2008 Cilt 21 Sayı 2

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/12050

Browse

collection.page.browse.recent.head

Now showing 1 - 15 of 15
  • Item
    Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı: Sınıf öğretmenleri görüşleri kapsamında bir araştırma
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Karadağ, Engin; Deniz, Sevgi; Korkmaz, Tuğba; Deniz, Gürkan
    Ülkemizde 2005–2006 öğretim yılından itibaren yürürlüğe giren program, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temel alınarak geliştirilmiştir. Bireyin bildiklerini yapılandırması, keşfetmesi ve yaratması şeklinde tanımlanan öğrenme, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımında; bilgilinin sorgulanması, yorumlanması ve analiz edilmesi sürecini kapsar. Bu süreçten hareketle yapılan araştırmada sınıf öğretmenlerinin yenilenen ilköğretim programlarının temelini oluşturan yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına ilişkin görüş ve düşünceleri saptanmaya çalışılmıştır
  • Item
    İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilgi oluşturma süreçlerinin matematiksel güçlerine göre incelenmesi
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Yeşildere, Sibel; Türnüklü, Elif B.
    Bu araştırmanın amacı, farklı matematiksel güce sahip ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin bilgi oluşturma süreçlerini incelemektir. Matematiksel gücü yüksek ve düşük olan öğrencilerin bilgi oluşturma süreçleri karşılaştırılmakta ve öğrencileri matematiksel olarak güçlü yapan yönler tartışılmaktadır. Bununla birlikte bilgi oluşturma sürecini etkileyen matematiksel güç fikrinde yer alan en önemli becerilerin neler olduğunu ortaya koymak hedeflenmektedir. Araştırma yöntemi olarak örnek olay çalışması seçilmiştir. Örnek olay çalışmasında veri toplama aracı olarak açık uçlu problemler kullanılmıştır. Elde edilen verilerden farklı matematiksel güce sahip öğrencilerin matematiksel düşünme ve bilgi oluşturma süreçlerinde izledikleri yollar arasında bir takım farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Ulaşılan veriden hareketle matematiksel güç bileşenlerinin bilgi yapısının oluşumundaki rolü ve matematiksel güç oluşumunda bilgi yapılarının organizasyonu hakkında modeller oluşturulmuştur.
  • Item
    İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Yenilmez, Kürşat; Yaşa, Elif
    Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin “doğru, doğru parçası, ışın” konularındaki kavram yanılgılarını tespit etmek ve bu yanılgıların cinsiyet, matematik karne notu, geometri ilgi düzeyi, ayda okunan kitap sayısı, farklı kaynaklardan yararlanma durumu ve Türkçe karne notu değişkenleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, Bursa’nın İnegöl ilçesindeki Ticaret ve Sanayi Odası İlköğretim Okulu’nda bulunan toplam 103 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında, öğrencilerin “doğru, doğru parçası, ışın” konularındaki kavram yanılgılarını tespit etmek için 10 adet çoktan seçmeli sorunun bulunduğu bir test ve Erol (1989) tarafından “Math Anxiety Rating Scale –MARS-A” adlı ölçekten Türk kültürüne adapte edilmiş olan Matematik Kaygısı Ölçeği (MKÖ) ve öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla demografik bilgi formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde, frekans tabloları, t-testi ve varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; matematik karne notu, geometri ilgi düzeyi, farklı kaynaklardan yararlanma durumu ve Türkçe karne notunu grupları arasında kavram yanılgılarının oluşmasına ilişkin farklılıklar olduğu ortaya çıkarken; cinsiyet ve ayda okunan kitap sayısı durumları arasında kavram yanılgılarının oluşması ile ilgili olarak farklılık bulunmadığı belirlenmiştir. Ayrıca kaygı ölçeğine göre de; matematik kaygısı yüksek olan öğrencilerin kavram yanılgılarına daha sık düştükleri, kaygı düzeyi düşük olan öğrencilerin ise kavram yanılgılarına daha az düştükleri tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlara dayalı olarak kavram yanılgılarının giderilmesi konusunda öneriler sunulmuştur.
  • Item
    Boks antrenör adaylarının problem çözme becerisi ve atılganlık düzeylerinin tespiti
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Öztürk, Füsun; Koparan, Şenay; Efe, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, boks antrenör adaylarının demografik özellikleri, atılganlık ve problem çözme becerileri araştırılmıştır. Çalışmada Türkiye’nin çeşitli illerinden 1. Kademe Boks Antrenör kursuna katılan 29 kişi yer almıştır. Adaylara kişisel bilgi formu, Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) ve Problem Çözme Envanteri (PÇE) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistik programında test edilmiştir. İki grup arasındaki farklılıkları incelemek amacıyla Mann-Whitney U testi, ikiden fazla gruplar arasındaki farklılığı değişkenlere göre incelemek için Kruskal Wallis testi, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, boks antrenör adaylarının, RAE ve PÇE puan ortalamalarının orta seviyelerde olduğu tespit edilmiştir. Eğitim düzeyleri, branşı seçme nedenleri ve medeni halleri ile RAE ve PÇE puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Mesleklerine göre PÇE puanları arasında farklılık yokken, RAE puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Aylık ortalama gelirleri ile PÇE ve RAE puanları arasında bir ilişkiye rastlanmamıştır. Yaşla PÇE puanı arasında ilişki yokken, yaşla RAE puanı arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. RAE puanı ile PÇE puanı arasında ise negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir.
  • Item
    İlköğretim 7.sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Ören, Fatma Şaşmaz; Tezcan, Ramazan
    Bu çalışmanın amacı; ilköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisini araştırmaktır. Araştırmada ön test-son test kontrol deseni kullanılmıştır. Çalışma; 2004–2005 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde, Ankara ili Yenimahalle ilçesi Emniyetçiler İlköğretim okulunda yapılmıştır. Bu okulun yedinci sınıflarında yapılan çalışma, aynı öğretmenin girdiği iki farklı şubeden (A ve B) toplam 56 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin istatistiksel olarak çözümlenmesinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Çalışmanın hipotezlerini test etmek için ttesti ve varyans analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçları; öğrenme halkası yaklaşımı ile öğrenim gören deney grubu öğrencilerinin ilgili ünitedeki başarılarının, kontrol grubu öğrencilerine göre anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermiştir. Buna ilaveten, fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının uygulandığı deney grubu ile kontrol grubu öğrencilerinin, mantıksal düşünme yetenekleri arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark vardır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, ilköğretim fen bilgisi dersinde öğrencilerin öğrencilerin başarılarını arttırmak ve mantıksal düşünme yeteneklerini geliştirmek için öğrenme halkası yaklaşımından yararlanılabilir.
  • Item
    Sekizinci sınıfta permütasyon ve olasılık konularının aktif öğrenme ile öğretiminin uygulama düzeyi öğrenci başarısına etkisi
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Memnun, Dilek Sezgin; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, sekizinci sınıf İlköğretim Okulu Matematik Dersi Öğretim Programı’nda yer alan Permütasyon ve Olasılık ünitesinde yer alan konuların sekizinci sınıfta aktif öğrenme ile öğretimi yapılmış ve bu öğretimin uygulama düzeyi öğrenci başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma, deney ve kontrol gruplu olarak planlanmış ve iki farklı ilköğretim okulunun toplam 197 sekizinci sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Aktif öğrenmeye ve yıllık ders programına uygun olarak ders planları hazırlanmıştır. Deney grubunda, bu ders planlarına uygun olarak haftalık ders saatleri içerisinde öğretim gerçekleştirilmiştir. Öğretimin sonunda, öğrenci başarısını ölçmek amacıyla 4 tanesi uygulama düzeyinde hazırlanmış olan 10 açık uçlu sorudan oluşturulmuş bir ünite başarı testi uygulanmıştır. Bu çalışmada, ünite başarı testinde yer alan sorulardan sadece uygulama düzeyinde hazırlanmış olan 4 soru ile ilgili olarak elde edilen verilerin değerlendirmesi yapılmıştır. Elde edilen bulgular, buluş yoluyla öğrenme ve oyunlarla öğretim yöntemlerinin ağırlıkla kullanıldığı aktif öğrenmeyi esas alan öğretimin uygulama düzeyi öğrenci başarısını anlamlı derecede arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
  • Item
    Geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değeri ve unutulmaya yüz tutmuş Ahıska oyunları
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Esen, Minara Aliyeva
    Çocuklarla iletişim kurmanın, onların dünyasını paylaşmanın birçok yolu vardır. Oyun, bu yolların en doğal olanı, en sık kullanılanı ve en sağlıklı sonuç verenidir. Çocuk oyunları halkbiliminin çok önemli konularından biridir. Ancak gerek Türkiye’de gerekse Türk dünyasında yapılan halkbilim çalışmalarında bu konuya gereği kadar önem verilmediği görülmektedir. Bu araştırmanın amacı; geleneksel çocuk oyunlarının eğitimsel değerini göz önünde bulundurarak, Ahıska Türklerinde kültürün bir parçası olan, unutulmaya yüz tutmuş çocuk oyunlarının çocukların hem sosyal hem de fiziksel gelişimleri açısından değerlendirilmesidir.
  • Item
    Tilki ile yılan metninin göstergebilimsel çözümlemesi
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Atan, Nurhayat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, masal türlerinden hayvan masallarına örnek oluşturan “Tilki ile Yılan” adlı metnin dilsel içeriği, göstergebilimsel okuma yöntemiyle söylemsel, anlatısal ve mantıksal-anlamsal düzeylerde çözümlenmiştir.
  • Item
    Okul öncesi dönem çocuk kitaplarında temizlik
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Erdal, Kelime; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Temizlik, doğumundan ölümüne kadar insan hayatının vazgeçilmez alışkanlığıdır. Çocuğun ilgi ve ihtiyaçlarını karşılayan, zihinsel ve duygusal gelişimini destekleyen, kısacası çocuk eğitiminde büyük yere sahip olan kitapların bu önemli konuya duyarsız kalması beklenemez. İnsanın alışkanlıklarının ve daha da önemlisi kişiliğinin temellerinin atıldığı okul öncesi dönemden başlayarak, çocukluğun her döneminde kitapların temizlik konusuna değindiği görülmektedir. Araştırmada, çocuk edebiyatı tanımlaması içine giren ve çeşitli yaş gruplarına hitap eden kitaplar, temizlik alışkanlığına yer vermeleri bakımından incelenmiş, bu konudaki yaklaşımlarla ilgili sonuçlara ulaşılmaya çalışılmıştır.
  • Item
    6.sınıf fen bilgisi ve fen ve teknoloji öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi: Öğretim öncesi görüşler
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Demirbaş, Murat
    Türkiye’de modern fen öğretim programlarının geliştirilme çalışmalarının 1960’lı yıllarda başladığı görülmektedir. Günümüze kadar bir çok fen öğretim programının uygulamaları yapılmış ve 2005-2006 öğretim yılında 4. ve 5. sınıflarda Fen ve Teknoloji Öğretim Programı adı ile yeni öğretim programı uygulamaya konulmuştur. 2006-2007 öğretim yılında 6. sınıflarda da uygulamaya geçilen öğretim programının, her yıl kademeli olarak uygulaması yapılacaktır. Bu araştırmada, 2000 yılında uygulamaya konulan fen bilgisi öğretim programı ile 2005 yılında uygulamaya geçen fen ve teknoloji öğretim programının değişik yönleri ile analizi yapılmıştır. Verilerin elde edilmesi için Şahin ve diğ. (2005) tarafından, Malcolm Provus’un Farklılıklar (Discrepancy) modeli ile Stake’in Uyumluluk/- Uygunluk (Countenance) modelinden faydalanılarak oluşturulan ölçek kullanılmıştır. Belirlenen ölçek, 2006 yılının Haziran ayında Kırşehir Eğitim Fakültesi’nde düzenlenen Fen ve Teknoloji Öğretim Programını Tanıtma Seminerine katılan 71 fen bilgisi öğretmenine uygulanmıştır. Öğretmenlerden, eski ve yeni uygulayacakları öğretim programlarını belirlenen kriterlere göre (Fen Öğretim Programlarının Amaçlarının Başarılma Düzeyleri, İçeriklerinin Değerlendirilmesi, Öğrenme-Öğretme Süreçlerinin Değerlendirilmesi, Farklı Öğretim Yöntemlerinin Kullanılma Düzeyleri, Öğretmenin Rolü ve Değerlendirme) değerlendirmeleri istenmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre, fen ve teknoloji öğretim programının incelenen kriterler yönünden istenileni sağladığı yönde olmuştur.
  • Item
    İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Dede, Yüksel; Dursun, Şemsettin
    Bu çalışmada, ilköğretim II. Kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerindeki farklılık cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre araştırılmıştır. Bunun için Bindak (2005) tarafından geliştirilen bir ölçekten yararlanılmıştır. Ölçek, 2005-2006 eğitim-öğretim yılında Sivas il merkezindeki ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören ve random yöntemiyle seçilen 204 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizi, ilköğretim II. Kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin matematik kaygı düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı da tespit edilmiştir.
  • Item
    İlköğretim öğrencilerinin feni öğrenme yaklaşımları
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Çoban, Gül Ünal; Ergin, Ömer
    Bu çalışmanın amacı ilköğretim çağındaki öğrencilerin fen dersine yönelik öğrenme yaklaşımlarını belirlemek üzere Fen’i Öğrenme Yaklaşımı Ölçeği uyarlayarak geliştirmek ve bu ölçeği uygulayarak öğrencilerin feni öğrenme yaklaşımlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, tesadüfü olarak belirlenen yedinci ve sekizinci sınıfa devam eden 247 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verilerini elde etmek için Feni Öğrenme Yaklaşımı Ölçeği geliştirilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak alt faktörleri belirlenen ölçekten elde edilen veriler SPSS 11.0 paket programında analiz edilerek değerlendirilmiştir. Sonuçta öğrencilerin hem derinlemesine hem de yüzeysel öğrenme yaklaşımlarına sahip oldukları görülmüştür. Öğrenme Yaklaşımı açısından kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı fark bulunmazken, yüzeysel öğrenme yaklaşımının alt boyutlarından yüzeysel güdü faktörü için erkek öğrenciler lehine ve kaygı faktörü içinse kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.
  • Item
    Merkezden uzak bir ilköğretim okulunda sanat eğitimi sorunsalına uygulamalı bir yaklaşım
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Bilhan, Dilek Şahiner; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Türkiye’de, merkezden uzak okullarda altyapı ve donanım eksikliği sanat eğitiminde daha belirgin sorunlara neden olmaktadır. Bu okullarda sanat eğitimi öğretmenlerinin olmadığı ve sanat atölyelerinin oluşturulmadığı görülmektedir. Bir toplumun ilerlemeci ve yenilikçi bir bakış açısına sahip olabilmesi için, sanatın geliştirici ve dönüştürücü gücüyle eğitim süreci içinde daha belirgin kazanımlar oluşturulabileceği kabul edilmektedir. Bir grup sanat eğitimi öğretmen adayı ve eğitimcisiyle birlikte, yeterli donanıma sahip olmayan; merkezden uzak bulunan Mazlumlar İlköğretim Okulu’nda, bir dizi sanat eğitimi etkinliğinin gerçekleştirilmesi, bu araştırmanın içeriğini oluşturmaktadır. İlköğretim öğrencilerine etkinlik süresince sanatın dallarını öğretmenin yanı sıra, sanatın gerekliliği üzerine düşüncelerinin geliştirilmesi istenmiştir. Sanat eğitimi öğretmen adaylarının ve ilköğretim öğrencilerinin görüşleri ortaya konularak bir değerlendirmenin yapılması bu çalışmanın amacını oluşturmuştur.
  • Item
    Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Arıcı, Ali Fuat
    Yazılı anlatım becerisi, her bireyin az ya da çok sahip olması gereken bir dil etkinliğidir. İlköğretimden üniversiteye kadar öğrencilere bu etkinliğin öğretimi yapılmasına rağmen yine de öğrencilerin bu alanda pek başarılı oldukları söylenemez. Üniversite öğrencilerinin bile yazılı anlatımda çeşitli hatalar yapmaları, bu alanın öğretiminde önemli eksiklikler olduğunun bir göstergesidir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerin yazılı anlatımda yaptıkları yanlışlar incelenmiş ve bunlarla ilgili çözüm önerileri sunulmuştur.
  • Item
    İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği
    (Uludağ Üniversitesi, 2008-08-01) Göğüş, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Devlet Konservatuvarı.
    Okul öncesinde başlaması gereken müzik eğitimi, ülkemizde bu yaş çocukların çoğuna (okullaşma oranının düşük olmasından dolayı) ulaşılamaması nedeniyle gerçekleşememektedir. Bu durumda çocukların müzik eğitimine ilköğretim kurumlarında başlandığını söylemek yanlış olmaz. Ancak bu kurumlardaki müzik eğitiminin de yeterince etkili olamadığı görülmektedir. Nitekim Bursa merkez ilçelerindeki 20 ilköğretim kurumunda görev yapan ve bu araştırma için görüşlerine başvurulan sınıf öğretmenlerinin % 46’sı müzik derslerinin verimli bir şekilde yürütülemediğini, diğer % 46’sı da ”kısmen” verim alınabildiğini belirtmişlerdir. 4. ve 5. sınıfların müzik derslerini yürüten müzik öğretmenlerinin ise yine yarısı “kısmen” verim alınabildiğini belirtmişlerdir. Bunun nedeni olarak her iki grup öğretmen tarafından da genellikle “sınıf öğretmenlerinin yeterli birikime sahip olmadıkları” gösterilmiştir. İlköğretimdeki müzik derslerinin etkisi, müzik öğretmenlerinin planlama ve uygulama aşamasında sınıf öğretmenlerine yardımcı veya rehber olması, hatta bazı uygulamaları üstlenmesi ile artacaktır.