2022 Cilt 27 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/30949
Browse
Browsing by Department "Mühendislik Fakültesi"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item Atık aktif çamurda biyogaz üretiminin artırılmasına termal ve kimyasal dezentegrasyonun etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-27) Dindar, Efsun; Yılmaz, N. Aleyna; Mühendislik Fakültesi; Çevre Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-4572-2512; 0000-0003-3051-3598Çamur dezentegrasyon yöntemleri, atıksu çamurunun çürüme sürecinde hız sınırlayıcı adım olan hidroliz fazını ortadan kaldırmak, oluşan biyogaz miktarını ve stabilizasyon derecesini artırmak için uygulanan ön işlem yöntemleridir. Bu çalışmada, çözünmüş kimyasal oksijen ihtiyacı parametresindeki değişimler incelenerek farklı dezentegrasyon yöntemlerinin (termal ve kimyasal) çamurun çözünürlüğüne etkisi araştırılmıştır. Termal dezentegrasyon kapsamında yapılan çalışmalarda atık aktif çamur, kapalı tüplerdeki blok ısıtıcılarda ısıl işleme tabi tutulmuştur. Kimyasal(alkali) dezentegrasyon için, atık aktif çamurun pH'ı 10 ve 11 olacak şekilde NaOH ilave edilmiştir. Çalışma sonucunda, BMP testi ile termal dezentegrasyon, alkali dezentegrasyon, aşı+ham çamur ve aşı çamurundan biyogaz üretimi sırasıyla 202.5, 189.8, 104 ve 80.5 ml olarak bulunmuştur. Çalışma kapsamında uygulanan kimyasal ve termal dezentegrasyon yöntemlerinin her ikisi de biyogazın verimini olumlu yönde etkilemiştir. Biyogaz verimliliği açısından termal dezentegrasyon yöntemi daha etkili bir yöntem gibi görünmektedir.Item Çimento C3A içeriğinin 3B beton karışımlarının bazı taze hal özellikleri ve basınç dayanımına etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-18) Şahin, Hatice Gizem; Mardani, Ali; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-8915-879X; 0000-0003-0326-5015Bu çalışmada, çimento C3A miktarının 3B beton karışımlarının bazı taze hal özellikleri ve basınç dayanımına etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla, farklı miktarda C3A içeren iki seri 3B beton karışımı hazırlanarak optimum karışım oranı belirlenmiştir. 3B betonların optimum karışım oranları ekstrüde edilebilirlik ve inşa edilebilirlik parametreleri dikkate alınarak tespit edilmiştir. Enjeksiyon tabancasından kolaylıkla pompalanabilen karışımların ekstrüde edilebilir olduğu kabul edilmiştir. Üç katman halinde basılabilen ve pürüzsüz yüzeye sahip olan karışımlar inşa edilebilir olarak seçilmiştir. Belirlenen 3B beton karışımlarının zamana bağlı yayılma davranışı, şekil kararlılığı, reolojik özellikleri ve basınç dayanımı incelenmiştir. Karışımların reolojik özellikleri, statik eşik kayma gerilmesi, dinamik eşik kayma gerilmesi, viskozitesi ve yapısal toparlanma hızı olmak üzere dört farklı açıdan incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, çimento C3A içeriğindeki artış ile karışımların zamana bağlı kıvam kaybı, şekil koruma kapasitesi ve yapısal toparlanma hızının arttığı gözlemlenmiştir. Ancak, çimento C3A içeriğindeki artış ile 3B beton karışımlarının statik ve dinamik eşik kayma gerilmesi ile basınç dayanımı azalmıştır. Viskozite değerlerinde ise önemli bir değişikliğin olmadığı tespit edilmiştir.Item Farklı açıklık şekillerine sahip ekranlama kutuları için grafen plaka kaplamanın ekranlama etkinliğine etkisinin analizi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-04) Güler, Sunay; Yenikaya, Sibel; Mühendislik Fakültesi; Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü; 0000-0003-3851-3357; 0000-0002-9423-1752Elektromanyetik uyumluluk (EMC), özellikle son on yılda gelişmiş sürücü destek ve elektrikli tahrik sistemlerinin geleneksel araç mimarisine dahil edilmesiyle çok daha önemli hale gelmiştir. Elektromanyetik ekranlama, elektronik devreleri dış elektromanyetik girişimden (EMI) korumak için kullanılan iletken bir bariyerdir. Ekranlama etkinliği (SE), girişim yapan bir elektromanyetik kaynağa karşı ekranlama performansının ölçüsüdür. Elektrikli araçların (EV) içindeki tasarım sınırlamaları, ekranlama kutusu boyutlarını değiştirmeden SE'yi artırmayı araştırmaya zorlamaktadır. Grafen, iyi iletkenliği ve güçlü yapısı nedeniyle birçok çalışmada yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada, iç yüzeyleri grafen plakalarla kaplanmış bir ekranlama kutusu için nümerik model tasarlanmıştır. Farklı açıklık şekillerinin SE üzerindeki etkisi, kutunun farklı iç yüzeylerinin grafen plakalarla kaplanması durumlarına göre analiz edilmiştir.Item Hemzemin kavşak iyileştirmelerinin kavşak performansı ve taşıt emisyonları üzerine etkilerinin incelenmesi: Bursa örneği(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-06-05) Kayacan, Alphan; Yılmaz, Bahadır; Rizelioğlu, Mehmet; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-8986-9399Kavşaklar farklı yönlerden gelen trafik akımlarının ortaklaşa kullanıldığı alanlardır. Bu nedenle araç gecikmeleri, kuyruk uzunluğu, bekleme süreleri gibi trafiğe etki eden faktörlerin en yoğun yaşandığı yerler kavşaklar olmaktadır. Bu durum, kavşakların trafiğin performansı üzerinde önemli etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Öyleyse kavşak optimizasyonları trafiğin etkin ve verimli kullanılması için trafik iyileştirme çalışmalarının başında gelmektedir. Bu çalışmada Bursa ili Nilüfer ilçesinde bulunan sinyalize dönel kavşak olarak hizmet veren Durmazlar Kavşağı incelenmiştir. Kavşağın mevcut durumu ve mevcut durum üzerinde uygulanan farklı geometrik iyileştirmeler VISSIM simülasyon programı ile analiz edilmiştir. Yapılan iyileştirmeler sonucunda kavşak geometrisinin kavşak performansı üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Nihayetinde seyahat süresi, durma sayıları ve kuyruk uzunluklarının azaldığı, araç hızlarının arttığı bunlara bağlı olarak kavşak hizmet seviyesinin iyileştiği ve emisyon miktarlarının azaldığı görülmüştür.Item Otomobil salıncak kolunun yapısal analiz ve optimizasyon teknikleri ile ağırlık azaltılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-05-27) Çelik, Açelya; Yıldız, Ali Riza; Mühendislik Fakültesi; Otomotiv Mühendisliği Bölümü; 0000-0003-2634-4111; 0000-0003-1790-6987Otomobillerde kullanılan ön salıncak kolu amortisör, komuta parmağı ve motor beşiğine bağlanarak, lastik ve jant birleşiğini yanal olarak sabitlemek için kullanılır. Otomotiv endüstrisinde, kaliteyi koruyarak araç maliyetini ve ağırlığını azaltmak temel hedefler arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, ön salıncak kolu üzerinde ağırlık azaltma analizleri yapılarak optimizasyon çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı, topoloji optimizasyon metodunun kullanılmasıyla, seçilen bir ön salıncak kolunun geometrisinde değişiklikler yaparak, malzeme miktarının minimuma düşürülmesi, parça dayanımını koruyacak şekilde, ağırlığı ve maliyeti azaltılmış yeni bir ön salıncak kolu modelinin oluşturulmasıdır. Bu amaçla, katı modelleme ve sonlu elemanlar yöntemiyle analiz ve topoloji optimizasyon metotları kullanılarak, yer değiştirme, gerilme gibi kısıtlar uygulanarak en uygun tasarımın belirlenmesi hedeflenmiştir. Yapılan çalışmada seçilen örnek parça üzerinde yapılmış statik analizler sonrası, topoloji optimizasyonu gerçekleştirilmiş ve malzeme dağılımları incelenmiştir. Bu malzeme dağılımlarına göre parçanın boşaltılabilecek alanlar tespit edilmiş, bu verilere göre yeni tasarım çalışmaları yapılmıştır. Her yeni tasarım için statik analizler tekrarlanmış ve genetik algoritmalar ile şekil optimizasyonu yapılmıştır. Bulunan optimum tasarımının, seçilen örnek parça tasarımına göre %11,02 daha hafif olduğu tespit edilmiştir.Item PID tuning with up-to-date metaheuristic algorithms(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-05-23) Vatansever, Fahri; Hacıiskenderoğlu, Emre; Mühendislik Fakültesi; Elektrik Elektronik Mühendisliği; 0000-0002-3885-8622; 0000-0001-5724-1153Control of systems is very important in applications. For this purpose appropriate controllers need to be designed. PIDs are the most popular controllers and there are traditional methods for their design. In recent years, metaheuristic algorithms also have been used to tuning the PID coefficients. In this study, an interactive graphical user interface program was designed, which makes the design of PID type controllers with six up-to-date metaheuristic algorithms according to different performance criteria. The controller coefficients can be tuned easily, quickly and effectively with this software tool that performs single or comparative designs, provides numerical and graphical solutions, and enables detailed analysis and synthesis.Item Static analyses of the effect of deep excavation on the behaviour of an adjacent pile in sand(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-21) Ashour, Sameh; Ünsever, Yeşim S.; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Mühendisliği Bölümü; 0000-0003-0590-0203; 0000-0003-3735-9554The influence of deep excavation on adjacent pile behaviour is an important issue to ensure its serviceability and stability. In this paper, the effect of deep excavation on an adjacent loaded single pile in saturated cohesionless soil was investigated by 3D finite element method. After verification of finite element model using centrifuge test results found in literature, a parametric study was conducted by varying the most influence factors on the pile behaviour such as excavation depth, distance from the pile to the excavation and pile head type. It was concluded that the excavation depth (He) with respect to pile length (Lp) has a significant effect on pile response. Among the three cases of He/Lp, the case of He/Lp= 0.5 induced the maximum bending moment while the case of He/Lp= 1.5 induced the maximum pile lateral deflection. Moreover, the distance from the pile to the excavation site has also a significant influence on pile response and the induced bending moment in pile is inconsiderable after 9 m distance. Also, it is observed that the pile head type has an important effect on the pile behaviour especially in case of rigid head case.Item Su azaltıcı katkılarda sülfonat ve fosfat anyonik monomerlerin kendiliğinden yerleşen betonların taze hal ve mekanik özelliklerine etkisi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-07-20) Altun, Muhammet Gökhan; Özen, Süleyman; Karakuzu, Kemal; Mardani, Ali; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Mühendisliği Bölümü; 0000-0002-1023-3962; 0000-0003-0326-5015Bu çalışmada, polikarboksilat-eter esaslı su azaltıcı katkının anyonik monomer içeriğinin kendiliğinden yerleşebilen beton (KYB) karışımlarının çeşitli taze ve sertleşmiş hal özelliklerine etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla, anyonik monomeri %100 karboksilat olan kontrol katkısına ilaveten, kontrol katkısının anyonik monomerinin %10 ve %30 oranında sülfonat ve fosfat ile ikame edilmesiyle birbirinden farklı 5 adet su azaltıcı katkı sentezlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, su azaltıcı katkı anyonik monomerinin sülfonat ile ikame edilmesi, karışımların katkı ihtiyacını artırırken; zamana bağlı yayılma performanslarını olumlu yönde etkilemiştir. Fosfat ikame edilmesi durumunda ise karışımların katkı ihtiyacı azalırken zamana bağlı yayılma performansı olumsuz etkilenmiştir. Tüm karışımlar içerisinde taze hal özellikleri açısından en iyi performans %10 sülfonat ikame edilen katkı ile elde edilmiştir. Anyonik monomer değişimi, KYB karışımlarının basınç dayanımları, su emme oranları, ultrases geçiş hızları (UPV) ve dinamik elastisite modüllerinde önemli bir değişikliğe sebep olmamıştır.Item Tekil yük etkisi altında eksantrik mesnetli kirişlerin incelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-06-07) Türker, Hakan T.; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Mühendisliği Bölümü; 0000-0001-5820-0257Klasik kiriş teorilerinde kirişler bir boyutlu kabul edilir. Bu teoriye göre mesnetler tarafsız eksendedir. Ancak pratik uygulamalarda kirişler tarafsız eksenlerinden farklı noktalardan mesnetlenmektedir. Literatürde üniform yük etkisinde eksantrik mesnetlenme durumuna sahip kirişler için düzenlenmiş kiriş teorisi geliştirilmiştir. Bu çalışmada tekil yük altındaki eksantrik mesnetli kirişler MacLaurin serileri kullanılarak analitik olarak çözülmüştür. Eksantrik mesnetlerin kirişin eğilme rijitliği üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Elde edilen analitik denklemler, mesnetlerin kiriş derinliğinde farklı konumlarında (eksantrisite) kirişlerin eğilme analizi üzerindeki etkisini araştırmak için kullanılmıştır. Bulgular, kirişlerin eğilme rijitliğinin eksantrik mesnet durumundan önemli ölçüde etkilendiğini göstermektedir. Elde edilen sonuçlar Sonlu Eleman çözümleri ile karşılaştırılmıştır.Item Yüksek binaların dinamik tepki analizi için dalga yayılımının irdelenmesi(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-05-19) Fahjan, Yasin; Mehdi, Fikret; Doğangün, Adem; Mühendislik Fakültesi; İnşaat Bölümü; 0000-0002-9373-9589; 0000-0002-1867-7103Bu çalışmanın amacı, sismik dalga yayılımı olgusunu dikkate almanın yüksek binaların dinamik tepkisi üzerindeki etkisini sayısal olarak araştırmaktır. Bir çekirdek duvar ve bir çerçeve, dalga yayılımı olgusu göz önünde bulundurularak ve göz ardı edilerek sismik yükleme altında analiz edilmiştir. Analiz edilen her iki sistem için eğilme momenti, kesme kuvveti, eksenel kuvvet ve katlar arası ötelenme değerlendirilmiştir. Farklı katlardaki dinamik tepki için genlik Fourier tepki spektrumları da tartışılmıştır. Her biri kırk altı katlı, her iki sistem de sabit tabanda enine ve boyuna sismik dalgalara maruz bırakılmıştır. Sonuçlar, dalga yayılım fenomeni göz önüne alındığında, katlar arası sürüklenme, kesme kuvveti ve eğilme momentinde hafif bir azalma sağladığını göstermektedir. Dalga yayılım olgusunun dikkate alınmasının, özellikle üstteki üçüncü bölümün katlarındaki çekirdek duvar için eksenel kuvveti önemli ölçüde arttırdığı bulunmuştur. Bu makalenin ana katkısı, kategorize edilemeyen ve her farklı detayın farklı bir tepkiyi tetikleyebileceği "kod dışı" binalar olan yüksek binalarda dalga yayılımı olgusunu dikkate almaya yönelik büyük ihtiyacı vurgulamaktır. Daha da önemlisi, dalga yayılım fenomeninin temel fiziğini doğru bir şekilde yakalamak ve analizi hassas bir şekilde gerçekleştirmek için standart analiz ve tasarım mühendislik yazılımlarını yükseltme ihtiyacıdır.