2013 Sayı 6
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/9959
Browse
Browsing by Title
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bursa Orhan Gazi Türbesi: Opus sectile taban döşemesi, mevcut korunma durumu ve restorasyona yönelik öneriler(Uludağ Üniversitesi, 2013) Şener, Y. Selçuk; Şahin, Derya; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Arkeoloji Bölümü.Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin talebi üzerine 21 Eylül 2011 tarihinde Orhan Gazi Türbesi ziyaret edilmiştir. Mozaik döşeme üzerinde yapılan incelemeden sonra döşeme üzerindeki bazı problemler tespit edilmiştir. Bu makalenin amacı Orhan Gazi Türbesi içinde bulunan mozaik döşemeyi arkeolojik açıdan tanımlamak ve hava ve kullanım şartlarına bağlı oluşan problemleri tespit etmektir. Makale ayrıca mozaiği restorasyonu ve konservasyonuna dair öneriler içermektedir.Item İncirli Köyü – I mozaikleri(Uludağ Üniversitesi, 2013) Çelik, ÖmerBu makale, 1996 yılında Hatay Müze Müdürlüğü tarafından Hatay ili, Kırıkhan ilçesi, İncirlik köyünde keşfedilen mozaikleri konu almaktadır. Köy içerisinde iki farklı alanda kazılar yapılmıştır. İki odadan oluşan dikdörtgen formlu bir mekân içerisinde taban mozaikleri keşfedilmiştir. Kazısı yapılan bu iki oda arkeologlar tarafından “A Odası” ve “B Odası” olarak adlandırılmıştır. “A Odası”’nda 3 figürlü, 2 geometrik panel, “B Odası”’nda ise 2 figürlü mozaik panel bulunmaktadır. Figürlü zeminde dini konular ve cennet tasvirleri betimlenmiştir. Söz konusu mozaikler M.S. 5. - 6. Yüzyıllara tarihlenmektedir.Item Nymphaion (Kemalpaşa) yakınlarında bir Roma villasının mozaikleri: Eski ahit öyküleri üstüne bir yorum(Uludağ Üniversitesi, 2013) Tok, Emine; Talaman, Ahmet; Atıcı, MahirKalıntılar, İzmir’in Kemalpaşa ilçesinde sanayi bölgesindedir. 2013 yılında İzmir Müzesi tarafından yapılan kurtarma kazısında ortaya çıkartılmıştır. Alanda, en az iki kullanım evresi geçiren mozaikli bir villa ile bunun etrafına inşa edilmiş, üretim ve ticari işlevli mekanlardan meydana gelen bir kompleks bulunmuştur. Duvarları kısmen günümüze ulaşmış bu geç antik dönem kırsal villasının zeminini orijinalde mozaiklerle kaplıydı. Günümüze bir kısmı ulaşmış mozaiklerde geometrik, bitkisel ve figürlü süsleme birlikte kullanılmıştır. Bu çalışmada, Geç Roma-Erken Hıristiyanlık dönemine ait kırsal villanın tanıtılması ve motif analizinin yapılması amaçlanmıştır.Item Pasiphae – Daidalos Mozaiği üzerine yeni düşünceler(Uludağ Üniversitesi, 2013) Şahin, Mustafa; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Arkeoloji Bölümü.Zeugma/Belkıs antik kentinde, ikinci yerleşim terası olarak isimlendirilen sektörde 1999 yılında yapılan kurtarma kazıları esnasında Poseidon Villası olarak adlandırılan yapıda bulunan Pasiphae-Daidalos Mozaiği hakkında günümüze kadar çok sayıda bilimsel veya popüler nitelikli yayın yapılmış ve kompozisyonda yer alan motifler değişik açılardan irdelenmiştir. Bu yayınların çoğunda, Minos Boğası’nın söylencesi, ilk uçan kişilerin söylencesi, testerenin icad edilmesinin söylencesi, hırsız mimarın yakalanış söylencesi gibi birbirinden farklı mitolojilerin aynı kompozisyonda anlatıldığı önerilmiştir. Bir panoda, farklı karakterler arasında ve birbirinden farklı mekanlarda geçen söylencelerin topluca birlikte anlatıldığını düşünmek manasızdır. Bu nedenle çalışmada Pasiphae-Daidalos Mozaiği üzerinde yer alan kompozisyon ikonografik açıdan etraflıca bir defa daha irdelenerek, asıl anlatılmak istenen konu belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak pano üzerinde Pasiphae’nin boğaya olan tutkusunu gidermek için Daidalos ve oğlu Ikaros tarafından ahşap düve maketinin yapılışının hikaye edildiği tespit edilmiştir.Item Restore edilen iki adet Edessa Mozaiği 2011(Uludağ Üniversitesi, 2013) Önal, Mehmet; Ercan, Müslüm; Desreumaux, Alain; Dervişoğlu, NedimBu makalenin konusunu Şanlıurfa Arkeoloji Müzesi’nde 2011 yılında restore edilen iki mozaik döşeme oluşturmaktadır. Bu mozaiklerden biri Aftuha ve ailesinin mozaiği (Cenaze şöleni mozaiği D), diğeri geometrik desenli bir mozaiktir. Mozaik üzerinde beş figür yer almaktadır. Bunlar Aftuha, karısı Salum ve üç çocuğudur. Mozaiğin restorasyonundan sonra mozaik üzerindeki Edessa - Aramice yazıt okunabilmiştir. Yazıt sayesinde bu kaya mezarı hakkında bilgi alabilmekteyiz. Aftuha bu mezarı kendisi ve ailesi için bir “sonsuzluk evi” olarak yaptırmıştır. Aftuha Edessa’da sık rastlanan bir isimdir. Aile reisi Aftuha, Edessa mozaik geleneğine uygun olarak bir divan üzerinde uzanmış, karısı onun yanında oturmuş ve üç çocuğu soldan sağa doğru ayakta durmaktadır. Figürler yerel kıyafetler içerisinde görülmektedir. M.S. 224 yılına tarihlenen diğer mozaik geometrik motifler taşımaktadır. Dikdörtgen panel 4 kollu yıldız motifi ile süslenmiştir. Panelin büyük bölümü tahrip olmuştur. Mozaik üzerindeki Edessa - Aramice yazıt önceden çözülmüştür “Qašya’nın oğlu I Bar‘amta bu mezarı inşa etti” (published by Drijvers-Healey 1999: Am9). Edessa nekropol mozaikleri üzerindeki figürler genellikle yerel stil özellikleri göstermekle birlikte, paneller ve bordürler üzerindeki giyoş dizileri, testere dişli üçgen dizileri, lozange motifleri ve dizileri oluşturan testere dişi dizileri Roma İmparatorluk stilini yansıtan özelliklerdir.Item A wine press with mosaic pavement from Belentepe(Uludağ Üniversitesi, 2013) Gider, Zeliha; Büyüközer, AytekinRemains of a structure paved with mosaics were discovered on the floor of one of the rooms during the excavations held in Belentepe settlement in the hinterland of the ancient city of Keramos. When the remains were analysed and compared with other examples, this structure was determined to have been a wine-pressing complex. The complex consists of the production area, the basin, and the pithoi to collect the grape juice, and storage for fermentation. The mechanical press system, large treading floors, storage areas for different processes, large storage basin and the connecting channel to this basin show that this is a full-capacity complex constructed to produce multiple types of wine. The mosaic pavement on the floor of Room A was made of local limestone tesserae. These tesserae are not regular but cut in rectangular, square or trapezoid forms. Sizes vary between 1,5 x 2 cm and 3 x 4 cm. Destroyed part in the middle of the complex made it possible for us to understand how the floor was constructed. Five different layers were found in this section. Other examples similar to the mechanical equipment and the mosaic pavement were discovered in various ancient cities in Levant region dated to the 5th-7th centuries A.D. Coins found in Belentepe wine press indicate that the structure was used in the second half of the 6th century A.D. Fragments of pithoi and amphora also confirm this date.