çocukların 10 yaşındakilere göre daha saldırgan oldukları, ayrıca, sosyoeknomik düzeye göre ise çocukların saldırganlık düzeyleri arasında fark olmadığı belirlenmiştir. Uygulanan empati eğitim programının çocukların saldırganlık düzeyleri üzerinde farklılığa yol açtığı, kısaca, çocukların saldırganlık düzeylerini azalttığı belirlenmiştir. Empati eğitim programı uygulaması sonucunda, alt sosyoekonomik düzeydeki çocukların orta ve üst sosyoekonomik düzeydeki çocuklara göre olumlu yönde daha fazla etkilendikleri belirlenmiştir. Ayrıca, Empati eğitim programı uygulaması sonucunda, kız çocukların, erkek çocuklara göre olumlu yönde daha fazla etkilendikleri saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, okulların önleyici rehberlik ilkesini benimseyerek saldırganlığa yönelik bireysel ve grup rehberliği çalışmalarına yer verilmesinin ve bu çalışmalarda empati eğitim programı uygulanmasının, okullarda, Empati Eğitim Programının uygulanabilmesi için okul psikolojik danışmanları, rehber öğretmenler ve sınıf öğretmenlerine yönelik empati eğitimi konusunda hizmet içi eğitimler düzenlenmesinin saldırganlığın azaltılmasında yardımcı olabileceği düşünülmektedir.Item Musıc@Home Ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması ve müzikal ev ortamı ile çocukların empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-02-15) Uysal, İlke; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0009-0008-7641-6164Bu araştırmanın temel amacı; Music@Home Ölçeği'nin Türkçe'ye uyarlanması ve müzikal ev ortamı ile çocukların empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu temel amaçtan hareketle; "Music@Home Türkçe Formu geçerli bir ölçme aracı mıdır?", "Music@Home Türkçe Formu güvenilir bir ölçme aracı mıdır?", "Ebeveynin ve çocuğun demografik özelliklerine (yaşları, eğitim seviyeleri, meslekleri, ekonomik durumları, sahip oldukları çocuk sayıları ve çocuklarının cinsiyeti ile yaşları) göre çocukların müzikal ev ortamları arasında anlamlı farklılık var mıdır?", "Ebeveynin ve çocuğun demografik özelliklerine (yaşları, eğitim seviyeleri, meslekleri, ekonomik durumları, sahip oldukları çocuk sayıları ve çocuklarının cinsiyeti ile yaşları) göre çocukların empati düzeyleri arasında anlamlı farklılık var mıdır?" ve "Çocukların müzikal ev ortamı ile empati düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?" alt amaç sorularına cevap aranmıştır. Araştırmanın ölçek uyarlama boyutu için Türkçe'ye ve tekrar İngilizce'ye çevirme, uzman görüşü alma ve geçerlik-güvenirlik çalışmalarının yapılması ve müzikal ev ortamı ile çocukların empati düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla ilişkisel tarama modelinde nicel yöntem kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini; 2-6 yaş aralığında çocuğu olan ebeveynler oluşturmaktadır. Çalışmada 2 farklı örneklem grubu bulunmaktadır. Music@Home ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması için çalışma grubu; Bursa ili merkez ilçelerindeki (Yıldırım, Osmangazi, Nilüfer) 2-6 yaş aralığında çocuğu olan 148 ebeveynden oluşurken; müzikal ev ortamı ile çocukların empati düzeyleri arasındaki ilişkiye yönelik olan bölümü için çalışma grubu, Bursa ili merkez ilçelerindeki (Yıldırım, Osmangazi, Nilüfer) 2-6 yaş aralığında çocuğu olan 340 ebeveynden oluşmaktadır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile örneklemde yer alacak katılımcılar seçilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler; "Kişisel Bilgi Formu", "Music@Home Questionnaires (Preschool)[Evde Müzik Ölçeği-Okul Öncesi Formu]" ve "Çocuklar İçin Empati Bölümü Ölçeği (ÇEBÖ)" aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre; Music@Home ölçeği Türkiye için geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Muzikal ev ortamı ile çocuğun cinsiyeti arasında anlamlı farklılık oluşmazken, çocuğun yaşı, ebeveynin yaşı, hane geliri, ebeveynin eğitim durumu ve çocuk sayısı değişkenlerine göre istatistiksel farklılık bulunmuştur. Çocukların empati düzeyi ile çocuğun cinsiyeti, çocuğun yaşı, ebeveynin yaşı ve çocuk sayısında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmazken, hane geliri ve çocukların empati düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Müzikal ev ortamı ile çocukların empati düzeyi arasında yapılan regresyon analizine göre müzikal ev ortamı empati bölümünü pozitif yönlü anlamlı düzeyde yordarken toplam varyansın %8'i ile açıklanmıştır.Item Okul öncesi dönem çocuklarının dijital oyun bağımlılığı eğilimleri ile akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-09-22) Kara, Duygu; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0009-0001-0263-9786Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının dijital oyun bağımlılığı eğilimleri ile akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmaya Mersin ilinin merkez ilçelerinde bulunan 4-5 yaş aralığındaki çocuklardan basit seçkisiz yöntem ile belirlenen 301çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği, Dijital Oyun Bağımlılık Eğilimi Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin düzenlenmesinde ve analizinde IBM SPSS 28.0 programı tercih edilmiştir. Verilerin analizinde Kruskal Wallis H testi ile Mann-Whitney U testi ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Toplanan verilere göre yapılan incelemelerde okul öncesi dönem çocukların dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin “az” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çocukların yaşı, kardeş sayısı, anne eğitim durumu ve ailenin sosyoekonomik düzeyi ile dijital oyun bağımlılıkları arasında ilişki görülürken çocukların cinsiyeti, baba eğitim düzeyi, anne ve baba çalışma süresinde bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Çocukların akran oyun etkileşimleri incelendiğinde araştırmaya dahil edilen grubun olumlu davranışlarının fazla, olumsuz davranışların ise az olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların yaşı, kardeş sayısı, anne ve babanın eğitim düzeyi, annenin çalışma süresi ile akran oyun davranışları arasında ilişki görülürken ailenin sosyoekonomik düzeyi, çocukların cinsiyeti ve babanın çalışma süresinde bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Son olarak çocukların olumlu oyun davranışları ile dijital oyun bağımlılık düzeyleri arasında negatif, olumsuz oyun davranışlarıyla ise pozitif yönde ilişki olduğu görülmüştür.Item Okul öncesi dönemde çocukların ve öğretmenlerin çocuk-öğretmen ilişkisine yönelik algılarının incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 2016) Genç, Melek Merve Yılmaz; Derman, Meral Taner; Erdoğan, Serap; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimler Enstitüsü/İlköğretim Ana Bilim Dalı.Bu çalışmanın amacı; okul öncesi dönemde çocukların ve öğretmenlerin, çocuk-öğretmen ilişkisine yönelik karşılıklı algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yaklaşımının kullanıldığı bir tarama çalışması olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Bursa’nın merkez ilçelerinde bulunan MEB’e bağlı bağımsız anaokullarında, ilkokullar bünyesinde bulunan anasınıflarında ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında okul öncesi eğitimine devam eden ve rastgele yolla seçilen 329 çocuk ile bu çocukların sınıflarında görev yapan 32 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, çocukların bakış açılarına göre öğretmenleri ile olan ilişkileri belirleyebilmek amacıyla, Çocukların Öğretmen Desteğini Değerlendirmeleri Ölçeği’nin (ÇÖDDÖ)’nin uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin uyarlama sürecinde Uluslararası Test Komitesi’nin önerdiği adımların takip edildiği çalışmada, öğretmenlerin çocuklar ile olan ilişkilerini algılama biçimini değerlendirebilmek amacıyla ise Öğrenci-Öğretmen İlişki Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak; öğretmen ve çocuk tarafından algılanan karşılıklı ilişkiye ait toplam puanların ve çocuk ve öğretmene ait demografik özelliklerin öğretmen tarafından algılanan ilişki biçiminin yordama durumunun belirlenmesi amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; çocuk ve öğretmenin aralarındaki ilişkiye bakış açısının karşılıklı olarak birbirinden bağımsız olduğu saptanmıştır. Cinsiyet değişkeninin önemli bir faktör olarak belirlendiği bu çalışmada, öğretmenlerin erkek çocuklar ile olan ilişkilerini daha çatışmalı olarak algılarken; kız çocuklar ile olan ilişkilerini daha yakın ve bağımlı olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki deneyimi ile çocuğun yaşı değişkenlerinin, hiçbir bağımlı değişken için anlamlı yordayıcılar olmadıkları görülmüştür. Öğretmenlerin eğitim durumu değişkeni ile yakınlık ilişki biçimi arasında pozitif bir ilişki olduğu bulunmuş ve meslek lisesi mezunu öğretmenlerin çocuklar ile olan ilişkilerini daha yakın olarak belirttikleri görülmüştür. Okul türü değişkeninin de anlamlı bir yordayıcı olarak saptandığı çalışmada, özel okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların, öğretmenleri tarafından algılanan bağımlılık puanlarının, anasınıfına devam eden çocuklardan daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştırItem Okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile teknolojik yeterliklerinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-11-02) Güneş, Zeynep; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/ Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançlarıyla teknolojik yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim durumu ve bilişim-teknoloji yeterlilik algılarına bağlı olarak okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançlarının ve teknolojik yeterliklerinin değişip değişmediği sorularına da yanıt aranmaktadır Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile teknolojik yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye’de devlet okulunda görev yapan okul öncesi öğretmenleridir. Araştırmanın örneklemini; Mart 2021- Eylül 2021 tarihleri arasında yapılan, Türkiye’de değişik illerde görevine devam eden 693 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu”, epistemolojik inançlarını incelemek için “Epistemolojik İnanç Ölçeği (EİÖ)” ve teknolojik yeterliklerini belirlemek için ise “Eğitimde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. vi Araştırma kapsamında ulaşılan veriler SPSS 22 programında analize tabi tutulmuştur. Araştırmada elde edilen veriler, betimsel analiz ile değerlendirilmiş ve elde edilen frekans ile yüzdeler tablolarda sunulmuştur. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Bu nedenle, ikili karşılaştırmalarda t-testi, çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Öğretmenlerin epistemolojik inançları ile teknolojik yeterlikleri arasındaki ilişkinin tespitine yönelik ise Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Epistemolojik İnanç Ölçeği alt boyutları ile Eğitimde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlilik Ölçeği alt boyutları arasındaki ilişkide ETKÖÖ Temel Yetenekler alt boyutu ile EİÖ tüm alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Temel Yetenekler ile Öğrenmenin Çabaya Bağlı Olduğuna İnanç alt boyutu arasında yüksek, Temel Yetenekler ile Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç ve Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç alt boyutları arasında zayıf bir ilişki vardır. ETKÖÖ Kaygı alt boyutu ile EİÖ Öğrenmenin Yeteneğe Bağlı Olduğuna İnanç ve Tek Bir Doğrunun Var Olduğuna İnanç alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır.Item Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile çocukların sergilediği davranış problemleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2023-01-24) Metin, Miraç; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-6374-0300Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri ile bu öğretmenlerin sınıfında eğitim alan çocukların sergilediği davranış problemleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmaya Bursa ilinin Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer ilçelerinden basit seçkisiz yöntem ile belirlenen okullardaki 32 okul öncesi öğretmeni ve bu öğretmenlerin sınıfından eğitime devam eden 422 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Tükenmişlik Ölçeği” ve “Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği” kullanılmıştır. Bu veri toplama araçlarıyla elde edilen bilgilerin analiz edilmesinde SPSS 18.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmadaki verilerin analizi sırasında iki değişkenin incelendiği durumlarda Mann Whitney U Testi uygulanırken, ikiden fazla değişkenin incelenmesinde Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Kruskal Wallis H Testinde elde edilen bulguların anlamlı çıkması durumunda tüm durumlar ikişerli olarak ayrı ayrı ele alınarak Mann Whitney U Testi ile analiz sağlanmıştır. Toplanan verilere göre yapılan incelemelerde evli öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri daha yüksekken yaş mesleki kıdem arttıkça da gözlenen tükenmişlik durumunun da arttığı bulgusu elde edilmiştir. Sınıf mevcudunun bu durum üzerinde herhangi bir etkisi olmazken tek çocuk sahibi öğretmenlerin diğer öğretmenlere göre daha fazla tükenmişlik düzeyine sahip olduğu gözlenmiştir. Davranış problemleri gözlenme sıklığı ise erkek çocuklarda daha fazla, sosyoekonomik düzeyi düşük ailelerde dışa dönük sorunların gözlendiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum haricinde araştırma sonucunda elde edilen sonuç ise, okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerine göre ile çocukların davranış problemlerinin arasında anlamlı düzeyde farklılaşma olmadığı belirlenmiştir (p>0.05).Item Opinions of play in Turkish fathers(Elsevier, 2014) Korkmaz, Nimet Haşil; Derman, Meral Taner; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Öğretmenliği Bölümü.The main purpose of this study is to investigate the opinions of Turkish fathers about plays. The population of the study is composed of 183 fathers and 214 mothers who have 4-5 year old children. The responses given by fathers for each play-related question were evaluated by using frequencies and percentages. It is seen as a result of the research that fathers have positive opinions about plays and they consider them beneficial to communicate with their children. They also stated that their children were more eager to play with them. However, in contrast to the ideal way, fathers don't play the games they used to play when they were young.Item Sosyoekonomik açıdan dezavantajlı olan beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeyleri, problem çözme becerileri ve annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-07-13) Safalı, Sümeyye; Derman, Meral Taner; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Temel Eğitim Anabilim Dalı/Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı.Bu araştırmada sosyoekonomik açıdan dezavantajlı olan beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeyleri, problem çözme becerileri ve annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeyleri, problem çözme becerileri ve annelerinin ebeveyn tutumları cinsiyet, kardeş sayısı, anne ve babanın öğrenim durumu, anne ve babanın yaşına göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Batman ili Merkez ilçesine bağlı sosyoekonomik açıdan dezavantajlı bölgelerde bulunan anaokullarındaki beş yaş çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Erken Çocuklukta Yılmazlık Ölçeği”, “Problem Çözme Becerisi Ölçeği” ve “Ebeveyn Tutum Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde planlanmış ve yürütülmüştür. Verilerin analizinde t testi, tek yönlü varyans analizi (ANAVO), TUKEY testi ve Pearson Momenstler Çarpım korelasyonu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda, beş yaş çocuklarının yılmazlık düzeylerinin genel olarak yüksek olduğu, problem çözme becerisi düzeylerinin ise düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların annelerinden elde edilen bulgulara göre annelerin çocuklarına karşı en çok demokratik tutum, en az izin verici tutum sergiledikleri görülmüştür. Çocukların yılmazlık düzeyleri ile baba yaş değişkeni arasında anlamlı farklılık bulunurken, cinsiyet, kardeş sayısı, anne yaş, anne ve baba öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılaşma bulunmamıştır. Beş yaş çocuklarının problem çözme becerisi düzeyleri ile değişkenler arasında anlamlı farklılaşma olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Annelerin çocuklarına karşı sergiledikleri demokratik tutumların sahip olunan çocuk sayısı, anne ve baba öğrenim düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılaşma gösterdiği bulunmuştur. Çocukların yılmazlıkları ve problem çözme becerileri arasında pozitif yönlü orta seviyede bir ilişki, annelerin aşırı koruyucu tutumları ile çocukların problem çözme becerileri arasında negatif yönlü düşük seviyede bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Publication The effect of play-based math activities on different areas of development in children 48 to 60 months of age(Sage Publications, 2020-04-01) Birgül, Arzu Ergişi; Derman, Meral Taner; TANER DERMAN, MERAL; Zeteroğlu, Elvan Şahin; ŞAHİN ZETEROĞLU, ELVAN; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi; AAI-3319-2021; AAI-2172-2021There are previous studies in the literature conducted on the effect of play-based math activities on the mathematical skills, language, and cognitive development of preschool children. However, the number of studies conducted to determine the effect of play-based math activities on different areas of development in preschool children was too few. The purpose of this study is to investigate the effect of play-based math activities on different developmental areas (personal-social, fine motor, language, and gross motor development) of children 48 to 60 months of age. The pretest/posttest quasi-experimental research design with control and experimental groups was employed in this study. The research group of this study is composed of 45 children 22 of whom (10 girls and 12 boys) were in the experimental group and 23 (10 girls and 13 boys) in the control group. Denver II Developmental Screening Test was used as the data collection tool. As a result, it was determined that there was a significant difference between the subscales and pretest-posttest total scores concerning personal-social, fine motor, and language areas in the experimental group, while there was no statistically significant difference in the gross motor subscale. In addition, it was observed that there was statistically no significant difference between pretest-posttest scores concerning personal-social, fine motor, language, gross motor subscales and total scores of the control group. The result revealed that play-based math activities have a positive effect on personal-social, fine motor, language, and gross motor developments of children. Further studies can be planned to investigate the effects of play-based mathematics education integrated with different activities where children can have fun and be physically active on children's developmental areas.Item The views of primary and preschool education teachers on classroom motherhood(Uludağ Üniversitesi, 2012-04-01) Derman, Meral Taner; Kahraman, Pınar Bağçeli; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/İlköğretim Bölümü.Classroom motherhood has some duties like preparing the classroom, satisfying the child’s needs, helping to the teacher, and making connections between parents and teachers out of the course time. Although classroom motherhood is practiced frequently in Turkey, no research can be found about the subject. The aim of this study is to present the concept of "Classroom Motherhood", which is practiced frequently in Turkey, and evaluate the views of primary and preschool education teachers on "classroom motherhood". The data have been collected with a survey form that had been prepared by researchers. Its name is "The Views of Teachers about Classroom Motherhood". 91 female and 17 male teachers with a total of 108 have participated in this study. %66 of teachers who participated in the research had a classroom mother. % 79 of teachers noticed that the classroom motherhood is a good and useful method.