Browsing by Author "Doğan, Yusuf"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hazreti Peygamber Döneminde boşanma(Uludağ Üniversitesi, 1996) Doğan, Yusuf; Döndüren, Hamdi; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İslam Hukuku Anabilim Dalı.Item İkinci Abbasi Dönemi'nde mizah(Uludağ Üniversitesi, 2003) Doğan, Yusuf; Karaaslan, Nasuhi Ünal; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Arap Dili ve Belegatı Bilim Dalı."İkinci Abbasî Dönemi'nde Mizah" adlı doktora tezi girişle birlikte üç bölümden oluşmaktadır. Girişte tezin amacı, kapsamı, yöntemi, konu ile ilgili kaynaklar ve araştırmaya esas olan dönemin siyasî, kültürel ve edebî yapısı ele alınmaktadır. Birinci bölümde, genel olarak mizahın sözlük ve terim anlamı, mizahın kaynağı, mizah ve mizahçının özellikleri, mizah psikolojisi, mantığı ve felsefesi, mizah tarzları ve mizahın tarihi seyri incelenmektedir. Mizahın tarihi seyrinde, öncelikli olarak mizahın doğuşu ve Doğu ve Batı Edebiyatı 'nda mizah işlenmektedir. Batı Edebiyatı ile ilgili konuda Kutsal Kitaplar, Eski Yunan ve Batı Edebiyatı'nda meşhur mizah ve mizahçılar üzerinde durulmaktadır. Doğu Edebiyatı'nda ise İran ve Türk Edebiyatı'nda mizah ve türleri ve telif edilen eserler açıklanmaktadır. İkinci bölümde genel olarak Arap mizah anlayışı, mizah terimleri ve tarzları; Cahiliye'den başlamak üzere Hz. Peygamber ve Raşit Halifeler, Emevîler ve Birinci Abbasî Dönemi de dahil olmak üzere İkinci Abbasî Dönemi'ne kadar Arap mizahının tarihi seyri anlatılmaktadır. Üçüncü bölümde bu dönemde mizah edebiyatında yapılan çalışmalar tanıtılmakta ve kronolojik olarak el-Câhiz, el-Muberred, İbn Kuteybe gibi edebiyatçıların eserleri ele alınmaktadır. Eserlerden sonra siyaset, etnik yapı ve ırk ayırımı gibi mizahı etkileyen faktörler ve alay, hiciv, şaka gibi mizah tarzları incelenmektedir. Bu bölümün son kısmını mizah ustaları, edebiyatçılar, kadılar, nahivciler, ahmaklar ve asalaklar gibi mizahın yaşandığı toplum kesimleri ile ilgili mizah oluşturmaktadır. Çalışma kaynaklarla sona ermektedir.