2004 Cilt 5 Sayı 7
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/13343
Browse
collection.page.browse.recent.head
Item AB’de geçi̇ci̇ i̇sti̇hdam ve sendi̇kaların bakış açısı(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Ünal, Ayşe; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu.Geçici istihdam belirli süreli istihdam, geçici acente istihdamı ve mevsimlik işçi istihdamını kapsayan standart olmayan bir çalışma biçimidir. Geçici istihdam son yıllarda hemen hemen tüm AB ülkelerinde artış göstermiş, hatta istihdam piyasalarında kalıcı hale gelmiştir. Bu konu gerek AB düzeyinde, gerekse ulusal düzeyde çeşitli hukuksal düzenlemelere tabii olmuştur. Geçici istihdam genel anlamıyla, süresi belirsiz ve sürekli iş akdine dayalı olmayan ve süresi sınırlı olan tüm istihdam biçimleri olarak tanımlanmaktadır. Başlıca türleri belirli süreli iş akdine dayalı istihdam, geçici acente istihdamı ve mevsimlik çalışmadır.Item Tanpınar’da sonsuzluk(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Üstünova, Mustafa; Çanaklı, Levent Ali; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.Tanpınar, sanat anlayışını, estetiğini kurarken üzerinde durduğu en önemli kavramlardan biri “sonsuzluk”tur. O, sanatta sonsuzluğa ulaşmanın çaresini mükemmellikte bulur. Paul Valery ve Yahya Kemal”den etkilenir. Ona göre sanattaki mükemmellik ancak sonsuzluğun hayalini verir ve insanın içindeki derin özleyişi hiçbir zaman gidermez. Bir yazar olarak bunu fark eden Ahmet Hamdi Tanpınar, hayal yoluyla sonsuzluğa ulaşmak ister.Item Terceme-i̇ rahatü’l-i̇nsan(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Şahin, Hatice; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.Eski Anadolu Türkçesi’nde özellikle Beylikler döneminde çok sayıda telif ve tercüme eser yazılmıştır. Bu eserlerin tamamı edebî ya da dinî nitelikli değildir. Söz konusu dönemde günlük hayatta halkın yararlanabileceği, başvurabileceği bilgileri içeren kitaplar da yazılmıştır. Bu kitaplar arasında tıp metinleri, hem tıp tarihi açısından hem de dönemin dil tarihi açısından büyük önem taşımaktadır. Bu yazıda Bursa Haraççı Ktp. 1149 numarada kayıtlı Kitab-ı makale adlı değişik boyutlarda tıp yazmalarını içeren bir kitapta bulunan Terceme-i Rahatü’l-insan adlı 9 varaklık bir yazma, metin ve söz varlığı yönüyle ortaya konulmaya çalışılmıştır.Item Ermeni Derbendi (Hüdavendigâr ve Sultanönü Sancakları arasındaki ulaşımda)(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Sevim, Sezai; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Tarih Bölümü.Osmanlı Devleti’nin Hüdavendigar Sancağı’na bağlı bir adli birim olan Ermeni Pazarı Kazası sınırları içinden, Hüdavendigar Sancağı ile Sultanönü Sancağını birbirine ve de buralarını doğuya-batıya bağlayan önemli bir yol geçmektedir. İşte bu çalışma halk arasında Bağdat Yolu olarak da bilinen İpek Yolu güzergahının emniyeti ve güvenliği için oluşturulan Ermeni Derbendi’nin, adının kaynağı, nereleri kapsadığı, nasıl işlediği ve de nüfus durumu gibi bilinmeyen yönlerini aydınlatmayı hedeflemektedir.Item XVIII. yüzyılda Karesi Sancağı’nda hububat kaçakçılığı(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Genç, SerdarXVI. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti bazı maddelerin ihracını yasaklamıştır. Bu maddeler arasında buğdayın önemli bir yeri bulunmaktadır. Ancak yasaklamalara ve alınan tedbirlere rağmen hububat kaçakçılığı XIX. yüzyılın ortalarına kadar devam etmiştir. Bu çerçevede, coğrafi konumu ve tarımsal yapısıyla hububat kaçakçılığı için elverişli bir bölgede yer alan Karesi Sancağı üzerinde durulacaktır. Üretici, tüccar, âyan ve devlet arasındaki ilişkilerin hububat kaçakçılığıyla bağlantıları ortaya konulacaktır. Böylece yerel bir bakış açısıyla hububat kaçakçılığının sancaktaki boyutları üzerinde durulmuştur.Item Müşteri memnuniyeti, kalite ve Osmanlı esnafı(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Çiftçi, Cafer; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Tarih Bölümü.En basit tanımıyla kalite, bir malın vasfını, niteliğini ifade eder. Müşteri memnuniyeti kavramı ise, müşterinin mamulden veya hizmetten beklediği performans ile tüketim tecrübesi neticesinde mamulün veya hizmetin gerçek performansı arasında algıladığı farktır. Bu çalışmada, yakın dönemde akademisyenlerin, firmaların ve çeşitli kuruluşların üzerinde sıkça durduğu ve araştırmalar yaptığı, kalite ve müşteri memnuniyeti kavramları hakkında özet bilgiler verilerek, bu kavramların Osmanlı döneminde görülen basit ve saf varlığı ortaya konmaktadır. Osmanlı iktisadî hayatında ve esnaf teşkilâtında kalite ve memnuniyet kavramlarının varlığına dâir verilen örneklerle, Türk iktisadî tarihinde var olup da unutulan değerler gösterilmeye çalışılmaktadır.Item Seyahatnamelerde Bursa Mevlevîhânesi(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Öcalan, Hasan Basri; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Tarih Bölümü.Anadolu’da XIII. yüzyılda temelleri atılan Mevlevîlik tarikatı, kurulduğu tarihten sonra öncelikle Anadolu olmak üzere zamanla değişik bölgelere yayılmıştır. Osmanlı coğrafyasının değişik şehirlerinde kurulan Mevlevîhâneler, tarikatın yaygınlaşmasına katkıda bulunmuşlardır. XVII. yüzyılda Bursa’da Cünûnî Ahmed Dede tarafından kurulan Bursa Mevlevîhânesi kurulduğu tarihten itibaren önemli bir konuma gelmiş ve birçok Mevlevî derviş burada yetişmiştir. Dergâh, değişik zamanlarda Bursa’ya gelen seyyahlar tarafından ziyaret edilmiş, yapılan ziyaretlerde hatırda kalan bazı bilgiler kaleme alınan seyahatnamelerde yer almıştır.Item Justification and reliability(Uludağ Üniversitesi, 2004-12-01) Doğan, AyselIn “What Is Justified Belief?” Alvin I. Goldman argues that a belief is justified if and only if it is produced by a reliable belief-forming process in the absence of an undermining reliable cognitive process. That is, a belief is justified if and only if it is an outcome of a reliable cognitive process such as a standard perceptual process, remembering, and introspection, and there is no undermining reliable cognitive process. In this article, I argue that the reliability of a belief-forming process is neither a necessary nor a sufficient condition for justification of a belief. What is crucial for justification is the reliability of a belief-checking process and evidence rather than the reliability of a belief-forming process.