Browsing by Author "Vural, Hasan"
Now showing 1 - 20 of 46
- Results Per Page
- Sort Options
Item An analysis of energy use and input costs for maize production in Turkey(Wfl Publication, 2012-04) Vural, Hasan; Efecan, İbrahim; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.The purpose of this study was to determine energy equivalents of inputs and output in maize production in Bursa province. The data in this study were collected from maize farms in Bursa province, Karacabey district. Questionnaires were administered through lace-to-face interview in 2011 Lily, 2011. The results of the study show that fertilizers have the highest rate of energy equivalency of all the inputs used in maize production at 51.47%. The energy equivalent rate of electricity is 20.30% and the energy equivalent rate of fuel is 23.29%. The energy equivalent rates for human power, machinery, chemicals and water for irrigation were determined to be low in maize production. According to the output/input ratio calculated, the energy ratio is 0.76 in maize production in the research area. This ratio implies that the inputs used in maize production have not been used effectively. Ineffective use of these resources also causes environmental problems.Item Arap baharından sonra Yemen'de gıda güvencesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2018-09-28) Al-Dhobaiby, Kholoud Mohammed; Vural, Hasan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı/Tarım İşletmeciliği Bilim Dalı.Gıda güvencesi ülkeler için önemli bir meseledir. Birkaç faktör bunu etkilemektedir. Başlıca faktörler politik durum ve nüfus artışıdır. Gıda güvencesi kavramı çok eskiden beri tartışılmaktadır. Bu çalışmada gıda güvencesini etkileyen faktörler, sorunlar ve çözüm önerileri incelenmiştir. Ayrıca, gıda güvencesi ve gıda güvenliği arasında farklar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Yemen'de 2011 yılı öncesi ve sonrası dönemde gıda güvencesi, gıda güvencesini engelleyen önemli nedenler, gıda güvencesindeki mevcut sorunlar için çözüm önerileri ve gıda güvencesini iyileştirmek için alternatiflerin ortaya konulmasıdır. Yemende son yıllarda gıda üretimi düşüş göstermiştir. 2011 yılının son döneminde ortaya çıkan siyasi olaylar tüm finans ve tarımsal sistemi etkilemiştir. Tarımda büyük ve ciddi düşüşler yaşanmıştır. Neticesinde gıda güvencesi sorunu siyasi olaylardan etkilenmiştir. Birleşmiş Milletler ve insani yardım ortakları tarafından yayımlanan Gıda Güvenliği Aşamalarının Entegre Sınıflandırması'nın (UN) son sayısına göre, çatışmalardan parçalanmış Yemen'de 17 milyondan fazla insan akut gıda güvensizliği tehdidi ile karşı karşıyadır.Item Avrupa Topluluğu tarım ürünleri pazarlamasında kooperatiflerin yeri ve önemi(Uludağ Üniversitesi, 1995-09-06) Gürbüz, İ. Bülent; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Avrupa Birliğinde kooperatifler, uzmanlaşma ve şirket birleşmeleri sayesinde büyük gelişmeler sağlamışlardır. Ortak Pazar’ın oluşturulması ve genişlemesi ile birlikte gelişen rekabet koşulları da kooperatiflerin gelişmesine yardımcı olmuştur. Aşağıdaki bazı rakamlar tarımsal kooperatiflerin ekonomi içindeki yerini ve gelişmesini göstermektedir. Son 35 yıl içerisinde tarımsal kooperatiflerin sayılarında yaklaşık %65 ’lik bir azalma olmuştur. Bugün için yaklaşık 33.000 tarımsal kooperatif mevcuttur. Bunların yaklaşık 14.000.000 üyesi bulunmaktadır. Avrupa Birliğinde, 17.000.000 üretici olduğunu düşünecek olursak, hemen hemen tüm üreticilerin bir kooperatife, özellikle de uzmanlaşmış kooperatiflere üyedirler. Kooperatiflerin işlem hacmi tarımdaki işlem hacmini de geçerek 210 milyar ECU'ye ulaşmıştır. Bu işletmelerde yaklaşık 800.000 kişi çalışmaktadır. Ortalama olarak, kooperatiflerin toplama, işleme ve pazarlama oranı tüm tarımsal ürünlerde $65 dolayındadır. Üreticilerin ihtiyacı olan girdi temininin %55 ’l yine kooperatifler tarafından yapılmaktadır. Avrupa Birliği içerisinde üretilen tarım ve gıda ürünlerinin yarısından fazlasını yine kooperatifler vasıtası ile dış satımı sağlanmaktadır. Kooperatiflerin pazar içindeki payları üründen ürüne değiştiği gibi, ülkeler arasında da farklılık göstermektedir. Örneğin; süt, domuz eti veya şarapta kooperatiflerin payı %80 ile %100 arasında değişmektedir.Item Bandırma ilçesinde broiler üretiminin ekonominin analizi(Uludağ Üniversitesi, 1995-03-14) Özkorkmaz, Çiğdem; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Bu çalışmada, Bandırma ilçesi broiler işletmelerinin ekonomik yapısı, 24 adet broiler işletmesinden toplanan verilere bağlı olarak incelenmiştir. İşletmeler kapasitelerine göre; 10.000 adete kadar ve 10.000 adetten büyük olmak üzere iki guruba ayrılmıştır. Buna göre, incelenen işletmelerde piliç eti maliyeti; birinci grupta 32.133.-TL/kg. ikinci grupta, 30.474.-TL/kg., saf hasılaları ise; birinci gurupta 1.071.847.200.-TL ve ikinci grupta 5.545.995.830.-TL olarak hesaplanmıştır. Üretim maliyetinde, yem masrafları yaklaşık %73 değeri ile en yüksek paya sahiptir.Item Bazı nohut genotiplerinin (Cicer arietunum L.) Isparta şartlarına adaptasyonu üzerine kantitatif bir yaklaşım(Uludağ Üniversitesi, 2006) Karasu, Abdullah; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Mustafakemalpaşa Meslek Yüksekokulu.; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.Bu araştırma bazı nohut çeşitlerinin Isparta ekolojik koşullarında adaptasyonunu ve çeşitlerin farklılıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tesadüf blokları deneme deseninde 4 tekrarlamalı olarak 1996-1997 yıllarında yapılan iki yıllık denemede 11 çeşit kullanılmıştır. Elde edilen veriler çok değişkenli istatistik analiz yöntemleri ile değerlendirilmiştir.İki yıllık sonuçlara göre, gözlenen tüm özelliklerde çeşitler arası farklılıkların önemli olduğu saptanmıştır. Dane verimi bakımından en yüksek değeri, Isparta yöresinde yaygın olarak kullanılan üretilip tüketime sunulan İspanyol nohut (125.6 kg/da) ve Akçin-91 (123.2 Kg/da) verirken, diğer çeşit ve hatlardan düşük dane verimi (104.6-115.3 kg/da) elde edilmiştir. Ana bileşenli faktör analizi sonuçlarına göre bir anabileşen (PC1) elde edilmiştir. Buna göre, çeşitler benzerliklerine göre bir gurupta toplanmaktadır. Ancak, kümeleme analizi sonuçlarına göre 2 ana öbek ve 3 alt öbekte benzerliklerine ve farklılıklarına göre çeşitlerin guruplandığı ortaya çıkmıştır.Item Bursa ilinde et ve et ürünleri pazarlaması(Uludağ Üniversitesi, 1995-03-17) Yıldırım, Aykut; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Bu çalışmada kırmızı et ve et ürünleri pazar yapısının tanıtımı, işleyişi ve ortaya çıkan sorunlar saptanarak, çözüm önerileri getirilmesi amaçlanmıştır. İnsanların yaşamlarım sağlıklı sürdürebilmeleri ve dengeli beslenme için, hayvansal ürünler tüketimi büyük önem taşımaktadır. Ancak, ülkemizde et tüketimi istenilen seviyede değildir. Bunun sebepleri arasında, hayvan yetiştiricilerinin yüksek girdi, düşük ürün fiyatları karşısında, hayvancılığı bırakarak, başka alanlara yönelmeleri ve gelir seviyesi ile yakın ilişkisi olan et tüketiminin düşmesi sayılabilir. Araştırma alanında, hala geleneksel yöntemlerle canlı hayvan ve et pazarlaması yapılmakta ve et arzı mevsimsel olarak değişmektedir. Bursa iline çevre illerden (Çanakkale, Balıkesir, Afyon ve Eskişehir) ve Doğu Anadolu'dan (Erzurum, Erzincan, Kars) canlı hayvan getirilmektedir. E.B.K. (%29), Belediye mezbahaları ve özel firmalarda işlenen karkaslar Bursa piyasasına sunulmaktadır. Araştırma alanında taze et ürünlerinin tüketiciye ulaştırılmasında son birimler, perakendeci kasaplar, süpermarketler ve grosmarket lerdir. Bursa ilinde faaliyet gösteren kasapların %80'i kasaplık hayvanı celepten temin etmektedir. Taze et satışında tüketici tercihlerinde ön sıralara çıkmaya başlayan süpermarketler ise faaliyeti ile ilgili hammaddenin %84'ünü karkas olarak elde etmektedir. Bursa ilinde taze et pazarlamasında tüketicinin ödediği paranın, büyükbaş hayvanda; %24,2'si perakendeci kasapların, %19'u da celeplerin, küçükbaş hayvanda ise; %21,6’sı perakendeci kasapların, %İ(Item Bursa ilinde gıda sanayinde ISO 22000 kalite uygulamaları(Uludağ Üniversitesi, 2017-11-29) Cihangir, Perihan; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Bilgi, teknoloji ve iletişim alanındaki gelişmeler toplumları her geçen gün yeni gelişimlerin yaşandığı ekonomik bir yarışa itmiştir. Kalite ise bu gelişimde en belirgin yere sahiptir. Müşteri beklenti ve ihtiyaçlarına uygun kaliteli mal ve hizmet üretiminin sağlanması pazarlanması ve satış sonrası hizmetlere kadar tüm kademeleri kapsayan sürekli yenilenmeyi kapsayan kalite yönetim ve kalite güvence sistemlerinin uygulanmasıyla gerçekleşmektedir. ISO 22000:2005 gıda zincirinde yer alan kuruluşlar için şartlar standardı yayınlanmıştır. ISO 22000: 2005, gıda zincirinde yer alan kuruluşlarda, gıdanın tüketimi anında güvenli olmasını sağlamak ve gıda güvenliğine yönelik tehditleri kontrol altına almak yeteneğini göstermek için gerekli olan gıda güvenliği yönetim sistemine ait şartları kapsamaktadır. Bu çalışmanın amacı ISO 22000 Gıda Güvenliği Yönetimi Sisteminin Bursa da bulunan gıda firmalarında uygulanması araştırmasının yapılmasına yöneliktir.Item Bursa ilinde karma yem üretimi ve pazarlaması(Uludağ Üniversitesi, 1994-10-27) Görsün, Hülya; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Yem giderleri, hayvancılık üretim faaliyetinde en büyük paya (% 60-70) sahip gider kalemini oluşturmaktadır. Bursa yöresi, mevcut hayvan populasyonu ve karma yem üretim tesisleri ile hayvansal üretimde hem girdi hem de ürün bazında ülkemiz için büyük önem taşımaktadır. Karma yem üretiminde temel sorun; hammadde temini konusunda olup, özellikle, vitamin-mineral karmaları ve balık unu'nda tamamen, yağlı tohum küspelerinde ise kısmen (ihtiyacın 1/3 'ü) ithalatçı durumuna gelmiş olmamızdır. Karma yem pazarlamasında ise çok önemli bir sorun yaşanmamakta, ancak talebin, dövize endeksli olan ithal hammaddeler sebebiyle devamlı yükselen ürün maliyetleri karşısında sürekli olarak dalgalanması, yem pazarlamasında bulunan tüccarın başlıca sorununu oluşturmaktadır.Item Bursa İlinde koza üretimi ve pazarlaması(Uludağ Üniversitesi, 1997-03-04) Aydın, Ali; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Bursa, 1990 yılına kadar, ipekböcekçiliğinin yoğun olarak yapıldığı bir ilimizdir. Son yıllarda birçok sorunla karşı karşıya bulunan ve sürekli kan kaybeden ipekböcekçiliğinde, Bursa'daki azalma oranı 1990-1996 yılları arasında % 97'lere kadar çıkmıştır. Ülkemizde 1500 yıllık bir geçmişle, geleneksel bir ürüne dönüşmüş olan ipekböcekçiliğindeki azalmanın nedenlerinin ve pazarlamadaki sorunların tespiti amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda dünya fiyatlarıyla rekabet edememek, fiyatlardaki istikrarsızlık, uygulanan yanlış fiyat politikaları ve hızlı kentleşmenin bu azalmada etkili olduğu tespit edilmiştir.Item Bursa ilinde şeftali üretiminin ekonometrik analizi(Uludağ Üniversitesi, 2011-01-03) Vural, Hasan; Turhan, Şule; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.Bu çalışmada şeftali üretim girdilerinin kullanım seviyesinin ve kaynak etkinliğinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırma bölgesi Bursa ilini kapsamaktadır. 2009 yılı verilerine göre yılda ortalama 410 bin tonluk üretim ve 10 bin tonluk ihracat değeri ile şeftali ülkemiz ekonomisinde önemli bir yere sahiptir. Üretim ve dışsatım bakımından başta Bursa ili olmak üzere Marmara Bölgesi lider konumundadır. Araştırma bölgesinde 30 tarım işletmesi incelenmiş ve toplanan veriler Cobb-Douglas üretim fonksiyonu yardımı ile analiz edilmiştir. İncelenen değişkenler arasında gübre harcamaları ile diğer faktörler arasındaki ilişkilerin nispeten yüksek olduğu görülmüştür. Gübre ve sulama harcamaları birbirini olumsuz etkilerken, sulama ve işçilik harcamaları pozitif yönde birbirlerini etkilemektedirler. Buna göre, sulama harcamalarında işçilik masraflarının büyük yer tuttuğunu söyleyebiliriz. Üretim faktörleri arasındaki marjinal teknik ikame hadleri incelendiğinde gübre faktörünün diğer faktörlere oranla aşırı kullanıldığı, sulama faktörünün de ilaç ve işçilik faktörlerine oranla aşırı kullanıldığı ortaya çıkmaktadır. İşçilik faktörü ise, ilaç faktörüne oranla aşırı kullanılmaktadır. Ekonomik optimuma ulaşabilmek için, arazi genişliği değişmese bile, ilaç ve işçilik kullanımının optimuma kadar artırılması gerekmektedir.Item Bursa ilinde süt işleyen tarımsal kooperatiflerin ekonomik analizi(Uludağ Üniversitesi, 2015) Eren, Caner; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Çağımızın ekonomik sistemi, profesyonel olarak bu sistemin gerekliliklerini yerine getiremeyip büyüyememiş, finansal açıdan rekabet gücü zayıf küçük üreticileri örgütlü hareket etmeye mecbur bırakmıştır. Kooperatif yöneticileri ise, bir yandan ortaklarının ekonomik ve sosyal menfaatlerini gözetmek diğer yandan da piyasa koşulları çerçevesinde kar amacı güderek kooperatif menfaatini sağlamak durumundadırlar. Reel sektörde yer alan firmaların rekabet edebilmesi ve başarılı olabilmesi için finansal analiz yöntemleri ile sürekli olarak etkinlik ölçümlerini yapmaları oldukça önemlidir. Çalışmada, Bursa ilinde süt sığırcılığı konusunda faaliyet gösteren 15 adet Tarımsal Kalkınma Kooperatifinin 2012 ve 2013 yılı bilançoları, gelir tabloları ve bu kooperatiflerle doğrudan anket yolu ile toplanan bilgilerden elde edilen veriler ışığında finansal durumu incelenmiştir. Ayrıca bu kooperatifler arasında gerek büyüklükleri ve gerekse toplanan sütü çiğ süt olarak pazarlayan kooperatifler ile sütü işleyerek işlenmiş ürün olarak pazarlayan kooperatifler arasında finansal yapıları bakımından karşılaştırmalar yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; kooperatiflerin %33'ünün varlık anlamında bir önceki yıla oranla büyüdüğü geri kalan %67'sinin ise bir önceki yıla oranla küçüldüğü görülmüştür. Duran varlıklar açısından ise kooperatiflerin sadece %20'sinin duran varlıklarını arttırabildikleri görülmüştür. Varlıkların finansman kaynaklarına bakıldığında kooperatiflerin %33'ünün öz sermaye oranının istenilen düzeyde olduğu, %20'sinin finansman kaynağı olarak uzun vadeli borçların ağırlıkta olduğu, %47'sinin ise varlıklarını büyük oranda kısa vadeli borçlarla finanse ettikleri görülmüştür. Sütü işleyerek pazarlayan kooperatiflerin kaynak yapısı, net işletme sermayesi ve elde ettikleri gelir bakımından topladıkları sütü çiğ süt olarak pazarlayan kooperatiflere nazaran daha iyi durumda oldukları belirlenmiştir. Üretilen ürünlerin pazarlanması ise sütü işleyerek pazarlayan kooperatiflerin önemli sorunları arasında yer aldığı görülmüştür. Kooperatiflerin %60'ının kar elde etmesine karşın kar marjlarının oldukça düşük olduğu ve bazı kooperatiflerin ürün farklılaştırmasına giderek daha başarılı oldukları belirlenmiştir.Item Bursa ilinde yetiştirilen önemli üzümsü meyvelerin (ahududu, böğürtlen, yaban mersini) üretim ve pazarlamasının ekonomik analizi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-29) Bayizit, Murat; Vural, Hasan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.; 0000-0002-3309-0845Türkiye’de en önemli geçim kaynaklarından biri tarımdır. Tarih süresince önemli ihracat yolları üzerinde olan Anadolu topraklarında tarım yapılmış ve bu kuşaktan kuşağa aktarılmıştır. Türkiye’de en fazla üretilen tarım ürünlerinden üzümsü meyvelerin üretimi Akdeniz, Ege ve Marmara Bölgeleri’nde yapılmaktadır. Başta çilek olmak üzere, üretilen ürünlerin önemli bir kısmı diğer ülkelere ihraç edilmektedir. Ahududu, böğürtlen ve yaban mersini meyvelerinin sağlığa faydaları konusunda araştırmaların artması, kamuoyu gündeminde geniş yer bulması ve pandeminin de etkisi ile tüm dünyada tüketimi hızla artmıştır. Katma değeri yüksek ve küçük aile işletmeleri için son derece uygun bir meyve üretimi olan üzümsü meyvelerin ülkemizde üretimi artmaktadır. Bu tez çalışması kapsamında üzümsü meyve üreten 108 işletmeden, anket çalışması yapılarak toplanan veriler aracılığı ile işletmelerin ekonomik analizi gerçekleştirilmiştir. Ekonomik analiz kapsamında incelenen işletmelerin üzümsü meyve yetiştiriciliğindeki tecrübeleri, uygulanan yetiştirme yöntemleri, bahçe büyüklükleri ve üretim maliyetleri incelenmiştir. Ortalama satış fiyatları üzerinden yapılan hesaplamalarla işletmelerin kar ve zarar analizleri ortaya konmuştur. Yapılan ekonomik analiz sonucunda, küresel gelişmeler de dikkate alındığında, önemi giderek artan tarım sektörünün önemli bir üretim dalı olan üzümsü meyveler; küçük aile işletmeleri için karlı, ülke ekonomisine ihracat yoluyla katma değer sağlaması açısından da stratejik tarım ürünleridir. Tarımın bir ‘’Milli Güvenlik’’ meselesi olduğu düşüncesinden hareketle özellikle kırsalın kalkınması, küçük/aile tarım işletmelerinin refahının arttırılması ve sürekliliğin sağlanması açısından üzümsü meyve üretimi verimlilik, izlenebilirlik ve çeşitlilik başlıklarında ısrarcı olmak kaydıyla desteklenmeli ve üretim tüm Türkiye’de yaygınlaştırılmalıdır. Üreticinin verimlilik esasına göre tam izlenebilir metodlar ve ülkemiz iklim-toprak-su şartlarına uygun çeşitlerle üreteceği ürünlerin modern pazarlama teknikleri ile çalışan kooperatifler aracılığı ile pazara ulaştırılması ve bu ekosistemin sürekli güncellenebilir olması ülkemizi üzümsü meyveler alanında en fazla üretim yapan ve ihraç eden ülkeler arasına sokacaktır.Item Bursa İlinde yumurta pazarlaması(Uludağ Üniversitesi, 1996-03-12) Cengiz, Nalan; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Bu çalışmada Bursa ili yumurta pazar yapısı ve pazarlama kanalları ile ildeki pazarlama sorunları;, yumurtacı tavuk işlet meleri, toptancı tüccar ve perakendecilerden toplanan verilere bağlı alarak incelenmiştir. ilde yapılan araştırmada 10.000 adet kapasiteli işletmeler de yumurta maliyeti 2527,32 TL. /Adet, 10.000 adetten büyük iş letmelerde 1522,08 TL. /Adet bulunmuştur. Araştırma alanında yapılan incelemede yumurta pazarlamasın da, en çok kullanılan pazarlama kanalının "üretici - >toptancı tüccar- - >perakendeci - >tüketici kanalı olduğu tespit edilmiştir. Bu kanalda tüketicinin ödemiş olduğu para ile üreticinin eline geçen para arasındaki -fark olan pazarlama marjı 1 adet yumurta için ortalama 1.000 TL olup, bu miktarın % 25 ' i toptancı tüccar, % 75' i de perakendeci arasında paylaşılmaktadır. Pazarlama, da önemli sorunlar bulunmakta, sektörün gelişimi için bu eksikliklerin giderilmesi özellikle üretim ve satış aşamalarında örgütlenmelerin gerçekleşmesi gerekmektedir. Ayrıca, tüketici talepleri dikkate alınarak, yeni pazarlama hizmetleri sunulmalıdır.Item Bursa tarımının sosyo-ekonomik yapısının analizi(Uludağ Üniversitesi, 2013-02-20) Turhan, Şule; Vural, Hasan; Erdal, Burcu; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.Bursa İli sahip olduğu iklim ve toprak koşullarıyla ülkemizin nadir tarım yörelerinden bir olup, 3.1 milyar TL’lik tarımsal geliri ile önde gelen illerdendir. Türkiye sofralık zeytin üretiminin %40’ı, şeftali üretiminin %28’i, sofralık siyah incirin %80’i, çilek üretiminin %19’u, domates üretiminin %11’i, biber üretiminin %15’i, bezelye üretiminin ise %50’si Bursa’da gerçekleştirilmektedir. Ancak üretim ve pazarlamada bazı sorunları bulunmaktadır. İlde tarımsal üretimin planlanması ihtiyacının yanı sıra, pazarlama açısından da önemli yatırımlara ve yönetsel düzenlemelere gereksinim bulunmaktadır. Üretici sorunlarının azalması için örgütlenmeleri desteklenmelidir. Ayrıca üreticilerin üretim tekniği bilgileri ve pazarlama olanakları iyileştirilmelidir. Tarım topraklarının amaç dışı kullanımına izin verilmemelidir. Gıda işletmeleri üretim ve pazarlama yöntemleri konularında en son tekniklerden faydalanmalı, pazarlama sorunlarının çözümü için devlet hem pazar altyapısı hem de pazarlama hizmetleri konularında destekleyici olmalıdır. Kayıtsız gıda ticaretinin önüne geçilmelidir. Pazarlama sorunlarının çözümü ve dikey bütünleşme için sözleşmeli üretim yaygınlaştırılmalıdır. Tarım ve gıda ürünlerinin ihracatı desteklenmelidir.Item Consumer trends for organic products: The case of the Marmara region in Turkey(Parlar Scientific Puplications, 2017) Turhan, Şule; Vural, Hasan; Ak, İbrahim; Erdal, Burca; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü.; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Zootekni Bölümü.; 0000-0001-9155-8170; AAG-8086-2021Organic agriculture, which is one of the prominent environmentally friendly alternative agriculture systems, aims to repair the environment's deteriorating balance with entirely natural methods and by using equity. Today, environmentally conscious consumers, whose numbers are increasing significantly every day, are turning to consumption of organic products for healthy living and clean land and water. Thus, the healthy and natural nutrition concept that entered our daily lives with the development of organic agriculture has increased in importance. This study aims to determine the organic product consumption trends of consumers and examine the marketing characteristics of organic producers. Therefore, data were collected from 240 consumers using questionnaires in the organic product markets in Istanbul and Bursa provinces. The data analyses show that there are slight differences between the preferences of female and male consumers, and most consumers of organic products are middle-aged and older with higher education and income levels. In organic product marketing, it is necessary to improve the product quality, regulate the marketplaces and decrease the marketing margins in favour of consumers.Item Dijital dönüşümün şirketlerin ekonomik faaliyetlerine katkısı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-31) Çopur, Ali Eren; Vural, Hasan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım İşletmeciliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-6452-3458Endüstri 4.0 ile gerçekleşecek olan şirketlerin dijitalleşmesindeki ana amaç; kaynak verimliliğinin sağlanarak, üretkenliğin ve ürün çeşitliliğinin artırılarak, optimizasyon ve akıllı üretim teknikleri ile ürün ve hizmet üretiminin daha düşük maliyet ile daha kaliteli bir şekilde organize edilmesi sonucu şirketlerin rekabet gücünü artırmalarıdır. Tez kapsamında; endüstri 4.0 ile ilgili tanımlamalar, bu kavramın önemi, dijitalleşme de herbirinde farklı bir önemi olan endüstri 4.0 teknolojileri, bunların tanımlamaları ve şirketlerde kullanımlarına yönelik örnekler verilmiştir. Farklı sektörlerin dijitalleşme stratejileri ve öncelikleri farklı olması nedeni ile tek bir sektöre odaklanmak yerine imalat, otomotiv, lojistik, gıda ve tarım, eğitim, perakende, finans ve bankacılık, telekomünikasyon ve medya, reklamcılık gibi farklı uygulamalara ve farklı ihtiyaçlara sahip sektörlerin genel anlamı ile dijital dönüşümleri tartışılmış ve global ölçekte bazı girişimlerden bahsedilmiştir. Ayrıca, tez çalışmasında şirketlerin dijitalleşmesi ile birlikte ekonomik, çevresel, sosyal süreçlerde bazı fırsatlar tartışılmış aynı zamanda bu dijital dönüşümün ihracata etkilerinden ve bazı stratejilerden ilgili raporlar yorumlanarak bir değerlendirme yapılmıştır.Publication Economic analysis and marketing margins of the peach market in Turkey(Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, 2021-01-01) Vural, Hasan; Çakan, Veli Anıl; VURAL, HASAN; ÇAKAN, VELİ ANIL; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Bölümü; AFB-8936-2022; AAG-9627-2021In the study, it is aimed to analyze the market of peaches, which is becoming more and more important with its features such as creating raw materials for the food industry, contributing to human health, being an energy source and fertilizer. Data set is based on data between 2003-2017 obtained from TUIK and TOB statistics. The data includes; producer and consumer prices, production, consumption, export, import, and input prices. In order to analyze the Turkey peach market, models related to supply and demand functions were estimated, marketing margin and chain index calculations were made. Regression estimation results show that fertilizer price has a negative relationship with the production and labor price has a positive relationship with the production. It has been determined that the factor that has a positive effect on demand is population. It has been calculated that according to real prices, the average marketing margin is 0.60 TL kg(-1), share of the producer in consumer's price is 53.92%. The share of producer in consumer's price, which was average 60.92% between 2008 and 2011, decreased to 48.28% by 2017. This is an indication that the producer receives a lower share of the market earnings every year. For the benefit of both producers and consumers, it is important to encourage farmers to establish foundations such as cooperatives, that can reduce the marketing margin and increase the profit of the producer.Publication Energy use in agricultural production in Turkey: A study on tomato production(Parlar Scientific Publications (P S P), 2019-01-01) Erdal, Burcu; TURHAN, ŞULE; ERDAL, BURCU; Turhan, Şule; VURAL, HASAN; Vural, Hasan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi.; 0000-0002-6839-913X; AAG-8086-2021; AFB-8936-2022; AAG-7295-2021This study aims to detect the efficiency of energy use in tomato production in the province of Bursa, Turkey. In accordance with this aim, rates of the input and output and energy efficiency coefficients in production were calculated. The numeric data utilized in the study were collected by face to face questionnaires conducted with 90 people in the counties of Karacabey and Kemalpap of the province of Bursa where there is extensive tomato farming. Simple random sampling method was used in the selection of producers. The data of the questionnaire comprise the years 2011-2012. According to study result, diesel has the highest share with a share of 60.07%. The rate of electricity is 4.26% energy equivalent and the rate of water is 0.87%. The energy output/input rate in tomato production was computed to be 1.52.Item Evaluation of some quality parameters of minimaly processed celery by quantitative analysis(Wiley, 2013-10) Tamer, Canan Ece; Çopur, Ömer Utku; İncedayı, Bige K.; Vural, Hasan; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Gıda Mühendisliği Anabilim Dalı.; Uludağ Üniversitesi/Ziraat Fakültesi/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.; AAG-8503-2021; AAG-8336-2021; AAG-8241-2021; 8228159500; 8228159600; 25632341200; 23026059800The celeries were treated with citric acid (1.5%) and L-cysteine (0.5%) following preprocessing. The samples were packed in two different modified atmosphere conditions. After 20 days of storage at 42C, weight loss, total dry matter, total acidity, total phenolics, ascorbic acid, total carotenoids, color, polyphenoloxidase (PPO) and antioxidant activity of the samples were determined, and total bacteria and total coliform were counted. At the end of the storage period, antioxidant activity was decreased as 26.23%. Generally, citric acid treatment with N-2 and CO2 atmosphere application was more effective than L-cysteine treatment for preservation of phenolic compounds. The L-cysteine-treated samples had the minimum PPO activity and were also preferred by panelists according to color criteria. During storage period, because of oxidation of conjugated bond, carotenoids were oxidized and decreased by approximately 45.61%. Weight loss of the modified atmosphere packaging celeries during storage period was changed between 0.18 and 0.32%. The samples treated with L-cysteine preserved their original color until the 10 days of storage, but the same samples were rejected by panelists for odor criteria. The big positive correlation coefficients showed was that the ratio of positive interactions was more than negative interactions. For this reason, lots of analytical criteria determined in celery increased with the increment of the other criteria. According to the results of the cluster analysis, analytical criteria were gathered in three main clusters. PPO activity element represented the first factor and antioxidant activity variable represented the second factor. PRACTICAL APPLICATIONSCelery is a popular ingredient of prepared soups and salads. Unfortunately, this vegetable is highly perishable and is therefore difficult to store in a fresh state for an extended period of time. In order to extend the shelf life of celery, several treatment methods are used to inactivate enzymes and kill pathogens and other microorganisms that may result in spoilage. The main contribution of this work was to determine the effect of different treatment on the quality attributes of minimally processed celery stored at 4 +/- 2C for 20 days. For this reason, two different solutions (citric acid and L-cysteine) were used for following preprocessing. The samples were packed in two different modified atmosphere conditions. Physicochemical and microbiological analyses were done during storage. For statistical evaluation, factorial analysis with principal component and cluster analysis were used. The proposed procedure involves several analyses for dimension reduction of data that are conducted by principal component analysis.Item Gıda güvenliği ve etik(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-02-25) Taniş, Muhammed Emin; Vural, Hasan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı.Küreselleşen dünyada nüfusun artmasına paralel olarak tüketimin artması, ulusal ve uluslararası gıda ticaretinin yaygınlaşması, teknolojik gelişmelerle birlikte gıda endüstrisinin yaygınlaşması, beraberinde son zamanlarda gıda kaynaklı hastalıkların artmasına sebep olmuştur. Bunun yanı sıra dünyanın genelinde ve Türkiye'de ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından çalışmalar yapılmış, çeşitli gıda güvenlik sistemleri ve uygulamaları yürürlüğe girmiştir. Diğer taraftan üretim yapan işletmelerin ve tüketicilerin gıda güvenliği bilinçlerinin oluşmaması bazı sorunlara yol açmaktadır. Ayrıca üreticilerin daha çok para kazanma hırsı, gıdalarda hileye başvurup gayrı ahlâki ve etik olmayan tutumlar sergilemesine sebep olmuştur. Bu çalışmada; gıda güvenliği sorunları incelenmiş, oluşturulan gıda güvenliği sistemleri ve uygulamaları irdelenmiş, tüketicinin eğitimi ve bilinçlendirilmesi konuları ele alınmış, üretimde etik ilkeler üzerinde durulması gerektiği bildirilmiş ve oluşan sorunlara çözümler derlenerek sunulmuştur. Özellikle toplumun eğitim ve bilinçlendirilmesi hususunda; tüm bireylerin, kamu, kurum ve kuruluşların ortak bir çalışma yaparak bağımsız bir gıda platformu oluşturması, liyakatli ve gönüllü kişilerle bu çalışmaların yürütülüp sosyal medyayı daha etkin bir şekilde kullanılması gerektiği vurgulanmıştır.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »