1985 Cilt 6 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/20256
Browse
Browsing by Subject "Bağdat demiryolları"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Anadolu ve Bağdat Demiryollarını kolonizasyon aracı olarak kullanma çabaları(Uludağ Üniversitesi, 1985-11) Özyüksel, Murat; Uludağ Üniversitesi/İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.Osmanlı İmparatorluğu 'nda Alman kolonizasyonu düşünce erine 19. yüzyıl ortalarından itibaren sık rastlanmaktadır . Bu doğrultuda propaganda yapanlar arasında Alldeutscher Verband 'ın ideologları, Prof. Sprenger, Ludwig Ross gibi isimler sayılabilir. Karl Kaerger ise kolanizasyon düşüncesine yeni boyutlar getirmiştir. Kaerger'e göre, Anadolu topraklarına Alman göçmenlerin yerleştirilmesi, bu ülkedeki güçlü konumundan dolayı Anadolu Demiryolu Şirketi tarafından yürütülmelidir. Osmanlı İmparatorluğu Anadolu demiryolu atları boyunca ayrıcalıklı Alman koloni bölgelerinin oluşturulmasına izin vermeli, Almanya da karşılık olarak Osmanlı İmparatorluğu 'nun toprak bütünlüğünü korumalıdır. Benzeri düşünceler daha sonra binbaşı Schlagintweit tarafından savunulmuştur. Schlagintweit 'ın önerileri, Kolonial-Wirtschiftlichen Komitee tarafından Başbakan von Hohenlohe'ye bir rapor halinde sunulmuştur. Anadolu demiryollarını inşa eden Deutsche Bank Genel Müdürü Georguon Siemens, onur konuğu olduğu Deutsche Kolonia Gesellschaft 'ın bir toplantısında kolonizasyon düşüncesini sert bir ifadeyle reddetmiştir. Siemens demiryolları girişlerinin sadece ticari bir nitelik taşıdığını, bu tür düşüncelerin Osmanlı yöneticilerini ürküterek girişimi tehlikeye düşüreceği savunmuştur. Gerçekten de bu sıralarda Babidli çevresinde Almanların demiryollarını kolanizasyon amacıyla inşa ettikleri söylentileri yayılmaktaydı. Alman yönetimi bu endişeyi yok etmek için Babıali'ye, Kolonial-Wirtschatlichen Komitee 'nin önerilerine anıt bile verilmediğini bildirmişlerdir.