1992 Cilt 7 Sayı 2
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16552
Browse
Browsing by Title
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Item Balıkesir'de 1935-1990 yıllan arasında şehir ve kır nüfusları(Uludağ Üniversitesi, 1992) Erel, T. LeventMarmara ve Ege Bölgeleri arasında yer alan Balıkesir ili 1950'Li yıllardan itibaren ülkemizde başlayan iç göç hareketinden fazla etkilenmemiştir. İç göçe katılan nüfusun büyük kısmının yöneldiği Marmara ve Ege Bölgelerindeki İstanbul Bursa, İzmir'de yoğun bir şehirli nüfus meydana gelirken, bu büyük çekim merkezleri arasında kalması nedeniyle Balıkesir'de şehirli nüfus oranı, gerek Türkiye, gerekse Marmara ve Ege Bölgeleri ortalamasının altında kalmıştır. Balıkesir'deki şehirleşmede daha çok, ildeki kır yerleşmelerinden göç eden insan sayısı etkili olmuştur. Bununla birlikte önümüzdeki yıllarda Balıkesir'in yeni bir çekim merkezi haline gelerek, diğer illerden göç alacağı ve buna bağlı olarak şehirli nüfus oranında önemli artış meydana geleceği beklenmektedir.Item Çekirge salgınlarının halk edebiyatı ve yöresel halıcılık üzerindeki etkileri konusunda bazı düşünceler(Uludağ Üniversitesi, 1992) Sekendiz, Orhan A.; Ayhan, Aydın; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.; Uludağ Üniversitesi/Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu.Anadolu tarihinde zaman zaman çekirge salgınlarının neden olduğu kıtlık dönemleri vardır. Bazen bir felaket halini alan bu salgınlar tarım hatta halı üretimini bile etkilemiştir. Bu araştırmada konuyu anlatan yaygın bir şiir ile çekirge felaketinin büyüklüğünü gösteren çekirge desenli bir halıdan yola çıkarak uygulanan koruma yöntemi açıklanmaktadır.Item Delinition of curriculum(Uludağ Üniversitesi, 1992) Saylan, Nevin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.It is well to recognize that the term curriculum is used in different meanings and under different names. In this paper, different definitions of the curriculum are examined in the literature. To eliminate fuzziness and confusion in the use of the term, curriculum is defined as a field of study which includes all of the working areas of the field.Item Divan edebiyatının tanzimat birinci dönem sanatçıları üzerindeki etkileri(Uludağ Üniversitesi, 1992) Üstünova, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümü.Tanzimat edebiyatı, Batıya açılan ilk penceremizdir. Doğu kültürüyle yetişen Tanzimat birinci dönem sanatçıları şiddetle karşı çıkmalarına rağmen, Divan edebiyatının etkisinden kurtulamamışlardır. Yine de günümüze kadar gelen Batı kültür ve sanatını benimseme çığırının temelleri Tanzimat edebiyatıyla atılmıştır.Item Divan şiirinde sevgiliye mahsus estetik motifler - lll(Uludağ Üniversitesi, 1992) Bayraktutan, Lütfi; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültes/Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümü.Divan ekolü, insana nüfuz etme sanatının diğer bir ifadesidir. Duygu, düşünce, hayal ve estetik örgü bakımından enteresan bir yapı arz eden bu ekol; Türk kültür ve edebiyat tarihinde çok müstesna bir yer işgal eder. Bu ekol içerisinde en önemli unsur olan sevgili, şairlerin duygu alemlerini her zaman meşgul edebilmiştir. Başka bir deyimle, sevgili bu ekolde köşetaşı durumundadır. Türk divan şiiri, estetik bir yelpazedir. Böyle esrarengiz bir yelpazeyi; hicranla- vuslatın, çileyle-muhabbetin, elemle-istignanın, baharla-hazanın, ezelle-ebedin, varlıkla-yokluğun, vahdetle-kesretin, benlikle-duygunun, hakikatle-hayalin ve nihayet sevda ile coşkunun sihirli renkleri ilmik ilmik dokumuştur. Aşık-sevgili çizgisinde bir "aşk" olayı vardır ki; alemin çekirdeğini teşkil eder. Biz bu yazımızda "sevgili" olarak yaftalanın "canların canını" vafsetmeğe çalıştık.Item Eğitim faaliyetlerinde öğretmenin rolü(Uludağ Üniversitesi, 1992) Battal, Nevzat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilinmleri Bölümü.Bu çalışmada, eğitim faaliyetlerinde öğretmenin rolü ve önemi üzerinde durulmuştur. Ayrıca, program değerlendirme faaliyetlerinde öğretmenin sınıf içi davranışlarının gözlenmesinin gereği vurgulanmıştır.Item Elektriksel dirençli strain gaugelerde en uygun akım değeri(Uludağ Üniversitesi, 1992) Aksel, A. Hikmet; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.Stress ve strain ölçümü için kullanılan elektriksel dirençli strain gaugelerle ölçüm yapılırken ölçümde ha{aya neden olan en önemli etken sıcaklıktır. Burada ısınmaya neden olan etkenler ve bunlardan biri olan strain gaugeden geçen elektrik akımının en uygun değeri ile ilgili bir tartışma sözkonusu edilmektedir. En uygun değişkenleri içeren bir örnek gözönüne alındığında P elektriksel gücünün değeri 10-2 W ile 1 W arasında seçilirse SG02 ( sindal gürültü oranı) değerinin en uygun olduğu görülmektedir.Item Folklor ve edebiyatın karşılıklı olarak etkilenmeleri ve uyarlanmaları(Uludağ Üniversitesi, 1992) Karadağ, Metin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.Edebiyat ve Folklor arasındaki sınırlar ve sınır noktalan bilim adamlarınca iyi bilinmesine rağmen, bu konunun açık bir biçimde ortaya konulmasında başanlı olunamamıştır. Örneğin geçen yüzyılda, folklor çalışmalarına yüksek kültürün elimine olmasıyla geriye kalan ürünler biçiminde özel bir bakış açısına sahip olanlar bile vardı. Diğer yandan "Folklorizm", "Folklorizasyon" ile folklorun içindeki devinmeyi (circulation) açıklayan hususlar, çok eskiden beri, ayrıntılarla ele alınmıştır. Bu çalışmada, folklor ve folklorizm ile Avrupa'daki folklor ve edebiyatın karşılıklı uyarlama ve birbirlerini etkileme konusundaki araştırılmalar sergilenecektir.Item Fuzuli'nin şiirlerinde mazmunlar(Uludağ Üniversitesi, 1992) Üstünova, Kerime; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümü.Fuzuli, divan şairleri içinde mazmun bulmak ve kullanmaktaki ustalığıyla tanınır. Onun şiirlerinin en büyük özelliklerinden biridir bu. Mazmunlar bir hasırın telleri gibi örülmüş, iç içe girmiştir. Bunlar, şaire hüner ve zeka inceliklerini göstermek için bir vesiledir.Item İhya (Seyyid Yahya) divanın'da deyimler ve atasözleri(Uludağ Üniversitesi, 1992) İpek, Ali; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümü.18. yüzyıl şairlerinden İhya (Seyyid Yahya) Efendi'nin Divanı yüksek lisans tezi olarak tarafımızdan ele alınmıştı. İhya Divanında dikkate değer deyimler ve atasözleri üzerinde mütevazi bir çalışma yaptık. Bu makalede ondan söz edeceğizItem Kast sistemini şekillendiren faktörler ve kast sisteminin kendisini yenilemesi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Ergüneş, Yalçın; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.2500 yıl önce Hindistan'da kurulan Kast sistemi, kapalı toplumsal gruplardan oluşur. Sistemin oluşmasında çeşitli faktörler rol oynamıştır. Ancak sistem değişen ve gelişen toplumsal ihtiyaçlara bağlı olarak değişim göstererek bugünkü Hindistan toplum yapısını meydana getirmiştir.Item Kepsut-Yıldızköy arasında Susurluk çaya vadisinin jeomorfolojisi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Soykan, Abdullah; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.Bu araştırmada, Kepsut-Yıldızköy arasında Susurluk çayı vadisi ve yakın çevresinin, jeomorfolojik özellikleri tespit edilmiş ve haritalanmıştır.Item Milli eğitim bakanlığı ticaret ve turizm ortaöğretim okullarının 1978-1987 dönemindeki gelişimi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Acuner, Ahmet Münir; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı Ticaret ve Turizm öğretiminde okul öğrenci ve öğretmen sayılan ile harcamaların 1978-1987 dönemindeki gelişimini içermektedir.Item Möbius dönüşümleri(Uludağ Üniversitesi, 1992) Özdemir, Hasan Basri; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.Bu çalışmada PSL (2, C), PSL (2, R) gruplan ve bunların bazı alt grupları hakkında yeni tanım ve teoremler verildi.Item Öğretmen yetiştirme eğitim-öğretim planlarının geliştirilmesi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Saylan, Nevin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Öretmen yetiştirmenin önemli bir boyutu olan "alan öğretmeni" yetiştirme, 1867 yılında İstanbul askeri idadisinde matematik öğretmeni yetiştirme ile başlamıştır. Atatürk'ün önderliğinde nicelik ve nitelik yönünden eğitimde büyük gelişmeler sağlanmasına rağmen, bugün hala "alan öğretmeni" yetiştirmede çeşitli sorunlarIa karşılaşılmaktadır. Bu yazıda, nitelikli alan öğretmeni yetiştirilmesinde önemli olan öğretmenlik meslek bilgisi üzerinde durulmaktadır.Item Planlı eğitim faaliyetlerinin önemi(Uludağ Üniversitesi, 1992) Battal, Nevzat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Eğitim Bilimleri Bölümü.Bu çalışmada; eğitim programlarının hazırlanmasında atılması gereken adımlar olan: 1) Hedeflerin, 2) Hedef davranışların, 3) Eğitim durumlarının ve 4) Sınama durumlarının belirlenmesi üzerinde durulmuştur.Item The solutions of certain classes of Fredholm integral equations by means of Taylor series(Uludağ Üniversitesi, 1992) Sezer, MehmetIn this paper, several classes of Fredholm integral equations which have Taylor series solutions are studied. The method used for solving these equations is a generalization of the method described by R.P. Kanwal and K.C. Liu. The ob tained solution involves a Taylor series approximation, the coefficients of which are solutions of a linear algebraic system. The coefficients are computed by means of matrix equation that depends on the kernel. To illustrate the method, it is applied to certain linear Fredholm integral equations. The results are compaired with those already published.Item X-ışınları kırınımıyla C12 H28 P2 S2'nin kristal yapısının araştırılması(Uludağ Üniversitesi, 1992) Ağan, Sedat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü.Özette matematik formülleri bulunmaktadır. Özeti okumak için dosyayı açınız.Item Yargısız ünlem cümlelerinin cümle ögesi oluşları üzerine(Uludağ Üniversitesi, 1992) Gemici, Sabiha; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bölümü.Yargısız ünlem cümleleri kendilerinden sonra gelen cümleyle bir anlam ilişkisi içindedir. Bu nedenle kimi zaman, ardından gelen cümlenin yüklemindeki kişi ekinin belirlediği kişi zamirinin karşıladığı gerçek özneyi açıcı bir sözcük olduğu için özne olarak değerlendirilir. Gerçek özneyi açıklığa kavuşturmayıp, onunla çakışmadığı zaman do bir tümleç olarak görülür. Aslında bu iki durumda da gerçek özneden ve bilinen tümleç kavramından farklıdırlar. Bu nedenle onların, özel kullanımları olan bildirişme birimleri oldukları, her iki konumda da onu izleyen cümleyle anlam açısından bir bağlılık yaşadıkları üzerinde durmak gerekir.