Bursa Uludağ Üniversitesi Tezleri
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11452/14
Browse
Browsing by Language "en"
Now showing 1 - 20 of 273
- Results Per Page
- Sort Options
Item A proposal for a resilience assessment model in traditional Ottoman city centers: Case of Bursa Bazaar and Han’s District(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-07-22) Bozdağ, Havva Tlemsani; Vural, Tülin Aslan; Bursa Uludağ Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Mimarlık Anabilim Dalı; 0000-0003-1212-4425Geleneksel çarşı bölgelerinin tarih boyunca geçirdiği dönüşüm süreçlerine rağmen günümüze kadar ayakta kalmalarını sağlayan temel dinamikler dikkat çekmektedir. Son zamanlarda çeşitli kentsel bağlamlarda mekanların çeşitli etkiler karşısında gösterdiği dayanımı ölçmeye yönelik çeşitli araçlar geliştirme girişimleri olmuştur. Çeşitli yöntemler geliştirilmiş olsa da, kentsel dayanımı değerlendirmeye yönelik araçların tarihî çarşı alanlarında kanıta dayalı incelenmesi eksik kalmıştır. Bu araştırma, öncelikle teorik bir yaklaşımı benimseyerek bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır ve uyarlanabilirlik döngüsü çerçevesinde incelenmiştir. Çalışma kapsamında, literatürde yer alan kentsel dayanımlı sistemlerin davranışsal özellikleri ve öz mekansal nitelikleri incelenmiştir. Bu parametreler dikkate alınarak, Bursa’nın Tarihî Çarşı ve Hanlar bölgesinin kuruluşundan itibaren karşı karşıya kaldığı çeşitli etkiler ve dönüşüm dönemlerine karşı dayanımın göstermesinin ardındaki gizli dinamikler ortaya konulmuştur. Çalışma yönteminde, tarihsel süreçte çarşı bölgesinin uyarlanabilirlik döngüsü, bu bölgenin gizli dayanım prensipleri ile birleştirilerek değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı, geleneksel ticaret merkezlerinde kentsel dayanımı değerlendirmeyeyönrlik bir Değerlendirme Çerçeve Önerisi geliştirmektir. Bursa çarşısına ait hem somut hem de soyut unsurları ve gizli mekanizmaları birleştirerek, mevcut araştırma, tarihî çarşı bölgelerinde kentsel Dayanımı değerlendirmek için bir paradigma sunmakta; anket formunda nicel bir yöntem ile Faktör Analizi kullanarak nitel bir yaklaşımı birleştirmektedir. Bulgular, belirlenen kriterlere göre tarihî bir çarşı alanında uygulanabilecek en iyi ölçüm aracı olarak ‘GALLDS’ çerçevesini ortaya koymuştur. Bu araştırma, yöneticilerin bu tür tarihi kentsel dokularda dayanımı teşvik eden önemli mekanizmalar hakkında kapsamlı bilgi edinmelerine ve gelecekteki kalkınma kararlarında onlara rehberlik etmelerine önemli katkılar sağlamaya amaçlamaktadır.Item Academic locus of control: Voluntary English preparation program students of a Turkish university(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-02-12) Kılıç, Ayça; Salı, Pınar; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.Academic locus of control (ALOC) has been an area of interest since it was developed by Trice (1985) as a construct. ALOC is concerned with the belief that one can control one’s own academic success (Trice, 1985). English, in addition to being a language, is included as an academic course in the curriculum all over the world, which also makes it both an academic topic to question its effect on academic success and a concept whose relation to the area of ELT can be investigated. Also, its relations to attributions have also been investigated all over the world, as the attributions to success and failure might shed light on language learning process of individuals. However, very few studies have been conducted to see the relationship between the ALOC scores and attributions of students in a voluntary English preparation program. Thus, this study was conducted to investigate the ALOC scores of achievers and underachievers in the preparatory program they attended, if there was a significant relationship between the ALOC scores of achievers and underachievers, the attributions of those students to their success or failure and their extra activities to improve their English. To achieve this aim, a mixed-method study was carried out. Quantitative data about the ALOC scores of the students (N=184) in the program was gathered via an ALOC scale by Akın (2007) and analyzed via IBM SPSS 22.0 statistical package. For the qualitative part of the study, open-ended Google surveys with five open ended questions were sent to both achievers (N=36) and underachievers (N=30) with slightly changed versions. Data gathered via the surveys was coded, analyzed and deductions were made. The results of the quantitative phase of the study indicated that both achievers and underachievers had higher internal ALOC scores. Also, there were no significant relationships between the ALOC scores of achievers and underachievers. As for the qualitative part of the study, the students reported that they mostly decided to study in this program by their own will and that they mostly wanted to improve their English. The achievers mainly attributed their success to strategy use, effort and teachers, whereas the underachievers attributed their failure to lack of effort, program-related reasons and COVID-19 pandemic. Extra-curricular activities done by both groups of students were also investigated. In conclusion, all these and other key findings were discussed in relation to language teaching and learning at tertiary settings. In the light of all these then, implications and insights for further research were also presented.Item Acquisition of referential meaning of words in a second language(Uludağ Üniversitesi, 2001) Özen, Ufuk; Öztürk, Meral; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İngiliz Dili Eğitimi Bölümü.The present study aims to search how L2 learners learn words. In particular, the acquisition of referential meaning of an L2 word, chair, was investigated in this study. The variables of the study were L2, L1 and prototypicality. The study was carried out in the Faculty of Education, Uludağ University, Turkey. Two different groups of subjects were used in the study. One group was the group of EFL learner subjects who helped to determine the second language "chair" category. The EFL learners were of different proficiency levels which was tested by a cloze test. The other group was the group of Turkish Native Speaker subjects. The Turkish Native Speakers' data were used to determine Turkish "sandalye" and "koltuk" categories. A picture test was used to test L2 category membership, L1 influence and prototypicality. Analysis of the results showed that as the proficiency increased, there occurred a tendency for more native like categorisation. The other results was that subjects were more accurate on non-chair items than chair items. Another result was that the performance of the subjects increased as the prototypicality of the items increased. A final result was that L1 has an influence on the referential range of L2 words.Item Adult language learners' attitudes to the strategy training on vocabulary and reading in the classroom(Uludağ Üniversitesi, 2005) Döner, Aslıhan; Karatepe, Çiğdem; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.The aim of the present study is to investigate the adult language learners’ attitudes towards vocabulary and reading strategies. Especially the affect of strategy training on the learners’ attitudes towards these strategies were examined. The study was conducted in a private language course in Bursa, Turkey. All of the language learners (112) in the course were firstly given pre-questionnaire to decide what kind of vocabulary and reading strategies the language learners have the tendency to use, later the results of the analysis of the pre-questionnaire revealed that mostly as they were the adult learners, they were aware of language learning strategies. However, the results revealed that the language learners had the tendency of learning English words by linking them with Turkish words or they like rote memorization. For reading, in general participants demonstrated that they had positive attitudes towards the use of these strategies however, while reading a text the subjects like translating the sentences into Turkish or not did not indicate a clear result. Moreover, some students demonstrated that they liked looking up a dictionary instead of guessing the unknown words during reading an English text. Then after strategy training a post questionnaire was given to investigate the control and experiment group’s attitudes towards vocabulary and reading strategies. 11 subjects were involved in control group and 13 of subjects involved in experiment group. The overall results of the analysis of the post-questionnaire demonstrated that the language learners in the experimental group have maintained much more positive attitudes than the learners in the control group eg: the students in the experimental group indicated that they did not favor rote memorization, translating the sentences into Turkish, looking up a dictionary for every unknown words...etc. In contrast they appear to think that the use of these strategies were a waste of time for them. Furthermore, 3 subjects from the control group and 3 subjects from the experimental group were interviewed inorder to check the attitudes of these learners towards vocabulary and reading strategies more clearly. The results obtained from the interview showed that three students in the experimental group employed much more positive attitudes towards vocabulary and reading strategies. Based on these findings, the researcher recommends that more strategy training should be used in regular classroom activities.Item Analyses of the effect of deep excavation on behaviour of adjacent pile in sand using 3D finite element method(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-09-28) Ashour, Sameh; Ünsever, Yeşim Sema; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0003-0590-0203Bitişik kazık davranışı üzerindeki derin kazı etkisinin incelenmesi, kazığın hizmet verebilirliğini ve stabilitesini değerlendirmek için önemli bir konudur. Bu çalışmada, bitişik yüklü tekil kazık üzerindeki derin kazının etkisi doymuş kohezyonsuz zeminde 3D sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Literatürde bulunan santrifüj deney sonuçları kullanılarak sonlu elemanlar modelinin doğrulanmasından sonra kazı derinliği, kazıktan kazı alanına olan mesafe ve kazık başı tipi gibi kazık davranışına en fazla etki eden faktörler üzerinde parametrik bir çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada, kazık uzunluğuna göre kazı derinliğinin kazık davranışı üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğu sonucuna varılmıştır. He/Lp üç durumu arasında, He/Lp= 0.5 durumu maksimum eğilme momentine neden olurken, He/Lp= 1.5 durumu maksimum kazık yanal sapmasına neden olmuştır. Ayrıca kazıktan kazıya olan mesafe de kazık tepkisi üzerinde önemli bir etkiye sahiptir ve kazıkta aktive olan eğilme momenti 9 m mesafeden sonra etkisini kaybetmiştir. Ayrıca kazık başlığı tipinin de kazık davranışı üzerinde önemli bir etkisi olduğu görülmüştür. Hem kazık başına uygulanan iş yükünün arttırılması hem de kazık boyunun arttırılmasının yanal kazığın davranışı üzerinde önemli bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür.Item Analysing attitudes of middle school students towards the English language(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-08-19) Akyol, Burak; Savaşkan, İlknur; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.This study attempts to identify the attitudes of middle school students towards English, including intensive foreign language classes. It also aims to find out differences between students’ attitudes and their grades, demographic information, and achievement. Lastly, expressing the reasons behind the negative attitudes towards English is another attempt of this current study. This particular research has been conducted with 209 (male= 105; female=104) students from 3 different secondary schools at Darende, Malatya, Turkey, during the 2018/2019 academic year. Quantitative and qualitative data have been gathered; in other words, a mixed-method has been used. For quantitative data Gardner’s Attitude / Motivation Test Battery has been utilised. That instrument has been adapted into Turkish version. Additionally, a semi-structured interview has been conducted with 20 volunteer participants. Data have been analysed via IBM’s SPSS and content analysis technique. vii Results of this particular study have indicated that state secondary school students from fifth, intensive foreign language fifth, sixth, seventh, and eighth grades have a moderate level of attitudes towards English with a mean of 3.57. It has been found out that there is a statistically significant difference between students’ grades and their attitudes towards English. Intensive foreign language fifth-grade students have shown highest level of positive attitudes towards English. When it is compared with the normal fifth grades, intensive foreign language fifth grades have more positive attitudes towards English. Results have presented that there are not any statistically significant differences between gender, students’ family income level and attitudes. However, there is a statistically significant difference between students’ taking supportive courses and attitudes. Students who are taking supportive and training courses have shown higher positive attitudes. Additionally, study results have revealed that when students’ end-year marks are raising, their attitudes are increasing too. Finally, results have shown that factors such as comprehension, difficulty of lesson, pronunciation and spelling, teacher behaviours, fear of making mistakes, discomfort, and social value of English in Turkey are provoking factors for negative attitudes towards English. This study shows the results in details and provides some interpretations and implications for language education in Turkey.Item Analysis of clinical detachment and philosophical advice found in W. Somerset Maugham's works(Uludağ Üniversitesi, 1997) Akkoç, Ayla; Barut, Erol; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.This study aims to analyse some of his short stories and novels from the point of these matters : 1) Clinical detachment in his study of human character and surgical precision and his emphasis on the social codes of the time in which he produced his stories and novels. 2) He expresses his ideas about life and intends to send his advice and messages to the readers. The first chapter is devoted to a discussion of his clinical detachment, his friend, Harold Acton, believes that Maugham never really got inside East Culture. It seems, therefore, that despite his strong desire to experience life to the fullest, Maugham ultimately chose or was forced to accept the position of detached observer, moving with the events around him.Perhaps he has chosen unusual position of detached involvement, so that he neither denied life nor became overwhelmed by it.. The second chapter deals with his philosophical advice and messages. Most of Maugham's books have on organic unity as a guide to right action in the relations between man and woman belonging to the ruling social class.Item An analysis of face-to-face education versus emergency-remote teaching: Readiness of ELT teacher trainees(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-08-23) Karakaya, Gözde; Karatepe, Çiğdem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.; 0000-0002-0417-9680Since World Health Organization (WHO) declared the virus called COVID-19 a pandemic in March 2020, the education system all around the world has gone into a total shutdown. Turkey was one of the countries that were negatively affected by this unexpected change of context. Emergency-remote teaching (ERT) was suddenly introduced to prevent the disruption of education and almost all countries adopted this alternative system that allows access to education through digital devices. Turkish teacher education institutions also switched to ERT during this phase. With the digitalization of education, being well equipped with digital users has gained more importance for student teachers studying in the English Language Teaching departments. Thus, the present study first aimed to find out the emergency-remote teaching experiences of ELT student teachers. The study also asked the 2nd, 3rd and 4th year students teachers to compare their ERT experiences and perspectives with that of the face-to-face education experiences they had before the epidemic. Secondly, the participants' readiness for and perceptions of ERT were scrutinized alongside analyzing the factors of student teachers' technical possibilities and digital competencies with their effect on readiness during this phase. The research took place in the fall semester of the 2020-2021 academic year, consisting of 194 English teacher candidates in their second, third and fourth years throughout Turkey. This mixed-method thesis study implemented four scales and a semi-structured interview to elicit rich information and thus provide a comprehensive and elaborate framework. Quantitative data were analyzed through descriptive statistics, independent samples T-test and one-way ANOVA analysis in SPSS while the qualitative data were transcribed, coded and presented with a flow chart. The findings showed the extent to which emergency-remote teaching shaped English student teachers' experiences, choices for a face-to-face context, readiness for online learning and remote learning perceptions. Although student teachers indicated neutral opinions about their ERT experiences, they are inclined to prefer face-to-face education. In addition, student teachers seem to exhibit a moderate level of readiness for ERT, which seems not to have been influenced by their perception of ERT, technical opportunities and digital competencies. The reason for this fact is that student teachers have already been familiar with the use of digital devices before the lockdown. Therefore, these factors did not have any significant effect on their overall readiness for ERT. The study also reported the strengths and weaknesses of the ERT in Turkish teacher training institutions. The results of the study have provided implications for teacher education programs and teacher educators regarding how better prepare them for wider use of digital educational technologies in the near future.Item An analysis of factors that influence turkish EFL learners attitudes toward english language(Uludağ Üniversitesi, 2013-05-07) Görgün, Fulya; Genç, Zübeyde Sinem; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı.Yüksek lisans tezi olarak hazırlanan bu çalışmada, Uludağ Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu'nda hazırlık sınıfında okumakta olan öğrencilerin İngilizce öğrenmeye karşı olan tutumlarını etkileyen faktörler araştırılmaktadır. Öğrencilerin tutumlarını etkileyen faktörler; motivasyon türleri, cinsiyet, öğrencilerin bölümleri, başarıları ve ailelerinin tutumlarından oluşmaktadır. Çalışmadaki veriler iki araç ile toplanmıştır:Tutum Anketi, Görüşme Soruları. Toplanan verinin analizini yapmak için, açıklayıcı istatistik analizleri, t testleri, regresyon analizleri kullanılmıştır Öğrencilerin dile karşı tutumları, öğrenme sürecini etkileyen ciddi bir etkendir. Çalışmanın amacı, İngilizce öğrenen hazırlık sınıfı öğrencilerinin tutumlarının incelenmesi, onların hangi faktörlerden ne derecede etkilendiğini ortaya çıkarmış ve bu çalışma daha iyi bir dil öğretimi için yabancı dil eğitimcilerine ışık tutmayı hedeflemiştir.Item The analysis of global values in ELT coursebooks published by the Ministry of National Education for 2018-2019 academic years(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-09-06) Özcan, Eda Nur; Gürsoy, Esim; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.Due to the global problems what we face every day, educators agree that every lesson should end up with a change touching on the society. Such a need in education has helped the arrival of Critical Pedagogy and Socially Responsible Teaching to the field and the Ministry of National Education added values education to the curriculum of English lessons for the first time in 2018. Language teaching is suitable in adopting these trends as content-integrated language teaching provides the field flexibility in the selection of topics. Based on Critical Pedagogy and Socially Responsible Teaching, this present study aimed to analyze global values in ELT coursebooks published by the Ministry of National Education for 2018-2019 academic years. Eight ELT coursebooks have been analyzed with the help of descriptive content analysis and deductive analysis of content has been conducted on pre-determined vi aspects of global values education. The values that have taken under investigations were Anti-bias Education, Environmental Education and Peace Education. Elements regarding these aspects have been collected from each coursebook and the findings suggest that the coursebooks are not effective enough for empowering learners with skills related to global values since inequalities, imbalances and insufficiencies have been observed within the coursebooks from part to part, which calls for evaluation of coursebooks. However, findings have been found to be promising when compared to studies in relevant literature.Item The analysis of research article introductions by Turkish authors writing in English(Uludağ Üniversitesi, 2005) Salihoğlu, Umut Muharrem; Öztürk, İsmet; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.The study reported here investigates the structure of research article (RA) introductions written in English by Turkish authors and native speakers of English in the field of Environmental Engineering. A corpus of 20 RA introductions were analysed by the use of Create a Research Space model (CARS) proposed by Swales (1990). The findings indicated significant differences among the choice of patterns for macrostructure between native speakers of English and Turkish authors. The results also revealed a high avoidance of gap indication by Turkish authors. The study concludes with some brief suggestions on pedagogic implications.Item Analysis of songs and implications for English language teaching(Uludağ Üniversitesi, 2009-10-19) Kahraman, Volkan; Öztürk, İsmet; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.Bu çalışmanın amacı pop ve rock müzik türleri arasında dilbilimsel bir fark olup olmadığını ve farklı müzik türlerinin dinleme aktivitelerinde sözcüklerin tanınmasında etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Bu konuları incelemek için 42 pop ve rock şarkısı ortalama sözcük yoğunluğu analizine tabi tutulmuş ve farkı türlerin etkisinin olup olmadığını araştırmak üzere şarkılardan dördü bir üniversite hazırlık sınıfında öğrencilere bir dinleme aktivitesinde dinletilmiştir. Ortalama sözcük yoğunluğu analizinin sonuçları az da olsa rock şarkılarının pop şarkılarına kıyasla konuşma diline daha yakın olduğunu göstermiştir. Benzer şekilde, sözcük tanıma oranı rock şarkılarında daha fazla çıkmıştır. Sonuçlar rock müziği öne çıkarmaktadır; ancak, daha detaylı bir analiz göstermiştir ki şarkıların sözcük/süre oranları sözcük tanıma başarısında daha güvenilir bir gösterge olarak gözükmektedir.Item An analysis of the factors that affect the PEC A1 EFL learners' English language self efficacy beliefs(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-07-25) Güzel, Ramazan; Genç, Zübeyde Sinem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.The present study aimed to analyze the factors that affect the PEC A1 EFL learners' English Language self efficacy beliefs. Self-efficacy beliefs of the trainees in Public Education Centers of Bursa province was examined in the context of various variables such as gender, working status, marital status, education level, profession, income rate, duration of course, time of lesson, course period, number of trainees and break time. Three tools were used to collect data: Demographic variables form, Self-Efficacy Scale for English and Semi-structured interview. The first tool demography questionnaire contains twelve questions that will be used as independent variables of the study. These are; gender, viii working status, marital status, education level, profession, income rate, having child, number of trainees of the course, duration of the course, time of lessons, break time and course period. Self-Efficacy Scale for English was used to investigate foreign language skills of the trainees, and the scale was used for the evaluation of Public Education Centers' A1 level language curriculum. The study included 102-course participants from eight public education centers in Bursa province. A semi-structured interview was conducted to get more reliable data and 10 volunteer trainees were interviewed to gather qualitative data. Quantitative data were analysed by descriptive statistics while qualitative data were analysed via the content analysis process. The findings indicated that self-efficacy of Public Education Centers’ trainees did not differ according to their personal traits. Correlation analysis shows that there are strong relationships among number of trainees and break time of the courses and reading, writing, listening and speaking skills. And finally, the results indicate that English language selfefficacy levels of the trainees are moderate, and based on this it can be said that the basic level English course programs at the Public Education Centers provide the participants with the skills at a moderate level. It can be said that this study contributes to the related literature in terms of the results achieved.Item The analysis of Turkish foreign policy towards the Palestinian issue in the JDP era within the context of constructivism and post-structuralism(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-01-21) Sultan, Eman; Arı, Tayyar; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı/Uluslararası İlişkiler Bilim Dalı.Bu tezde, Türkiye'nin Filistin politikasını analiz etmek için konstrüktivizm ve post-yapısalcılık teorileri kullanılmaktadır. Tezin temel varsayımı, Filistin meselesi hakkındaki söylemin, Türk hükümetlerinin kimliğindeki değişimle ve Türk dış politikasının Ortadoğu'ya yönelik ilkeleriyle bağlantılı olduğu yönündedir. Paylaşılan bilgiyi ve toplumsal ilişkileri üreten ve diğer eylemleri mümkün kılan diskur, aynı zamanda hem yeni kimlikleri hem de mevcut olanları yeniden belirlemektedir. Türkiye Cumhuriyetinin ilk yıllarında, Filistin meselesine ilişkin söylemin zayıf olduğu ve Türk Dış Politikasının hâkim söyleminin Araplarla ilgili olumsuz algılarla dolu olan Batılılaşma etkisinde kaldığı varsayılmaktadır. Ancak, Adalet ve Kalkınma Partisi döneminde, Türkiye'nin duyarlılıkları ve Orta Doğu'ya bağlılıkları konusunda köklü bir değişim olmuştur. Buna göre, Araplarla ilgili söylem de, Filistin yanlısı söylemin belirgin hale gelmesiyle olumsuzluktan olumluya doğru değişmiştir. Öncelikle, geçmişten günümüze Türk dış politikasının Orta Doğu'ya yönelik kırılma noktaları, Laclau ve Mouffe'nin eşitlik ve farklılık mantığı kullanılarak irdelenecektir. Daha sonra, Adalet ve Kalkınma Partisi dönemi öncesi İsrail ve Filistin meselesi hakkında söylemlerin Batı kimliği ve İslam kimliği olan iki karşıt kimliğin varlığından dolayı çatıştığını göstermek için Laclau ve Mouffe'nin "hakim söylem ve karşıtlığı" teorisi kullanılacak. Adalet ve Kalkınma Partisi döneminde söylemlerdeki bu karşıtlık, İslam yanlısı ve Orta Doğu kimliğinin hakim hale gelmesiyle Laclau ve Mouffe buna hegemonik söylem diyor) çözüldü.Item Analytical investigation of reinforced concrete beams strengthened by carbon fiber reinforced polymer(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-11-03) Murtaja, Omar M. M.; Sağıroğlu, Serkan; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0002-7824-6452Betonarme kirişlerin karbon fiber takviyeli polimer CFRP ile güçlendirilmesi, nispeten hızlı ve pratik bir çözüm olarak görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, ABAQUS adı verilen doğrusal olmayan bir sonlu elemanlar programı kullanarak güçlendirilmiş betonarme kirişlerin performansını ve farklı parametrelerin güçlendirilmiş kirişlerin performansına etkisini araştırmaktır. İncelenen parametreler arasında ceketlenecek kiriş tarafı sayısı, katman sayısı ve CFRP Uzunluğu yer almaktadır. Sonlu eleman analizlerinden elde edilen sonuçlar, kirişlerin merkezindeki yük-sehim eğrisi ile sunulmakta ve oluşturulan modelleri doğrulamak için literatürden elde edilen deneysel verilere çok yakın göstermektedir. Sadece çekme tarafında güçlendirilen kritik eğilme kirişleri için, üç kat fiber kullanıldığında nihai yük kapasitesindeki maksimum artış elde edilir. Bu durumda, kirişin eğilme mukavemeti, güçlendirilmemiş kontrol kirişine kıyasla, %52,72 artar ve kırılmadaki orta açıklık sehimi %18,90 azalır. U-şekli kullanılarak kritik eğilme kirişleri güçlendirilirken, dört kat fiber kullanıldığında nihai yük kapasitesindeki maksimum artış. Bu durumda kirişin eğilme mukavemeti kontrol kirişine göre %113,5 artar ve sehim değeri %20,09 azalır. Öte yandan, %75 ve %100 CFRP uzunluklu çekme tarafındaki güçlendirilmiş betonarme kirişlerin nihai dayanım ve sehim değerleri çok yakındır. U-şekli yöntemi ile güçlendirilen kesme kritik kirişler için, nihai kapasitedeki maksimum artışın, dört kat fiber kullanıldığında elde edildiğini göstermiştir. Bu durumda kirişin kesme mukavemeti %16,10 artar ve sehim %37,58 azalır. Kayma kirişler sarılı yöntemle güçlendirilirken, dört kat lif kullanıldığında nihai yük kapasitesindeki maksimum artış elde edilir.Item The ancient South Marmara harbors(Uludağ Üniversitesi, 2015-08-18) Gündüz, Serkan; Şahin, Mustafa; Seifert, Martina; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Arkeoloji Anabilim Dalı/Arkeoloji Bilim Dalı.Anadolu, bin yıllar boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapmış, birçok kültürü, birçok dili bünyesinde barındırmış, prehistorik dönemlerden günümüze insanlara yurt olmuş toprak parçasıdır. XIX. yüzyılın başlarından itibaren Batılı arkeologların ilgisini çeken bu topraklar, XX. yüzyılın ortaları ile Sualtı Arkeologlarının ilgisini çekmeye başlamıştır. Özellikle sualtı araştırmaları Anadolu’nun güney ve batı kıyılarında yoğunlaşmıştır. Marmara Denizi’nde Marmara Adası etrafında, Küçükçekmece Gölü’nde sualtı araştırmaları yapılırken, Güney Marmara kıyılarında sadece 2008 yılında Kyzikos (Erdek)’te sualtı çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Marmara Denizi, özellikle günümüzden 7100 yıl önce Ege ve Karadeniz ile birleşmesinden sonra önemini arttırmıştır. Bu tarihten sonra, Karadeniz’in kuzeyindeki medeniyetler ile Akdeniz medeniyetleri arasında bir köprü vazifesi görmüştür. Neolitik dönemden itibaren çevresinde yaşam izleri tespit edilen Marmara Denizi, özellikle kolonizasyon hareketlerinden sonra bir çok kente ev sahipliği yapmıştır. Çanakkale Boğazı üzerinden Marmara Denizi’ne giren Akdeniz medeniyetleri Marmara Denizi kıyılarında koloni kentleri kurmuşlardır. Marmara Denizi’nin güney kıyıları uzun yıllar araştırmacıların dikkatini çekmeyi beklemiştir. Anadolu topraklarının diğer bölümleri ile karşılaştırıldığında, Güney Marmara kıyılarının ne kadar boşlandığı daha net anlaşılmaktadır. Bu sebep ile, bu çalışmanın alanı olarak Güney Marmara bölgesinin antik limanları seçilmiştir. Güney Marmara kıyılarında dört farklı ilin (Çanakkale, Balıkesir, Bursa, Yalova) sınırları mevcuttur. Bakanlık her çalışma döneminde bir il için çalışma izni vermektedir. Bir dönemde bir ilin kıyı şeridinin araştırılması imkansız olduğu için çalışmamız yalnızca Bursa il sınırları içerisindeki antik limanlar ile sınırlandırılmıştır. Marmara Denizi’ndeki 135 kilometrelik Bursa kıyılarının yanı sıra İznik ve Uluabat göllerinin kıyıları da taranmıştır. Çalışmalarımıza başlamadan önce tüm antik kaynaklar, geç dönem seyyahları ve modern araştırmacılardan bölge ile ilgili bilgiler derlenmiştir. Strabon, Herodotos, PseudoSkylaks, Apollonius Rhodius, Xenephon, Yaşlı Plinius, Dio Chysostum, Claudius Ptolemy, Stephanos Byzantinos, Pomponius Mela ve Gaius Plinius Caecilius Secundus gibi bölge hakkında bilgi veren antik yazarlar incelenmiştir. Ayrıca, Seyyid Muradi, İbn Battuta, Polonya’lı Simeon, Evliya Çelebi, Jean Thevenot, Richard Pockocke ve Charles Texier gibi seyyahların bölge limanları ve liman kentleri üzerlerine yazdığı bilgiler toplanmış ve araştırmalar esnasında yol gösterici olarak göz önünde tutulmuştur. Tüm bu kaynaklarda, özellikle kıyı kentleri ve liman yapıları üzerinde durulmuştur. Özellikle deniz ticaretinin başladığı dönemlerden itibaren, antik limanlar kent bölünmesi içinde en önemli noktalar konumuna gelmişlerdir. Ticaretin kentte başladığı ilk yer olmaları nedeni ile yaşamın direkt içinde olmuşlardır. Limanlar, gemilerin barınmalarına, yük alıp boşaltmalarına, yolcu indirip bindirmelerine yarayan doğal veya yapay sığınaklardır. Kente gelen tüccarların ilk ve son gördükleri yer limanlardır. Fakat, bu kadar önemli bir konumda olmalarına rağmen, araştırmacılar tarafından hak ettiği önemi yıllar boyunca görmemişlerdir. Bugüne kadar Anadolu kıyılarında limanlar üzerine yapılan çalışmaların sayısı bunu göstermektedir. Çalışma konumuz olan Bursa ili kıyılarında bugüne kadar yapılmış bir çalışma bulunmamaktadır. İnsan elinden çıkmış olan bilinen en eski su taşıtı M.Ö. 6000 yıllarına tarihlenirken, bilinen en eski liman yapısı M.Ö. 3000’lere tarihlenmektedir. İnsanoğlunun artan ihtiyaçları doğrultusunda kullandıkları su taşıtlarının ebatlarının büyümesi neticesinde yerleşimlerde deniz taşıtlarını koruyacak güvenli alanlara ihtiyaç doğmuştur. Gemilerin karaya çekilemeyecek boyuta gelmelerinden ve sualtında inşa fırsatı veren hidrolik çimentonun kullanılması ile liman yapıları karşımıza çıkmaya başlamıştır. Limanlar, kentlerin kuruldukları yerlere göre farklı şekillerde inşa edilmişlerdir. Bulundukları yere göre ve işlevlerine göre limanları iki ayrı başlık altında gruplamak mümkündür. Bulundukları yere göre, Deniz Limanları ve Tatlı Su Limanları olarak adlandırılmışlardır. Deniz Limanları ise yine kendi içinde, kıyı şeridinin farklılık göstermesi nedeni ile doğal veya yapay limanlar olarak ikiye ayrılırlar. Göl, nehir gibi tatlı suların kıyı şeritlerinin düz olması nedeniyle bilinen tüm tatlı su limanları yapaydır. Bir limanın yapay veya doğal liman olmasını belirleyen faktör liman havzasının inşa şeklidir. Doğal limanlar, koylarda inşa edildiği için liman olarak koyun su havzası kullanılmıştır. Yapay limanlarda ise, su havzası dalgakıran veya mendirekler yardımı ile yapılmaktadır. Ayrıca antik limanlar fonksiyonlarına göre askeri limanlar, ticari limanlar ve özel limanlar olarak üç başlık altında toplamak mümkündür. Dünya üzerindeki liman araştırmaları XX. yüzyılın başlarında başlamıştır. Anadolu kıyılarında ilk araştırmalar ise 1960’dan sonra başlamaktadır. Anadolu kıyılarında bugüne kadar Phaselis, Limantepe, Myndos, Kyzikos ve Küçükçekmece göllerinde gerçekleştirilmiştir. Fakat son 20 yıl içerisinde üniversitelerde yüksek lisans ve doktora seviyelerinde liman araştırmalarının yapılması gelecek için umut vaat edicidir. Bursa kıyıları, Anadolu toprakları gibi birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Antik kaynaklardan bildiğimiz kadarı ile bölgede oturan en eski medeniye Bebrklerdir. Bölgede genel olarak yaşayan halk Trak kökenli halklardır. Mysialılar, Frigyalılar ve Bithynialılar arasında bölgede bir hakimiyet savaşı söz konusudur. Kimi zaman Bursa kıyı şeridi Mysialıların kontrolüne geçerken, kimi zaman Bithynialılar kontrolünde olmuştur. Kimi antik kaynağa göre Kios (Gemlik) Mysia kenti iken, kimine göre Phygia, kimine göre ise Bithynia topraklarındadır. Persler M.Ö. 547 yılında Lidya Krallığı’nı yok edince bölgeye hakim olmuşlardır. Perslerin tüm Anadolu’da uzun yıllar hakimiyetlerinden söz etmek mümkündür. Fakat, M.Ö. V. yüzyılın ortasından sonra Bursa kıyıları da dahil olmak üzere, Marmara Denizi’nin güney kıyılarında Yunanlıların hakim olduğu bilinmektedir. Büyük İskender’in M.Ö. 333 yılında Anadolu’ya girmesi ile Perslerin Anadolu’daki hakimiyetleri yok olmuştur. İskender, Bithynia üzerine saldırı yapsa da, burası ile fazla ilgilenmeyerek Anadolu içlerine yürüyüşüne devam etmiştir. M.Ö. 202 yılına kadar Bursa ilindeki Kios, Myrleia gibi önemli yerleşimler bu dönemde kent devletleri statüsünde gözükmektedir. M.Ö. 202 yılında Prusias tarafından yeniden inşa edilen şehirler Bithynia Krallığı hakimiyetine girmişlerdir. M.Ö. 75/74 yılında Bithynia toprakları miras yolu ile Roma İmparatorluğu’na devredilmiştir. Bu dönemde Mithradates ile Pompeius arasında bölge için önemli mücadeleler olmuştur. Bursa kıyılarında kısa bir süre Mithradates’in egemenliği söz konusu olsa da, M.Ö. 63 yılından sonra ise Roma İmparatorluğu hakimiyetindedir. M.S. 395 yılında Roma İmparatorluğu’nun ikiye bölünmesinden sonra Bursa ili kıyılarındaki yerleşimlerde Doğu Roma İmparatorluğu hakimiyetine girmişlerdir. Uzun yıllar Bizans (Doğu Roma) İmparatorluğu hakimiyetinde kalan kıyı şeridi yerleşimleri, M.S. 1320’den sonra Osmanlı İmparatorluğu hakimiyetine girmişlerdir. Kolonizasyon hareketleri sonrası Marmara Denizi’nde ticari bir hareketlilik söz konusu olmuştur. Çanakkale Boğazı üzerinden Marmara Denizi’ne giren halklar yeni koloni kentleri kurmuşlardır. Bu kurulan kentler ve siyasi olaylar hakkındaki bilgiler deniz ticaret rotalarını çizmemize yardımcı olmuştur. Antik dönemde denizciler istedikleri zaman sefer yapamıyorlardı. M.S. IV. yüzyılın sonlarında yaşamış olan antik yazar Vagetius denizcilerin sefer takvimi hakkında bilgi vermektedir. Vagetius’a göre Antik Dönem denizciliği için meteoroloji ve hakim rüzgarlar oldukça önemlidir. Gemilerin sefer yapmalarına uygun belirli tarihler mevcuttur. Denizin şiddeti ve durumu tüm yıl sefer yapılmasına imkan sağlamamaktadır. 27 Mayıs’tan 14 Eylül’e kadar sefer yapmak güvenli iken, bu tarihten itibaren yaklaşık 11 Kasım tarihlerine kadar sefer için hava şartları ve denizler şüpheli ve tehlikelidir. 11 Kasım’dan 10 Mart’a kadar ise denizlerin tamamen sefere uygun olmadığından bahsetmektedir. Denizciler, uygun hava şartları için sefer mevsimini beklemek zorundaydılar. M.S. XVII. yüzyılda da Vagetius’un verdiği tarihler sefer için geçerliliğini korumaktadır. 1775-1776 yılındaki Seyir Defteri’nde Osmanlı gemilerinin Nisan – Kasım ayları arasında sefer yaptığı anlaşılmaktadır. Vagetius’un bahsettiği tarihlerden günümüze yaklaşık 1500 yıl geçmesine ve gelişen gemi teknolojilerine rağmen, Marmara Denizi’nde Mudanya – İstanbul seferini yapan gemiler hava şartları nedeni ile en çok Kasım - Mart aylarında iptal edilmektedir. M.S. IV. yüzyıl ile M.Ö. VII. yüzyıl arasında coğrafyada ve iklim kuşaklarında çok fazla değişiklik olmadığına göre, Vagetius’un vermiş olduğu dönemlerin VII. yüzyıldan itibaren geçerli olduğunu düşünmek yanlış olmayacaktır. Antik kaynaklara göre, kurulan ilk koloni kentleri Marmara Denizi’nin güney kıyılarında kurulmuştur. M.Ö. 756 yılında Kyzikos, M.Ö. 709 yılında Parion, M.Ö. 712 yılında Astacus, Marmara Denizi’ndeki koloni kentlerinin ilk öncüleridir. Kios’un kuruluşu ise M.Ö. 627 yılına tarihlenmektedir. Marmara Denizi’nin kuzey kıyılarında yer alan, Chalkedon M.Ö. 685’te, Selymbria M.Ö. 668’den önce, Byzantium M.Ö. 668’te, Perinthos M.Ö. 602’de, Thracia Chersonesus (Gelibolu) M.Ö. 561’de kolonileştirilmişlerdir. Marmara Denizi’ndeki kolonizasyon hareketlerine baktığımızda Çanakkale Boğazı’ndan Marmara Denizi’ne girildikten sonra en erken koloni kentlerinin Marmara’nın güney kıyılarında kurulduğu görülmüştür. Bu da güney kıyılarında bir ticaretin olduğunu kabul etmemize nedendir. M.Ö. V. yüzyılda dönemin önemli deniz gücü Atina liderliğinde, Perslere karşı ortak mücadele etmek amacı ile Delos Birliği kurulmuştur. Birliğin ilk işi Çanakkale Boğazı’nı ve Marmara kıyılarını Perslerden temizlemek olmuştur. M.Ö. V. Yüzyıldaki deniz ticareti ile ilgili elimizdeki en önemli arkeolojik verilerin başında Atina Vergi Listeleri gelmektedir. Bu listelerde Attika-Delos Deniz Birliği’ne vergi veren kentler ve vergi oranları gözükmektedir. Buna göre Marmara Denizi kıyısında vergi veren birçok kentin adı ile karşılaşmaktayız. Bu kentlerden bazılarının vergi oranları da gözükmektedir. Bu listelere göre, Marmara Denizi’nin güney kıyılarında kurulmuş olan Parion 1 talent, Procennesos 3 talent, Kyzikos 9 talent, Kios 1000 drahmi, Astacus 1 talent 300 drahmi vergi verir iken, kuzey kıyılarındaki Perinthos 10 talent, Selymbria 6 talent, Byzantium 15 talent, Chalcedon 7 talent vergi vermektedir. Vergi oranlarının şehirlerin ekonomik durumu ile doğru orantılı olduğu düşünülürse, M.Ö. V. yüzyılda kuzey kıyılardaki kentlerin güney kıyılarındaki kentlerden daha zengin olduğunu ortaya koymaktadır. Bu gelişmiş ekonomi bize dönemin deniz ticaret rotalarını da vermektedir. Marmara Denizi’nin ticaret rotaları M.Ö. VIII. yüzyıl içerisinde güney kıyılarında daha aktif iken, M.Ö. V. yüzyıl ile birlikte ana ticaret rotası kuzey kıyılarına kaymıştır. Bu dönemde, Marmara Denizi’nin hakimiyeti tamamen Perslerin elinde gözükmektedir. Bu dönem Persler ile Yunanlıların büyük mücadeleleri vardır. Marmara Denizi’nin bir Pers gölü haline gelmesi nedeni ile Pers satraplığına bağlı tüm kıyılarda özgürce bir dolaşımdan söz etmek olasıdır. M.Ö.V. yüzyılın ortasından sonra Marmara Denizi de dahil olmak üzere Ege Denizi kıyılarında Attika Delos Deniz Birliği’nin etkisi gözükmektedir. Fakat Anadolu’daki Pers varlığı Marmara Denizi’ndeki ticaret yollarını güney kıyılarından uzak tutmuş olmalıdır. M.Ö. IV. yüzyılın sonlarında özellikle Kios’un bastırdığı altın sikkeleri kentin ekonomisinin iyiliğine işaret etmektedir. Bu da, Bursa ili topraklarındaki kentlerinde bu dönemde ticaret yolları üzerinde bulunduğunu göstermektedir. Roma Dönemi’nde tüm Marmara Denizi kıyıları Roma İmparatorluğu güvencesi altına alınmıştır. Kuzeyde Perinthos, bölgenin en önemli limanı ve Via Egnatia yolunun başlangıç noktasıdır. Ayrıca kent, Roma ordularının geçiş istasyonu ve toplanma noktası olarak oldukça önemli bir konumda bulunmaktadır. Roma dönemi kentlerine ve bölgedeki siyasi olaylara göz attığımızda Marmara’nın güney kıyıları çok daha problemlidir. Özellikle Mitridates VI’nın Bithynia kıyılarında Romalılara üstünlük kurması ve Nikaia (İznik), Mryleia (Mudanya) ve Kios (Gemlik) gibi kıyı kentlerini ele geçirmesi nedeni ile bu bölge Romalılar için ticarete elverişsiz duruma gelmiştir. M.Ö. 74 yılında Bithynia topaklarının vasiyet yolu ile Roma İmparatorluğuna bağlanmış ve M.Ö. I. yüzyılın ikinci yarısında Apameia, “Colonia Iulia Concordia Apamea” ismi ile bir Roma kolonisi olmuştur. Güney kıyıları da güvenlik altına alındıktan sonra tüm Marmara Denizi kıyıları ticarete elverişli duruma gelmiş olmalıdır. Perinthos’ta bulunan ve M.S. III. Yüzyıla tarihlenen bir yazıt Roma döneminde Perinthos ile Apameia’nın iyi ilişkiler içinde olduğunu, hatta Perinthos’ta “Apameia’yı Sevenler Cemiyeti” olduğunu göstermektedir. Bu dönemde bütün Marmara Denizi sınırları içerisinde bir ticaretin olduğu görülmektedir. Ayrıca Romalıların Marmara Denizi’nin iki yanında birer koloni kurması ve bu kolonilerin irtibatta olmaları bir tesadüf olmamalıdır. Perinthos’un Via Egnatia ile Roma ve Trakya kentlerine bağlandığı gibi, Colonia Iulia Concordia Apameia’nın da Anadolu içleri ile Prusa üzerinden bağlantısı vardır. Tüm bu veriler ışığında, M.Ö. 6000’lerde insanoğlu Marmara Denizi’ni besin sağlama amacı ile kullanmaya başlamıştır. M.Ö. VIII. yüzyıl ile birlikte Marmara Denizi deniz ticaretinde ismini duyurmuştur. Arkaik, Klasik, Helenistik, Roma, Bizans ve Osmanlı dönemleri boyunca siyasi etkiler nedeni ile farklı deniz rotaları oluşmuştur. Her dönemde, değişen deniz rotaları kentlerin gelişmelerini etkilemiştir. Marmara Denizi deniz rotası üzerindeki kentler, gelişmeye sürekli devam etmiştir. Perinthos Antik Kenti ile Via Egnatia örneğinde olduğu gibi, limanlar bir yol ağı ile iç bölgelere ulaşıma sahip olmalıdırlar. Bu nedenle bölgede yol ağları üzerine de bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Liman kentleri ile iç bölgeleri bağlayan yollar tespit edilmeye çalışılmıştır. Antik kaynaklardan bildiğimiz Prusa – Apameia bağlantısına ait arkeolojik bir veri ile karşılaşılmamıştır. Fakat yazıtlar ışığında Nicaea’dan Kios’a ulaşan bir yolun varlığı bilinmektedir. Bursa ili kıyıları kıyı yapısı, kayaç ve toprak yapısı ile antik kentlerin konumları karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda kıyı şeridi, kayaç ve toprak yapısı ile antik kentlerin konumları arasında bir bağlantı bulunamamıştır. Tarım toprakları haritası incelendiğinde ise, tüm önemli antik kentlerin (Myrleia, Kios, Daskyleion ad Mare) günümüzde zeytin dikim alanlarında kurulduğu ve verimli topraklara sahip olduğu anlaşılmıştır. Plakia Antik Kenti’nin konumu bazı antik kaynaklar tarafından verilse de, yeri hakkında soru işaretleri mevcuttur. Kent hakkında bilinenler, Rhyndakos Nehri’nin batısında, Pelasg kolonisi ve kıyı yerleşmesi olmasıdır. Yaptığımız araştırmalar esnasında, Kurşunlu/Karacabey’de sualtında oldukça tahrip edilmiş dalgakıran yapısı ile karşılaşılmıştır. Araştırma sahamızın başladığı alandan itibaren Rhyndakos Nehri’ne kadar tespit edilen tek liman kalıntısı burasıdır. Liman’ın üst kısmında bulunan manastır ve mimari parçalar bölgenin tarihini çok daha eskiye götürmektedir. Tespit ettiğimiz limanın, erken dönemlerde Plakia halkı tarafından kullanılan bir liman, Geç Antik Çağ’da ise Manastır Limanı olarak görev yaptığı düşünülmektedir. Burasının kesin olarak Plakia Antik Kenti’ne ait bir liman demek için en azından yazıtlar ile desteklenmesi gerekmektedir. Bu nedenle, bölgede başka bir liman kalıntısı bulunmamasından dolayı burasını Plakia Antik Kenti’nin limanı olarak tanımlamak uygun görülmüştür. Liman, iki dalgakıran yardımı oluşturulmuş, yapay deniz limanıdır. Dalgakıranlar iri düzensiz taşların yığılması ile meydana getirilmiştir. Daskyleion ad Mare ile Eşkel Limanı eşleştirilmesi XX. yüzyılın başlarında yapılmıştır. Bu nedenle, kentin limanını aramaya yönelik çalışmalar yapılmıştır. Eski fotoğraflardan kentin limanı tespit edilmiş, modern yapılaşmanın dalgakıran ve liman üzerindeki tahribatı belgelenmiştir. Kentin bir tek limanı olduğu ve bunun da koyun içinde inşa edildiği anlaşılmıştır. Dalgakıranı iri, düzensiz taşların yığması ile meydana getirilmiştir. Ketendere’nin gerek konumu, gerekse buluntuları nedeni ile bir kent olarak algılanmaması gerektiği anlaşılmıştır. Ketendere deresinin batı kısmında iri düzensiz taşların yığılması ile meydana getirilmiş bir dalgakıran yapısı tespit edilmiştir. Antik limanlar ve tatlı su kaynaklarının bağlantısı göz önüne alınarak burasının çok küçük deniz taşıtları için kullanıldığı ve Caesarea Germanica kentine ait olması gerektiği görüşü bildirilmiştir. Kapanca Limanı’nda yapılan çalışmalarda 2 adet dalgakıran yapısı tespit edilmiştir. Bu dalgakıranların, iri düzensiz taşların yığılması işe meydana getirildiği anlaşılmıştır. Yüzyıllardır yeri tartışma konusu olan Caesarea Germanica Antik Kenti ile Kapanca Limanı’nın ortak yönleri gösterilerek, burasının Caesarea Germanica olması gerektiği ifade edilmiştir. Trilye kıyılarında yapılan araştırmalar neticesinde ne yazık ki antik döneme tarihleyebileceğimiz hiç bir liman yapısı ile karşılaşılmamıştır. Trilye kıyı şeridindeki modern yapılaşma ve liman tahribatın en büyük sorumlularıdır. Trilye’de yapılmış olan çalışmalar incelendiğinde, burasının bir yerleşim yerinden çok bir kült olanı olarak algılanması gerektiği anlaşılmıştır. Mudanya sınırlarında yaptığımız araştırmalar daha önceden yeri tespit edilmiş olan akropol çevresinde yoğunlaştırılmıştır. Roma Dönemi’nden itibaren Bursa için çok önemli bir liman şehri olan Mudanya’da kıyı şeridinde antik döneme tarihlenebilecek herhangi bir liman kalıntısı tespit edilememiştir. Eşkel, Trilye gibi Mudanya kıyı şeridinin de yoğun olarak doldurulduğu ve yapılaşmaya gidildiği anlaşılmıştır. 1860’lı yıllarda kıyı şeridinde sözü edilen dalgakıran yapılarının bu yapılaşma nedeni yok olduğu tespit edilmiştir. Mudanya – Gemlik arasındaki araştırmalar neticesinde Sırakayalar Mevkii’nde liman yapısı tespit edilmiştir. Dalgakıranlar iri düzensiz taşların dizilmesi ile meydana gelmiştir. Limanın fonksiyonunu anlamak için çevrede yaptığımız araştırmalarda limanın yamaçlarındaki tepe üzerinde yol yapımı ve taş ocağı nedeni ile yoğun tahribatın olduğu gözlenmiştir. Hangi kente ait olduğunu tespit etmek için yaptığımız araştırmalarda, ismi bilinen fakat yeri hakkında soru işaretleri olan Bryllion Antik Kenti ile ortak noktaları tespit edilmiştir. Bu limanın yaklaşık olarak üç kilometre iç kısmında bulunan Gündoğdu’da bulunan antik kent ile bağlantısının olduğu anlaşılmıştır. Bazı bilimadamlarının Paladari olarak isimlendirdiği kentin erken dönemleri hakkında hiçbir bilgi yoktur. Antik yazarlardan bölgede olması muhtemel kentler araştırılmış ve eşlenen tek yerleşim ile filolojik eşleştirilme yapılmaya çalışılmıştır. Tüm veriler göz önünde tutulduğunda Gündoğdu’daki antik kentin Bryllion, limanın arkasındaki tepe üzerinde de Bryllion’un epineonu olan Tereia’nın bulunması gerektiği düşünülmüştür. Bu nedenle kayıp kent Bryllion ile Gündoğdu yakınındaki Çiftekayalar’ın aynı yer olduğu ifade edilmiştir. Özellikle M.S. X. yüzyıldan sonra bölge için önemli bir gemi üretim merkezi olarak bilinen Gemlik’te yapılan araştırmalar neticesinde antik döneme tarihlenebilecek herhangi bir liman veya tersane yapısı ile karşılaşılmamıştır. Kıyı şeridinin tamamen dolduğu ve yeniden yapılaşmanın olduğu anlaşılmıştır. İznik Gölü’nde yapılan araştırmalar esnasında dört farklı noktada iskele kazıkları tespit edilmiştir. Bu kazıkların yerleri ile, bölgede yerleri tahmin edilen antik kentler karşılaştırıldığında birebir örtüşme söz konusudur. Ahşapların tatlı sularda binyıllar boyunca bozulmadan kalabildiği bilinmektedir. Bodrum, Myndos, Antalya, Plakia, Eşkel, Gemlik örneklerinden de bildiğimiz gibi limanların olduğu yerler binyıllar boyunca aynı işlevde yaşamlarını sürdürmüşlerdir. Bu durum göllerde de söz konusu olmalıdır. İznik kenti çevresinde yaptığımız araştırmalarda dalgakıran benzeri bir yapı ile karşılaşılmamıştır. Kentin göl kısmında yoğun dolgu bulunmaktadır. Göl Kapı önünde tespit edilen kazıklar muhtemelen antik kentin iskelesini işaret ediyor olmalıdır. Yüzyıllar boyunca aynı mevki, eskiyen ahşapların yenilenmesi ile kullanılmış olmalıdır. Uluabat Gölü’nde yaptığımız çalışmaların sonuçları İznik Gölü’nde yaptığımız çalışmaların sonuçları ile benzerlik göstermektedir. Her iki gölde de dalgakıran veya mendirek yapısına rastlanmamıştır. Gölyazı (Apollonia ad Rhydakos)’ta yaptığımız çalışmalar neticesinde insitu şeklinde bulunan bağlama taşı limanın tam yerini bize göstermektedir. Bağlama taşı gölden yaklaşık 16 metre içeride bulunmaktadır. Aradan geçen yol ile, olması muhtemel kalıntılar tahrip edilmiştir. Antik kaynaklardan Miletopolitis Gölü kıyısında kurulduğunu bildiğimiz Miletopolis kenti günümüzde tamamen karasal bir alandadır. En yakın göl Uluabat Gölü olup, arasındaki mesafe kuş uçuşu 20 kilometredir. Strabon’un bahsettiği gölü bulmak için çevre topografyası ve coğrafyası üzerine yapılan araştırmalar ile kuruyan gölün sınırları tespit edilmiştir. Müze Müdürlüğü’nün yaptırdığı kazılar neticesinde ortaya çıkan yapılar ve topografya ışığında limanın nerede olması gerektiği açıklanmıştır. Rhyndakos Nehri’nin Uluabat Gölü ve Marmara Denizi arasında kalan kısımdaki çalışmalarda herhangi bir liman yapısı bulunamamıştır. Buradaki çalışmalarda orta boyda balıkçı teknelerinin bile günümüzde bu nehirde yolculuk ettiği ve kıyıda herhangi bir liman yapısına gereksinim duymadan demirleyebildiği anlaşılmıştır. Bu alandaki çalışmalara, herhangi bir buluntu olmaması nedeni ile ayrı bir başlık açılmamıştır. Kıyı şeridindeki ve göllerdeki çalışmalar göstermiştir ki, Bursa il sınırlarında tespit edilen tüm deniz limanlarında dalgakıranlar iri, düzensiz taşlar yardımı inşa edilmiştir. Tatlı sularda ise, herhangi bir dalgakıran yapısı ile karşılaşılmamaktadır. Tatlı sularda liman için ekstra yapılaşma gerekmemektedir. 135 kilometrelik kıyı şeridinde üç adet dalgakıran yapısı tespit edilmiştir. Eşkel, Trilye, Mudanya, ve Gemlik gibi halen yaşamın sürdüğü yerleşim yerlerinde limanların tahrip ve yok edildiği anlaşılmıştır. Kıyı şeridinin düz olması nedeni ile doğal liman hiç yoktur. Tespit edilen limanların hepsi yapay deniz limanıdır. M.Ö. VII. yüzyıldan itibaren deniz ticaretinde aktif olan Marmara Denizi kıyılarındaki limanları tarihlemek için yeterli veri mevcut değildir. Dalgakıranların yapım şeklinden tarihleme yapılamamaktadır. Fakat buluntular ışığında; Plakia Antik Kenti M.Ö. IV. yüzyıl; Daskyleion ad Mare M.Ö. IV. yüzyıl; Caesarea Germanica M.S. I. yüzyıl; Apameia/Myrleia M.Ö. IV. yüzyıl; Bryllion ve Kios M.Ö. V. yüzyıl’a tarihlendirilmektedirler. Plakia – Daskyleion ad Mare arasındaki mesafe 33 kilometre; Daskyleion ad Mare – Caesarea Germanica arası 5 km; Caesarea Germanica – Apamia/Myrleia arası 14 km; Apameia/Myrleia – Bryllion arası 9 km ve Bryllion – arası 17 kilometredir. Aralarındaki mesafeler bakımından bir ortaklık gözükmemektedir. Bu nedenle, bölgede liman kentleri kurulurken aralarındaki mesafeden çok coğrafya şartlarına dikkat edilmiştir.Item Article use in the compositions by Turkish EFL students(Uludağ Üniversitesi, 2003) Ürkmez, Sinem; Zaman, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.The English article system is one of the most complicated features of English grammar. Learners of English whose first language lacks an article system face an extra difficulty in acquiring the English article system. This study is an attempt to investigate the Turkish students' ability to use the English articles as an example for learners whose first language lacks an article system. The study focuses on the variability of "article use" in Turkish EFL learners' writing ability, and the variability of "errors" these students make in their use of articles. The present study is based on a learner corpus. Uludağ University English Language Teaching (ELT) Department students were the sample. The first year students of 1999- 2000 Academic Year were required to write an essay in their Writing Skills Final Examination Paper. 106 final exam papers were typed, and saved in plain text format without correcting mistakes of the students, and without making any changes. A concordance program was applied to the essays of the students in order to detach the sentences withthe definite article, THE and the indefinite article, A/AN. The remaining sentences were analyzed individually to encounter 0 articles. An article classification model was formed. The categories in this article classification model were based on Huebner's (Huebner 1979, 1983, 1985 in Parrish 1987 and in Butler 2002) semantic wheel. It was found that participants tend to use the definite article THE more frequently than any other articles. Looking at the variety of errors, the participants were aware that definiteness associates with THE, and indefiniteness associates with A/AN. However, they were unaware that the 0 article also associates with indefiniteness. In general, the participants could not decide whether to use THE or the 0 article. However,the participants had no difficulty in distinguishing THE from A/AN. The results indicated that the participants mostly overgeneralized the 0 article, and it was followed by THE, then A/AN. It was argued that the stated varieties in the article use and errors arise from the task applied for gathering the data, the participants first language, input frequency, and lack of sufficient information on articles in pedagogical materials. Finally it was recommended that more than one task should be applied for gathering data, and these tasks should be selected appropriately to make the participants use all categories of the articles. The information given on the articles should be designed by considering the learners whose LI lacks an article system. More attention should be given to the teaching of the 0 article, and genericness, and learners should be encouraged to raise their own learning of the article system.Item Assessment of groundwater vulnerability to contamination using GIS-based DRASTIC method in Karacabey and Mustafakemalpaşa Plain, Bursa(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-07-13) Abu Arra, Ahmad Sulaiman Ahmad; Korkmaz, Serdar; Bursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/İnşaat Mühendisliği Anabilim Dalı.; 0000-0001-8679-1752Management and protection of groundwater resources have significant importance. In this respect, groundwater vulnerability assessment is essential and considered the first step in groundwater protection strategies. In this research, the groundwater vulnerability of the Mustafakemalpaşa and Karacabey plain is assessed using the GIS-based DRASTIC method. According to the vulnerability assessment, 16.3% of the study area is under low vulnerability, 18.8% under moderate vulnerability to contamination, while 39% under high vulnerability, and around 25.5% can be considered as an area of very high groundwater vulnerability. A sensitivity analysis is applied to calculate the effect of each used parameter on the resulting vulnerability map. Based on the sensitivity analysis, net recharge and hydraulic conductivity tend to be the most effective parameters. In addition, relationships between the resulting DRASTIC vulnerability indices and the nitrate concentration, TDS measures, sulfate concentration, coliform bacteria measures, and other water quality parameters are investigated. Simple linear regression analysis showed a linear relationship between DRASTIC vulnerability indices and sulfate concentrations (R² = 0.648). Whilst, the analysis showed that there is no conclusive relationship between DRASTIC vulnerability indices and nitrate concentrations or TDS measurements. Also, the coliform bacteria measurements at some wells showed the aquifer is not free of coliform bacteria.Item The attitudes of teachers of English as a foreign language towards reflective teaching(Uludağ Üniversitesi, 2008-03-11) Filiz, Yasemin; Genç, Zübeyde Sinem; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.Bu çalışma, İngilizce öğretmenlerinin, mesleki gelişimin bir parçası olan yansıtıcı öğretime yaklaşımlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Öğretime yansıtıcı yaklaşımın, algılanan öğretimde ve öğretmenin öğretmedeki rolünde değişiklik gerektirdiği savunulmaktadır. Öğretmenlerin yaklaşımlarını ortaya koymanın dışında, bu çalışmada tecrübeli ve tecrübesiz öğretmenlerin yansıtıcı öğretime yaklaşımları da karşılaştırılmaktadır. Bu çalışmanın son amacı olarak da, öğretmenlerin yansıtıcı olmalarını engelleyen faktörler araştırılmıştır. Bu çalışma Bursa’da çeşitli liselerde yapılmıştır. Çalışmaya 25 tecrübesiz, 25 tecrübeli öğretmen katılmıştır. Çalışma, küçük bir öğretmen grubuyla (sadece 50 öğretmen ), sınırlı olduğundan, çalışmanın sonuçlarını genellemek doğru olmayabilir. Verileri toplamak için anket hazırlanmış ve 25 tecrübesiz 25 tecrübeli öğretmene verilmiştir. Ayrıca tecrübesiz ve tecrübeli öğretmenlerle görüşme düzenlenmiştir. Görüşmeler araştırmacıya daha detaylı bilgi sağlamıştır. Görüşmeler sırasında öğretmenlerin yansıtıcı olmalarına engel olan faktörler de sorgulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğretmenlerin çoğunluğunun yansıtıcı öğretime yaklaşımlarının olumlu olduğu görülmüştür. Çalışmadan çıkan bir diğer sonuç da, tecrübeli öğretmenler ile tecrübesiz öğretmenlerin yansıtıcı öğretime yaklaşımlarında önemli farklılıklar bulunmasıdır. Bu çalışma çerçevesinde tecrübeli öğretmenlerin yansıtıcılık kavramının farkında oldukları ve gerekliliğine inandıkları görülürken diğer taraftan tecrübesiz öğretmenlerin yansıtıcılığın gerekliliğine inanmakta tereddüt ettikleri görülmektedir.Item The attitudes of the learners in intensive English programme at Sakarya University towards computer assisted language learning(Uludağ Üniversitesi, 2010) Balkul, Halil İbrahim; Barut, Erol; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.Bu çalışma genel olarak, Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimi araştırma alanı ve Sakarya Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programı'na kayıtlı öğrencilerin Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimi ilişkin tutumlarına odaklanmıştır.Sakarya Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programı'na kayıtlı 134 öğrenci bu çalışmaya örneklem grubu olarak katılmıştır. Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimine ilişkin tutumlarında herhangi bir değişiklik olup olmadığını saptamak için, örneklem grubuna akademik dönemin başında ve beş ay sonra ön-test ve son-test formatında anketler verilmiştir. Çalışmadaki veriler 2008-2009 akademik döneminde toplanmıştır.Çalışmadan elde edilen sonuçlar, beş aylık tecrübe dönemi içerisinde örneklem grubunun Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimine ilişkin tutumlarında genel olarak olumlu değişikliklerin olduğunu göstermektedir. Ama bazı öğrenci gruplarının davranışlarında birtakım düşüşler görülmüştür, bu da ileride yapılacak çalışmalara bir kaynak oluşturabilir. Halihazırdaki çalışma ve içerisinde bulunan anket, gelecekte farklı öğrenci grupları ve farklı eğitim ortamlarında oluşturulacak olan diğer araştırmalara uyarlanabilir